[QMAIL+LDAP] E-mailadres omzetten naar username

Pagina: 1
Acties:

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik draai al enige tijd qmail, en alles draait er goed op, maar het nadeel is dat mensen moeten inloggen met hun gebruikersnaam en dat de webmailsystemen die ik gebruikt heb altijd als standaardadres gebruikersnaam@mijnserverhostname.blaat gebruiken.

Is het niet mogelijk om in te loggen in QMail met je e-mailadres, en dat deze dan automatisch uit de LDAP database de juiste username (DN) ophaalt?

Dit zou namelijk een stuk handiger zijn, omdat klanten dan met hun e-mailadres kunnen inloggen ipv een irritante gebruikersnaam. Zo kunnen we voor de administratie van de usernames ook gewoon nummers maken.

Alvast bedankt :7

***** Excellent cron job. Will run again.

• AlBundy
Niemand? :(

• Gilles
  • Laatst online: 28-07-2025
Ik gebruik qmail met vpopmail en daarbij is de login altijd het email adres van de gebruiker. Het is me niet 100% duidelijk wat je vraagt maar misschien heb je hier iets aan?

• AlBundy
Dat werkt met POP, maar niet met Courier.
Maar als ik dat doe werkt het nog niet goed.
Ik zal even een voorbeeld geven (de domeinnamen die ik hier gebruik zijn niet mijn domeinnamen, maar puur verzonnen)

Onze server heeft als domein piet.nl
Nou heb ik een virtualhost jantje.nl

In QMail maak ik een mailadres blaat@jantje.nl aan, en ik geef het als gebruikersnaam ook blaat@jantje.nl, zodat het inloggen makkelijker wordt.
Nu log ik in in mijn webmail, met Courier-IMAP lukt dit niet, omdat hij blijkbaar blijft hangen op het apestaartje, POP werkt wel.
Als ik nu een mail verstuur via webmail (Ilohamail en BasiliX heb ik geprobeerd), geeft deze als afzender blaat@jantje.nl@piet.nl.

Nu zou het mooi zijn als een klant met inloggen zijn e-mailadres opgeeft, hier wordt dan automatisch de gebruikersnaam bij gezocht via LDAP, en zo logt de klant in. Ook als de klant dan meerdere emailaliassen heeft, kan hij deze allemaal invullen om in te loggen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Courier-IMAP hangt zekers niet op je apestaart, doet ie hier ook niet. Blijkbaar moet je nog een authenticatie module instellen wil courier-imap iets kunnen met die LDAP zut.

BTW: Gebruik je courier-pop voor pop3, of gebruik je qmail-pop3d daarvoor?

BTW2: get rid of courier-authdaemon

• AlBundy
_JGC_ schreef op 25 March 2003 @ 11:27:
Courier-IMAP hangt zekers niet op je apestaart, doet ie hier ook niet. Blijkbaar moet je nog een authenticatie module instellen wil courier-imap iets kunnen met die LDAP zut.

BTW: Gebruik je courier-pop voor pop3, of gebruik je qmail-pop3d daarvoor?

BTW2: get rid of courier-authdaemon
Het zal de authdaemon wel zijn dan waar dat @je op hangt :)

checkpassword ofzo gebruiken dan?

oh, en voor pop3 gebruik ik qmail-pop3d.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
http://www.lifewithqmail.org/ldap/#imap

staat precies beschreven hoe je courier moet starten zodat ie gaat werken.

• AlBundy
_JGC_ schreef op 27 March 2003 @ 09:33:
http://www.lifewithqmail.org/ldap/#imap

staat precies beschreven hoe je courier moet starten zodat ie gaat werken.
Dat is ook precies wat ik heb :)

Pagina: 1