Toon posts:

TV-kabel met stroom = aardlek eruit

Pagina: 1
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit topic met een search al wel een paar keer gevonden, maar eigenlijk nooit een echte oplossing.

Het probleem bij mij is als volgt.
Op het moment dat ik mijn TV kaart aan de Kabel hang vliegt de aardlek (500mA) eruit.

Ook als ik verder geen apparaten op de TV-kabel heb aangesloten gebeurd dit.

De man van de Essent zei dat ik er een galvanisch filter tussen moet hangen. Die zijn niet te koop, dus vind ik het geen oplossing.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken ?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 20:52:
....
De man van de Essent zei dat ik er een galvanisch filter tussen moet hangen. Die zijn niet te koop, dus vind ik het geen oplossing.

....
Tuurlijk zijn die gewoon te koop hoor.. Misschien even wat zoeken, maar 't is er zeker wel.

Is je PC wel geaard?? Dat lijkt me mogelijk wel een oorzaak. (Potentiaalverschil tussen de aarde van je CAI kabel en je aardeleiding)
Of juist de aarding weghalen, als op die manier een groot spanningsverschil tussen je tvkabel en de aarde door je aardlek verwerkt wordt.

Ik weet niet of de massa van een cai leiding en de aarde van een PC gelijk zijn, anders kun je dat ook proberen.

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Het zou wel eens kunnen helpen om twee condensatortjes tussen de signaaldraad en de afscherming te hangen. Dus een condensator tussen de afscherming van de kabel en de afscherming van de kaart, en een condensator tussen de signaaldraad van de kabel en de signaalaansluiting van de kaart.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Het probleem bij mij is als volgt.
Op het moment dat ik mijn TV kaart aan de Kabel hang vliegt de aardlek (500mA) eruit.
Die aardlek is nooit 500mA... Veel kleiner... Ik dacht iets in de orde van 25mA... Van 0,5A kan je aardig gaan roken...
Ook als ik verder geen apparaten op de TV-kabel heb aangesloten gebeurd dit.
Das makkelijk... Dan heb je maar 1 bron die de problemen geeft
Die zijn dus zeker wel te koop...

Als er verder helemaal niets anders op de kabel aangesloten is (en de pc zit op randaarde), zit de kabel niet achter de aardlekschakelaar (aarde zit nl aan een centraal punt in de kabel-verdeel-kast ergens in de straat). Het probleem is dan dat er een stroom loopt van je kabel via de pc naar de randaarde... poef... Aardlekschakelaar...

Als er verder helemaal niets anders op de kabel aangesloten is (en de pc zit NIET op randaarde), is er dus toch wat op de kabel aangesloten... Misschien in een andere kamer??? En dat apparaat zit dan wel op randaarde... Op deze manier heb je je pc geaard via de kabel via een ander apparaat... Niet echt aan te raden... Kan je een aardige klap krijgen als je de kabel een keer lostrekt...

Bij situatie 1 is een galvanische scheiding onvermijdelijk... Het probleem is hier dat het aardpotentiaal van de kabel teveel verschilt met het potentiaal van de aarde bij jou in huis... Zelfs bij de conrad zullen ze die dingen vast wel verkopen...

Situatie 2 is dat het probleem in jouw pc zit... En dan hoogstwaarschijnlijk jouw voeding... Hier zit een filter in om te zorgen dat er geen storingen jouw pc binnenkomen, en ook geen storingen naar buiten gaan... Als dat filter defect is, zul je idd hebben dat je aardlek eruit schiet... Dan is het toch wel tijd om je voeding te vervangen...

Herkennen en oplossen:
Zit je pc op randaarde, dan neem ik aan dat het probleem bij de kabel zit, en dan is galvanische scheiding de enige oplossing.

Zit je pc niet op randaarde, sluit de pc dan een keer ergens aan waar je wel randaarde hebt (zonder de kabel aan te sluiten). Als het goed is (en aan de andere kant is het dan ook weer niet goed) klapt de aardlek er weer uit! Tijd om de voeding te vervangen!

