Wat is sneller

Pagina: 1
Acties:

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Topicstarter
Games zijn voor mijn absoluut niet belangrijk. Een snel reagerend systeem en veel rekenkracht wel. Wat ik me nu zit af te vragen of er iemand al heeft uitgezocht wat sneller is voor W2K.
Geheugen 100MHz en 256 Mb
Geheugen 133MHz en 128 Mb

Ik heb namelijk twee reepjes van 128 liggen. De een is 100 en de ander is 133
Mijn gevoel zegt dat ik moet kiezen voor de 256 bij 100MHz. Het mag dan iets trager zijn (zeker geen 33%) maar de swapfile wordt veel minder gebruikt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Lijkt me dat 128 op 133 Mhz sneller is zolang er niet meer geheugen in gebruik is.
Is er meer geheugen nodig dan moet ie gaan swappen en dat is natuurlijk trager. Dan kun je beter 256 op 100 Mhz nemen. Aangezien w2k behoorlijk wat geheugen nodig heeft zou ik zeggen 256 MB op 100 Mhz, of nog beter 256 MB op 133 Mhz maar dat vroeg je niet :)

Misschien kun je dat 100 Mhz reepje overklokken ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

als 128 hebt liggen van 133mhz en 100mhz zou ik toch echt 128mb 133mhz erbij kopen en die 100mhz verkopen. Het is in ieder geval zeker dat je voor win2k beter 256mb kunt nemen. Helemaal als je ook nog een zware tekenprogramma's, programmeerprogjes etc gebruikt.

Verwijderd

Geheugen 100MHz en 256 Kb
Geheugen 133MHz en 128 Kb
Oh ja en dan zou ik natuurlijk wel voor MB kiezen en niet voor Kb >:)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Topicstarter
Wil je het kopen? :)
Het zijn nu in ieder geval Megabytes :)

Het spul ligt hier nu eenmaal. En wat ik uit de testen lees is 133 wel sneller, maar niet naar verhouding. Dus geen 33% en dan kan je wel eens meer snelheid halen met meer geheugen. Natuurlijk haal je nog meer met meer en sneller geheugen. Maar voor 5% ga ik niet moeilijk lopen doen. Dat maakt 3 minuten uit op een uur rekenen. En er zit een asymptoot in meer geheugen.

Het maakt natuurlijk niet uit of je 100 bytes of 100 Megabyte over hebt. Genoeg is genoeg

Verwijderd

Volgens mij is MEER altijd BETER.

• DJSmiley
  • Laatst online: 21-08 17:55
* DJSmiley snapt t ff niet...

100Mhz of 133Mhz heeft GEEN FUCK te maken met je snelheid, als je een 66Mhz FSB hebt bv, (celeron) dan draait je mem op 66, ook al is t PC133..

Die snelheid is alleen t max haalbare van dat mem, wil niet zeggen dat t dat dan ook meteen loopt.
Dus als je CPU 133Mhz fsb is, dan 133Mhz geheugen of course.

Alleen hebbie dan nix aan je PC100 reepje :)

Anders iig naar 256Mb gaan, das voor win2k zeker wel relaxed.

Dus wat voor cpu heb je er nu in? afhankelijk daarvan moet je kiezen wat kan/handig is.

Verwijderd

Met een ASUS CUSL2 mbord kan je met een P3EB net zo goed 133Mhz als 100Mhz gebruiken, dwz het werkt allebei 't is niet dat 100Mhz ram niet ondersteunt wordt.

• DJSmiley
Met een ASUS CUSL2 mbord kan je met een P3EB net zo goed 133Mhz als 100Mhz gebruiken, dwz het werkt allebei 't is niet dat 100Mhz ram niet ondersteunt wordt.
Ja, klopt, ben ik mee eens.. maar als je een 133 Mhz cpu hebt, MOET je wel 133 geheugen gebruiken...
Theoretisch kan je zelfs 66 geheugen op dat bord prikken als je ook een 66 cputje hebt (celeron of een antieke P2).

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

waarom gewoon niet 256MB PC133? Dit loopt ook prima op 100Mhz, en PC133 geheugen is niet (veel) duurder dan PC100... altijd handig voor later. :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

sch man een athlon heeft toch 2 bussen , proc is 100 mhz ddr en geheugen is of 100 of 133 waarvan het laatste sneller loopt en meer snelheidswinst geeft dan een p3 van 100naar 133 mhz mem dus nie seuren 8-)

Verwijderd

Volgens mij snap jij het niet helemaal DJSmiley. Een CUV4X en een P3V4X hebben een mem clock divider. Ofwel je kan je cpu op 133mhz laten draaien en je mem op 100mhz door de 3/2 cpu/mem divider. Alleen gaat dan de memory performance flink achteruit, maar dat is weer een ander verhaal.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Topicstarter
Jep...ik weet dat het maximaal haalbare niet 'de snelheid' is waarop het loopt. ik heb een MSI K7T PRO 2 bord. En een T-bird 900. Ik kan dus mijn memory op 133 zetten. En natuurlijk kan ik er 3*512 222 inproppen. Dat is ongetwijfeld het snelste en het mooiste. :) Maar ja dat 100 MHz 128 heb ik al liggen.

• DJSmiley
New-b: aha, dan snap ik t :) wist niet dat die asus plank een mem divider had.. naja, weer wat geleerd :)

Verwijderd

Probeer dat PC100 spul te verkopen, koop dan nieuw PC133 geheugen. Mocht het verkopen niet lukken: leuk geprobeerd, maar stop het er dan maar in en laat het op 100MHz draaien (of op 112, dat halen ze meestal wel)

Verwijderd

Op zondag 19 november 2000 14:06 schreef DJSmiley het volgende:

[..]
maar als je een 133 Mhz cpu hebt, MOET je wel 133 geheugen gebruiken...
Waarom moet je bij een 133 processor 133 mhz geheugen hebben?? Dat ligt puur aan je moederbord. Als je moederbord het ondersteund kun je de fsb op 133mhz laten lopen en het geheugen op 100(sdram/fsb op 2/3). Je kun t zelfs de cpu op 100 laten lopen en het geheugen op 133(sdram/fsb op 3/2). moet natuurlijk je moederbord het ondersteunen. P3bf ondersteund dit niet. P3v4x,cuv4x, cusl2 wel weer. Weet niet of de Cubx met 440BX chipset dit ondersteund. Maar om een lang verhaal kort te maken. 133 cpu is niet noodzakelijk gebonden aan 133 mhz geheugen.

mzzl

Verwijderd

Op zondag 19 november 2000 13:18 schreef funksngrooves het volgende:

[..]
Oh ja en dan zou ik natuurlijk wel voor MB kiezen en niet voor zb >:)
wat zij zb's *D*D*D*D*D*D

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/haaglanden/tweakface%202.GIF
Pagina: 1