Toon posts:

Het ideale netwerk...

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik deze topic begin is omdat ik met een heleboel kennis (alle tweakers in de gathering die er wat van af weten) een ideaal netwerk wil configureren. Men kan dan eventueel later vanaf dit ideale netwerk plan gaan opbouwen. Zo kan men van elkaar misschien nog wel wat leren, ik zeker weten!

Oke. Laten we eest eens een stiuatie schetsen. Hieronder een lijstje. Ik weet niet of hij zo compleet is, vul anders maar aan!

We nemen een bedrijf dat nogal wat rekenkracht nodig heeft...

- Een DTP bedrijf. Die willen nog wel eens een heleboel datagenereren
- 50 a 75 werknemers
- Men wil snel kunnen internetten en emailen
- Er moet een goed financieel pakket komen die ook voorraad beheer doet
- Goede backup mogelijkheden om eventuele datagroei te kunnen opvangen
- Werkstations moeten lekker snel zijn, let op, het is een DTP bedrijf (mac?)
- grote datastorage voor eventuele projecten?? ook weer rekening houdend met de toekomst voor eventuele data groei!
- intranet?
- Welk windows platformen (mac ondersteuning aanwezig als er gebruik gemaakt gaat worden van mac's)(is windows 2003 server al wat?)
- het moet een professionele vormgeving hebben

Waar we o.a. aan moeten denken: (ook hier kunnen jullie weer dingen aan toe voegen)

- server (type, merk, inhoud, enz.)
- werkstations
- financieel pakket
- fysieke hardware systeem (100mbit of liever 1 gbit, routers geen routers, switches, enz.)
- licenties (open license?)

Wat is nou volgens jou de beste oplossing? samen kunnen we een ideale configuratie voor een netwerk bouwen!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 15:03 ]

• Manis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2023

Manis

a4

Ik krijg het idee dat je een project hebt toegewezen gekregen maar geen kennis hebt van projectmanagement...

Verwijderd

Topicstarter
nee nee! dat is echt niet zo!

En anders nemen we een andere situatie, kom zelf maar met een voorstel!?

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Stap 1: Inventarisatie, zowel technisch als functioneel. Wat staat er nu, wat wil men hebben en wat zijn de huidige pijnpunten/problemen? En niet geheel onbelangrijk, wat is het budget?
Stap 2: Analyse van de geinventariseerde gegevens.
Stap 3: Advies: Geef een advies op basis van de analyse.

Hier moet je m.i. mee beginnen.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 21:53
Leuk plan, maar moeten we hier ook nog rekening gaan houden met het budget en doorlooptijden. Of bijvoorbeeld de realisatie, wordt dat gedaan door professionals, of wil je het met huis/tuin/keuken gereedschap kunnen doen? Welke pakketten wil je draaien? Dit ivm besturingssystemen en compatibility met mac en windows platformen.

Let op dat dit geen opsomtopic gaat worden, en het lijkt mij belangrijk om de ideeen die naar voren worden gebracht ook te onderbouwen, zodat een realistisch plan wordt gevormd.

• SkyKnife
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 01:12
Wat is nou volgens jou de beste oplossing? samen kunnen we een ideale configuratie voor een netwerk bouwen!
Sinds dat we het zamen doen, hoeveel schuift het?

* SkyKnife is het met Manis eens :)

Verwijderd

Topicstarter
Devster schreef op 19 maart 2003 @ 14:49:
Stap 1: Inventarisatie, zowel technisch als functioneel. Wat staat er nu, wat wil men hebben en wat zijn de huidige pijnpunten/problemen? En niet geheel onbelangrijk, wat is het budget?
Stap 2: Analyse van de geinventariseerde gegevens.
Stap 3: Advies: Geef een advies op basis van de analyse.

Hier moet je m.i. mee beginnen.
oke! Maar laten we er even van uit gaan dat er nog helemaal niks is. er staat een pand waar in men kan werken maar er is nog totaal geen automatisering aanwezig!

Verwijderd

Topicstarter
born2tweak schreef op 19 March 2003 @ 14:50:
Leuk plan, maar moeten we hier ook nog rekening gaan houden met het budget en doorlooptijden. Of bijvoorbeeld de realisatie, wordt dat gedaan door professionals, of wil je het met huis/tuin/keuken gereedschap kunnen doen? Welke pakketten wil je draaien? Dit ivm besturingssystemen en compatibility met mac en windows platformen.

Let op dat dit geen opsomtopic gaat worden, en het lijkt mij belangrijk om de ideeen die naar voren worden gebracht ook te onderbouwen, zodat een realistisch plan wordt gevormd.
Het budget staat naar het totaal te leveren netwerk plan. Dus er is niet echt een budget. We moeten wel eraan denken dat het budget overeenkomt met wat er geleverd wordt.

Het moet een ideaal systeem zijn, dus het moet er professioneel uit zien, toch?!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je in deze niet moet spreken over een ideaal netwerk, maar over een ideale technische infrastructuur. En dan kan ik je meteen uit de droom helpen: een universeel ideaal netwerk is een utopie. Steeds zijn er weer nieuwe ontwikkelingen, die e.e.a nog idealer zouden (kunnen) maken.
Ik heb zelf een aantal netwerken mogen ontwerpen, en gebaseerd op mijn ervaring kan ik maar 1 ding zeggen: een ideaale technische infrastructuur is er 1 die aan alle eisen en wensen van een klant voldoet. Dat betekent dus dat het, zoals vrijwel iedere TI, een stuk maatwerk is. Je kunt dus geen generiek ideaal netwerk neerleggen. Je hebt namelijk ook te maken met allerlei standaarden binnen bedrijven (soms is voor DB's Oracle de standaard, veelal icm een bepaald OS). Dat limiteert je al. Daarnaast zal ook de software beperkend zijn. Microsoft producten houden niet zo van een VMS-omgeving, om maar ff een zijstraat te noemen. Dus ik denk dat je bij deze je idee maar beter in de prullenbak kunt gooien. Sorry dat ik je uit de droom heb geholpen....