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Banzi
DJSmiley schreef op 19 March 2003 @ 21:04:
Is je PC wel geaard?? Dat lijkt me mogelijk wel een oorzaak. (Potentiaalverschil tussen de aarde van je CAI kabel en je aardeleiding)
Of juist de aarding weghalen, als op die manier een groot spanningsverschil tussen je tvkabel en de aarde door je aardlek verwerkt wordt.
Is wel een manier om de boel weer aan de praat te krijgen... Maar ik weet niet of die afscherming wel ergens aan een soort aardlek zit in de straat (en dan slaat waarschijnlijk bij de hele straat de radio/tv uit)... Het kan om het werkend te krijgen, maar is niet de veilige oplossing.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
als je nou als de stroom uitstaat alles aansluit en dan als alles is aangesloten de stroom weer inschakelt, en t er dan nog uitklapt, dan zou ik es denken aan een filter oid

hier hielp t al als ik alleen de PC aan aarde `legde

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 17:23

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken ?
Galvanisch filter wordt in de winkel volgens mij verkocht onder de naam mantel stroom filter.
Als je dit filter aansluit tussen je kabelaansluiting en de kabel die naar je apparatuur gaat, moet het goed gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door L_Jinx op 19-03-2003 23:33 ]

Verwijderd

Probeer de pc juist NIET te aarde.
Door inderdaad potentiaal verschil tussen de kabel mantel en de echte aarde kan de aardlek schakelaar klappen maar als je de echte aarde van het lichtnet niet gebruikt zien ze elkaar ook niet.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 00:32 ]

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:04

DinX

Motormuis

how-to van ing._Buttje om zelf een mantalstroom filter te maken :)

ing._Buttje in "TV Out + Geluid" :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
DinX schreef op 20 March 2003 @ 00:29:
how-to van ing._Buttje om zelf een mantalstroom filter te maken :)

ing._Buttje in "TV Out + Geluid" :)
Zoals ik idd in de tweede reply al beschreef....

• NightOwlNL
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 00:28:
Probeer de pc juist NIET te aarde.
Door inderdaad potentiaal verschil tussen de kabel mantel en de echte aarde kan de aardlek schakelaar klappen maar als je de echte aarde van het lichtnet niet gebruikt zien ze elkaar ook niet.
en dit is dus levensgevaarlijk`

door de opbouw van een pcvoeding zal je hierdoor ongeveer 115 volt op de buitenkant van je kast krijgen

ik raad persoonlijk in dit geval een geforceerde aarde aan je kabelaansluiting, je moet dus een koperdraadje van je aansluiting van de kabel naar het metalen stripje waar de badkamer aarde enzo opzitten trekken, hierdoor vloeit de stroom op je kabel direct af naar aarde, als je dan dus ook je pc aard ben je van t probleem af...

te weinig aarden is fout, maar teveel lost vaak dingen op

als je een mantelstroomfilter toepast, let er dan wel op dat je ff soldeertin met harskern haalt en niet met soldeervet gaat kutten..

soldeervet is namelijk weleens zuur, en das niet goed voor je kabel

[ Voor 11% gewijzigd door NightOwlNL op 20-03-2003 18:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm, die condensatoren oplossing ziet er wel leuk uit. Ik had zelf eigenlijk meer gehoopt op een oplossing van de Essent ofzo.

Die mantelstroomfilters zijn nergens meer te koop. Conrad heeft ze ook niet meer, daar was ik al geweest. Verder ben ik bij een heel aantal RTV zaken langs geweest om te vragen, maar die konden me ook niet meer helpen...

Dan ga ik toch zelf maar aan 't solderen :(

Verwijderd

[quote]Banzi schreef op 19 March 2003 @ 21:15:
[...]

Die aardlek is nooit 500mA... Veel kleiner... Ik dacht iets in de orde van 25mA... Van 0,5A kan je aardig gaan roken...

[quote]
laat dit maar 30 mA wezen B)

Verwijderd

Topicstarter
Oud huis (1950), die hebben echt wel een 500mA aardlek. Tegenwoordig is 30mA standaard...
Het gaat me net te ver om er een foto van te maken, maar er staat echt op 0,5A.

