Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een portret te schieten met de achtergrond helemaal onscherp.
Ik heb begrepen dat je het diafragma heel groot moet instellen zodat je heel weinig scherptediepte hebt.
Maar ik krijg het niet voor elkaar. Wat ik ook doe, het hele plaatje is even scherp.
Kan het uberhaupt wel met de digi Ixus? (is er misschien iets anders wat ik moet instellen dan de exposure en shutter time)

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Diafragma kan je niet instellen bij de Ixus.

Wat je moet instellen is de f-stop. Maar dat kan dus niet met deze camera.

[ Voor 47% gewijzigd door Ares408 op 19-03-2003 19:39 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kun je anders inzoomen? Maximaal gezoomd wordt je scherptediepte ook kleiner. Moet je even mee experimenteren.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Door de kleine afmetingen van de ccd van consumer digicams is het in de praktijk bijna onmogelijk om een foto te nemen met iets op de voorgrond scherp en de achtergrond echt mooi onscherp. Je moet in ieder geval een groot diafragma in kunnen stellen (kleine waarde dus).

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Sorry, lezen is ook een vak. Ik leg het precies anderrsom uit.

[ Voor 84% gewijzigd door mlevd op 19-03-2003 19:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar wat is de exposure setting dan? Dat is toch het diafragma? (als ik die waarde verhoog hoor ik een klik en zie ik op het display dat alles lichter wordt (misschien omdat het diafragma groter is en dus meer licht binnenkomt))

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 maart 2003 @ 19:58:
maar wat is de exposure setting dan? Dat is toch het diafragma? (als ik die waarde verhoog hoor ik een klik en zie ik op het display dat alles lichter wordt (misschien omdat het diafragma groter is en dus meer licht binnenkomt))
haha, nee dat is je overcompensatie. Als je bijvoorbeeld een foto in de sneeuw neemt, dan lijkt het voor je camera dat het heel licht is, terwijl dat wel mee valt, dan overcompensate je dat dus met die exposure settings. Maar zoals ik begrijp kan je met de Ixus geen diafragma instellen.

Misschien heb je standaard scènes? Bijv. portret? Dat zal al helpen, maar zo mooi onscherp als je het wil krijg je het nooit, omdat, zoals al gezegd, je CCD veel te klein is...

Verwijderd

Topicstarter
ik snap echt niet wat de functie 'exposure' dan doet.
Wat gebeurt er technisch gezien als je met deze functie speelt?
Het is dus geen diafragma afstelling?

Ik vind exposure en shutter time verdacht veel op elkaar lijken, en toch zijn het 2 aparte functies op mijn digi cam.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 02:14 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Exposure is gewoon dat hij de informatie uit je CCD nog eens iets lichter maakt, voor zover ik weet :)

Wat je ook kunt proberen is de cam heel dicht bij je houden als je een foto maakt, full wide dus, en de achtergrond ver weg, zo ver mogelijk. Ik weet niet of het daarmee lukt, maar het is inderdaad een groot probleem met digicams waar je het diafragma niet bij in kunt stellen dat je geen scherptediepte kunt reguleren :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Is het niet zo dat je juist de diafragma helemaal dicht moet draaien voor een kleine DOF?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Remy

I usually get 100% accuracy

DPreview over Aperture :)
In a camera system the aperture is an adjustable diaphragm of over overlapping blades which can be thought of like the iris of the eye. The aperture value represents a ratio of the equivalent focal length of a lens to the diameter of its entrance pupil.
DPreview over Depth of field
Depth of field is a term which refers to the areas of the photograph both in front (closer to you, about 1/3 of the DOF) and behind (further away, about 2/3 of the DOF) the main focus point which remain "sharp" (in focus). Depth of field is affected by the aperture, subject distance (closer subjects produce a shallower depth of field), and focal length (shorter focal lengths produce larger DOF, thus a 28mm lens at f/5.6 produces a greater depth of field than a 70mm lens at the same aperture).
Als het nog niet duidelijk is, check de links, daar staan voorbeeld plaatjes en foto's op :)

edit:
Algemeen DPreview linkje, een schat aan info over alle facetten van fotografie:
Link :)

[ Voor 8% gewijzigd door Remy op 20-03-2003 09:13 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Hmmm, het lijkt mij juist logischer dat minder licht minder scherpte oplevert.
Maargoed: helemaal inzoomen en diafragma helemaal open voor het kleinste DOF is dus de conclusie. :)

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 23:43
Groter diafragma is een groter gat richting het gevoelige oppervlak. Dat betekend dat het licht schuiner in kan vallen. Veel schuine lichtstralen is een wazig beeld. Alleen het gedeelte waar op gefocuseerd wordt is dan scherp.
Bij een kleiner gat (gesloten diafragma) worden deze schuine lichtstralen afgekapt en ontstaat er een groter gebied met scherp beeld.

ISS Detector en meer voor Android

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
De "exposure value" is gewoon de hoeveelheid licht die je uiteindelijk op je ccd (of film) laat vallen als functie van de sluitertijd en het diafragma. Dus stel je hebt een theoretische EV van 1, en die krijg je door een sluitertijd van 1/60 bij een diafragma van 2, dan zou je precies dezelfde EV houden bij een sluitertijd van 1/120 en een diafragma van 1.4. Vergelijk het maar met een emmer water (de totale lichthoeveelheid), die je snel leeg kunt gooien (snelle sluitertijd, groot diafragma), of langzaam kunt laten leeglopen via een tuinslang (lange sluitertijd, klein diafragma).

De belichtingsmeter van je camera maakt een schatting van de juiste EV bij een bepaalde ISO setting en de lichtomstandigheden van de omgeving. Als je vindt dat die aanbevolen EV niet klopt dan kun je daarin gaan varieren met stapjes van + of - 1/3. Daarmee wijzig je dus zowel sluitertijd als diafragma (als dat laatste kan tenminste).

Zo een beetje duidelijk?
Pagina: 1