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Hoezo geen budget?
Nu krijg je dus alleen een soort 'alleen het duurste/snelste is goed genoeg' netwerk.
Heb helaas geen tijd maar tis wel een leuke uitdaging :)

Verwijderd

tip: pak de sybex study guide voor 70-221 er eens bij. Is dan wel de Microsoft methode maar staan IMO toch wat degelijke suggesties in om een netwerk te ontwerpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 15:47 . Reden: op meervoudig verzoek ;) ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Budget lijkt me toch wel erg handig.

Zowel in het geval van een fyctief plan als het geval dat je dit echt moet realiseren zou ik het op prijs stellen als je zelf actief begint danwel vooronderzoek doet.

Dit is gewoon een bepaalde opdracht neerflikkeren *of* een lueke discussie te denken te starten met wat 'loze' kreten.

* Koffie zou graag zien dat je zelf een voorzetje geeft en dus overal je eigen ideeen neergeeft zodat deze bediscussieerd kunnen worden.

Note : is dit nou fyctief of niet :? Hangt namelijk best wel veel van af, en de topictitel is ook niet echt denderend.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51

TeeDee

CQB 241

Hoezo geen budget?
Nu krijg je dus alleen een soort 'alleen het duurste/snelste is goed genoeg' netwerk.
Idd, het lijkt me interessanter om er een budget aan te hangen EN dan met bijvoorbeeld prijzen uit de pricewatch een ontwerp te maken.

/edit: goedzo :)

[ Voor 33% gewijzigd door TeeDee op 19-03-2003 15:37 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 10:05
En ook wat wensen en eisen, DTP'ers hebben vast wel een favoriet pakket / os of dat soort zaken

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
DTP'ers werken liefst op Mac ;-). Je kunt dan gemakkelijkheidshalve een Apple Xserve (cluster) nemen of zo eh als server. Is mooi duur (zoals Windows Servers een beetje) maar toch op Unix gebaseerd, stabiel en goed (gemakkelijk) in te stellen.
Tjah, netwerk, moet je natuurlijk zien welk budget dat je hebt eh ;-) ik zou toch voor Cisco gaan (duurder maar gemakkelijker/beter in te stellen) of 3Com (goedkoper maar mist veel van de voordelen van Cisco), Intel voor gigabitproducten (die zijn dan goedkoper in dat segment).
Maar ja, eerst moet je een budget weten, rond de tafel zitten met leveranciers, die tegen elkaar uitspelen en vooral zien dat je niet de eerste de beste die de goedkoopste prijs heeft meeneemt want dan ga je bijna altijd gegarandeerd gekl00t worden door slechte service of zo. Neem liever iets duurder die service & support geeft (misschien zelfs 24/7 indien nodig). Je kunt ook iemand inhuren als je het zelf niet weet wat precies goed is voor jouw omgeving.
Als je natuurlijk voor de Amerikaanse regering werkt speelt budget geen rol maar in een algemeen bedrijf denk ik toch dat je aan bepaalde dingen gaat moeten houden. Houd ook rekening met "verborgen kosten" van helpdesk's, technici, downtime, enkelmalige kosten bij abbonementen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58

Whizzer

Flappie!

Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 15:01:
Het budget staat naar het totaal te leveren netwerk plan. Dus er is niet echt een budget. We moeten wel eraan denken dat het budget overeenkomt met wat er geleverd wordt.
Dit is echt een geweldige statement... Met andere woorden, als we een Fiat panda kopen hebben we het budget van een Fiat panda, kopen we een Mercedes CLK 320, dan hebben we dat budget...

Dit is natuurlijk de allergrootste onzin ter wereld... We leven niet meer in de prehistorie (lees: ongeveer 5 jaar geleden)...

Zoals al eerder gezegd, een ideaal netwerk bestaat niet, het is wat de klant wenst... Laten we even een simpel gevalletje pakken: firewall voor je internet ontsluiting... De ene vindt het ideaal om een linuxdoosje neer te zetten met iptables vanwege de prijs, een ander ziet het liefst een dubbellaags checkpoint met high availability om er zo goed als altijd zeker van te zijn dat zijn verbinding up is...

Wil je een ideaal netwerk maken voor dit bedrijf, dan moet je
1) Weten wat de klant wil/belangrijk vindt
2) Een budget hebben waarin je punt 1 in kunt verwerken.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
- intranet?
interessant puntje.. zou hij weten wat het woord betekent? :+

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 12:52

mutsje

Certified Prutser

bij cistron neem je een SDSL 2mbit leaslijn..kost maar ongeveer euro5000 per maand.
je bouwt een leuk windows2000 domain met 2 DC's beiden op een compaq ML530 dual XEON2.5Ghz met minimaal 1GB intern geheugen. 12X72GB schijven per server. DLT4 taperobot erachter. Je neemt een ML350 voor je intranetje. Voor je werkstations neem je minimaal P4 3.x ghz met 1gb geheugen. Je rust alles uit met gigabyte kaarten.. en zet er ook nog een cisco gigabyte switch neer.

als dit je niet op kosten jaagt weet ik het ook niet meer .. maar zou het graag op het werk willen hebben.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topictsarter reageerd totaal niet, dus dit heeft weinig zin zo.
Hier valt geen normale discussie over te voeren (tenzij je het over de topicstart zelf hebt).

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.