[OE] csv files maken

Pagina: 1
Acties:

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-09 19:59
Ik gebruik outlook express (winxp) en wil m'n adresboek naar yahoo exporteren.
Hiertoe exporteer ik m'n adressen als csv files naar een bestand om ze dan in yahoo weer in te lezen.
Alleen dat inlezen lukt niet, ik vermoed dat de csv files niet goed zijn. Als ik het csv bestand nl. open verschijnt er een keurig excel bestand met de gegevens netjes in rijen en kolommen, terwijl eerdere csv files ook werkelijk door een komma werden gescheiden en alle gegevens op een regel stonden.

Wie weet wat ik verkeerd doe?

• nightowl
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-03-2009

nightowl

always too early to sleep

Ik weet niet welke versie van Excel je gebruikt maar als ik met Excel (XP) een CSV bestand importeer, onthoudt hij de volgende keer ook de gemaakte indeling. Hierdoor kan het dus zijn dat het nu op een Excel bestand lijkt maar toch een CSV is.

Dit kun je beter dan even met bijvoorbeeld Notepad of Wordpad bekijken. Als het goed is zul je nog steeds een CSV bestandsindeling zien.

Als je vervolgens met Excel het bestand opslaat kan het inderdaad zijn dat een ander progje dit niet meer als een zuiver CSV bestand zien. Je zult dan het bewerken in een editor moeten doen (Notepad etc).

Sux6

Ik pas in mijn jas. Mijn jas past in mijn tas. Dus ik pas in mijn tas.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-09 19:59
Als ik het bestand via Notepad bekijk, staan er geen quotjes omheen.

(First,"Middle","Last","Nickname","Email","Category","Distribution Lists",)
Zo zou het moeten zijn, maar het ziet er zo uit.
(Voornaam;Achternaam;Middelste naam;Naam;Bijnaam;E-ma)

Om alle adres items nu handmatig van quotjes te voorzien, is wel heel erg veel werk.
Is er een andere manier?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

@miles
twee verschillen, het eerste is: je hebt een comma separated values bestand (waar de komma's tussen de waarden staan) en je hebt een comma separated values bestand (waar puntkomma's tussen de waardes staan!). Dat is in ieder geval een verschil. Dit heeft met talen te maken en het feit dat in Nederland de komma als decimalenscheider gezien wordt, en dus niet als veldwaarde-scheider gebruikt kan worden.

Ten tweede de taal: ik verwacht dat je (dus) een update hebt gedaan naar een hogere versie, en dat die toevallig in een andere taal (NL) was? Misschien dat er iets gewijzigd is in de nieuwe versie?

Verder zou ik willen opmerken dat de dubbele quotes om de velden heen niet persé nodig zijn om een import fatsoenlijk te kunnen doen. Deze vergemakkelijkt alleen de determinatie van het veldtype door andere software.

Al met al heb ik het gevoel dat de fout meer in de versie van OE ligt, dan in het csv-bestand.

My personal website

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
miles schreef op 19 maart 2003 @ 18:20:
Als ik het bestand via Notepad bekijk, staan er geen quotjes omheen.

(First,"Middle","Last","Nickname","Email","Category","Distribution Lists",)
Zo zou het moeten zijn, maar het ziet er zo uit.
(Voornaam;Achternaam;Middelste naam;Naam;Bijnaam;E-ma)

Om alle adres items nu handmatig van quotjes te voorzien, is wel heel erg veel werk.
Is er een andere manier?
gewoon dit bestand openen in word en dan , vervangen door "," ??

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:19
ik kan ook mijn adressenbestand naar een webbased programma exporteren!

Maar nu lukt het niet om een CSV file aan te maken?
ik ben alleen bekend met het WAB?

Hoe doe ik dit?
Als ik naar exporteren ga, dan staat er dus alleen WAB als exentie.

--
edit, never mind!
CSV is dus gewoon een Tekst bestand, waarvan ik verwacht dat het dan TXT of DOC is oid.

[ Voor 19% gewijzigd door Stinger_Ventura op 29-06-2003 21:48 ]

American Express vraagbaak

Pagina: 1