Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
eerst stond er een mikrotik router en aan de instellingen is eigenlijk niet veel veranderd, dus eigenlijk zou het gewoon moeten werken...Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 09:18:
Ok, maar moet je geen internetsharing aan zetten?
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Verwijderd
* Verder moet je je IP-forwarding instellen naar de DNS-servers van je provider.
Dan zou het moeten werken
Dat weten de clients al. De TS zegt in zijn eerste post dat de clients 10.0.0.100 als default gateway gebruiken.Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 09:26:
* Je routerinstelling moet je doos-address worden met dat IP-address, zodat de clients weten welk address ze moeten hebben om het internet oip te gaan.
Huh?* Verder moet je je IP-forwarding instellen naar de DNS-servers van je provider.
Klopt niet dus ...zwahiel schreef op 19 maart 2003 @ 09:10:
Ik heb gezocht, maar ik weet 't gewoon even niet...
bla...
Het zou dus eigenlijk moeten kloppen, maar dat doet 't dus niet...
Hebben de clients wel de dns van je router te pakken of je server?
Welk apparaat doet de NAT-translatie?
De router alleen of de server en de router?
als het de router is, dan zou je de gateway en dns op het ipadres van de router moeten zetten of de dns van je isp moeten nemen al nagelang je routersfunctionaliteiten.
als het om de server gaat die de nameforwarding moet doen, dan krijgen de clients de gateway en dns van je server, of de gateway van de router, maakt niet zo veel uit denk ik, maar iig moet de server NAT-translatie verzorgen die uiteindelijk de DNS instellingen moet hebben gekregen van de router.
ps: check effe op een client (win98) of je ipconfig (/all) kan doen. Nieuwere windozen hebben die er ook op zitten. Ik vind dat makkelijker mijn dhcp gegeven bekijken.
verder: kan je een ipadres pingen vanuit een client naar het internet. Dus het ip-adres van www.tweakers.net of zo ... wat is dat iets in de 212.x.x.x. ?
Als je router NAT ondersteunt (kan haast niet missen), zou ik je servers DHCP de dns en gateway door laten geven met de router's ip-adres.
suc6
I've visited the Mothership @ Cupertino
Als je een groot bedrijfsnetwerk heb, is het wel kinky als de DNS server ook in huis beschikbaar is. Meestal doet de router zelf aan DNS-forwarding. Dus pakt een routertje voor jou de DNS uit zijn DHCP translatie en forward alle requests naar het ipadres van de DNS server(s) die hij uit zijn DHCP pakket heeft kunnen op maken.Bartjo schreef op 19 March 2003 @ 09:34:
[...]
Dat weten de clients al. De TS zegt in zijn eerste post dat de clients 10.0.0.100 als default gateway gebruiken.
[...]
Huh?Kun je niet gewoon de DNS servers van je ISP instellen op de clients (via DHCP)?
Dus ISP DNS bijna gelijk aan de router's DNS alleen kunnen routers zelf een hoop gezochte DNS translaties zelf cachen. Dus je tweede bezoek/stream wordt door de router zelf uit zijn cache gebrukt en dat scheelt weer een vraagje aan de DNS-server van je ISP
Akkoord... Maar als je een groot bedrijfsnetwerk hebt, ga je niet het Internet op via ISDN ...VisionMaster schreef op 19 March 2003 @ 09:38:
[...]
Als je een groot bedrijfsnetwerk heb, is het wel kinky als de DNS server ook in huis beschikbaar is.
En zoals iemand anders al zei, laat de DNS servers van de provider eens uitdelen via DHCP (of stel ze handmatig in) op de clients. Ik vermoed dat je dan heel snel verbinding hebt
P.S. wie is je provider ???
edit: vraag toegevoegd
[ Voor 10% gewijzigd door D3ton4tor72 op 19-03-2003 09:55 ]
Als je nou eens begint met precies uit te leggen wat "kunnen niet op internet" inhoudt, dan bestaat er een kleine kans dat je een zinnig antwoordt krijgt. Er zijn vele duizenden redenen waarom clients niet op internet zouden kunnen en de enige manier om vast te stellen welke reden dat in jouw geval is, is om duidelijke foutmeldingen weer te geven. "kunnen niet" valt niet onder de definitie van duidelijke foutmelding.zwahiel schreef op 19 maart 2003 @ 09:10:
....Echter kan ik alleen maar bij de server op internet, de clients niet!
...
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
touche, maar tis niet mijn netwerkieBartjo schreef op 19 maart 2003 @ 09:43:
[...]
Akkoord... Maar als je een groot bedrijfsnetwerk hebt, ga je niet het Internet op via ISDN ...
uitleg dan:Brahiewahiewa schreef op 19 March 2003 @ 11:30:
[...]
Als je nou eens begint met precies uit te leggen wat "kunnen niet op internet" inhoudt, dan bestaat er een kleine kans dat je een zinnig antwoordt krijgt. Er zijn vele duizenden redenen waarom clients niet op internet zouden kunnen en de enige manier om vast te stellen welke reden dat in jouw geval is, is om duidelijke foutmeldingen weer te geven. "kunnen niet" valt niet onder de definitie van duidelijke foutmelding.
Windows 2000 met small business server, nu kunnen de clients wel op internet, eindelijk
Nu heb ik bij een ander netwerkje precies 't zelfde probleem
Nu is 't een ADSL router (multipc modem) wat niet werkt, zelfde instellingen.
* zwahiel vervangt nu iemand en degene heeft er best een zooi van gemaakt
Nu kan 't modem wel op internet, maar als je in 't modem zelf gaat kijken via telnet kun je niet eens naar buiten pingen.
Heeft er misschien iemand een howto over win2k dhcp icm gerouteerde internet toegang of andere wan toegangen...
Irritant dat je net die dingen die je moet weten soms even niet weet
edit: no flame intended!
[ Voor 10% gewijzigd door axis op 19-03-2003 14:47 ]
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
gateway: interne ip van je router
dns: je interne dns server. (ivm AD)
Op de server als dns localhost invullen, en zorgen dat je dns server kan resolven.. klaar.
Veel mensen maken de fout hun dns in te stellen op die van de provider, maar voor AD moet je je eigen dns server gebruiken. Daarnaast kan je server nog namen resolven op internet.
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Dit is basicly wat er in iedere opmerking ook werd genoemd, zo ongeveer dan.axis schreef op 19 March 2003 @ 14:49:
je zorgt dat je DHCP het volgende uitdeelt:
Op de server als dns localhost invullen, en zorgen dat je dns server kan resolven.. klaar.
Veel mensen maken de fout hun dns in te stellen op die van de provider, maar voor AD moet je je eigen dns server gebruiken. Daarnaast kan je server nog namen resolven op internet.
En wat er in meerdere topics ook te lezen is.
Het is allemaal niet moeilijker dan dat het is. Dus tja ... als je je internet verbinding heb kunnen opzetten en je heb een win2k server met dns server service aan, dan ben je op de juiste dhcp instellingen na klaar.
ja klopt jaaxis schreef op 19 March 2003 @ 14:49:
je zorgt dat je DHCP het volgende uitdeelt:
Zoals ik al zei, ik wist het even niet meer... (met meerdere gevallen door elkaar...)
axis schreef op 19 maart 2003 @ 14:46:
dit is simpele windows 2000 stof.. iedere ervaren sysadmin weet dit. En als je dat niet bent, moet je je hier ook niet meer bezig houden
edit: no flame intended!
En bedankt... ik wist 't gewoon even niet meer, komt wel eens voor....
Niet zovaak, maar 't kan wel eens gebeuren...