Toon posts:

Exchange NT password authentication

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik deze optie: Exchange NT password authentication aanzet bij een gebruiker. Dan worden toch als ik het goed zie bij het inloggen op de Exchange server het NT paswoord en het Exchange paswoord vergeleken ?? Als deze overeenkomen wordt er automatisch ingelogd...

Nu is mijn vraag: kan een user zelf zijn exchange paswoord veranderen en zo ja hoe ???

BVD

Verwijderd

waarom zo moeilijk doen?? Als je de exchange accounts naar de NT accounts verwijst rammelt de mail client in 1 x door; als ze dus hun NT PW wijzigen geld dat ook voor Exchange, en je hoeft niet 2 verschillende user accounts voor dezelfde user te hebben....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen 2 verschillende user accounts voor een user... Alleen het standaard NT account op de lokale PC en het exchange account. Deze twee worden vergeleken...

Maar hoe verwijs ik dan een Exchange account naar het NT account ???

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 14:46
Exchange accounts bestaan strict genomen niet. Enkel mailboxen. De accounts komen uit een NT domein omgeving (of Active Directory).
Dus als jij de genoemde optie aanvinkt, gaat de Exchange server er van uit dat de credentials waarmee de user op zijn/haar werkstation is aangelogd ook moeten worden gebruikt om op de Exchange mailbox aan te loggen. De Exchange server zal vervolgens een domein controller opzoeken om de user te authenticeren. Het resultaat is dat er niet apart wordt geprompt om credentials.

Kort gezegd: verander het wachtwoord op het NT account en het zal meteen ook gelden voor de Exchange mailbox. :+

edit:
Maar hoe verwijs ik dan een Exchange account naar het NT account ???
In Exchange 5.5 kun je met de Exchange Administrator een 'Primary NT account' (uit een NT domein, uiteraard) toewijzen aan een mailbox.
In Exchange 2000 werkt het andersom. In de AD Users & Computers MMC, kun je een mailbox toevoegen aan een account. Daarbij moet je opgeven welke Exchange server en welke store je wilt gebruiken.

Bovenstaande heeft een leuk effect: in Exchange 5.5 kun je meerdere mailboxen hebben waar hetzelfde account bij hoort. In Exchange 2000 is dat niet meer mogelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Bartjo op 19-03-2003 12:15 . Reden: verduidelijking ]

Verwijderd

Topicstarter
Ahha...

Vergeten te vermelden: De exchange server draait naast een Novell server, op de novell server wordt gewerkt en op de exchange server wordt ingelogd voor het mailgebeuren, dat is eigenlijk het punt, gaat het dan ook nog ???

Maar goed, als ik op de Exchange server een paswoord van een user verander of reset, welk paswoord is dat dan... Dat is NIET het NT paswoord...

• Bartjo
Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 12:22:
Maar goed, als ik op de Exchange server een paswoord van een user verander of reset, welk paswoord is dat dan... Dat is NIET het NT paswoord...
Aangezien Exchange (zowel 5.5 als 2000; om welke gaat het eigenlijk?) zelf geen user accounts mechanisme heeft, zal het dan wel je Novell account zijn. Gokje ... :/

edit:
Beschrijf eens hoe je dan een password op de Exchange server reset?

[ Voor 10% gewijzigd door Bartjo op 19-03-2003 13:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
2000

En nee, het is niet het Novell account paswoord...

Om dit paswoord wordt gevraagd bij het inloggen als het NIET hetzelfde is als het NT paswoord. Is dit paswoord hetzelfde als het NT paswoord wordt er gewoon meteen ingelogd zonder iets in te moeten voeren.

• Bartjo
Als je op een Novell omgeving zit, wat versta je dan onder het NT wachtwoord?
En nogmaals: vertel eens hoe je een NT wachtwoord op de Exchange server wijzigt?

Verwijderd

Bartjo schreef op 19 March 2003 @ 13:30:
En nogmaals: vertel eens hoe je een NT wachtwoord op de Exchange server wijzigt?
dat wil ik nu ook wel eens weten er zitten namelijk GEEN accounts in exchange 2000 zover ik weet.

Het is gekoppeld aan je AD bv.

Verwijderd

Topicstarter
Bartjo schreef op 19 March 2003 @ 13:30:
Het NT wachtwoord is dan toch het lokale paswoord op het NT systeem ??

