Forte : nieuwe postgreSQL driver

Pagina: 1
Acties:

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
hey,

ik heb een probleempje met forte. Ik heb een oude JAR file van postgreSQL. Ik kan deze file niet fysiek verwijderen. Nu heb ik de nieuwe gedownload. Maar aangezien deze ook de org.postgresql.Driver als URL gebruikt neemt ie steeds de oude. Ik heb deze nieuwe file in mijn /lib/ext folder gezet zoals vermeld door forte

Nu heb ik de oude jar file uit mijn classpath gesmeten in forte en de nieuwe geadd maar ik krijg nog altijd de MD5 error ( en ik heb op google gevonden dat je deze krijgt als je met de oude versie probeert te connecten op een nieuwere DB )

Graag hulp!!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
De meest effectieve oplossing is waarschijnlijk het gebruik van de bootclasspath optie.

Merk overigens op dat dit probleem niet zozeer praktisch is zoals nu, maar veel globaler een groot probleem is bij Java. Het totale gebrek aan versioning en componenten zorgt ervoor dat je nooit goed met verschillende versies van eenzelfde library kunt werken in 1 JVM. Je kan vanuit de sourcecode of metadata ook niet aangeven welke versie je wilt gebruiken.

In .NET is dit allemaal veel beter geregeld met assemblies die zIchzelf netjes beschrijven. Je kan goed aangeven welke versie van een assembly je wilt gebruiken en er is dus helemaal geen probleem als je verschillende PostgreSQL drivers beschikbaar hebt.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Dieter
mh, ik heb ook die bootclasspath optie gebruikt. Daar hebbik de JAR verwijderd en de nieuwere versie opgepleurd. Werkt nog steeds niet. Geeft nog altijd een oude versie aan.

trouwens : kan je met de 7.1 versie van JDBC postgreSQL ook op de laatste nieuwe postgreSQL server connecten ?

[ Voor 12% gewijzigd door Dieter op 18-03-2003 16:03 ]

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Hij is vrij gevoelig qua versies: ik weet niet zeker of 7.1 ook op 7.3 werkt. 7.0 werkte volgens mij niet op 7.3, daar had ik pas problemen mee.

In principe moet de bootclasspath optie goed werken, dus kijk het nog eens na of je echt alles goed doet. -cp override de CLASSPATH, maar niet de standard extensions in lib/ext. De bootclasspath doet dat wel en zou daarom goed moeten werken.

Zie:
http://java.sun.com/j2se/...ldocs/findingclasses.html

[ Voor 9% gewijzigd door mbravenboer op 18-03-2003 16:14 ]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Dieter
Ok, ik heb het gevonden. In java werd een postgres driver meegeleverd maar deze werkte niet. Even de systeem admin aangesproken en nu hebbik versie 7.3 en hij werkt !! :p

bedankt voor de hulp