Ik heb een AMD XP2700 CPU op een MSI kt4 ml moederbord in een micro atx kastje. In rust is hij ongeveer 61 graden, ga ik bijv. een dvdtje comprimeren met easydivx dan loopt ie echt snel heet. Binnen 5 minuten is hij 66 of 67 graden. Ook zet ik mijn vraagtekens bij die temperatuur in de rust, die is toch veel te hoog? Wat kan ik hier aan doen? Ik heb echt al vanalles geprobeerd (stuk of 6 verschillende koelers en dan niet van die goeiekope ook nog nie) en het kastje laat geen waterkoeling toe, daarvoor is het te klein. Wat kan ik nog meer doen? Elke suggestie is welkom!
Al eens getest met de kast open? lijkt op een slechte caseflow....
MicroATX kastjes staan ook niet echt bekend om goede airflow idd. Voor zo'n systeem kun je denk ik beter een "normale" kast nemen midi of misschien zelfs full.
Oja, kijk ff of er BIOS update's uitzijn, en doe dit dan niet via Liveupdate omdat die altijd achter loopt.
Oja, kijk ff of er BIOS update's uitzijn, en doe dit dan niet via Liveupdate omdat die altijd achter loopt.
[ Voor 30% gewijzigd door XoReP op 19-03-2003 21:11 ]
Schijnt wel eens te helpen ja, soms wil de temperatuuruitlezing bij een oudere bios verkeerd zijn en kan een nieuwere dit verhelpen...
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
Verwijderd
yepz temp sensors worden niet altijd goed uitgelezen of de sensors zelf zijn niet in orde.....
ahaa das een goeie tip! Ik ga het meteen proberen... ow shit, hij begint alweer te piepen... oververhit
.
Op het bord zelf in het midden van de socket zat trouwens geen sensor, is dat normaal? En werkt dit systeem beter?
Op het bord zelf in het midden van de socket zat trouwens geen sensor, is dat normaal? En werkt dit systeem beter?
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 22:10 ]
Shit, bios is al up to date. Wat me wel opvalt is dat het aluminium profiel van de koeler niet heet maar lauw aanvoelt als hij weer eens 66 graden is. Is dit normaal? Lijkt mij niet... Is dit een slecht geinstallerde koeling? Of toch de sensoren?
[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 22:12 ]
Verwijderd
Ik suggereer dat je de kap dicht doet, en niet meer post totdat je merkt dat je pc instabiel wordt.
Als je koelblok niet heet wordt terwijl de temp. sensor anders aangeeft, kan het wel eens zo zijn dat je teveel/teweinig koelpasta hebt gebruikt, zodat je koelblok geen goed kontakt maakt met de core......... kun je hem eens opnieuw installeren, volgens de voorgeschreven methode?Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 21:22:
Shit, bios is al up to date. Wat me wel opvalt is dat het aluminium profiel van de koeler niet heet maar lauw aanvoelt als hij weer eens 66 graden is. Is dit normaal? Lijkt mij niet... Is dit een slecht geinstallerde koeling? Of toch de sensoren?
Ik heb een Speeze koeler (http://www.speeze.com/products/fcc.asp?ProdID=84) welke geschikt is tot een XP3000 met daaronder een soort van koperen rondje en daar zat de pasta al opgesmeerd, hoefde hem zo maar erop te zetten volgens de Com4. Maar ik heb dit met alle koelers gehad die ik er tot nu toe op heb gezet, dus ik begin toch te vermoeden dat de sensors niet helemaal goed werken... is het een verstandig plan om hem te flashen naar de eerste bios?
Ik denk dat je die koeler een beetje heen en weer moet draaien. Dan pers je de overmatige koelprut er onderuit, en zit de koeler nog beter erop. Een koeler van 60 graden kan je niet al te lang vast houden. Mijn tbird is stressed 60*C en kan je niet langer dan 10 seconden lang vathouden. (de buistenste gaan nog wel, maar dichter bij de kern krijg je een profiel op je vingers)
hehe ik zou nie teveel draaien aan een koelblok dat op een core geklemd is. Dat moet je mooi met rust laten. Wat je wel evt kan doen is gewoon de hele koeler erafhalen, de onderkant van de heatsink eens schoonmaken en een vers heel dun laagje koelpasta erop, netjes alles weer terug en eens kijken wat ie doet.bredend schreef op 19 March 2003 @ 22:46:
Ik denk dat je die koeler een beetje heen en weer moet draaien. Dan pers je de overmatige koelprut er onderuit, en zit de koeler nog beter erop. Een koeler van 60 graden kan je niet al te lang vast houden. Mijn tbird is stressed 60*C en kan je niet langer dan 10 seconden lang vathouden. (de buistenste gaan nog wel, maar dichter bij de kern krijg je een profiel op je vingers)
Verwijderd
Heb je hem er wel goed om op ?
