Toon posts:

Chaintec 7NJL1 en processor temperatuur.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heya!

Mijn eerste keer op dit forum, so be gentle. ;)

Even wat systeem gegevens:

Mobo Chaintec 7NJL1 (Bios 6.00)
Athlon XP2100+
1024MB 333mhz DDR
120GB 8mb cashgeheugen Maxtror HDD
Club3D Radeon 9700 pro
Win XP pro

Dit systeem heb ik vorige week in elkaar gezet. Echter als ik de temperatuur metingen van mijn mobo moet geloven is de temperatuur van mijn processor in idle positie 65-70°c en stressed 70-75°c... moeilijk te geloven aangezien ik dezelfde processor en koeler eerst op een Asus A7A266 had staan en daar een temperatuur van 50-60°c haalde. Ik twijfel dus sterk aan de correcte weergave van de temperatuur door het moederbord. Diverse proggies geprobeerd, maar allemaal geven ze zo'n beetje hetzelfde aan en dat is ook wel logisch, ze gebruiken allemaal de data van het moederbord.

Ik heb mijn vraag voorgelegd aan Chaintec en kreeg een bios toegestuurd. Nu moet ik die flashen via een dos utility...

Mijn vragen:

1. zijn er meer mensen die een dergelijke hoge temperatuur voor de processor hebben op dit mobo?
2. wat zijn de ervaringen met het flashen van de bios op dit mobo?
3. moet ik me überhaubt zorgen maken over bovenvermelde temperaturen??

Alvast bedankt voor het antwoorden ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarmee had je de temperaturen gemeten :? Wat je wel moet weten is dat je nooit moet afgaan op 3rd party progseltjes (behalve MBM dan, iig in het algemeen), maar op de gemeten waarden binnen de BIOS.

Voel ook eens met je handen aan de heatsink of deze ook echt zo heet is. Temperaturen van boven de 65 graden voel je, echt :)

Verder lijkt het me niet zo slim om een topic te openen mbt temperatuurproblemen, waarbij je nérgens vermeldt welke koeler je hebt :X ;)

• Soen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Welk BIOS heb je gekregen van Chaintech dan ?

• Nakebod
  • Laatst online: 15:20

Nakebod

Nope.

Heb je wel opnieuw koelpaste op je koeler gemseerd, of te veel?
Want dan is er ook minder geleiding (Naar heatsing van koeler), waardoor de temp een stuk hoger kan liggen als toen de koeler nog niet van de CPU is geweest.
En 70+ graden voor een AMD, het kan wel, maar is aan de hoge kant.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met de chaintec zenith 7NJS. Ik heb de volcano 7 die zelf op 3500rpm draait. (temperatuur gestuurd). Onlangs heb ik mijn palamino voor een tbred ingewisseld en ik heb dezelfde temperaturen. Dit heb ik met 2 bios versies gehad.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 13:23:
Ik heb hetzelfde probleem met de chaintec zenith 7NJS. Ik heb de volcano 7 die zelf op 3500rpm draait. (temperatuur gestuurd). Onlangs heb ik mijn palamino voor een tbred ingewisseld en ik heb dezelfde temperaturen. Dit heb ik met 2 bios versies gehad.
Dezelfde temps? Een Palomino is toch veel warmer dan een tbred?

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor de snelle reply! Super!

De metingen heb ik verricht op 3 manieren:

-Bios aflezen
-Digidoc (proggie van Chaintec zelf)
-MBM
-Ik heb spaarzaam geleidingspasta gebruikt en weet zeker dat de koeler er goed op zit
-Koeler een Termal Take die momenteel op 4000rpm draait maar kan nog een stuk harder.
Exacte model moet ik nog even uitzoeken (zit op mijn werk dus vandaar)
-Koelblok is niet bepaald heet (kreeg gisteren overigens een hartklepverekking, ik raak het koelblok aan voor temperatuur meting slaat heel mijn pc uit, pas na stekker erin en eruit start deze weer op... statische electriciteit wellicht?)
-Bios versie laat ik ook nog wel even weten zodra bij mij bekend.

