Koetjes in een netware-weide

Pagina: 1
Acties:

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Als ik op de win'98 clients in een netware-netwerk dnetc installeer als een service, en die allemaal uit een en dezelfde directory opstart, gaat dat dan werken?

(ze gebruiken dan dus allemaal dezelfde buffer)

Of kan ik dat beter op een andere manier doen?

Leven is meervoud van lef

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:36

Floor-is

5.2

Komop mensen, dit is een serieuze vraag. Heb ik Loesje doorverwezen naar het forum, krijgt hij/zij geen antwoord.

Voor zover ik weet Loesje, is het slim om een perproxy te gebruiken, maar hoe dat moet? Geen flauw idee! Sorry. Er zijn wel een hoop anderen die je dit uit kunnen leggen, bijvoorbeeld dutchman, energy en wildhagen.

Heren, leg het even uit aub

Suc6 Loesje

Bericht hierboven

• Gizmo_mokum
  • Laatst online: 22-03 13:59
Loesje,
zelf heb ik op het werk een aantal PC's lopen met de koe, heb daar ook koe-shirt aan, dus herkenbaar. heb op het LAN een directory staan met de remote buffers (in en uit), clients pakken daar vanaf als ze fetchen/flushen. Ook logfiles gaan naar zelfde LAN-schijf, zodat je kunt controleren wat er gebeurt met clients. Dit is wel een NT-netwerk, maar neem aan dat Netware ook ongeveer zo werkt. Keyserver heb ik disabled staan, omdat er op het LAN geen internet-toegang zit.

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

Loesje, voor zover ik kan zien (heb dit ook laatst thuis uitgeprobeerd) kan je idd de client op een Netware omgeving gebruik laten maken van dezelfde directory.

Een collega van mij heeft het als volgt in praktijk gebracht :

Op sys:public een "verborgen" directory aangemaakt waarin de buff-in en buff-out bestanden staan.
Via ZEN works (kan uiteraard ook handmatig, dan moet je wel de juiste rechten aan gebruikers geven op de directory) een applicatie-object aangemaakt die hidden de client op het werkstation opstart, rechten via het applicatie-object gegeven, applicatie-object aan de workstation objecten gehangen, direct laten starten en klaar.
Hij hield zelf met zijn ws (en internet toegang) de blokjes bij (flushen/fetchen ed.)

:) Helaas alleen in een testomgeving draaiend gehad met maar enkele workstations, deze opstelling i niet meer aktief (andere opdracht).

Zo zou het moeten werken, zoals gezegd kan je ook handmatig de client installeren, dan wel uiteraard opstarten vanaf de gemeenschappelijke directory op het netwerk ....

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

Verwijderd

Itsme

Ik heb bij D.net gekeken maar er is geen Netware pproxy client beschikbaar dus dat lijkt mij niet mogelijk.

Loesje

Als je het aan de praat krijgt ben ik zeer benieuwd hoe, dan kan ik op kantoor misschien ook nog wel wat koeien uitzetten

• Loesje
Phew, ik was al even bang dat er geen 'legale'-netwerkbeheerders aanwezig waren.

Ik denk dat ik Zen beter kan zeggen om een run-once te draaien met dnetc-install. Dan werkt het ook als er niemand ingelogd is, Elteor. (hier draait (nog) zen 1, dus kan geen applicaties aan WS hangen.)

Dan moet ik trouwens wel het distribueren naar iedere compu afzonderlijk, en kan ik misschien die remote-buffer gebruiken.

Ik ga het morgen proberen, en hou jullieop de hoogte. . .

(Als ik morgen 100 kwaaie gebruikers voor me heb staan, horen jullie het ook...)

Verwijderd

Heb hier ook een NetWare weide, maar iedere WS heeft zijn eigen buff-in en buff-out, mijn workstation dient als keyserver, hier wordt vandaan gefetched en geflushed. De client heb ik verspreid via ZEN, op run-once gezet en de client hidden laten draaien, en werkt goed

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mocht je hulp nodig hebben, ik wil wel helpen. Ik draai zelf ook een koe op een Novell 4.11 netwerk. remote buffers is het makkelijkste.
Draai je TCP/IP?

