Toon posts:

Photoshop 7.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een vraagje over kleuren. Ik kan bij een nieuw docu. kiezen tussen RBG en CMYK kleuren.
Maar als ik CMYK kleuren kies kan ik meteen een hele boel opties bij filter niet gebruiken. Zoals een lensflare.
Je zou dan zeggen: gebruik gewoon RBG kleuren.
Maar daar komt meteen het probleem, de copyshop waar ik alle promo's laat uitprinten heeft alleen CMYK printers dus als ik een RBG promo laat uitprinten in CMYK kleuren zijn de kleuren een beetje verneukt.
Dit heb ik al een paar keer gehad. Zwart werd paars etc.
Dus hoe kan ik er voor zorgen dat ik CMYK kleuren heb maar ook nog lensflare etc. kan gebruiken?

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Smarron

The bend

Kun je niet eerst alles in RGB maken en dan op het eind het geheel converteren naar CMYK ?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

maak alles in RGB en converteer het daarna naar CMYK

ik zou trouwens geen lensflare gebruiken
/me hààt lensflares...

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je met converteren? Een optie in Photos.?
Ik heb al eens bij de copyshop geprobeert om de gemaakte promo in RBG te copy pasten in een CMYK newfile. Maar die geprinte file had precies dezelfde fale kleuren (zwart=paars)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 18:16:
maak alles in RGB en converteer het daarna naar CMYK
Gaat niet bevredigend werken, zoals de TS ook al aangeeft. Reficul, ik ken je probleem en ik heb er geen oplossing voor... heb het zelf ook wel eens gehad dat een poster andere kleuren had.
Alles in RGB maken en op het eind converteren naar CMYK werkt om dezelfde reden niet goed:
the colors created by the subtractive model of CMY don't look exactly like the colors created in the additive model of RGB. Particularly, CMY cannot reproduce the brightness of RGB colors. In addition, the CMY gamut is much smaller than the RGB gamut
(bron: The RGB (CMY) Color Models)

Afbeeldingslocatie: http://www.adobe.com/support/techguides/color/colormodels/images/gamuts_2.JPG

Maar klopt het wel dat je geen beschikking meer hebt over die filters in CMYK modus? Dat herken ik niet (ben, however, ook geen hardcore Fotosoeper).

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:03

TeeDee

CQB 241

Ligt eraan hoe je converteert.

Als je copyshop een icc profiel geeft, kan je nog redelijk tot zeer goed de kleuren behalen dmv profiel naar profiel conversie.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Inderdaad gewoon als je in je RGB document klaar bent opslaan als 1-laags TIFF en dan converteren, of beginnen in een CMYK document en lens flares niet gebruiken.. :)

En dat is niet erg wat het is een achterhaald truckje en 9 van de 10 keer niet mooi.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
De lensflare is essentieel. We hebben een logo dat zwart is en de achtergrond waar ie opkomt is ook zwart... dus alleen met lensflare is het logo zichtbaar.
Maar hoe kan in nou naar CMYK converteren? Is dit met het opgeven van de printopdracht of met het opslaan of gewoon in optie in photoshop?
TeeDee schreef op 18 March 2003 @ 18:39:
Als je copyshop een icc profiel geeft, kan je nog redelijk tot zeer goed de kleuren behalen dmv profiel naar profiel conversie.
Wat bedoel je hiermee en hoe doe ik dit?

En als ik als tiff opsla kan ik niet aangeven hoeveel layers ie heeft en ik weet ook niet hoe ik na het opslaan naar CMYK kan converteren. :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 19:33 ]

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

ICC profielen gebruiken is eigenlijk iets voor mensen met verstand van colormanagement. Het komt erop neer dat in het profiel de weergave van de kleuren die de bewuste printer maakt 'in photoshop geladen' wordt. Dat betekend dus dat je met de kleurruimte van het apparaat werkt, waardoor je ip nooit kleuren gebruikt die de printer niet kan maken (als een printer een kleur niet kan maken pakt hij een andere, meestal dichtstbij liggende kleur, zie het plaatje met de kleurruimtes hierboven; oko de reden waarom je andere kleuren krijgt).

Je kunt evt. het document in rgb opmaken en aan het eind alle lagen bij elkaar voegen in Layers en daarna bij Modus CMYK kiezen, waardoor PS het bestand omzet naat CMYK, maar dan verlies je in negen van de tien keer alsnog veel van je kleuren, vooral als je vastgelegde kleuren gebruikt.

Maar een goede copyshop (de digitale printshop waar ik werk iig wel) kan je rgb document behoorlijk benaderen als je erbij zegt welk (algemeen, of norm) profiel jij gebruikt en met welke monitor jij het bekijkt en of je het op pc of mac maakt.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 19:32:
En als ik als tiff opsla kan ik niet aangeven hoeveel layers ie heeft en ik weet ook niet hoe ik na het opslaan naar CMYK kan converteren. :'(
Nee, al;s je hem opslaat als tiff is het een plaatje, dus die bestaat niet uit meerdere layers.

Open het plaatje en ga dan naar image, mode en dan CMYK. That's all.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Smarron schreef op 18 maart 2003 @ 20:42:
[...]
Nee, al;s je hem opslaat als tiff is het een plaatje, dus die bestaat niet uit meerdere layers.
Je kan overigens wel met behoud van lagen een tiff bewaren, als je de layers niet hebt geflattened, krijg je een waarschuwing dat ie alle lagen gaat opslaan.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Pagina: 1