[ALG] Leuke link, maar hoe te maken?

Pagina: 1
Acties:

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-08 15:12

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Hoi

Ik ben bezig met gehobby in JSP en PHP; alleen nu wil ik het liefst een bepaald formaat urls hebben namelijk: (naar mijn mening makelijker te onthoudend dan bijv. www.koekies.nl/page.asp?style=1&article={AABC-AABC-AABC-AABC})

http://www.mysite.com/support/1,howtowriteanarticle.html

Hierbij zie je als we de bovenstaande url gaan uitpluizen dat het uit twee dingen bestaat namelijk:

(1) /support/
Dit is directory in principe, alleen omdat ik de pagina dynamisch wil laten
generen; en toch nog een goed te onthouden lik wil aanbieden aan de
bezoeker (wie onthoud nou zoiets!!)

(2) /1,howtowriteanarticle.html
Dit is het bestand waarbij het uit de volgende dingen bestaat:
[integer],[string].html
De integer geeft aan in welke styl het moet weergegeven moet worden;
en de [string] is naam van het artikel die moet worden gegenereerd.

Zoals je zit lijkt dit allemaal statisch; maar eigenlijk wil dat het maken van die "1,howtowriteanarticle.html" dynamisch wordt aangemaakt.

Nu is mijn vraag als eerste is kan dit? Zoja, hoe zou ik dit moeten doen? (geen scripts alleen principe graag!!)

[ Voor 7% gewijzigd door alienfruit op 18-03-2003 18:38 ]

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Gebruik de search en zoek naar MultiView

Had je natuurlijk nooit kunnen raden :)

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Je zou ook een 404 error handler kunnen maken die dit voor je afhandelt.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55

TeeDee

CQB 241

kan dit ook niet met mod_rewrite?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 18:04
Het is eigenlijk heel simpel. (Hey, zelfs ik snap het. ;))

Ten eerste kan /support/ een directory zijn zoals je zegt, maar ook een bestand. Door middel van .htaccess op een apache server, kun je het zo instellen dat de server het bestand support zonder extensie als een php bestand (bijvoorbeeld) leest.

Dat tweede deel (/1,howtowriteanarticle.html) kun je bereiken door te werken met een explode functie. Je zet dan in je code dat je de url moet exploden op, in dit geval, een , . Hier op Got laten ze dat doen op de /. Nu je de url hebt geëxplood naar bijvoorbeeld $var[], kun je deze gewoon aanroepen in je bestand zoals normaal.

Wat stylee zegt (404 error handler) kan ook, maar dat vind ik zelf niet zo'n nette oplossing. Zo ben je in feite apache aan het oplichten ;) en je 404 error reports in je statistieken worden onnodig bevuild.

Een interessante URL hierover is wellicht http://www.sitepoint.com/article/485, wat uitlegt over het principe, en ook voorbeeld code geeft in PHP.

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12-2025
Vooral pagina drie is interessant, maar ik snap een ding niet :)

Bij mij gaat hij daarna op zijn bek bij relatieve paden van plaatjes, waarom doet apache dat niet op dezelfde manier?

Ik snap het bij nader inzien wel maar het suckt redelijk hard :)

[ Voor 21% gewijzigd door martinvw op 18-03-2003 19:15 ]

• martinvw
Uhm, maar daarnaast nog een probleempje op mijn server werkt het prima, maar op mijn local server op mijn laptop niet, daar krijg ik een file not found. Ligt dit aan iets van het filesystem, of is het gewoon een instelling.
All 3 work in PHP with Apache on Linux (and while they may work in other scenarios, I cannot confirm that they do).

[ Voor 24% gewijzigd door martinvw op 19-03-2003 06:42 ]

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Als eerste bedankt voor alle reacties :)
Dat tweede deel (/1,howtowriteanarticle.html) kun je bereiken door te werken met een explode functie. Je zet dan in je code dat je de url moet exploden op, in dit geval, een , . Hier op Got laten ze dat doen op de /. Nu je de url hebt geëxplood naar bijvoorbeeld $var[], kun je deze gewoon aanroepen in je bestand zoals normaal.
Hmm. Dit lijkt me wel een goed idee!!!
Maar natuurlijk kwam ik tijdens de busrit naar het werk weer op molifide ideën zoals gewoonlijk. ;) Dus mijn vraag is hoe zou ik dit kunnen gebruiken in samenhang met caching? Want misschien is dit artikel wel heel gewild door de bezoekers en andere totaal niet :), om het dan altijd opnieuw te laten generen lijkt me ook onnodige denkkracht van de computer, en vindt ie vast op den duur niet leuk en gaat ie op vakantie (klapt ie er uit)

[ Voor 8% gewijzigd door alienfruit op 19-03-2003 11:30 ]

Verwijderd

Zoek eens op caching zou ik zeggen

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
:) Ik heb gekeken maar volgens mij kan het niet hoor.

• martinvw
wat caching, dat kan zeker wel.

Als je het niet kan vinden is het gewoon een kwestie van logisch nadenken want caching is echt van de meeste logische dingen.

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Kan wel, maar ik wil niet on disk :(

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Dan cache je in de db?
Tenminste, ik begrijp/neem aan dat bij het ophalen van een artikel 1 en ander geparsed moet worden of een aantal queries nodig zijn om de gegevens samen te voegen. Dan sla je de html-output op in de db zodat je enkel die hoeft op te vragen. Zo doe ik dat bij een (niet al te grote) site die ik heb gemaakt. Zodra de teksten opgeslagen worden, vervang ik wat opmaakcodes en doe ik nog wat checks ed, en bij het opvragen hoef ik enkel die html-code op te halen en klaar. Welliswaar nog wat belasting voor de server, maar stukken minder dan wanneer die akties uitgevoerd worden op het moment dat de pagina wordt opgevraagt.

Exact expert nodig?

Pagina: 1