Dus met het uitsparinkje (of hoe je het ook maar schrijft ) van de socket aan de goed kant.
Dus met het uitsparinkje (of hoe je het ook maar schrijft ) van de socket aan de goed kant.
Ja, en dan van die nieuwe koelpasta heb ik net geprobeerd (heb het uitgesmeerd met me pinpas
) en het helpt niets... hij blijft met gemak boven de 60 uitkomen en toch blijft het aluminium lauw aanvoelen, het lijkt mij niets anders dan de sensoren...
die minimale halve rijstkorrel die ik erop smeer, komt geen pinpas aan te pas (Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 23:06:
Ja, en dan van die nieuwe koelpasta heb ik net geprobeerd (heb het uitgesmeerd met me pinpas) [....]
Verwijderd
Download is hardware monitor of en ander dergelijk progje en kijk wat die weergeeft
Als het goed is staat er op de msi cd ook zo'n progje fuzzy logic.
Als het goed is staat er op de msi cd ook zo'n progje fuzzy logic.
Heb je sowieso wel eens de temperaturen uit de BIOS afgelezen ? Dat kan ik namelijk uit je posts niet opmaken. BIOS temps zijn over het algemeen de meest betrouwbare...
Als die nou overeenkomen zou ik eens gaan denken aan een koperen koeler... Je hebt het namelijk alleen maar over Aluminium koelers gehad.
Als die nou overeenkomen zou ik eens gaan denken aan een koperen koeler... Je hebt het namelijk alleen maar over Aluminium koelers gehad.
Ik had al PC alert 4 op de PC staan. Heb voor de lol ook eens Fuzzy Logic geinstalleerd, maar beide geven hetzelfde aan als wat hij ook in de bios aangeeft. Van de 6 koelers die ik heb geprobeerd was er ook 1 bij van koper (een koelermaster, geschikt tot xp 3000, weet alleen het typenummer niet meer, zat een grote fan op...)
Wat is je systeemtemperatuur eigenlijk ? En zit je processor toevallig pal onder je voeding waardoor je koeler z'n lucht niet kan aanzuigen/kwijt kan ?Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 23:44:
Ik had al PC alert 4 op de PC staan. Heb voor de lol ook eens Fuzzy Logic geinstalleerd, maar beide geven hetzelfde aan als wat hij ook in de bios aangeeft. Van de 6 koelers die ik heb geprobeerd was er ook 1 bij van koper (een koelermaster, geschikt tot xp 3000, weet alleen het typenummer niet meer, zat een grote fan op...)
de systeem temperatuur is ongeveer 30 graden in rust en de processor zit een stuk van de voeding af...
Verwijderd
Wat voor voltage staat er op de proc?Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 00:08:
de systeem temperatuur is ongeveer 30 graden in rust en de processor zit een stuk van de voeding af...
Volgens PC alert 4 is de Vcore 1,65 volt.
Edit: volgens de bios is de Vcore 1,64 volt.
Edit: volgens de bios is de Vcore 1,64 volt.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 00:20 ]
Verwijderd
ik heb dezelfde cooler op een 2100+ op 1860 mhz op
39 graden
case 21 graden en kamer temperatuur 20
39 graden
case 21 graden en kamer temperatuur 20
Verwijderd
Dan blijven er volgens mij 2 dingen over:
- Je tempsensor is brak
- je cpu is brak (Kan dat dat ie zo slecht gebakken is ?)
Als je cooler helemaal onderaan beet kan pakken en het is lauw dan is je tempsensor brak.
Als het heet is dan zou ik de cpu is in een ander systeem proberen.
- Je tempsensor is brak
- je cpu is brak (Kan dat dat ie zo slecht gebakken is ?)
Als je cooler helemaal onderaan beet kan pakken en het is lauw dan is je tempsensor brak.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 00:49 ]
De flow in je kast moet goed zijn...
Je moet goede koelpasta tussen je processor hebben...
Je moet de koeler goedom erop doen en je moet niet gaan zeuren over de warmte totdat je systeem niet meer stabiel loopt...
