Toon posts:

@home smtp server probleem i.c.m. router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De volgende situatie:

@home internet verbinding in bunde
draytek vigor 2200e router
intern netwerk van 2 windows 98 machines
outlook express met als uitgaande emailserver mail.home.nl

de internet verbinding delen via deze router gaat uitstekend maar het volgende probleem doet zich voor:

bij het verzenden van emails gaat het regelmatig fout. Een kleine email wordt perfect verzonden maar bij grotere emails (attachment of hele lap tekst) krijg ik bijna altijd een timeout op de verbinding (socketfout 10054). Heb het ook al geprobeerd met netmail.home.nl en ipadres invullen als uitgaande emailserver.

Ook heb ik smtp server van het werk geprobeerd. Deze staat relaying toe met vereficatie maar deze mailserver kun je helemaal niet bereiken op het @home netwerk.

Iemand een oplossing?

m.v.g.

Evert

Verwijderd

Dit kan duiden op een firewallprobleem staat je router dicht van de buitenkant? zet de ping eens aan, heb je het probleem op beide pcees, dan ligt het waarschijnlijk aan de firewall op de router, heb je het probleem slechts op 1 pc dan kan de winsock implementatie rot zijn, oplossingen staan wel in MS knowledgebase
http://support.microsoft....howto&sd=GN&ln=EN-US&FR=0
N.B. niet zoeken socketfout o.i.d. maar op winsock 10054

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:44

pietje63

RTFM

is de standaard mail server van @home niet gewoon mail ?!

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
pietje63 schreef op 19 March 2003 @ 23:33:
Yeps, maar dat wil niet achter een router....

Sitecom routers hebben ook problemen met mail versturen, kan daarbij opgelost worden door de MTU waarde te veranderen in de router.

Misschien werkt dat ook voor TS?

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
pietje63 schreef op 19 March 2003 @ 23:33:
Vaag... mail.home.nl en mail geven hier in Den Bosch verschillende waarden (maar ze werken wel).

# ping mail
PING mail.home.nl (213.51.128.20) from 217.120.xxx.xxx : 56(84) bytes of data.
64 bytes from mail6.home.nl (213.51.128.20): icmp_seq=1 ttl=250 time=36.2 ms

#ping mail.home.nl
PING mail.home.nl (213.51.128.18) from 217.120.xxx.xxx : 56(84) bytes of data.
64 bytes from mail5.home.nl (213.51.128.18): icmp_seq=1 ttl=250 time=22.5 ms

En net had ik 213.51.128.26.

Zal wel een clustertje zijn of zo.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

MTU zou gewoon de default moeten zijn (1500). 'mail' als instelling gebruiken kan best achter een router, mits je het juiste DNS achtervoegsel op de clients hebt ingesteld, of een eigen DNS draait.

Dat de SMTP niet werkt, klopt. @home heeft vrij recent besloten deze te blocken, doordat teveel users een eigen mailserver gingen (proberen te) draaien, met allerlei open relays als gevolg.

Misschien dat daar de kern van je probleem zit, want die users gingen niets voor niets eigen mailservers installeren. De servers van @home zijn op z'n zachts gezegd niet stabiel.

Dit zou dan ook best eens aan @home zijde fout kunnen gaan, kijk even of het stand-alone wel werkt.

Is dat het niet, dan zit het waarsch. in je instellingen voor ICMP. ICMP is nl meer dan alleen ping.. als tijdelijke test kun je even proberen ALLE icmp toe te staan, kijken of het dan beter gaat...

Verwijderd

Probeer deze regel daar eens:
mail.dbsch1.nb.nl.home.com
(denk dat 'nb' voor noord brabant staat, das ook waar ik woon!!)

Verwijderd

Jongens, het zit niet in het adres wat hij gebruikt. Hij krijgt immers wel contact.

het adres is NIET het probleem!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DJSmiley schreef op 19 March 2003 @ 23:36:
[...]Yeps, maar dat wil niet achter een router....

Sitecom routers hebben ook problemen met mail versturen, kan daarbij opgelost worden door de MTU waarde te veranderen in de router.

Misschien werkt dat ook voor TS?
TS moet eerst maar eens onderzoeken wat de praktische MTU op z'n netwerkje is, idd. Dus:
code:
1
PING -L 572 -F mail.home.nl
Als dit succesvol gaat, het getalletje 572 verhogen met stappen van 100, totdat je time-outs krijgt. (of de melding "Packet needs to be fragmented but DF set.")

[ Voor 2% gewijzigd door Brahiewahiewa op 19-03-2003 23:44 . Reden: typo's ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Hoi,

Bij mij werkt nu wel...

Groetjes,
Peter

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 23:46 ]

Verwijderd

Het probleem zal wel aan de brakbaarheid van de @home surver liggen waar hij conectie mee maakt. ik denk niet dat toe valt te schrijven aan mtu settings.

wel zou ik es kijken naar de virus scanner. dit kan ook soms voor time outs zorgen.
scannen van uitgaan mail uitzetten zou dan soulaas moeten bieden

Verwijderd

TS moet eerst maar eens onderzoeken wat de praktische MTU op z'n netwerkje is, idd.
De optimale instellingen is overigens wel een .reg voor te vinden oid, even kijken bij troublesathome.nl..nev mind, hier is de directe link: http://troublesathome.nl/...q&page=performance#vraag5

eerlijk gezegd denk ik niet dat het aan de MTU ligt. Dan zou hij deze storing ook bij andere zaken moeten hebben (downloaden, surfen, kleine emails, enz) en daar hoor ik niets over.

Ik denk dat eerst kaal proberen (dus zonder router, firewall, virusscan) de juiste eerste stap is :)

• pietje63
  • Laatst online: 11:44

pietje63

RTFM

Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 23:45:
Hoi,

Bij mij werkt nu wel...

Groetjes,
Peter
[offtopic]

alsjelieft, zeg dan niets:
1> hoi is overbodig
2> bij mij werkt het nu wel --> leg uit hoe jij het ingesteld hebt, hoe het je is gelukt en wat je huidige settings zijn
3> groetjes kan wegblijven

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

Topicstarter
rechtstreeks zonder router werkt wel. Uitgaande email virus scanner staat uit. Het is een draytek vigor 2200e met ingebouwde firewall. Als het hier aan ligt wat zou ik dan moeten instellen? Vindt het vreemd dat een kleine mail wel werkt en een grotere niet. Hoe kan ik alle ICMP toestaan????

met vriendelijke groet,

Evert

Verwijderd

hey mooi man! mijn e-mail werkte ook niet, maar het veranderen van mail naar mail.home.nl werkt wel!!! thnx!!

ow fuck super oud topic :X

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 21:39 ]

Pagina: 1