Verwijderd

Ik wel. Is zo'n remote buffer echt veel makkelijker? Zo ja, wat zijn dan de voordelen. Werk trouwens met Novell NetWare 4.11 en ZENWorks 2

Verwijderd

Ikzelf heb het gedaan met 40 clients op een NT netwerk.

Ik heb een share aangemaakt op het netwerk en heb daar dnetc.exe en dnetc.ini gekopieerd naar dnetc1.exe en dnetc1.ini.

In het loginscript (via kix) laat ik de clients dnetc1.exe opstarten die bij het opstarten dnetc1.ini lezen. In dnetc1.ini heb ik de fetch en flush buffers op 1500 gezet.

op mijn eigen systeem start ik dnetc.exe (die dnetc.ini leest) met daarin een fetch buffer van 1500 en een flush van 750.

Nu wordt bij 750 WU's op mijn systeem een update uitgevoerd terwijl de andere systemen gewoon door grazen.

Zo heb ik er dus geen omkijken meer naar, ook dagelijks handmatig flushen is geen probleem.

Nu is het wel zo dat jij (mazzelaar) met een Novell netwerk te maken hebt, alleen kan ik me niet voorstellen dat bovenstaande configuratie niet zal werken bij jou.

Het beste is natuurlijk om een perproxy te installeren en dnetc.exe lokaal te draaien.

• Loesje
Het is gelukt...
Naast een Novell-server draait er voor de mail en als internet-proxy een linux-server. (Wicked, het heeft voordelen als je (vrijwel) volledig zelf kan beslissen over de software die je draait :-) )

De linux-bak logt in op de netware-server, draait daar een koe met een enorme buffer. De workstations hebben hun eigen buffer lokaal staan, en gebruiken die op de server als remote-buffer. Updates worden met een crontab-je automatisch geregeld.

Naar de workstations gewoon met zen gedistribueerd, de koe draait op de workstations als service, dus ook als er niemand is ingelogd. (niet met login-script, dus)

Ik heb alleen ergens gezien dat Mac's, met name G4's goede grazers zijn. Ik moet nog kijken hoe ik die aan de praat ga krijgen...
(ze zitten ook op het novell-netwerk)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Loesje: Hardstikke cewl dat je het aan de praat hebt gekregen!

De G4's zijn inderdaad een soort monsters als het aankomt op het kraken van blokjes. Er is hier wel een lid die een hoop van de Mac's afweet, als je even zoekt in het forum, of onder "oude" topics, dan kom je hem wel tegen. Kan je hem persoonlijk die vraag stellen, of je start een nieuw draadje...

Plezier!
/me out

Bericht hierboven

• Andy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-03 10:55

Andy

rm -r

hallo Loesje,

leg eens iets meer uit over dat Vengeance MUD gedoe , want ik kom niet echt ver zo......

(ben wel al in the mood geloof ik)

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

• Loesje
Ehm....

Is dat niet een beetje off-topic? En hoe kom je er ineens bij. Lucky guess?

Loesje. (RoV Council)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ehm Loesje, dat staat in je profile.

Ik wil ook wel weten wat dat is, ga er maar eens even rondkijken...

/me out

Bericht hierboven

Verwijderd

Euhm, als ik het hele verhaal nu goed begrijp, kun je dus alle clients laten verwijzen naar eenzelfde directory waar de buff-in en buff-out staan ?
En dan bv 1 client het updaten laten verzorgen ?

Verwijderd

ff slightly offtopic,

'k heb hier 2 weken lang een locaal netwerkje, met een novell 5 servertje (dual P550) hij draait op het moment een printserver dinges, en met ctrl esc komt ik in een dos achtig window'ke. help ingetikt, me vergaapt aan al die leuke commmando's, maar HOE krijg ik hier een koe op. novell draait toch op dos? 'k heb verstand van linux, window 2000 -met al z'n server editions-, en nt. maar novell gaat me voorlopig boven me pet. wie weet raadt?
't is toch zonde om dat ding ongebruikt te laten...