THXS

Verwijderd

@PrutsOr

Precies! Daarom vertrouw ik de temp uitlezing dus ook niet.

@NL_Scon

- Heb jij soms net als mij de volcano 7?
- Met Sisoft Sandra kun je o.a. kijken welk bios je hebt. Ook verschijnt de bios datum bij het opstarten.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Indien de BIOS zulke hoge temperaturen opgeeft, terwijl de heatsink koel aanvoelt en de PC afslaat wanneer je enkel de heatsink aanraakt, dan zou ik denken dat het contact tussen de heatsink en de CPU core niet helemaal lekker is.. Ik zou toch maar de koeler opnieuw erop monteren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 14:42:

@NL_Scon

- Heb jij soms net als mij de volcano 7?
Ik heb even op de site gekeken van Thermal take... gezien het uiterlijk van de koeler heb ik de 9...

Verwijderd

Topicstarter
Okay here it goes:

Bios gedateerd: 2003/2/24
7njl1224

Verwijderd

BalusC schreef op 19 maart 2003 @ 14:47:
Indien de BIOS zulke hoge temperaturen opgeeft, terwijl de heatsink koel aanvoelt en de PC afslaat wanneer je enkel de heatsink aanraakt, dan zou ik denken dat het contact tussen de heatsink en de CPU core niet helemaal lekker is.. Ik zou toch maar de koeler opnieuw erop monteren.
Dat zou idd een oorzaak kunnen zijn, maar bij mij voelt de heatsink absoluut niet koud aan maar het is gelukkig ook niet zo dat je hem niet vast kunt houden. Hij zit er ook strak op en er zit een mooi dun laagje ASIII over de core heen.

Als je de volcano 9 hebt, dan heb je dus ook 1 met een temperatuur sensor. Dan zit daar dus het probleem in. Sommige moederborden hebben daar problemen mee. Soltek heeft eens voor mijn oude mobo een bios versie uitgebracht waarmee een soort gelijk probleem werd opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
De temperatuur sensor gebruik ik niet. Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen waarnemingen en het zelf aanpassen van de rpm's van de koeler. Dat gaat heel simpel door aan een knopje te draaien wat aan de koeler hangt.

Maar mijn probleem lijkt opgelost met de nieuwe bios die Chaintec leverde. Flashen was een peuleschil en de temperatuur meting valt meteen 10-12°c lager uit dan voorheen en dat scheelt nogal.

Als ik nu op 4000rpm's koel ligt de temperatuur in idle positie tussen de 57-59°c en stressed tussen de 59-63°c. Dat lijkt me voor een Athlon Xp2100+ die bekend staat om hoge temperaturen wel acceptabel. Ik overweeg zelfs nog iets terug te zakken in mijn rpm's.

Bedankt allen voor de aangedragen oplossingen.

Edit: damn! kom er net achter dat door de bios upgrade mijn cpu op 1333mhz draait..... zucht ben bang dat het probleem dus nog niet over is :(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 19:03 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat betreft 3th party software om de temps uit te lezen. Daar schreef Abbadon iets heel leuks over :)
Al geprobeerd op een andere manier de spanning uit te lezen? Ik zou het BIOS het meest vertrouwen, vervolgens de bomen achter in de tuin, een hele poos niks en dan dit soort software :+
dit zal ongetwijfeld ook gelden voor temps...
Abbadon in "Voltage Ram geheugen wil NIET omlaag!"

[ Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 19-03-2003 19:13 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb mijn koeler van de processor afgehaald, de geleidingspasta opnieuw verdeeld en terug geplaatst. En tot mijn stomme verbazing: netjes om en nabij de 60°c en dat met ongeveer 3000rpm's..... En ik dacht toch echt dat ie er goed op zat.. wat kan een mens zich vergissen. Enfin bedankt voor de hulp peeps! :D
Pagina: 1