{JAVA - JDBC] metadata op uniforme wijze verkrijgen

Pagina: 1
Acties:

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
hey,

ik voeg me af of metadata met de laatste JDBC API op een uniforme wijze wordt gefetched.
Vroeger was dit namelijk nogal database afhankelijk. Dus kan ik de metadata van een Oracle DB op dezelfde manier fetchen als een Acces DB ?

Alvast bedankt !

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Het is niet database afhankelijk. Alleen is bij sommige databases (of bij de driver) niet alle functionaliteit geimplementeerd. Ik heb zelf een systeem gemaakt waarbij van metadata gebruikt wordt gemaakt om interne structren op te bouwen, dit werkte onder sybase, ms sql 2000 en onder access (alleen kon ik onder de laatste geen relaties ophalen).

zie:
dit en dit

[ Voor 24% gewijzigd door Alarmnummer op 19-03-2003 10:55 ]

• Dieter
Dus moet er wel getest worden of de functionaliteiten geimplementeerd zijn.
Probleem is dat mijn programma voor elke DB zou moeten werken. Zelf drivers ontwikkelen zou een titanenwerk zijn.

Is er een andere manier om toch de metadata van een DB te verkrijgen? Indien de driver deze niet ondersteund ?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dan zal je DB-specifieke code moeten schrijven.

Mja, bij generieke DB toegang ben je nu eenmaal afhankelijk van de volledigheid van de drivers.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Dieter schreef op 19 March 2003 @ 10:55:
Dus moet er wel getest worden of de functionaliteiten geimplementeerd zijn.
Probleem is dat mijn programma voor elke DB zou moeten werken. Zelf drivers ontwikkelen zou een titanenwerk zijn.

Is er een andere manier om toch de metadata van een DB te verkrijgen? Indien de driver deze niet ondersteund ?
Kan je niet een eis stellen aan de te gebruiken database? Je moet niet 90% van de tijd in 10% van de gevallen steken. Dat kan financieel gewoon niet uit.

• Dieter
Zal er eens over praten met mijn baas :)
Ik vrees ook dat we beperkingen gaan moeten opleggen.

Maar het middlegen pakket bijvoorbeeld (zie sourceforge), daar kunnen ze blijkbaar wel op eender welke db de metadata opvragen. Alleen, in de code gebeurd dit wel op een uniforme manier...

:?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Dieter schreef op 19 March 2003 @ 12:36:
Zal er eens over praten met mijn baas :)
Ik vrees ook dat we beperkingen gaan moeten opleggen.

Maar het middlegen pakket bijvoorbeeld (zie sourceforge), daar kunnen ze blijkbaar wel op eender welke db de metadata opvragen. Alleen, in de code gebeurd dit wel op een uniforme manier...

:?
Ik neem aan dat ze geen specifieke databasemetadata code hebben gemaakt, maar roeien met de riemen die ze hebben. Op wat voor databases moet jullie systeem gaan werken? En probeer eens zo`n metadatatool op die databases. Als het werkt, dan is er niets om je druk over te maken. En misschien kan je het probleem ook verhelpen door een betere/nieuwere/andere driver te proberen, die wel betere metadata implementatie hebben.

En trouwens, ik kon alleen geen metadata over prim/sec keys ophalen (dus ook geen relaties) uit access. Verder kon ik daar al het andere wel ophalen.

• Dieter
Op oracle, informix, Mysql ... dat soort zaken.
Het zal idd roeien worden met de riemen die we hebben :)

Ik zal wat testen gaan uitvoeren op verschillende DB's. Eens kijken wat daar uitkomt
Pagina: 1