Gebeurt dat wel dan ga je controleren of de cpu koeler wordt als je de kast eraf haalt... zo ja.. geen goede airflow door je kast.. zet er een paar case-fans bij.. zo nee dan is er wat anders aan de hand.
we gaan dan controleren of de cpu koeler wel draait... zal wel maarja.. je heb d'r van die mensen bij
dan gaan we eens de koeler eraf halen en kijken of de koeler er goedom op zit en of er niet teveel koelpasta op zit. Zo ja.. pasta eraf halen zo nee koeler er weer opdoen.
Dan gaan we maar eens kijken of de tempratuur sensoren wel goed zijn. Kan je je koelblok wel gewoon vasthouden? moet ongeveer 10 tot 15 seconden kunne... kan je het blok minder lang vasthouden? Dan is je koelblok niet goed. Kan je het gewoon langer vasthouden dan is je koeling goed en wordt je proc niet te heet.. is dus een brakke temp sensor.
Voor nog meer info kijk ook eens bij [url=]Frequently Asked Questions CMEdeze FAQ over de airflow in je kast...
Je moet goede koelpasta tussen je processor hebben...
Je moet de koeler goedom erop doen en je moet niet gaan zeuren over de warmte totdat je systeem niet meer stabiel loopt...
Gebeurt dat wel dan ga je controleren of de cpu koeler wordt als je de kast eraf haalt... zo ja.. geen goede airflow door je kast.. zet er een paar case-fans bij.. zo nee dan is er wat anders aan de hand.
we gaan dan controleren of de cpu koeler wel draait... zal wel maarja.. je heb d'r van die mensen bij
Dan gaan we maar eens kijken of de tempratuur sensoren wel goed zijn. Kan je je koelblok wel gewoon vasthouden? moet ongeveer 10 tot 15 seconden kunne... kan je het blok minder lang vasthouden? Dan is je koelblok niet goed. Kan je het gewoon langer vasthouden dan is je koeling goed en wordt je proc niet te heet.. is dus een brakke temp sensor.
Voor nog meer info kijk ook eens bij [url=]Frequently Asked Questions CMEdeze FAQ over de airflow in je kast...
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Verwijderd
Als de cooler helemaal lauw is kan het nog steeds zo zijn dat de proc heet is, alleen is er dan weinig warmtegeleiding van proc naar cooler. Dit zou dus ook de overmatige warmte van de proc verklaren.Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 00:44:
...
Alleen, aangezien de TS diverse coolers gebruikt heeft kan ik me niet voorstellen dat hij er geen één keer in geslaagd is de cooler goed contact te laten maken.
Ik heb alle koelers met de grootste zorg en voorzichtigheid geinstalleerd, en het koelprofiel is altijd lauw, niet heet... ik kan het gerust de hele dag vasthouden, ook bij de voet van het profiel. En als hij geen contact maakte met de core van mijn AMD, dan zou die toch allang doorgefikt zijn? Ow ja, het word beter: Ik heb vanochtend vroeg effe Sisoft Sandra geinstalleerd, en deze zegt dat hij ongeveer 58 graden is, terwijl op datzelfde moment PC Alert 4 en Fuzzy Logic zeggen dat de processor 62 graden is... wat moet ik nu geloven?
Verwijderd
zet alle waarschwingen en beveiligingen is uit, en ga hem is lekker stressen, houd die temp met een programmatje in de gaten, en kijk of/waneer hij instabiel word.
Verwijderd
Denk het echte niet want MicroATX is echt te klein voor een goede airflow van een snelle AMD chip als XP1800+, dus ik zou er niet op gokken dat een BIOS update opeens lagere temps veroorzaakt (uit ervaring gesproken). Ik kan mijn XP2300+ (tis maar een 1800+ natuurlijk hehe) ook slecht zonder airflow koelen, dus ik denk dat je helaas een miditower moet kopen en misschien wel een grotere koeler erop, dus herrie erbij - opletten: voordat je het weet heb je een straaljager in huis!Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 21:15:
Maakt dat verschil uit, of je een bios update doet?
John
en als je er een losse 8 cm fan lucht van buiten naar binnen blaast naar je proc. Als je een 8cm fan hebt hou `m dezelfde afstand als de wand van de kast en kijk of de temps dalen, heb je verder nog enkele casefans?
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
er zit al 1 casefan in, ik leg de schuld nu bij de gebruikte software... weet iemand nog een betrouwbaar programma hiervoor?
