Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] schema accu pack lader gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met iets te maken voor bij mijn laptop, alleen heb ik hiervoor een EXTRA voeding nodig.
Nu heb ik met gewone oplaadbare Ni-CD batterijen (Size D) een accupakje gemaakt (4 cellen in serie geschakeld).
Nu is alleen het laden nog een probleem omdat ik ze niet steeds eruit wil halen.

Nu is dus mijn vraag kan iemand mij aan een goed schema helpen voor het laden?

Het is dus de bedoeling om van 230v naar een spanning te gaan die geschikt is voor de pack te laden en dan DMV een LM7812 oid te zorgen dat de spanning echt niet hoger dan 12 volt kan worden ivm met pieken enzo.

Verder wil ik een druppellaad functie in de lader hebben om overladen te voorkomen, en een ontlaad functie omdat het over NiCD batterijen gaat.
en als het mogelijk is 2 leds 1 voor laden 1 voor ontladen en beiden voor druppel laden oid.

Dan maar even wat specs van de batterijen, zoals er al stond zijn ze size D verder zijn ze 1,2V zoals haast alle oplaadbare batterijen. De max laadstroom is 140mA. De maximum ontlaadstroom is niet gegeven maar voor het ontladen mag de weerstand NIET lager dan 3,9Ohm zijn.

Owja ze staan in SERIE geschakeld en moeten dus ook in serie opgeladen worden.

Ik heb zelf al op google en op GoT gezocht en aangezien het hier overal gaat over Ni-MH en er wel een wezenlijk verschil is tussen deze 2 heb ik daar dus niks aan. Ik heb op conrad gekenen naar desetjes die ze daar hebben, maar deze zijn ook niet geschikt wegens te grote laadstroom.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen en is de inhoud van de topic wel genoeg om hem open te houden.

Als ik verder iets vergeten te vermelden ben hoor (lees) ik het wel.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

jij gaat uit van de standaard vuist regel,

14 uur laden met een 1/10 van de cappaciteit van je cellen (denk ik tenminste)

dus dan zou je cellen hebben met een cappaciteit van 1400 mAhr en das niet zo erg hoog, misschien kan je beter gaan denken aan een loodgel accu ofzo, die doen ze ook in een ups, en hebben een veel grotere capaciteit. je moet immers niet vergeten dat de cappaciteit van een laptop accu meestal rond de 4 a 5 Ahr ligt, dus 3 keer zoveel als jouw accu pack....

voor mn rc race auto heb ik accu's met een cappaciteit van 3 Ahr en die blaas ik in 5 uur vol :) en dat kan ook prima, als je ze maar goed beveiligd wat temperauur en stroom betreft :) kijk maar eens in de grote conrad-bijbel daar staan voldoende laders in die dat allemaal kunnen

blabla

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Hoe weet je dat de max. laadstroom 140mA is? Zou je geen hoege stroom kunnen gebruiken icm een intelligente lader?

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:39
Volgens mij is de laadstroom gelijk aan de uitvoerstroom, en als deze maar 140mAh is is dat heel erg weinig.

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op 19 March 2003 @ 15:07:
Hoe weet je dat de max. laadstroom 140mA is? Zou je geen hoege stroom kunnen gebruiken icm een intelligente lader?
dat staat op de verpakking en 2 maal met uitroepteken op de batterij, op de verpakking staat dat ook bij een intelligente lader het max 140ma mag zijn
Joove schreef op 19 March 2003 @ 15:22:
Volgens mij is de laadstroom gelijk aan de uitvoerstroom, en als deze maar 140mAh is is dat heel erg weinig.
de laadtroom is 10% van de uitvoerstroom, dat is dacht ik bij alle Ni-** batterijen

de uitvoorstroom is in mA en niet in mAh die mAh is alleen maar om aan te geven hoeveel de cel kan leveren en dat is namelijk bij mijn batterij 1400mAh (1400mA een uur) lang, als ik dus iets aan sluit van 2800ma (2,8A) is mijn accu in 1,4/2,8*60=30 min leeg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 17:46 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Kijk eens tussen de Battery Management ICs bij Maxim:
http://para.maxim-ic.com/...&HP=PowerSupplies.cfm&ln=

De meeste ICs hebben wel een Application Note waarin je een schema kunt vinden.

edit:
*kuch* je hebt niet vermeld om hoeveel cellen het gaat

[ Voor 14% gewijzigd door AcouSE op 19-03-2003 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op 19 maart 2003 @ 18:39:
Kijk eens tussen de Battery Management ICs bij Maxim:
http://para.maxim-ic.com/...&HP=PowerSupplies.cfm&ln=

De meeste ICs hebben wel een Application Note waarin je een schema kunt vinden.

edit:
*kuch* je hebt niet vermeld om hoeveel cellen het gaat
ok ik ga maxim ff uitpluizen en idd daar heb ik helemaal overheen gelezen
het gaat dus over 4 cellen serie geschakeld

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 19:34:
[...]

ok ik ga maxim ff uitpluizen en idd daar heb ik helemaal overheen gelezen
het gaat dus over 4 cellen serie geschakeld
[voorzeg mode]
Een MAX712 met 1 transistor, 1 diode, vijf weerstanden en vier condensators en je hebt er al eentje.
[/voorzeg mode]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 22:36:
[...]

[voorzeg mode]
Een MAX712 met 1 transistor, 1 diode, vijf weerstanden en vier condensators en je hebt er al eentje.
[/voorzeg mode]
die heb ik al gekeken maar ik kon geen ontlaad functie erop vinden, en het is mijn bedoeling dat hij de drie stappen uit zichtzelf achter elkaar herhaald, dus eerst ontladen dan opladen dan druppelladen, dit namelijk omdat de accu niet altijd leeg is als hij weer opgeladen wordt wat bij Ni-CD een must is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 March 2003 @ 22:52:
[...]

die heb ik al gekeken maar ik kon geen ontlaad functie erop vinden, en het is mijn bedoeling dat hij de drie stappen uit zichtzelf achter elkaar herhaald, dus eerst ontladen dan opladen dan druppelladen, dit namelijk omdat de accu niet altijd leeg is als hij weer opgeladen wordt wat bij Ni-CD een must is
Even verder spitten bij de application notes, ergens heb ik een omschrijving gelezen van een ontlaad schema voor bij een max712 (of 713). Zal straks (lees vanmiddag, vanavond) ook even kijken in m'n eigen archiefje (op schijf dus)

Toch nu al even gekeken:
hiero: de application note

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 09:56 . Reden: toch effe gekeken. ]

Pagina: 1