Hé Refriednoodle,
Hier een aantal antwoorden.
- Is mijn aanpak van windows hierboven goed?
Je aanpak is goed wat windows betreft. In principe maakt het niet zoveel uit welk besturingssysteem je gebruikt.
Maar Win2k is zeker geen slechte keuze. Het is in ieder geval een stuk stabieler dan bijv win98.
Ik raad je aan om altijd de meest recente drivers voor je grafische kaart te installeren.
Ikzelf gebruik voor mijn cabinet WinXP, met als frontend MAME32 v0.66.
Ik ben wel bezig om een andere frontend te gebruiken (3DArcade) zie
http://3darcade.mameworld.net
Het mooie van deze frontend is dat je in 3d door een zelf gecrëerde arcadehal kan lopen en dus in 3d een spel kan selecteren.
-Zijn er veel games die 8 knoppen gebruiken? Of is 6 voldoende? Wil nl wat
knoppen overhouden voor menu-navigatie en zo (en ik ga niet aan shift-combo's beginnen)
Zelf heb ik voor iedere speler 7 knoppen gebruikt.
De spelletjes die gebruik maken van 6 of meer knoppen zijn meestal de vechtspelletjes zoals 'street fighter' en onder andere van NEOGEO zoals 'King of fighters' bijv.
Maar de meeste spelletjes gebruiken meestal maar 2 tot 4 knoppen.
Ik denk dat ongeveer 5 tot 10 procent van het totale aanbod aan MAME-games gebruik maken van meer dan 4 knoppen.
Voor het navigeren door menu's gebruik ik de joystick van player1 en voor het selecteren van een spel gebruik ik de button die voor op het controlpanel zit (zie foto).
- Iemand ervaring met de Ultimarc-spulletjes?
Ik heb zelf geen ervaring met de producten van Ultimarc, maar ik hoor er zeker goede verhalen over.
Vooral de I-PAC's worden veel gebruikt. Ik kan het je in ieder geval aanraden.
De keyboard-encoder die ik gebruik (KE-72T) komt van
www.hagstromelectronics.com maar is ook een stuk duurder.
Als alternatief kun je natuurlijk ook een oud keyboard slopen en die gebruiken als encoder, maar dan heb je weer last van ghosting.
- Welke joystick van Ultimarc is aan te raden?
De joysticks, buttons en trackball heb ik bij
www.happcontrols.com gekocht.
Maar de producten die Ultimarc aanbiedt zijn net zo goed.
Je moet wel opletten bij die joysticks dat je ze kunt gebruiken als 4-way of 8-way. Tegenwoordig kun je de meeste joystick omzetten van 4-way naar 8-way
Je hebt namelijk spelletjes die veel beter spelen met 4-way sticks zoals pacman, donkey kong, digdug, etc.
En je hebt games die juist veel beter spelen met een 8-way stick zoals 1941, streetfighter, etc.
- Zijn er anders binnen Nederland ook winkels die dit soort interfaces verkopen?
Ik heb in nederland ook gezocht naar de diverse producten, maar kon daarin niet slagen.
Daarom heb ik alles maar in amerika besteld.
- Van de meeste games een screenshotje gemaakt, voor het menu van
AdvanceMenu (tevens voor de screensaver)
Screenshotjes van games zijn ook te download van internet (ingepakt in zipfiles)
Ook foto's van cabinets, marquees, flyers, titles, controls zijn allemaal te downloaden. (kijk op
www.mameworld.net)
Je kunt deze zipfiles in de meeste frontends gebruiken.
Ik ben bezig om een website op te zetten en zal daar ook mijn ontwerpen beschikbaar stellen.
Interresante links
www.hagstromelectronics.com
www.happcontrols.com
www.arcadecontrols.com (tip: vanwege de uitgebreide uitleg over het zelf maken van arcade-cabinets)
www.mame.net
www.mameworld.net
www.mameworld.net/emuloader (ook een goede frontend)
3darcade.mameworld.net
www.classicgaming.com/mame32qa