"tearing" problemen met GeForce4

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 15:56
Hoi

Ik heb sinds een paar weken de volgende hardware:
- ASUS A7N8X
- 1024 MB PC2700
- AMD AthlonXP
- Club3D GeForce4 Ti4600
OS is Windows XP.

Liep tot voor kort allemaal nog prima, tot eind vorige week. Ik kreeg last van "tearing" problemen, dus dat de textures ff blijven hangen zeg maar.
Dit is op te lossen door Vsync aan te schakelen, dan is het probleem weg, in zowel OpenGL als in Direct3D. Echter, voorheen was dit nooit nodig! Ik kan het me qua prestatieverlies niet veroorloven om met VSYNC aan te spelen.
Nu ben ik dus al een tijdje op zoek naar een oplossing.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
- andere drivers geprobeerd (41.09, 42.30, 43.00 etc etc)
- originele BIOS teruggezet
- nieuwe WindowsXP installatie gedaan
- met verschillende tools geprobeerd de kaart te optimaliseren
- heel GoT afgezocht naar een andere mogelijke oplossing

Dit had allemaal geen effect. Ik ben de kaart toen wezen ruilen voor een GeForce4 Ti4200 AGP8X, en daar had ik weer precies hetzelfde probleem mee. Het is dus niet de kaart die defect is.

Bovendien, zoals ik al zei, als ik VSYNC aan zet heb ik nergens last van, alleen van een vermindering in performance (die niet meer dan logisch is), en daar concludeer ik uit dat er niet echt wat stuk is. Of denken jullie daar anders over ?

Anyway, ik zit nu bestwel met de handen in het haar, het hele zooitje heeft me een boel geld gekost, en ik ben op dit moment absoluut niet tevreden ermee :( Als jullie nog tips hebben om dit probleem op te lossen hoor ik het graag!

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
stel je hebt een refreshrate van je monitor van 60frames per seconde. Elk frame op je monitor wordt opgebouwd door een electronenbeam die van boven naar beneden van links naar rechts het beeld opbouwt. Welnu, als je videokaart nu 60frames per seconde tekent, dus per beeld dat op de monitor moet worden getoond ook 1 nieuwframe aflevert, kan de electronenbeam bovenaan beginnen, het nieuwe frame lezende het beeld tekenen. Onderaan gekomen is de videokaart ondertussen klaar met een nieuw frame en flipt de buffers. Dit houdt in dat de actieve buffer die getoond wordt op het scherm de inactieve wordt en omgekeerd. De videokaart tekent altijd in de inactieve buffer.

Haal je nu 50FPS met VSYNC aan, dan zal de videokaart maar 30FPS kunnen laten zien, immers als de electronen beam op de monitor op 2/3e van je beeld kan de buffer niet worden omgeflipt, dat gebeurt alleen wanneer de electronenbeam onderaan gekomen is en weer naar boven wordt gehaald (vertical blank).

Als je vsync UIT zet, wacht de videokaart niet met het flippen van de buffers wanneer de electronenbeam onderaan is (dus op de vertical blank), maar flipt de buffers zodra het frame getekend is in de inactive buffer. Als de electronenbeam dan halverwege je beeld is, zal het onderste deel van je scherm dus het onderste deel van het frame tonen dat net is afgeleverd door de videokaart, niet het deel dat bij het bovenste deel hoort. Als de camera horizontaal beweegt, is het onderste deel van het scherm verschoven t.o.v. het bovenste deel.

Dit heet 'tearing' en is heel logisch. De ergste tearing zie je wanneer je veel beweegt met de camera.

Dat het voorheen nooit nodig was, lijkt me echt heel sterk, want ookal heb je 100FPS en je monitor op 75hz, je hebt dan echt tearing, omdat er meerdere buffers per monitor beeld worden opgeleverd en die altijd van elkaar verschillen -> tearing.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberTijn
EfBe schreef op 18 March 2003 @ 18:46:
stel je hebt een refreshrate van je monitor van 60frames per seconde. Elk frame op je monitor wordt opgebouwd door een electronenbeam die van boven naar beneden van links naar rechts het beeld opbouwt. Welnu, als je videokaart nu 60frames per seconde tekent, dus per beeld dat op de monitor moet worden getoond ook 1 nieuwframe aflevert, kan de electronenbeam bovenaan beginnen, het nieuwe frame lezende het beeld tekenen. Onderaan gekomen is de videokaart ondertussen klaar met een nieuw frame en flipt de buffers. Dit houdt in dat de actieve buffer die getoond wordt op het scherm de inactieve wordt en omgekeerd. De videokaart tekent altijd in de inactieve buffer.

Haal je nu 50FPS met VSYNC aan, dan zal de videokaart maar 30FPS kunnen laten zien, immers als de electronen beam op de monitor op 2/3e van je beeld kan de buffer niet worden omgeflipt, dat gebeurt alleen wanneer de electronenbeam onderaan gekomen is en weer naar boven wordt gehaald (vertical blank).

