Toon posts:

TFT (laptop) geeft verkeerde kleur, help svp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het tft scherm van mijn ASUS l8400 laptop doet vreemd. Alle donkere kleuren worden flikkerend fel rood weergegeven.
De ene keer is het erger dan de andere, dat kan ik goed zien aan de windows-menubalk die van licht naar donkerblauw verloopt. Soms is hij helemaal rood, soms alleen bij het donkerste deel.
Als ik een verkleurde screendump van de laptop op mijn desktop bekijk is er niets aan de hand. Dan moet de TFT dus iets mankeren, of kan het toch de VGA kaart zijn?
Google en GoTsearch leverden niets op.
Ik heb geen verstand van de techniek achter TFT. Wie wel?

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
Hang es een monitor aan je Asus..
Als die ook gaat flippen moet je ff gebruik maken van je garantie :P

Verwijderd

Topicstarter
had ik nog maar garantie....

Bovendien geeft hij op CRT wel goed beeld, zie ik net. Het moet dus aan het schermpje liggen.

Hoe kan het nou dat hij het soms wel gewoon doet?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Los contactje, gare chip, warmte ?

Het kan zoveel zijn, als je er zelf geen verstand van hebt zit er weinig anders op dan naar een bedrijf te gaan wat er wel verstand van hebben, want op afstand is zo'n probleem al helemaal lastig op te lossen :)

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

ik ken dit probleem. Ik heb een Compaq laptop (zie sig) waar in 1 maand tijd 3 verschillende TFT's op heeft gezeten.

Van de eerste waren de schanierpunten helemaal lam en heb ik dus verzocht de TFT te vervangen, binnen de grantie voor een ander. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kreeg er een nieuwe(of gerepareerde dat kan ook bij reparatieonderdelen) TFT op.

Deze begon na een week paars te sneeuwen. Vooral bij gradueel kleruverloop trad het op. Bij spelletjes en foto dus. Wanneer ik dan een compleet wit window (lege notepad maximaliseren) opende werd het minder / ging weg. Ook heb ik wel eens een hete feun (hoe schrijf je dat ?) er op gezet en toen was het ook ff helemaal weg. Echter het probleem bleef terug komen totdat ik echt nauwelijks nog kon zien wat er in beeld stond tussen al dat paars door. Externe monitor gaf wel goed beeld.

In eerste instantie heb ik het laten fixen maar het bleef terug komen. Ik kreeg dan een verhaal over oxidatie op de beeldcontactpunten van de TFT. Meestal was dit een oplossing die 3 dagen stand hield en dan kwam het weer terug.

Uiteindelijk weer een nieuwe TFT laten plaatsen en nu is het probleem helemaal weg.

Ik vrees toch voor je dat je je TFT kan afschrijven en op zoek moet gaan naar een nieuwe, ajmmer voor je dat het niet meer binnen de garantie is.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Zoals eerder genoemd wordt dit vrijwel zeker veroorzaakt door een los contact of een breuk in de kabel tussen grafische kaart en LCD controller. Je zou de laptop open kunnen maken en door op verschillende plaatsen op de kabel te drukken de fout proberen te analyseren. Zorg wel dat je weet waar je wel/niet aan mag komen en aard jezelf ivm ESD.

Aangezien laptop onderdelen meestal onbetaalbaar kun je het probleem omzeilen door een of ander monitor-tweak programma te installeren dat ervoor zorgt dat de brightness van bepaalde kleur-componenten iets hoger wordt waardoor je geen last meer hebt van het probleem.
Pagina: 1