Verwijderd
Ik denk dat je je toch heel erg vergist. Een XP 1800+ kan veel hebben, en dan vooral een Thoroughbred. Ik heb em hier in een micro-atx kastje zitten, de koeler zit ongeveer tegen de voeding aan. Er is een airflow van 0.0 in de kast en op de proc zit een extreem stil koelertje wat voor geen meter koelt.Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 21:01:
[...]
Denk het echte niet want MicroATX is echt te klein voor een goede airflow van een snelle AMD chip als XP1800+, dus ik zou er niet op gokken dat een BIOS update opeens lagere temps veroorzaakt (uit ervaring gesproken). Ik kan mijn XP2300+ (tis maar een 1800+ natuurlijk hehe) ook slecht zonder airflow koelen, dus ik denk dat je helaas een miditower moet kopen en misschien wel een grotere koeler erop, dus herrie erbij - opletten: voordat je het weet heb je een straaljager in huis!
Hij wordt stressed dan ook 73 graden, maar dit is nog ruim binnen de toegestane waarden van AMD. En zo stabiel als iets.
Ik heb zelfs een Palomino 1600+ @ 1900+ passief gehad @ 90 graden idle. Dat vond ie niet zo lekker, maar hij was wel goed stabiel.
Oftewel die temps van 30 graden enz is wel leuk, maar als je niet overclockt allemaal geen probleem.
En een bios-update helpt 9 van de 10x wel voor de afgelezen temps. De boel wordt dus niet koeler, maar volgens de bios wel.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 00:18 ]
Mijn vader heeft me ooit iets uitgelegd: Als je je hand 5seconden (of zes ) op iets kan houden, is het minder dan 60° . Want ik heb toch de indruk dat de gemiddelde tweaker niet echt weet wat temperatuur is.
En mijn 2000+ crasht op 60°. ( dat denk ik toch, na reboot was ie 55°) Ik geloof dat je sensor wel brak was als ie op 90° draaide
En mijn 2000+ crasht op 60°. ( dat denk ik toch, na reboot was ie 55°) Ik geloof dat je sensor wel brak was als ie op 90° draaide
Verwijderd
90 graden is als je het aanraakt de blaren gelijk op je vingers zitten en dat was dus zo :-pjvvv schreef op 22 March 2003 @ 11:55:
Mijn vader heeft me ooit iets uitgelegd: Als je je hand 5seconden (of zes ) op iets kan houden, is het minder dan 60° . Want ik heb toch de indruk dat de gemiddelde tweaker niet echt weet wat temperatuur is.
NOFI, maar als jouw PC crasht bij 60°C, dan beschouw ik dat niet als normaal hoor. Mijn Athlon heb ik eens tot 75°C laten stressen en mijn PC bleef nog normaal werken!jvvv schreef op 22 March 2003 @ 11:55:
IK heb het een keer met een S370 Piii gehad. Met een of andere powerorb achtige cooler.
Toen bleek dat de klemmetjes de koeler niet klem genoeg op de proc duwde klemmetjes. verbogen en probleem opgelost....
Dus zorg dat je cooler klemmer op je proc zit.
Toen bleek dat de klemmetjes de koeler niet klem genoeg op de proc duwde klemmetjes. verbogen en probleem opgelost....
Dus zorg dat je cooler klemmer op je proc zit.
Verwijderd
is 30 grade niet een groot verschil tusse incase temp en cpu? ik weet het niet hoor maar lijkt me wel veel;P, en nog iets is je temp bij alle koolers het zelfde of zitten er verschillen in. als de temp het zelfde blijft lijkt het me een brake sensor:P
ok, zoveel koelers, dus die zit wel goed.
misschien een brakke sensor, maar dan nog, 60 is niet zoon rank voor een AMD....
beter airflow zal weinig helpen als je heatsink niet heet wordt.
Als je de kast dichtmaakt, crashed de pc dan? zo ja, paniek. zo nee, probleem opgelost
misschien een brakke sensor, maar dan nog, 60 is niet zoon rank voor een AMD....
beter airflow zal weinig helpen als je heatsink niet heet wordt.
Als je de kast dichtmaakt, crashed de pc dan? zo ja, paniek. zo nee, probleem opgelost
Iedereen bedankt voor jullie hulp. Toevallig zag ik vandaag een nieuwe bios update van mijn bordje, en heb hem geflashed. Resultaat: processor 50 graden
. Dus zoveel airflow is er ook niet voor nodig... iedereen bedank!
Pagina: 1