WEbhosting ? Cobalt of niet

Pagina: 1
Acties:

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Hoi Hoi (owja dat doen we hier niet)

Nou ja hier komt het dan.

Ik ben in het bezit van een paar domeinnamen en heb wat kennissen met domeinnamen en nu zie ik dat het colocaten eingelijk nog maar weinig kost / in vergelijking met de bandbreedte / aantal ip`s.

Dus nu zat ik er aan te denken om 1u te huren. En daar een server in te hangen.

En m`n oog is gevallen op die leuke blauwe cobaltjes.

Kheb namelijk gezien dat een Cobalt RaQ3i refurb te krijgen is voor +- 750 Euro.

Nu is mijn vraag is dit wat ? is het beter een "normale" server te nemen.

Ik vind namelijk de opties die erin zitten wel leuk. En er zijn wel wat webhosters die ze gebruiken.

Zo kan hij

Mailserver
Webserver
VirtualServer (met alleen acces tot de virtualhost)
FTPserver
DNS server

en nog wat van die opties. Verder bezit hij 2 nics. Een LCD display >:) en is mooi blauw. en ook nog SCSI op de achterkant.

En als klap op de vuurpijl zit het os er standaard op. En is voorgeconfigureerd En er zit goede documentatie bij.

Mooi toch of mis ik toch iets ? Zijn er mensen met ervaring met die dingen ? En zijn er mischien mensen die nederlandse Refurb sites weten?.

Verwijderd

Cobalt kun je ongeveer vergelijken als frontpage, het werkt, het is leuk, maar het is alles behalve professioneel....

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Ik heb zelf een Qube 3 met de software van een Raq 4 daarvoor Raq 3. Dus ben zeer bekend met de Raq software. Even tussen de regels door de Raq3i draait ook gewoon de Raq4 software alleen even opletten met de ASP gedoe, dit wil wel eens te veel zijn voor de processor.

De prijs van de server is leuk en het is idd een server uit de box. Het doet wat het moet doen alleen hier komt de grootte maar, de software is verouderd dus geen glib 2.x, PHP Release 4.1.2-3, Mysql die niet boven versie 3.23.37-1 uitkomt. Je kan het zelf wel updaten alleen moet je dan wel weten waar je mee bezig bent. Dit is natuurlijk ook het geval als je er voor kiest om zelf een server te bouwen en te installeren.

Wat ik zelf van een Cobalt vindt is dat het een redelijk product is en dat het eigenlijk bedoelt is voor mensen die geen grote kennis van linux hebben. Let wel enige kennis is wel vereist.

De documentatie is inorde heb een hoop vragen gehad en die konden opgelost worden met informatie op de Cobalt site.

Wat betreft de LCD display en de kleur daar zie je toch niets van. De SCSI kan in een later stadium een leuk voordeel opleveren.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 20:57:
Cobalt kun je ongeveer vergelijken als frontpage, het werkt, het is leuk, maar het is alles behalve professioneel....
Cobalts worden zeer veel gebruikt in de hosting het is een degelijk product. En dan de opmerking Frontpage niet professioneel. Het programma doet wat hij moet doen en dat is Internet paginna's maken. Voor de een is het overkill en de andere is het een bagger programma.
Volgende keer graag een onderbouwing van het geen wat je roept. Als de topic starter niet zo bekend is met Linux of wat dan ook is het misschien verstandig om aan de slag te gaan met een cobalt. Als hij er meer als genoeg aan heb dan kan het een verstandige keus zijn.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-08 17:06

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb ooit een website gehad welke was gehost op een Cobalt server, was zeer traag, toen ik overstapt bij de zelfde hosting provider naar FreeBSD was mijn site vele malen sneller!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:42

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Als je weinig verstand van zaken hebt en 'gewoon' wat domeinnamen etc bij elkaar wil hebben zou ik zeggen, prima. Wat ik ervan gezien heb (ok das niet heel veel) werken ze prima en kun je er makkelijk mee aan de gang.
Daarnaast zijn er echt stapels documentatie te vinden dus met enige interesse moet je een eind komen.

En ja, ze zien er leuk uit :)

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:25
Nooit een Cobalt nemen. Sinds Sun Cobalt heeft overgenomen is het hele product compleet waardeloos geworden. Sun brengt heel weinig nieuwe patches uit. Er draait een Apache op die vol met gaten zit, dat hele ding zit vol met exploits die allang gefixt hadden moeten wezen. Het is in feite een tikkende bom.

Je kan beter bij een hoster een dedicated unix of windows bak nemen, dan ben je misschien niet zo makkelijk klaar met alles, maar het is zowiezo een stuk veiliger en veel stabieler.

Verwijderd

we_are_borg schreef op 18 March 2003 @ 21:04:
[...]

