Ervaringen met Voodoo 3 op IBM aptiva?

Pagina: 1
Acties:

• costanza
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-01-2023
Ik hoop dat iemand hier ervaringen mee heeft. Ik heb het volgende systeem:

IBM Aptiva 2170 27G
V75M - UMA mobo met SiS 530 chipset
AMD K6-II 2XT 500 MHz 100 FSB
256 Mb SDRAM
10 Gb HDD

Hierin heb ik een Voodoo 3 2000 grafische kaart met 16 Mb(PCI). Ik vind mijn PC zo nu en dan niet goed presteren en ik denk dat dat veel beter kan met dit systeem. Ik heb een vermoeden dat dit met mijn Voodoo-kaartje te maken heeft. Heb in de search één reactie gezien dat dit geen goeie combinatie was maar verder geen uitleg of evt. oplossing. ;( was een oude topic en kan diegene niet via mail bereiken. Heeft iemand ervaringen hiermee of kan iemand bevestigen dat dit geen goede combinatie is?

edit: btw. gekocht bij de ABN AMRO --> studenten PC speciale aanbieding

[ Voor 6% gewijzigd door costanza op 19-03-2003 11:48 ]

http://www.palmclub.nl

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

De combinatie K6-2 Voodoo3 is in principe een zeer goede. Kijk eens met dit programma ( ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/setk6v3.zip )of bepaalde K6-2 features goed worden ondersteund door de BIOS van je moederbord. Daarmee heb ik op een Compaq 5190 nog wel eens wat winst kunnen boeken met een dergelijke combinatie.

• costanza
Ok tnx ik zal het vanavond ff proberen... ben nu op m'n werk :(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit lijkt me niet een probleem met een IBM Aptiva an sich, maar eentje met chipset<->VGA of chipset<->mem relaties.

Ik ken geen specifieke issues met de SiS530 en de Voodoo3. Misschien zou het helpen als je omschrijft wat je precies bedoelt met 'ik vind mijn PC zo nu en dan niet goed presteren'- in welke applicaties onder welke omstandigheden enzo.

Maar waar ik veel eerder naar zou kijken: cacheable limits. De SiS 530 kan verschillende hoeveelheden geheugen cachen afhankelijk van hoeveel L2 cache je hebt en hoe dat ingesteld staat:

512KB L2 in Write Back mode: 64MB
512KB L2 in Write Through mode: 128MB
1MB L2 in Write Back mode: 128MB
1MB L2 in Write Through mode: 256MB
2MB L2 in Write Back mode: 256MB
2MB L2 in Write Through mode: 512MB

Nu kan ik nergens eenduidig vinden hoeveel L2 cache de V75M heeft, maar ik heb aanwijzingen gezien dat het 1MB zou hebben. Ga dat na, want als dat zo is, kun je de snelheid enorm verbeteren door de L2 mode van Write Back in Write Through te veranderen, omdat dan je volle 256MB gecached wordt. Als dat niet kan (IBM BIOSsen hebben vaak niet alle opties) kun je de snelheid verbeteren door 128MB eruit te halen :o

Heb je 512KB L2 cache, dan moet je sowieso 128MB eruit halen EN de L2 op Write Through zetten.

Kortom, dit heeft geen donder met de Voodoo te maken IMHO :z

Oslik blyat! Oslik!

• costanza
De IBM site werkt ff niet goed hier :? maar ik dacht me te herinneren dat er 512Kb cache in zat. gevonden: 512-KB Pipeline Burst Static RAM (PBSRAM). zegt me verder niks.

Ik begrijp dus dat ik het beste 128 Mb eruit kan halen en proberen mijn instellingen van Cache in BIOS kan aanpassen? Hier kan ik wel wat mee. Heb al wat informatie gevonden over BIOS instellingen en tot zover kan ik een heel end komen. :*)

• costanza
In de BIOS kan ik alleen de L1 en L2 cache op enable en disable zetten... ze staan beide standaard op enable. Ik neem aan dat dit ook goed is? ik kan in de BIOS handleiding niks vinden over Write Back Mode of write Through mode... jammer.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup, met slechts 512KB L2 cache kom je dus maar tot 64MB cacheable in Write Back en 128MB in Write Through (althans, met een 8b TAGRAM (mocht het 11b zijn, dan is het een ander verhaal). Tenzij je specifiek met grote files werkt is het STERK aan te raden binnen de cacheable limieten te blijven, want de OS gaat namelijk bovenin het geheugen zitten (wat dus momenteel niet gecached is), en als er iets is wat die cache nodig heeft, is het het OS wel :o

Kortom: 128MB eruit en op Write Through zetten, of als WT niet kan, dan terug naar 64MB en WB.

Enige uitzonderingen:
- als je een 10/11b TAGRAM hebt (zie specs (als het erin staat))- dan kun je sowieso 4x/8x zoveel cachen :)
- als je constant moet swappen naar HDD wegens te weinig fysieke geheugen (uncached RAM is nog altijd sneller dan een HDD)

/edit:
ik kan in de BIOS handleiding niks vinden over Write Back Mode of write Through mode... jammer.
Grrr... ga er dan maar vanuit dat je vast zit aan WB mode (OEM BIOS :r - en bij Acer is er (vrijwel) nooit een retail BIOS die er overheen kan). Dus max 64MB cachen bij een 8b TAG :'(

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 19-03-2003 12:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1