Beste tweakers,
Laatst viel het mij op dat een oude 13gb maxtor in mijn compu sneller was dan een nieuwe 40gb maxtor. Nou vroeg ik mijzelf hoe dat kwam. Wat bleek: fragmentatie. Dus ik defragementeerde de 40gb schijf en keek of het hielp. Nou bleek dat dus helemaal niet te helpen
... Toen ik echter weer naar de Analyse van de windows defragmenter keek bleek dat hij de nieuwe files zeer gefragmenteerd op mijn schijf had gezet... en dit terwijl de schijf daarvoor geen fragmenten bevatte...
Nou is mijn vraag: hoe komt het dat windows op een gedefragmenteerde / lege schijf gefragmenteerde files zet en daardoor de schijf tergend langzaam maakt
Mijn systeem voor zover van toepassing:
40 GB Maxtor ST340823 aan een
HPT 3xx ATA RAID Controller op een
Abit KT7a-RAID met
Windows XP SP1
Geen raid configuratie of wat dan ook... wel aan de controller voor 100MBit
Vriendelijke groeten en alvast bedankt
Laatst viel het mij op dat een oude 13gb maxtor in mijn compu sneller was dan een nieuwe 40gb maxtor. Nou vroeg ik mijzelf hoe dat kwam. Wat bleek: fragmentatie. Dus ik defragementeerde de 40gb schijf en keek of het hielp. Nou bleek dat dus helemaal niet te helpen
Nou is mijn vraag: hoe komt het dat windows op een gedefragmenteerde / lege schijf gefragmenteerde files zet en daardoor de schijf tergend langzaam maakt
Mijn systeem voor zover van toepassing:
40 GB Maxtor ST340823 aan een
HPT 3xx ATA RAID Controller op een
Abit KT7a-RAID met
Windows XP SP1
Geen raid configuratie of wat dan ook... wel aan de controller voor 100MBit
Vriendelijke groeten en alvast bedankt