Cobalts worden zeer veel gebruikt in de hosting het is een degelijk product. En dan de opmerking Frontpage niet professioneel. Het programma doet wat hij moet doen en dat is Internet paginna's maken. Voor de een is het overkill en de andere is het een bagger programma.
Volgende keer graag een onderbouwing van het geen wat je roept. Als de topic starter niet zo bekend is met Linux of wat dan ook is het misschien verstandig om aan de slag te gaan met een cobalt. Als hij er meer als genoeg aan heb dan kan het een verstandige keus zijn.
Mijn onderbouwing is inmiddels 4 jaar directe ervaring met deze materie, ik heb zelfs een paar klanten met een Cobalt en weet alle voors en tegens van het verhaal. Ik hou 't gewoon kort en bondig.

Maar speciaal voor jou zal ik de vergelijking Cobalt <-> Frontpage toelichten. Geen enkel cluevolle designer gebruikt frontpage voor zijn website, dit is exact zo bent Cobalts. Iemand met clue gaat ook nog hosten op een Cobalt.

Cobalt is een ideale oplossing (netzoals frontpage) voor mensen die er geen verstand van hebben, alleen heb ik persoonlijk zoiets van, als je er geen verstand van hebt, begin er dan ook niet aan. :)

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 21:35:
[...]

Mijn onderbouwing is inmiddels 4 jaar directe ervaring met deze materie, ik heb zelfs een paar klanten met een Cobalt en weet alle voors en tegens van het verhaal. Ik hou 't gewoon kort en bondig.
Dat kunnen wij helaas niet zien of ruiken. :)
Maar speciaal voor jou zal ik de vergelijking Cobalt <-> Frontpage toelichten. Geen enkel cluevolle designer gebruikt frontpage voor zijn website, dit is exact zo bent Cobalts. Iemand met clue gaat ook nog hosten op een Cobalt.
Leg eraan wat je doel stelling is met de website. Iedereen kan natuurlijk wel intressant gaan zitten doen om met dreamweaver of met notepad (of wat dan ook) te gaan zitten, maar zoals ik al zei dit kan wel eens overkill zijn. Ik gebruik ook wel eens Frontpage aangezien ik die lekker vind werken met tabellen. Die ik later weer in dreamweaver gebruik.
Cobalt is een ideale oplossing (netzoals frontpage) voor mensen die er geen verstand van hebben, alleen heb ik persoonlijk zoiets van, als je er geen verstand van hebt, begin er dan ook niet aan. :)
Zoals de topic starter begint gaat het er hoogst waarschijnlijk om, om een paar kenissen te hosten. Dus als hij er geen verstand er van heb moet hij het niet doen, dus met andere woorden als hij niet kan zwemmen moet hij vooral niet gaan proberen om te leren zwemmen (met of zonder hulp).

[ Voor 1% gewijzigd door we_are_borg op 18-03-2003 23:02 . Reden: quote te veel ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Aanvulling op de vraag waar hosten jullie dan op want ik moet nog aan het linux hoofdstuk in m`n leven beginnen En dan zowel welke hardware en welke software (OS)

[ Voor 19% gewijzigd door raymonvdm op 18-03-2003 23:31 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:42

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Zowel ik als DeLaNo hosten bij ons zelf :+ En voordat iedereen weer met zijn favoriete toko op komt draven zou ik zeggen, neem een kijkje bij www.webhosters.nl en klik co-located hosting aan :).
Hmm net was je vraag nog anders :P :?

Hardware is voor hosting niet echt belangrijk. Zeker als je geen grof ranzige dynamische sites moet hosten kun je echt met bijna alles aan de slag. Ik bedoel, als je een hand vol sites moet hosten van vrienden met een paar man bezoek per dag heb je gewoon genoeg aan de pc die nu stof staat te verzamelen op je zolder :).

Bijna alle hosters werken met Linux (in wat voor vorm dan ook) om de simpele reden dat het goedkoop is en betrouwbaarder :)

[ Voor 60% gewijzigd door IceStorm op 18-03-2003 23:41 ]

Verwijderd

we_are_borg schreef op 18 March 2003 @ 23:02:
[...]
Zoals de topic starter begint gaat het er hoogst waarschijnlijk om, om een paar kenissen te hosten. Dus als hij er geen verstand er van heb moet hij het niet doen, dus met andere woorden als hij niet kan zwemmen moet hij vooral niet gaan proberen om te leren zwemmen (met of zonder hulp).
Nee je moet het anders zien, als je niet kunt zwemmen spring je niet gelijk in het diepe... eerste pierebadje enzo... :+ Nu kun je wel gelijk in het diepe gaan met zwembandjes, maar als die lek gaan heb je een probleem... :P

Hij zou dus eerst moeten leren alvorens er aan te beginnen imo...
Pagina: 1