• Loesje
// off-topic
Jezus, die profile, dat heb ik maanden geleden ingevuld. (jaar?!?) Maar ga gerust eens kijken. . .
// off-topic

crashnet:
Niet helemaal. Iedere koe heeft zijn eigen buffer (lokaal) en er is een koetje dat draait met een enorme buffer. De andere koetjes halen hun blokjes vervolgens niet bij een keyserver (die moet je uit zetten) maar bij een 'remote- buffer', wat gewoon de grote buffer is van die ene koe. (en dat is de enige met directe internet-toegang)

Teun:
Wat ben je aan het doen?!!? Novell != NT.
Dos word alleen gebruikt om novell te starten. Onder oudere novell-versies was er zelfs het commando 'remove dos'. Dos wordt echt niet meer gebruikt, het is een eigen OS.

Dat text-schermpje van je is het eigenlijke OS. Daar kan je het bedienen. Die grafische shell kan je zelfs beter uitzetten, kost alleen maar geheugen en irritaties. (het is in JAVA geschreven, en -dus- sorry dat ik het moet zeggen, traag en geheugenvretend.) Het is meer unix-achtig. Vergelijk het met Linux. Je werkt in text-mode, maar kan een x-server/client opstarten. (de grafische mode start je ook met het commando 'startx'. Toeval?!?)
Maar je hoeft nooit bij die server te komen.

Over je koetje, er is een koe voor netware-servers beschikbaar. Volgende week is de boel hier een week dicht wegens de vakantie, en ga ik hem voor de grap maar eens proberen.

Maar ik zou nooit een koe draaien op een serieuze server, iemand die dat hier doet?

Verwijderd

Loesje, het is geen echt serieuze server, nouja een beetje, je begrijpt wel wat ik bedoel hoop ik. het staat opgestelt voor een evenment op 15 juli a.s. en draait nu 24 uur p.d. "test" natuurlijk onmiddelijk koetjes op geplant. de printserver, die tegelijkertijd gewone server is doet zeer zeer zeer weinig, hooguit 1- printje per dag, en er logt nooi iemand in of uit. 1x ingelogd toen de boel aanging en de rest van de tijd blijft de boel aanstaan. wat zou de kans zijn dat 'ie door een koetje onderuit zou gaan? nihil lijkt me. ik moet alleen even weten hoe ik er nu een koe op installeer. en hoe ik hem er later eventueel weer af krijg...

ik heb alle rechten en admin wachtwoorden. ik ben beheerder van het netwerkje dus ik mag het doen. alleen is de vraag HOE?

• Onno
  • Niet online
Net zoals in elk ander OS: client downloaden en unzippen, en 'm starten door <directory>\dnetc in te tikken.
Verder zou ik X er idd zo snel mogelijk uitslopen, heb je alleen maar last van.

Enne, lees eens wat documentatie over NetWare. :)

Verwijderd

Teun:

Ik draai zelf een koetje op een netware 3.12 server, en volgens mij is het enige wat je hoeft te doen, na het unzippen van de client, in het 'dos-achtig windowke' in te tikken:

LOAD [PAD]\dnetc.nlm

Hoe het pad is opgebouwd heb ik zo niet bij de hand, ik dacht iets van:

[SERVERNAAM]:[PARTITIENAAM]\pad

Partitienaam is waarschijnlijk SYS.

Graas ze!

• Elteor
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

Teun, bij DNet kan je een client downloaden speciaal voor Novell, geschikt voor Netware 3.x, 4.x en 5.x. Deze client (gezipped) vanaf een werkstation uitpakken en op een volume op de server setten (bijv. SYS :DPC, directory uiteraard eerst aanmaken).
Hierna ga je vanaf het command-prompt scherm van de Novell server de koe laden ( (load) sys:dpc\dnetc.nlm )
Bij de eerste keer opstarten krijg je het configuratie-scherm, hiermee pas je de parameters aan in je ini bestand. Indien je geen internetverbinding hebt even ergens anders vandaan een input bestand in de zelfde directory zetten, dnetc.nlm nogmaals starten en draaien maar ...