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de fase en de nul (dus wat er in gaat en wat er weer uit komt), de aarde heeft hier dus (in feite) helemaal niks mee te maken. Als je computer een lekstroom heeft van 0,5A zou ik je computer maar eens goed controleren.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Verwijderd

Topicstarter
ohw en om nog ff iets anders uit de wereld te helpen.
Stroom op de aarde maakt voor de aardlek schakelaar zelf niets uit. Pas als de stroom tussen de fase en de nul niet meer gelijk is vliegt de aardlek eruit. Als er dus stroom wegvloeit (of bijkomt) gaat de aardlek eruit. De aarde helpt wel met het wegvloeien van deze lekstromen, maar zorgt er zelf dus niet voor dat de aardlek eruit vliegt (dat is indirekt). Trek thuis allemaal de meterkast maar eens los, de aarde draad komt niet in de buurt van de aardlek.

In het kort staat het hier:
http://www.nova-malmberg....3kgtAardlekschakelaar.htm

Meer uitgebreid:
http://www.et-installateu...hniek/werkingaardlek.html

Verwijderd

Topicstarter
AlainS schreef op 20 maart 2003 @ 21:55:
Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de fase en de nul (dus wat er in gaat en wat er weer uit komt), de aarde heeft hier dus (in feite) helemaal niks mee te maken. Als je computer een lekstroom heeft van 0,5A zou ik je computer maar eens goed controleren.
Dit betekend in mijn geval dus dat de kabel van de essent er 0,5 A bij op de computer zet.
De computer zelf (zonder TV kabel) veroorzaakt geen enkel probleem...

• Alain
  • Niet online
Dan is ie dus niet geaard (of niet goed geaard). Als de aardlekschakelaar GOED functioneert (wat je natuurlijk ook moet controleren) en je computer zorgt dat de aardlek eruit vliegt is er ofwel iets mis met je computer of met de aansluiting daarvan. (Misschien een nul aan de aarde ofzo?).

[edit]
0,5A is wel erg veel hoor!!!

[ Voor 7% gewijzigd door Alain op 20-03-2003 22:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met een stopcontact tester (gekocht bij Conrad) gecontroleerd. Volgens dat ding is mijn aarde in orde en is er geen probleem.
Hoe zou ik kunnen testen of mijn PC dan wel helemaal ok is ?
(al geef ik het zelf nog steeds op de kabel van de kabel-TV)
De man van de Essent zei ook dat er wel een groot spanningsverschil op stond en dat het alleen op te lossen was door een galvanische scheiding ...
]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 22:13 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
MR_WAZOO schreef op 20 March 2003 @ 18:44:
[...]

en dit is dus levensgevaarlijk`

door de opbouw van een pcvoeding zal je hierdoor ongeveer 115 volt op de buitenkant van je kast krijgen

ik raad persoonlijk in dit geval een geforceerde aarde aan je kabelaansluiting, je moet dus een koperdraadje van je aansluiting van de kabel naar het metalen stripje waar de badkamer aarde enzo opzitten trekken, hierdoor vloeit de stroom op je kabel direct af naar aarde, als je dan dus ook je pc aard ben je van t probleem af...

te weinig aarden is fout, maar teveel lost vaak dingen op

als je een mantelstroomfilter toepast, let er dan wel op dat je ff soldeertin met harskern haalt en niet met soldeervet gaat kutten..

soldeervet is namelijk weleens zuur, en das niet goed voor je kabel
Ik heb mijn pc niet geaard, en dat werkt perfect.
Maar ik heb weleens een tvkaartje in me pc gehad, en het probleem was toen dat me pc geaard was via de tv kabel.
Als ik toen me tvkabel loskoppelde en in raakte me kast en de tvkabel aan dan kreeg ik echt een enorme schok.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Alain
  • Niet online
Een lekstroom van 0,5A is zelfs voor een wasmachine erg veel en zeker ONTOELAATBAAR (daarom is een aardlekschakelaar van 0,5A tegenwoordig verboden). Als je computer een lekstroom van 0,5A veroorzaakt is een galvanische scheiding misschien wel een oplossing maar er blijft een probleem.

