Stel je hebt een waterkoeling en je wilt een peltier, je kunt dan kiezen uit verschillende sterktes.. maar hoe kun je dan te weten komen hoeveel watt je waterkoeling kan afvoeren? want als je een te sterke hebt draait het kapot (tenminste als je met processor test
)
Aangegeven vermogen peltier + vermogen van je CPU. Zal in totaal tussen 200 en 300 Watt liggen, nuts voor een WC-systeem.
Toch alleen het vermogen van de peltierJupiler schreef op 19 March 2003 @ 14:20:
Aangegeven vermogen peltier + vermogen van je CPU. Zal in totaal tussen 200 en 300 Watt liggen, nuts voor een WC-systeem.
Je koelt in principe toch gewoon de peltier die op zijn beurt de cpu koelt
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Nee, de peltier koelt niet. Het enige wat de peltier doet is de warmte heel erg snel verplaatsen.
Het is meer dan het aangegeven vermogen van de peltier: dat is namelijk hoevel watt ie kan verplaatsen, niet hoeveel hij gebruikt. Het is het voltage van de peltier x de stroomsterkte(opzoeken in diagram ofzo, is niet liniear) + wattage cpu.
Oay, daar heb je gelijk in.. Meestal moet je nog zo'n 30% bij het aangegeven vermogen van de peltier optellen.
Een goeie regel is een peltier nemen die 2x zoveel warmte kan vervoeren als dat je cpu genereert.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
nope wet van behoud van energie, de pelt produceert warmte maar slokt de warmte van de cpu niet op, het wordt dus opgestapeld zegmaar, 100watt cpu + 172watt pelt is dus 272 watt die afgevoerd moet worden. Kan wel eens zwaar worden voor een waterkoeling met een slecht of klein radiatortjeDinX schreef op 19 March 2003 @ 14:22:
[...]
Toch alleen het vermogen van de peltier
Je koelt in principe toch gewoon de peltier die op zijn beurt de cpu koelt
Er is toch ook zo'n proggie, radiate ofzoiets wat het at watts van je cpu kan bereken aan de hand van een paar variabelen?
Dat kan je ook uitzoeken adhv de tech. sheets van Intel en AMD.. Hoeveel een overgeklokte CPU verstookt kan je natuurlijk niet weten, maar in Sandra kan je het zien, en ik heb al ervaren dat het de werkelijkheid strookt.
In Sandra.. oh het is me nooit opgevallen eigenlijk dat je daar het at watts van je ge-ocde cpu kon uitlezen.. Waar staat dat ergens?
Ergens bij de CPU-info. Lezen jongen, lezen
Verwijderd
Ik geloof dat er mooie proggies voor zijn om dit alles te berekenen. Ik meen zelfs op de site van die grote peltier fabrikant (naam is me even ontschoten)
Die programma's zijn inderdaad voor de CPU-warmte afgifte te berekenen. Maar daarmee weet je nog steeds niet hoeveel een waterkoeling kan afvoeren 
Maar waarschijnlijk kan een redelijke waterkoeling dat wel aan.. Daarbij zijn vooral ook de radiator en de fan van belang. (die geven immers de warmte af aan de omgeving!)
Maar je kunt het gewoon proberen. Als je het niet vertrouwd zou je ook kunnen proberen om de peltier eerst op een iets lagere spanning te laten werken. (bijv. eerst voeden uit 5V.. Daarbij werkt het peltier wel, en zul je dus niet zomaar je cpu verbranden, maar het ding verstookt nog niet veel vermogen).
Maar waarschijnlijk kan een redelijke waterkoeling dat wel aan.. Daarbij zijn vooral ook de radiator en de fan van belang. (die geven immers de warmte af aan de omgeving!)
Maar je kunt het gewoon proberen. Als je het niet vertrouwd zou je ook kunnen proberen om de peltier eerst op een iets lagere spanning te laten werken. (bijv. eerst voeden uit 5V.. Daarbij werkt het peltier wel, en zul je dus niet zomaar je cpu verbranden, maar het ding verstookt nog niet veel vermogen).
Verwijderd
sisoftsandra meldt tegenwoordig ook heel fijn hoeveel Watt je cpu verbruikt die van mij verbruikt zoon 113W of zow
klopt ook wel want had ergens gelezen dat een P4 3GHZ HT zoon 100W verbruikte
Verwijderd
wat is een peltier...??? hoor er veel over weet ongeveer waar jullie het over hebben maar wat het precies doet/... geen idee
Lees eens eindje naar bovenVerwijderd schreef op 21 March 2003 @ 01:16:
sisoftsandra meldt tegenwoordig ook heel fijn hoeveel Watt je cpu verbruikt die van mij verbruikt zoon 113W of zowklopt ook wel want had ergens gelezen dat een P4 3GHZ HT zoon 100W verbruikte
Gebruik de search of kijk op waterkoeling.nl.Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 02:25:
wat is een peltier...??? hoor er veel over weet ongeveer waar jullie het over hebben maar wat het precies doet/... geen idee
Verwijderd
kijk hier maar eensVerwijderd schreef op 21 maart 2003 @ 02:25:
Het is miss een beetje verouderd maar peltiers werken nu nog steeds het zelfde als toen
Gewoon de search gebruike (flauw hè }D ) of op waterkoeling.nl kijke
edit:
Hmm was al gezegt
Hmm was al gezegt
Vertel ff je waterkoeling setup en ik kan wel redelijk er van aflezen of je waterkoeling beetje peltier kan hebben. als je alles zelf hebt gedaan kan het wel denk ik, want de gemiddelde tweakers gebruikt niet de kleinste componenten.
minstens 156 watt. anders 172 watt.
Uitgaande van een athlon XP, thunderbird. P4.
Geen erg koele proc. Dan kun je met minder af.
minstens 156 watt. anders 172 watt.
Uitgaande van een athlon XP, thunderbird. P4.
Geen erg koele proc. Dan kun je met minder af.
Pagina: 1