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

• ijdod
  • Laatst online: 01-05 07:42
Ik heb wel koetjes in productie omgevingen zien draaien. Het is wel grappig om in een serverruimte alle CPU% displays op 100 te zien staan :P

Veel last hebben we er niet van, alleen tijd kritische meuk merk je het mee, zoals netwerk management stations.

En 8 Mkeys van een enkele server is wel grappig, natuurlijk :P

Het enige nadeel is dat de koe nog een net iets te hoge prio heeft. Ideaal gezien zou 'ie het idle proces moeten vervangen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Bedankt jongens, hij doet het :)

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-05 18:07
Koetjes draaien hier tijdens niet kantooruren op de servers door het aanmaken van een CRON schedule.

GroupWise is namelijk ongelooflijk traag als er DNETC draait.

• Onno
  • Niet online
Eigenlijk alles gaat langzamer. De NetWare client werkt gewoon niet lekker.

(er bestaat niet zoiets als een idle prioriteit in NetWare, NetWare is enkel bedoeld om services op te draaien, en services moeten altijd draaien, en niet alleen in idle time...)

Verwijderd

De vorige Novell-client was iets beter voor je server, ik heb de laatste client deze week op onze oracle testbak gezet en sindsdien is ie niet meer vooruit te branden, de client die ik er eerst op had staan was een stuk vriendelijke voor de server, maar deed ook minder blokjes. Nu doe ik ongeveer 2.35 Mkeys op een dual Celeron 433 (gierige baas he.. ;) ) en dat was met de oude client en dus beter werkende server slechts 1.94 MKeys.. dus helaas.. de server is voortaan iets trager >:) } :o

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
//offtopic

Ik vindt het eerlijk gezegd vreemd dat er her en der systeembeheerders of andersoortige ITers de tijd hebben/nemen om overal op hun netwerk koetjes te zetten. En dan praat men ook nog over "grappig om te zien dat op alle servers de CPU time op 100 staat". Ja zo kun je nooit controleren hoe je netwerk draait....
Allemaal heel vreemd, ik ben zelf ook systeembeheerder maar voor dit soort dingen heb ik op m'n werk echt geen tijd. En al zou ik die hebben dan deed ik het nog niet.
LET WEL: dit is niet afkeurend bedoeld, dat moet men allemaal zelf weten, ik wou er alleen iets over kwijt that's all ! :)

Groeten Seq_uence

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Loesje
Ik zou het idd ook niet doen, op een server in produktie. Maar tijdens de vakantie is het leuk om te proberen.

EN het installeren van de koetjes was niet zoveel werk. Al moet ik wel zeggen dat ik er woensdag wel een probleempje mee had. Lang verhaal, maar het technisch onderhoud had na weken zeuren van mijn kant ergens voeding aangelegd, zodat ik een switch om kon leggen. Nu vonden ze dat ik dat meteen, die dag, moest doen. . .

Dat heb ik gewoon keihard geweigerd. Ik had me immers voorgenomen om die koeien te doen, en had geen zin in kabels trekken, besides, dat kon best een dag wachten, na al die weken. Hij keek wel heel verbaasd en boos. Maar wat kan hij nou doen? Een andere beheerder zoeken?!? Veel succes!

Het kost me drie uur, het geeft me lol in het werk, is een goede oefening (?) en toont me zwakkepunten in het systeem. Ik denk dat dat redenen genoeg zijn om het toch te doen. Ik kon ook een newbie van ons laten zien hoe het een en ander werkte. Voor sommige dingen moet je gewoon tijd maken.

Maar ergens heb je gelijk.

Verwijderd

Oke, ik ben het met iedereen eens niet in echte full-time belangrijke productie omgevingen. maar om ff op mijn netwerkje terug te komen. dat staat alleen maar te testen tot 15 juli, en wat is een beter programma dan dnetc om je computer door te testen > :)

15 juli gaat 'ie weer van de server af.
Pagina: 1