Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 00:06:
Wat ik graag wil weten is wat het verschil in batterijduur is tussen de S30 (Lithium-Ion) en de A70 (met normale AA batterijen, zeg 2100 NIHM):
- Gaat de Lithium-Ion batterij van de S30 net zo lang mee als een setje 2100 NIHM AA batterijen?
Ligt aan de kwaliteit van je NiHM batterijen. Grootste voordeel van een Lion accu is dat deze geen last krijgen van geheugeneffect. Nadeel is dat deze weer duurder en dat je AA batterijen op elke plek wel los kunt kopen als ze leeg zijn.
- Ik wil graag een camera met metalen behuizing. Die heeft de S30 toch? Of is het hard kunststof en dus plastic zoals hier ergens vermeld werd? En belazerd Canon de boel met "metelic design",volgens mij is dat dus alleen het uiterlijk en dus geen metaal net zoals bij de A70.
Is inderdaad geen metaal, echter wil dat niets zeggen. Het materiaal van de S30 is bijzonder hard. Plastic is lichter als metaal, dus dat zie ik eerder als voordeel.
Heb verder even wat research gedaan en helaas heeft de S30 wel een aantal nadelen tenopzichte van de A70:
- A70 heeft een nieuwe, grotere CCD: 1/2.7" t.o.v. 1/1.8" (zorgt dit voor betere fot's bij de A70?).
Volgens mij is de CCD in een S30 groter als in een A70, echter is die in de A70 wel nieuwer. Dit zou theoretisch kunnen leiden tot betere foto's, in de praktijk blijkt dit lang niet altijd. Je hebt altijd meerdere lijnen CCD's. Een CCD uit de top 1/1.8" lijn hoeft zeker niet slechter te zijn als een middelmoot 1/2.7" CCD. Ik denk dat de CCD in de S30 net zo goed en misschien zelfs beter is als die van de A70. Een S30 zit in de prosumer lijn en een A70 dus niet.
- A70 heeft een maximale sluitertijd van 1/2000, de S30 maar van 1/1500
Merk jij helemaal niets van. Pas als jij snelle actiefoto's gaat maken is een snelle sluitertijd belangrijk. Snelle actiefoto's kun je met beide camera's niet maken dankzij de shutterlag.
- A70 heeft een Macro optie tot 5cm, de S30 maar tot 10cm
Hoe vaak maak jij macro's van minder als 10cm ????
- A70 heeft bij JPEG EXIFF 2.2 en de S30 EXIF
Is al helemaal niet spannend
Het lijkt er op dat de A70 beter is, maar ik weet niet hoe het zit met de lens.
- Is de lens misschien beter bij de S30?
Ga er maar vanuit van wel. Prijsverschil van die 140 euro zit alleen maar in de lens en CCD
- S30 heeft wel een ISO mode meer, namelijk ook 800.
Zeg maar 1 ding: R-U-I-S..ISO waardes hoger als 400 zijn op digitale camera's van onder de 1000 euro nutteloos dankzij de grote hoeveelheid ruis. Wil je op 800 ISO schieten koop dan een DSLR of een top-of-the-line prosumer zoals een 5700, G3/G5, 717, etc.
- Zijn er verder soms voordelen die de S30 heeft t.o.v. de A70, of is de S30 definitief verouderd?
De S30 is absoluut niet verouderd (al denk ik dat er binnenkort wel een opvolger zal komen). De S30 heeft een betere autofocus, betere flits, ondersteund CF type I & II, kan foto's schieten op RAW formaat en heeft een grotere LCD.