• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 13:42
Ik kan viavia een UNIDEN PRO 420 bakkie kopen met een 35cm antenne met magneetvoet, maar ik heb er geen verstand van en die antenne lijkt me erg kort. Zou dat goed kunnen werken, en wat voor bereik mag je verwachten bij gebruik in een auto?

Waar moet ik op letten? Die kerel heeft er ook een staande-golf meter bij, wat kun je daarmee?

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:00

CAP-Team

XBL: CAPTeam

of de antenne goed is kan ik zo niet zeggen
Met een staande golf meter kun je meten of je staande golf goed is (duh). Een verrotte staande golf is slecht voor je ontvangst, en ook slecht voor je bak.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Stefke
Tis maar om in de auto bij tripjes met mekaar te lullen dus een paar kilometer bereik is voldoende, en of het dan 2, 5 of 10 is is ook niet boeiend, want je moet dan toch altijd bij elkaar in de buurt blijven.

Wat voor readout moet die meter geven dan (m.a.w. wat is een goed of slecht resultaat), en hoe werkt dat? Je sluit bakkie en antenne aan en dan met dat ding meten aan de antenne?

En hoe bedoel je, dat is slecht voor je bak? Gaat ie kapot van een slechte staande golf?

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 20-03-2003 13:11 ]

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-12-2025

Vaughn

Powered by Jomanda

Een antenne moet een factor zijn van de golflengte waarop wordt uitgezonden. Een staande golfmeter geeft aan of je aan dat criterium voldoet. Je kunt dan je antenne(bij de meeste) een stukkie uitschuiven op zodanige wijze dat je antenne 1:1 is.

[Edit]

Hij gaat niet stuk van een slechte staandegolf, je moet wel altijd een antenne aansluiten, of een dummy-load gebruiken. Anders kun je de eindtrap goodbye kissen. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Vaughn op 20-03-2003 14:54 ]

There are 10 kinds of people: Those who understand binary and those who don't.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 09:52

MrDry

Desperados!

Yep...en als je antenne dan 1:1 'loopt' dan is het verlies van je zendvermogen minimaal dus het rendement maximaal....

pfff...das lang geleden...bakkies en staande golven...GPA's.....kacheltjes....leuk !! :)

Quod licet lovi, non licet bovi

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 09:52

MrDry

Desperados!

MrDry schreef op 20 March 2003 @ 14:54:
Yep...en als je antenne dan 1:1 'loopt' dan is het verlies van je zendvermogen minimaal dus het rendement maximaal....

pfff...das lang geleden...bakkies en staande golven...GPA's.....kacheltjes....leuk !! :)
10 km zou geen probleem moeten zijn.....lang geleden hebben we rondgereden me een bakkie op de fiets. Accu achterop en antenne op de fiets. Zelfs dan was het bereik van zo'n 4 watt zendertje prima 8:

Oops....verkeerde knop gedrukt O-)

[ Voor 8% gewijzigd door MrDry op 20-03-2003 14:57 ]

Quod licet lovi, non licet bovi

• Stefke
oke, dat klinkt op zich goed :) het bereik is niet zo belangrijk, maar hoe verder hoe leuker natuurlijk, maar 2 km zou op zihc al goed zijn. Dat lijkt me niet zo'n probleem met dit spul.

• Gem1e
  • Laatst online: 25-02-2025
Als je er voor zorg draagt dat je antenne een goede aarde aan je voertuig heeft, mag de staande golf geen probleem meer geven, als er een kleefvoet antenne bij zit is t helemaal makkelijk, anders zul je een gat moeten maken in je auto, waar de antenne (knobbel) ingezet kan worden, let er dan wel op dat de aarde van je antenne op een verfvrije ondergrond moet komen.
Dus je zult aan de onderkant van de antenne bevestiging wel even moeten krabben, en later ook weer kans krijgen op roest natuurlijk.
Als je hem niet 1 op 1 kan krijgen is het niet zo heel erg probleem, zorg ervoor dat je niet te lang achter elkaar praat door de mic, dan heeft je eindtrafo weer net genoeg tijd om af te koelen.
nee, er kan geen Zalman koeler op.

• Stefke
ehm..er komt geen enkele beschadiging op mijn auto :(

Zon magneetantenne wil ik wel gebruiken, plak ik op het dak, geen beschadigingen. Aarding kan ik tohc wel met een draadje doen of zo?

Verwijderd

stefijn schreef op 19 March 2003 @ 23:50:
Ik kan viavia een UNIDEN PRO 420 bakkie kopen met een 35cm antenne met magneetvoet, maar ik heb er geen verstand van en die antenne lijkt me erg kort. Zou dat goed kunnen werken, en wat voor bereik mag je verwachten bij gebruik in een auto?

Waar moet ik op letten? Die kerel heeft er ook een staande-golf meter bij, wat kun je daarmee?
bakkie zal vast prima zijn
heb zelf een alan 48 + 400 kanalen
maar die auto antennes stellen vaak niet echt veel voor maar paar km is zeker geen probleem normaal

Verwijderd

stefijn schreef op 20 March 2003 @ 22:05:
ehm..er komt geen enkele beschadiging op mijn auto :(

Zon magneetantenne wil ik wel gebruiken, plak ik op het dak, geen beschadigingen. Aarding kan ik tohc wel met een draadje doen of zo?
ja hoeft hem niet te aarden dat gebeurd al via de antenne kabel aan de bak

• Stefke
Ke, dat ging niet door

Effe een andere vraag: kun je met 22 kanaalsbakkies lullen met mensen die 40 kanaals hebben? (zal wel, maar effe voor de zekerheid)

En is 0,5 watt dan wel voldoende (ik hoor dat 22 kanaalsbakkies vaak maar 0,5 watt hebben ipv 4)?