Als je vsync UIT zet, wacht de videokaart niet met het flippen van de buffers wanneer de electronenbeam onderaan is (dus op de vertical blank), maar flipt de buffers zodra het frame getekend is in de inactive buffer. Als de electronenbeam dan halverwege je beeld is, zal het onderste deel van je scherm dus het onderste deel van het frame tonen dat net is afgeleverd door de videokaart, niet het deel dat bij het bovenste deel hoort. Als de camera horizontaal beweegt, is het onderste deel van het scherm verschoven t.o.v. het bovenste deel.

Dit heet 'tearing' en is heel logisch. De ergste tearing zie je wanneer je veel beweegt met de camera.

Dat het voorheen nooit nodig was, lijkt me echt heel sterk, want ookal heb je 100FPS en je monitor op 75hz, je hebt dan echt tearing, omdat er meerdere buffers per monitor beeld worden opgeleverd en die altijd van elkaar verschillen -> tearing.
Okeej, bedankt voor de heldere uitleg, ik wist wel wat het ongeveer was (synchroniseren van fps en refresh rate), maar dit verduidelijkt het nog een beetje :)
Maar wat denk je dat ik moet doen ? Gewoon hier aan wennen of toch met VSYNC aan gaan spelen ? Zijn er andere manieren om dit probleem op te lossen met zo min mogelijk prestatieverlies. De prestaties van de kaart met vsync uit zijn overigens dik in orde, een 3Dmark score die prima is, dus daar ligt het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 21:46
naast VSYNC heb je ook nog tripple buffering..
dat is tegen dat tearing uitgevonden.. ik zou ff bij instellingen kijken of dat niet toevallig uit staat ;)

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberTijn
Lord_Mithril schreef op 18 March 2003 @ 19:17:
dat is tegen dat tearing uitgevonden.. ik zou ff bij instellingen kijken of dat niet toevallig uit staat ;)
en waar kan ik dat vinden ? ik weet dat het in UT2k3 ingame is in te stellen, en dat scheelt ook wel wat. overigens gebruik ik als tooltje RivaTuner voor me GF4.

PS: ik heb ook al een refresh rate fixje geinstalleerd zodat m'n refresh rate op 1024x768 op 100Hz draait.

[ Voor 30% gewijzigd door CyberTijn op 18-03-2003 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
Lord_Mithril schreef op 18 March 2003 @ 19:17:
Triple buffering is uitgevonden om de hardware beter te benutten: tegelijk buffer clearen (buffer 3) EN tekenen (buffer 2) EN laten zien (buffer 1). Voor tearing helpt het geen reet, want tearing komt door het gebruiken van verschillende frames in 1 monitor beeld. :). En dat ondervang je ALLEEN door synchroon beelden te tonen en buffers te swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
uit de faq ;)
Multi-buffering
Bij multi-buffering zijn er maximal vier buffers die allemaal een frame opslaan. Terwijl het beeldscherm het eerste frame nog doorgegeven moet krijgen kunnen de drie frames die volgen al gerenderd worden. Hierdoor is de kans op beeldfouten kleiner.

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 01:56

Shunt

Boe

ik heb dus ook last van tearing (wel niet zo erg maar ik erger me nogal snel aan beeld dat schokt :P )
mare dat triple buffering / multi buffering waar kan je dat aan / uit zetten ik kan het nergens vinden :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberTijn
Shunt schreef op 18 maart 2003 @ 21:46:
ik heb dus ook last van tearing (wel niet zo erg maar ik erger me nogal snel aan beeld dat schokt :P )
mare dat triple buffering / multi buffering waar kan je dat aan / uit zetten ik kan het nergens vinden :P
inderdaad, iedereen heeft er wel een grote mond over maar ik kan nergens vinden waar ik het in kan stellen hoor :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
.. uh oops :X
ik haal weer een paar dingen door elkaar teveel dingen door elkaar gelezen de laatste tijd
wat ik bedoelde was trilinear filtering |:( soz
me and my big mouth :X |:(

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Als je vsync aanzet heb je misschien "maar" 60fps als je refreshrate 60 is (100 bij je huidige 100hz) maar dit maakt je kaart niet langzamer. Het verschuift alleen je maximale framerate naar 100 ipv misschien 300. De minimale framerate blijft in het spel gelijk. Je maximale framerate ligt dus ver boven de 60 grens, je minimale framerate (die het belangrijkste is) is gelijk gebleven dus een verlies in performance heb je niet. Je spel gaat er heus niet trager van worden. Omdat je boven de 40 frames al (bijna) geen verschil meer ziet (ik zie iig geen verschil als ik met 300 fps of 70fps speel) zit je eigenlijk voor niks geld uit te geven aan een oplossing, voor een probleem dat eigenlijk geen probleem is.

