Toon posts:

Via geluidskaart naar dolby 5.1 ding...

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een Creative SB Live! 5.1 nu heb ik deze aangesloten op een 5.1 boxenset.

Nu heb ik een dolby Digital 5.1 setje gekocht voor bij de tv.
Hier zit een aansluiting van rood en wit op. Nu heb ik een kabel die van walkman plug naar een rood wit stekker gaat.

Alleen waar moet ik deze insteken en hoe de kaart configen? Want ik wil de dolby Digital wel behouden als ik dvd, divx ga kijken.

Dit moet wel een keer gevraagt zijn alleen ik heb geen idee waar ik op moet zoeken.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 17:13 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:04

GaMeOvEr

Is een hork.

Als dat setje alleen maar een rood en wit tulpje heeft, kun je er geen Dolby Digital extern op prikken.

Dan heb je namelijk een digitale ingang nodig, zo'n rood/wit paartje is analoog stereo.

Wat voor 5.1 setje is het?

Digitale ingang is of één optische ingang (TOSlink), of één tulpje. (SPdif)

Dus zo eentje (TOSlink):

Afbeeldingslocatie: http://www.techtronics.com/uk/images/audio-video/connector-optical.gif

Of zo één (SPDif):

Afbeeldingslocatie: http://www.techtronics.com/uk/images/audio-video/connector-RCA-phono-1-black.jpg

Overigens is niet alles wat 5.1 is, Dolby Digital. Kan ook Dolby ProLogic zijn. (Dat is analoog "nepsurround".

[ Voor 11% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-03-2003 17:42 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op 18 maart 2003 @ 17:41:
Als dat setje alleen maar een rood en wit tulpje heeft, kun je er geen Dolby Digital extern op prikken.

Dan heb je namelijk een digitale ingang nodig, zo'n rood/wit paartje is analoog stereo.

Wat voor 5.1 setje is het?

Digitale ingang is of één optische ingang (TOSlink), of één tulpje. (SPdif)

Dus zo eentje (TOSlink):

[afbeelding]

Of zo één (SPDif):

[afbeelding]

Overigens is niet alles wat 5.1 is, Dolby Digital. Kan ook Dolby ProLogic zijn. (Dat is analoog "nepsurround".
Ik heb eens dat ding nagekeken. Het is ProLogic dit is echter geen nep surround maar de voorloper van dolby digital.

maar nu is nog de vraag omdat mijn kaart de het geluids slipts hoe moet ik dit instellen gewoon op 2 speakers zetten of of 5.1 laten staan?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 19:38 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Dolby Prologic is wel degelijk nepsurround en het is de voorloper van Dolby Digital. ;)

Wat Dolby Prologic doet is middels een 2 kanaals bron een Surround signaal simuleren. Dit doet hij door wat optelsommen te doen van links en rechts en dit naar de center te proppen, het stereo signaal in fase draaien, afkappen qua frequentiebereik en mono naar je rear Speakers tr sturen. Het zijn geen echte 5.1 kanalen, maar het geluid komt wel uit alle Speakers. ;)

Kortom, je geluidskaart moet gewoon op Stereo, het Dolby ProLogic decodertje in dat setje doet de rest. :)

[ Voor 9% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-03-2003 21:28 ]

Aannames zijn fataal.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 17:08:
Ik heb nu een Creative SB Live! 5.1 nu heb ik deze aangesloten op een 5.1 boxenset.

Nu heb ik een dolby Digital 5.1 setje gekocht voor bij de tv.
Hier zit een aansluiting van rood en wit op. Nu heb ik een kabel die van walkman plug naar een rood wit stekker gaat.

Alleen waar moet ik deze insteken en hoe de kaart configen? Want ik wil de dolby Digital wel behouden als ik dvd, divx ga kijken.

Dit moet wel een keer gevraagt zijn alleen ik heb geen idee waar ik op moet zoeken.
dolbydigitaal/dts is wel mogelijk als jij een analoge 5.1 ingang op je setje hebt zitten. je sluit je geluidskaart dan dmv cinch pluggen aan op de input op je setje.
de geuidskaart decodeerd dan het dts/dd signaal. ;)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Hij had het maar over 2 tulpjes hoor. :P

(Dus niet 6. ;) )

Aannames zijn fataal.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat kan je lezen in de handleiding van je SBlive en je receiver.

twee methoden:
- de digitale uitgang van je sblive op de digitale ingang van je set die er dan 6 kanalen van maakt
- de 3 analoge stereouitgangen op de 5.1 input van je versterker aansluiten, je live maakt er dan 6 kanelen van en je versterker versterkt het

[laatste woord modus]
Pro logic is weldegelijk echt surround, het zijn 4 kanalen die heel onafhankelijk van elkaar kunnen weergeven (al is het surround inderdaad mono en tot 8-10Khz en de center gewoon het 'midden' van het front geluidsbeeld, dat is het bij DD eigenlijk ook, maar dan in een discreet kanaal :P ;)).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.