Heb nu een adresje voor:

2x 27mc mobile bakkies 22 kanaals met antennes, bereik tot ongeveer 10 km

Is dat iets?

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 22-04-2003 23:41 ]

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 16:48
stefijn schreef op 22 April 2003 @ 23:39:

Heb nu een adresje voor:

2x 27mc mobile bakkies 22 kanaals met antennes, bereik tot ongeveer 10 km

Is dat iets?
Ligt er natuurlijk aan wat die dingetjes moeten kosten. Ik heb hier thuis ook nog een Alan 87 staan. Was 7 jaar geleden een behoorlijk prijzig en uitgebreid ding. Ik wil hem best kwijt, maar weet dus echt niet meer wat zo iets waard is op dit moment met voeding en GPA antenne?

Verwijderd

> kun je met 22 kanaalsbakkies lullen met mensen die 40 kanaals hebben?

Ja de 22 kanalen zitten ook op de 40 kanalen bakken (zelfde nummer ook nog), hoger dan 23 kun je dus niet. 22 kanaals bakkies zijn zo'n 25 jaar oud en stammen dus nog uit de tijd dat je een vergunning op postkantoor moest halen en niet meer dan 22 kanalen, alleen FM-modulatie en max. 0,5 vemogen mocht hebben. Op vakantie gaan kon nog wel eens een behoorlijke crime worden (gelukkig nu Europees geregeld).

Een slecht afgestelde antenne heeft meer verlies dan het verschil tussen een 4 en 0,5 Watt bakkie.

Marktplaats, Particulier kom je nog een hoop 11 meter (27MC/bakkie) spullen tegen. Op rommelmarken ook nog wel (17 jaar geleden nog voor 5 gulden eentje gekocht - Midland 77-FM-005).

Portofoons zijn trouwens zelfs nieuw ook niet echt duur meer imo.

> ja hoeft hem niet te aarden dat gebeurd al via de antenne kabel aan de bak

Mij scheelde het een SWR van 1:1,5 naar 1:1.04 om een draadje naar de carosserie aan te leggen (de draad van accu naar carosserie bleek niet erg best).

Tips:
- http://27mc.josdebest.nl/home2.html
- http://www.cbmuseum.nl/
- http://e-stout.tmfweb.nl/27mc/
- http://eddienew.tripod.com/cbradionl.html

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2003 15:24 ]

• Stefke
is dat 10km bereik realistisch voor een 22ch bakkie?

Verwijderd

Bereik is héél sterk afhankelijk van de antenne's en afstelling.

10km is met mobiele antenne's en œ Watt (0,5W / 500mW) wel te doen mits goed afgesteld en gemonteerd (misschien is 3-5 KM een betere vuistregel, ook met die goedkope kleefvoet antennes met SWR 1: >1,3)

Van vaste naar vaste antenne is natuurlijk een stuk verder:
- zijn een stuk groter (tot 22 meter dubbele Yagi bijv.)
- staan hoger (op flat/steigerpijp/mast etc)
- betere SWR mogelijk (vaste opstelling, dus ook vaste instelling mogelijk)
Zo heb ik Den Haag -> België met ŒWatt gehaald, net genoeg om door de ruis/spetter heen te komen...

Zorg er in ieder geval voor dat je antenne een goed groot metalen grondoppervlak heeft. Hierdoor werkt je antenne een stuk beter en is tot een mooiere SWR af te stellen.

Voorbeeld, testopstelling gehad met metalen kleefvoet:
- zonder groundplane (grondplaat): ... KM, slechte SWR
- met groundplane (koelkastdeur): 2x zo groot bereik, betere SWR
- met groundplane en langere antenne: 4x groter bereik en best afstelbare SWR
(specifieke waardes zijn verloren gegaan, ik gok even met de natte vinger).

Kijk bij oude 22 kanaalsbakken in ieder geval of ze nog goed op de kanalen staan. Ze worden nl. analoog op het kanaal gezet middels kristallen, elco's, potmeters etc en die laatste 2 willen door de warmte/ouderdom nog wel eens verlopen.

Ga in ieder geval altijd een eindje proefrijden voordat je het spul daadwerkelijk gaat gebruiken. Zo voorkom je mislukkingen en sleutelen onderweg en leer je in je eigen woonplaats ook nog CB-sleutelaars tegen die je geweldige tips kunnen geven, het één en ander te koop hebben en prachtige apparatuur/kennis hebben om ze in optimale staat te maken (frequency-counter, SWR meter etc).

en geen truckertje pesten onderweg door je vals uit te geven als vrouw: zie film

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 02:13 ]

• Stefke
Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 18:28:
Bereik is héél sterk afhankelijk van de antenne's en afstelling.

10km is met mobiele antenne's en œwatt wel te doen mits goed afgesteld en gemonteerd (misschien is 3-5 KM een betere vuistregel, ook met die goedkope kleefvoet antennes met SWR 1: >1,3)
Hoeveel is "œwatt" ?

Verwijderd

Hoeveel is "œwatt" ?
0,5 Watt, oftwel 500 miliWatt

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:50

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik vrees toch dat je met 0,5 watt en een autoantenne nooit 10 km haalt, hooguit 1-2 kilometer

met mijn 4 watt bakkie gaat het niet echt veel beter ...
Pagina: 1