Toon posts:

Barton 2500 boxed koeler of Arctic Copper Silent TC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een nachtje draadjes gelezen, en net in Duitsland een leuk bordje, procje en nog wat van die onzin gehaald (o.a. Asus A7N8X/deluxe gold, 2x Infineon 512MB en 2500 Barton).

De Boxed Barton was 'maar' :-( 10 euro meer dan de niet-boxed versie. Nu heb ik overal gezocht maar kan niks vinden over de koeler die standaard in de boxed versie zit. Ik heb ook een Arctic Copper Silent TC meegenomen 'voor de zekerheid', maar op mijn oude bord zat een Zalman 5100Cu en die deed het toch ook aardig... Zalman heeft nu de 6000Cu die interessant is.

Welke zou jij gebruiken als je proc 'een beetje' wilt overklokken (dus nix extreems)?
1) standaard Barton koeler (lekker stil denk ik)
2) Arctic Copper Silent TC (stiller?)
3) Zalman 6000Cu (max. cooling maar teveel koelen is ook teveel herrie)

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ik heb de copper silent TC en hi is idd ERG stil. Ik heb een xp1900 (palamino), en die wordt 47 idle en 57 stressed. Toch iets te hoog naar mijn smaak. Weet iemand of als ik de temperatuursensor van de Copper Silent eraf haal of de fan dan gewoon op 12V gaat lopen?

Verwijderd

Doogie schreef op 19 maart 2003 @ 18:09:
ik heb de copper silent TC en hi is idd ERG stil. Ik heb een xp1900 (palamino), en die wordt 47 idle en 57 stressed. Toch iets te hoog naar mijn smaak. Weet iemand of als ik de temperatuursensor van de Copper Silent eraf haal of de fan dan gewoon op 12V gaat lopen?
Een Palomino is dan ook wel een stoker, een Barton daarintegen is een heel stuk koeler. Als je niet gaat overclocken dan is de Copper Silent een perfecte keuze.

En Doogie, een Palomino mag met gemak 80 a 90 graden hebben voordat er schade optreed. 57 graden stressed is dus een hele goede temp.

Verwijderd

Topicstarter
zit nu wat rond te snufflen op het net. Wilde eigenlijk die Zalman hebben maar die hadden ze daar niet, en dus maar de Copper Silent TC meegenomen. Heb nu wel twijfels over de 'TC' (temperature controlled). Is dat nu echt te vertrouwen? Bij zalman is het gewoon draaien aan het potmetertje totdat je de cpu-temp hebt en geluidsniveau-combinatie waar je mee kunt leven...

En net even de boxed Barton uitgepakt, die koeler is bijna van hetzelfde formaat als de Arctic die ik los meegenomen heb. Lijkt me haast niet de moeite om de Arctic te gebruiken, of toch wel?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 18:32:
zit nu wat rond te snufflen op het net. Wilde eigenlijk die Zalman hebben maar die hadden ze daar niet, en dus maar de Copper Silent TC meegenomen. Heb nu wel twijfels over de 'TC' (temperature controlled). Is dat nu echt te vertrouwen? Bij zalman is het gewoon draaien aan het potmetertje totdat je de cpu-temp hebt en geluidsniveau-combinatie waar je mee kunt leven...

En net even de boxed Barton uitgepakt, die koeler is bijna van hetzelfde formaat als de Arctic die ik los meegenomen heb. Lijkt me haast niet de moeite om de Arctic te gebruiken, of toch wel?
Jawel hoor, dat scheelt echt veel. En anders probeer je het ff.

Temprature controlled is niet zo spectaculair hoor, in plaats van een potmeter een variable weerstand. Veel veiliger dus want het is :+ proof.

Als je bij die Zalman em niet ver genoeg open had gedraaid dat ie goed stil was dan had de boel kapot kunnen gaan, bij deze niet dat risico.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Je hebt al het spul al in huis, waarom gewoon niet proberen :? Maak er een mini cooler review van voor jezelf :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Doogie
  • Niet online
dat TC is wel goed geregeld hoor, de sensor zit midden tussen de ribben van het koelblok. Het loont misschien wel om de koeler te lappen aangezien die aan de onderkant vrij grof is afgewerkt.

Denk dat een Copper Silent toch minder lawaai maakt dan een boxed koeler. Als je je PC opstart kan je de bladen gewoon één voor één tellen :)

Trouwens, die temp sensor is gewoon een NTC (of PTC, iig dat weerstand hoger wordt als temp omhaaggaat). Kan ik misschien makkelijk in plaats van dat weerstandje een potmeter installeren? Dat ik de toeren zelf regel?

Verwijderd

Topicstarter
@doogie: eh... "lappen"? schoonmaken? afschuren? afdraaien? ;)

vanavond de boel eens in elkaar zetten en post de resulaten wel ff. Thuis draait mijn 1700+ op een A7V266-E (niet OC) op CPU 59. Vind ik best hoog. Barton zou koeler moeten zijn, zelfs met een 'mindere' koeler.

Ook benieuwd of Barton in A7N8X standaard unlocked is, heb daar vannacht ergens wat over gelezen, maar heb geen zin meer in 44 pagina's 'het grote a7n8x topic". Jammer dat je met een search niet wat specifieker kan zoeken... Als iemand dat nog zou weten (of die unlocked is dus).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 19:18 ]

• Doogie
  • Niet online
lappen = met steeds fijner schuurpapier de onderkant van je koeler gladder maken om de warmteoverdracht te verbeteren

Verwijderd

Topicstarter
tnx... was al bang dat ik de ramen moest gaan doen hehehe

zo eens naar huis karren en dan vannacht dat ding in elkaar zetten. En daarna natuurlijk wat benchmarkjes draaien om te kijken hoeveel sneller dit nieuwe systeem is. gaat best laat worden, wordt morgen best een zware dag vrees ik ;)
Pagina: 1