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberTijn
ja ok Gambit, maar ik ga niet met een refreshrate van 60 spelen, want dan krijg ik gruwelijke pijn in me ogen na een kwartiertje. In plaats daarvan is m'n refresh rate 100 hertz, echter de meeste spellen duiken daar wel flink onder, en daar begint het gesodemieter. In DAT geval krijg je wel flink performance verlies. Games als Battlefield & UT2k3 willen weleens op bepaalde momenten droppen naar de 40-50 frames, en wat je dan krijgt is de VSYNC die dat aantal frames verder verlaagt om het synchroom met monitor te laten lopen. En dat levert wel "performance" verlies op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
Mja, dat is dus fout. Als je 60 monitor frames toont per seconde, heb je T.A.T. tearing wanneer je GEEN VSYNC gebruikt en meerdere framebuffers gebruikt voor een monitor beeld. ALTIJD. De 'kans' op beeldfouten is dan niet kleiner, je hebt gewoon beeldfouten, klaar. Dat is logisch te verklaren. Je kunt dan wel 4 buffers volrenderen, maar daar wordt je beeld echt niet soepeler van en je tearing gaat er zeker niet van weg, die blijft gewoon even hard aanwezig. Kost alleen maar memory op je kaart en het wint je niets. Ik zou dan ook willen adviseren de FAQ op dit punt aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
GambitRS schreef op 18 March 2003 @ 23:12:
Als je vsync aanzet heb je misschien "maar" 60fps als je refreshrate 60 is (100 bij je huidige 100hz) maar dit maakt je kaart niet langzamer. Het verschuift alleen je maximale framerate naar 100 ipv misschien 300. De minimale framerate blijft in het spel gelijk. Je maximale framerate ligt dus ver boven de 60 grens, je minimale framerate (die het belangrijkste is) is gelijk gebleven dus een verlies in performance heb je niet. Je spel gaat er heus niet trager van worden. Omdat je boven de 40 frames al (bijna) geen verschil meer ziet (ik zie iig geen verschil als ik met 300 fps of 70fps speel) zit je eigenlijk voor niks geld uit te geven aan een oplossing, voor een probleem dat eigenlijk geen probleem is.
Het probleem by vsync is dat wanneer je bij een beeldfrequentie (en dus bufferflip frequentie) van zeg 60hz een renderfrequentie hebt van 55frames per second. Dan val je meteen terug naar 30fps effectief. Die 25 frames worden weggegooid. DirectX heeft hier ook logica voor dat je kunt nagaan of dit frame nog wel getekend kan worden, of dat je beter opnieuw kunt gaan tekenen. (als ik me het goed herinner. Opengl heeft het iig niet)

de drop van 60fps naar 30fps zie je wel degelijk, je ogen zien dan 'dubbel beeld' bij snel bewegende delen op je scherm, iets dat bij 60fps er niet is.

Tearing is iets waar je aan moet wennen. (net als 60hz beeld bij games), althans dat is mijn mening. Soms is het wat lelijk, maar er is soms gewoon geen keuze: of minder grafische grappen (dus hogere framerate) of tearing. Beide leveren niet de beste beelden op :)

[ Voor 3% gewijzigd door EfBe op 19-03-2003 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Maar hoe komt het dan dat hij er eerst geen last van had en nu wel ??
Ik draai ook altijd zonde vsync maar heb inderdaad totaal geen last van tearing, kan dus wel.
Al met rivatuner je instellingen nagelopen

http://www.guru3d.com/files/rivatuner/

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 21:55
tripple buffering kun in UT2k3 inschakelen in de INI file.

Ik denk dat je meer last hebt van tearing in direct3d spellen , (vb battlefield)

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
stamp666 schreef op 19 March 2003 @ 09:42:
Maar hoe komt het dan dat hij er eerst geen last van had en nu wel ??
Ik draai ook altijd zonde vsync maar heb inderdaad totaal geen last van tearing, kan dus wel.
Nee het KAN NIET zo zijn dat je zonder VSYNC geen tearing hebt. Ik hoef hopelijk niet nog eens uit te leggen waarom dat zo is. Het enige wat ik kan bedenken is dat je een andere driver hebt geinstalleerd en nu vsync uit staat of niet meer werkt of de gamesetting wordt overruled etc. tearing is alleen weg bij vsync aan.

Enne... "ik heb helemaal NIETS gewijzigd en ineens is het allemaal fout!", dat is het meest uitgesproken argument van gebruikers om zichzelf iig niet als schuldige aan te wijzen wanneer iets niet meer werkt ;).

Dat jij geen tearing lijkt te zien, betekent niet dat het er niet is. Als je een hoge beeldfrequentie hebt, en een hoge framerate dan is het tearing effect minder natuurlijk, maar het is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb er geen last van zeg niet dat ik het niet heb maar je kan er zwaar last van hebben of niet en bij mij is het nouwlijks zichtbaar
dacht dat de topic starter er dus eerst ook geen last van had en nu ineens wel

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Niet online
Er nu ineens last van hebben is inderdaad erg raadselachtig, en ik zou de topicstarter dan ook willen vragen wat hij (ookal zijn het kleine) voor wijzigingen heeft doorgevoerd de laatste tijd, welke dingen hij heeft geinstalleerd etc. etc.

Pagina: 1