Toon posts:

Informix-Databse koppelen met Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn computer lokaal een Informix-database staan, die bestaat uit .dat en .idx bestanden.
Hoe kun je deze database aan Windows koppelen (ODBC?), zodat er gegevens uit te halen zijn en zo?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Hoe bedoel je "aan" Windows koppelen? Waar wil je het voor (en in) gaan gebruiken?

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
Met 'aan Windows koppelen' bedoel ik, hoe je toegang kunt krijgen tot de gegevens in de database. Dat je bijvoorbeeld in Access de gegevens kunt importeren. Misschien inderdaad beetje krom uitgedrukt, maar het zij zo.

• Againzender
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 14:13
Heb je er geen client programma's bij gekregen? Als je dat installeert moet je gewoon een ODBC koppeling kunnen maken.

Welke versie van IDS gebruik je?

Verwijderd

Topicstarter
De bestanden zijn afkomstig van een applicatie-server (UNIX), waar de database dus gebruikt wordt door de applicatie. Die server wordt beheerd door derden, dus daar kunnen we niks mee.
Maar omdat we toch graag de gegevens uit die database willen gebruiken, moet er toch iets van een ODBC-koppeling gemaakt worden, maar hoe en met welke driver?

• Againzender
Je kan vanaf een Windows werkstation een ODBC koppeling maken naar een Informix database op een UNIX machine. Daarvoor moet je op je werkstation de client software van Informix installeren.
Dus zoek eerst die CD even, grote kans dat als je daarvan de setup gedraaid hebt je al in staat bent een connectie te maken. Draai de setup trouwens wel even als administrator.
In het verleden heb ik zo zonder problemen een connectie gemaakt tussen een Unix bak met IDS7.3 en een Windows machine. Client software was geloof ik versie 7.2

Verwijderd

Topicstarter
Als je met "die CD" de informix installatie-cd bedoelt; dat gaat niet lukken aangezien de applicatie-server een voorgeinstalleerd systeem is waarvan we zelf geen software of uitgebreide informatie hebben. Ik heb verbindingen geprobeerd te maken met 'Datadirect Connect' en Openlink ODBC drivers, maar hierbij moet ik de gegevens van de Informix server invoeren, die ik niet weet (servicenaam en protocol, bijvoorbeeld). Ik betwijfel sowiso of er op de unix-server een informix database server draait, hoe kan ik dat uitvinden? Ik kan me voorstellen dat het systeem werkt zoals je in windows via ado of ole, 'direct' een access db kan benaderen, zonder gebruik te maken van sql-server. Is iets dergelijks ook mogelijk met informix?

Ter info: ik ben niet bekend met informix en niet heel uitgebreid met unix (sco), wel met databases i.h.a.

• Againzender
Het gaat mij niet om de CD waarmee de database-engine geinstalleerd wordt (en die zal voor de Unix versie zijn) maar de Workstation variant. Ik kan de CD hier even niet vinden..... maar volgens mij heet 'ie iets van 'Informix online Workstation for Windows NT'.
Maar zonder servernaam en protocol gaat het niet lukken om het in te stellen.

Ik ben een beetje vergeten hoe je makkelijk kan zien op Unix of Informix daar draait, wij hebben het hier allemaal op NT draaien. Ik zal als ik tijd heb even in de boeken kijken (die kan ik wel vinden :) ).

-edit-

Er moet natuurlijk een informix directory bestaan, iets van /usr/people/informix/
Als je die vindt, kan je ervan uitgaan dat Informix geinstalleerd is. Vervolgens moet er in die directory een messagelog staan, te herkennen aan de naam: naam_van_de_informixserver.log
Op die manier weet je ook direct hoe je Informix Server heet.

[ Voor 26% gewijzigd door Againzender op 20-03-2003 15:34 ]

Pagina: 1