Batterij / Accu Thinkpad 390E defect?

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Ooit is de originele (NiMH) batterij (9.6 V) tijdens koud weer opgeladen, hoewel hij nog vol was (gaf door de kou geen stroom). Hierna deed de accu het niet meer (misschien 2 seconden).

Ik dacht, laat ik een nieuwe batterij kopen. Een Li-Ion (10.8 V) gekocht, volgens de (UK) site compatible met een Thinkpad 390E. Wat blijkt nu: het lampje voor het laden gaat maar even aan (een minuut of zo) nadat de accu erin is gezet. De indicator in Windows (98 en XP) geeft aan dat de batterij bijna leeg is (7% over of zo), maar het laadlampje gaat niet aan. Kortom, hij laadt niet.

Mogelijkheden:

- laad/spanningsregulator kapot (beide accu's, of in ieder geval de nieuwe zijn heel)

- zelfde, beide accu's zijn stuk hierdoor

- laadregulator heel, de eerste accu is defect, de nieuwe is defect of incompatible. Door de hogere spanning van een Li-Ion accu 'denkt' de regulator dat de accu vol is.

Wat denken jullie? Welke mogelijkheid is het meest waarschijnlijke?

Heeft er iemand zo'n Thinkpad om de nieuwe accu in uit te proberen (omgeving Den Bosch, evt. Utrecht, waar ik 2x per week ben)? Mocht de spanningsregulator kapot zijn en de accu('s) heel, dan kunnen geïnteresseerden de accu voor een zacht prijsje overnemen...

Alvast bedankt.

[ Voor 14% gewijzigd door pinockio op 19-03-2003 18:11 . Reden: extra info ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Zover ik weet kan je niet zomaar een LI-Ion batterij in een NiMH lader stoppen? Daar was dacht ik toch wel technisch gezien een verschil.
Daar zal dan ook wel je probleem zitten.

Het probleem is waarschijnlijk dat je oude NiMH accu inderdaad kapot is en je nieuwe LiIon niet laadt omdat je een NiMH lader gebruikt.
Misschien dat er in de electuur nog wel iets staat over hoe een Li-Ion lader zelf te bouwen want losse laders heb ik nog nooit gezien. (maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn :) )
Ik heb wel eens gehoord van iemand van Sony dat je met een kapotte accu kan proberen hem gewoon dagen te laten opladen. Soms schijnt ie dan opeens weer te gaan werken.

Senile! Senile Oekaki

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Ik heb niet zomaar een LI-ION accu gekocht... Volgens de site, en zelfs volgens IBM zelf, is deze accu compatible met de Thinkpad 390E. Daar passen dus zowel NiMH als LI-ION accu's in. Nu zijn er van de TP 390E ook een aantal types van geproduceerd, wie weet zijn sommige types weer niet compatible.

Al met al: IS er iemand met een Thinkpad 390E die mij hiermee wil helpen???

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.