En ik zeg niet dat ik het NT paswoord via Exchange wijzig of reset maar een ander wachtwoord en ik weet dus niet welk... Ik doe dat trouwens door in de AD naar users te gaan dan rechts te klikken op een user en daar staat tussen: Reset Password...

• Bartjo
Ok, nu gaat het licht aan bij me.

Je gebruikers loggen aan op NT werkstations met een Novell account en gebruiken een Exchange mailbox die wordt geauthenticeerd in Active Directory en je wilt weten hoe ze zelf het wachtwoord van dat Active Directory account kunnen wijzigen, ja?

Het is mij niet bekend op welke manier dat via Outlook kan, maar het kan wel via Outlook Web Access. Je komt in OWA door met je browser naar http://exchange_server/exchange te gaan. Links in de shortcuts/snelkoppelingen lijst staat een knopje Opties. Op de pagina die verschijnt als je daar op klikt staat (vrij onderaan) een knop Wachtwoord Wijzigen. 8)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, dat bedoel ik precies !!! (Ik had het ook wel duidelijker kunnen omschrijven moet ik zeggen)

En als ik doe wat je zegt en ik klik op Wachtwoord wijzigen krijg ik een scherm dat hij de server niet kan vinden:

Cannot find server
The page cannot be displayed

Kan dat komen omdat er verders nix extra's geinstalleerd is voor OWA ??

• Bartjo
OWA staat bij een default installatie van Exchange 2000 aan.
Het kan zijn dat er additioneel instellingen zijn gemaakt, waardoor sommige functies niet werken. Zo staat in dit Microsoft KB artikel dat het niet werken van de 'change password' button het gevolg kan zijn van de IIS Lockdown Wizard...

Dit is slechts een mogelijkheid. Voor de enige echte juiste reden zul je bij de Exchange administrators moeten zijn ...

edit:
Overigens worden je gebruikers wel om een nieuw password geprompt op het moment dat die dreigt te verlopen. Ze kunnen momenteel dus niet uit eigen beweging een nieuw password kiezen, maar moeten dat wel op een gegeven moment automatisch doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Bartjo op 19-03-2003 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bartjo schreef op 19 March 2003 @ 14:43:
Ok, nu gaat het licht aan bij me.

Je gebruikers loggen aan op NT werkstations met een Novell account en gebruiken een Exchange mailbox die wordt geauthenticeerd in Active Directory en je wilt weten hoe ze zelf het wachtwoord van dat Active Directory account kunnen wijzigen, ja?
Of is er een andere manier om met deze configuratie in te loggen op Exchange zonder username en wachtwoord in te moeten vullen ???

• Bartjo
Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 15:39:
[...]

Of is er een andere manier om met deze configuratie in te loggen op Exchange zonder username en wachtwoord in te moeten vullen ???
Stom! Nog een mogelijkheid ... :X

Als je in Outlook de Authenticatie instelling op 'None' zet, vraagt Outlook bij het opstarten om usernaam en wachtwoord. In dat dialoogje zit ook een knop: change password! :D
Nadeel is wel dat je geen zgn. 'single-logon' hebt. Users moeten op hun werkstation (Novell) aanloggen en nogmaals aanloggen voor Exchange.

edit:
Maar dat wil je dus niet ... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjo op 19-03-2003 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bartjo schreef op 19 maart 2003 @ 15:42:
[...]

Als je in Outlook de Authenticatie instelling op 'None' zet, vraagt Outlook bij het opstarten om usernaam en wachtwoord. In dat dialoogje zit ook een knop: change password! :D
OK, dat is waar... Alleen als ik daar het wachtwoord wil veranderen gaat ie proberen het Windows NT paswoord te veranderen ??? :?

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ja - klopt - maar tsjeck dan wel ff het ID...

Je zegt het zelf - 2 ID's per user - Exchange tsjeckt username en password uit het NT domein...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar dat is niet het wachtwoord wat ik wil veranderen... Ik wil dat de users zelf het wachtwoord van de AD account kunnen veranderen...

• Bartjo
Als Silex zegt.
Maar dan wel Active Directory. Kan best zijn dat Outlook dat 'NT account' noemt :)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 12:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

CTRL-ALT-DEL---> change password (Als je op een Domein inlogt i.i.g)
Pagina: 1