• Banzi
Verwijderd schreef op 20 maart 2003 @ 22:09:
Ik heb met een stopcontact tester (gekocht bij Conrad) gecontroleerd. Volgens dat ding is mijn aarde in orde en is er geen probleem.
Hoe zou ik kunnen testen of mijn PC dan wel helemaal ok is ?
(al geef ik het zelf nog steeds op de kabel van de kabel-TV)
Probeer eens om de kabel uit je pc te trekken, en met deze kabel naar een geaard stopcontact lopen... Raak nu met de mantel (de buitenkant van de stekker) de aarde aan. Pas wel op, want met 0,5A kan er best een vonk komen... Nu slaat de aardlek waarschijnlijk ook weer door... Als dit gebeurt is er verder nix mis met je pc, en is idd het verschil in potentiaal tussen CAI en eigen aarde te groot...

Dit kan je idd op 2 manieren oplossen... Of galvanische scheiding, of je moet in de meterkast de CAI maar direct aan aarde leggen...

• NightOwlNL
de reden dat ik roep dat je je pc aan aarde moet hangen is de hele simpele reden dat dit zo in de standaarden die overal in nederland gelden staat

ik ben er dan ook voor dat als je de mogenlijkheid hebt je ff een aardedraad trekt.. dat heb ik zelf ook gedaan, me leven is me lief en die schok mij te heftig is

Verwijderd

De oorzaak van dit probleem is vrij eenvoudig, je kabelaar heeft zijn werk niet goed gedaan, het aansluitpunt wat deze aan jouw gegeven heeft dient galvanisch gescheiden te zijn. dat was vroeger iig zo.........., ik weet niet wat de exacte regels op het moment zijn i.v.m kabel internet.

Het probleem is dat iemnad bij jouw in de buurt een oude TV heeft, bij oude Philips TV's staat heel vaak 220 op het chassis en dus ook op de antenneaansluiting, omdat een tv geen randaarde heeft zal de eigenaar geen enkel probleem hebben. Maar in dit geval wordt deze stroom dus regelrecht op het kabelnet gezet en verdeeld over de huizen. En jij bent de sha omdat je zo'n mooie tv kaart in je computer hebt gestopt.

Ik zelf woon ook in een flat en bij mij stond t.o.v de aarde ook ruim 150 V op de antenne aansluiting, nu de mensen 4 verdiepingen lager zijn verhuist is het probleem opgelost ..........................of het lag aan de beruchte Philips tv die die dag bij de grofvuil lag.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Valt me op dat niemand zegt dat het ook aan een ander electrisch apparaat in huis kan liggen. Trek de stekker van de koelkast (ik zeg maar wat) er eens uit en probeer het dan nog eens.
Zeker is in deze zaak dat je je pc vooral WEL moet aarden, anders kun je een flinke oplawaai krijgen als je je computer vastpakt met je ene hand en je radiator met je andere hand. Ik vraag me zelfs af of je dat dan nog na kan vertellen.
(het kan ook nog 'n aan je monitor liggen.)

Het verhaal van Phez is correct. Een aardlek heeft feitelijk niets met randaarde te maken (hoewel de naam dat wel doet vermoeden).
De aardlek vergelijkt gewoon de stroom tussen null en fase, als die meer dan (in dit geval ) 500 mA afwijkt klapt ie eruit. (het is wel erg veel trouwens!).
Dit betekend dus dat er ergens een stroom lekt, of bijkomt van meer dan 500mA.
Het kan ook een optelsom zijn van meerdere lekkende apparaten (koelkast?).

Maak je coax een los van allees en meet de SPANNING eens tussen de coax aarde en je randaarde...
Dit zou niet echt een grote spanning mogen zijn. Is dat wel zo, dan moet je je afvragen of jouw randaarde raar is OF de mantel van de coax niet per ongeluk toch nog ergens spanning op pakt.

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

oops... klik foutje...

[ Voor 98% gewijzigd door remco_k op 21-03-2003 11:54 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1