Geluidskaart; losse a/d converter

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 15:30
Als je geluid opneemt met je geluidskaart, heeft de kaart intern een a/d converter.
Maar omdat een computer van binnen ruis veroorzaakt, zijn mijn opnames niet echt ruisloos.
Een idee is dan om een geluidskaart met digitale ingang te kopen.
Maar is er een manier om mijn analoge uitgang (van mengpaneel) te converteren naar zo'n digitale ingang, zodat ik geen ruis meer heb bij het opnemen?

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 23:41
dan moet je een digitaal mengpaneel hebben met digital out

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32
Zynth schreef op 18 March 2003 @ 13:12:
Als je geluid opneemt met je geluidskaart, heeft de kaart intern een a/d converter.
Maar omdat een computer van binnen ruis veroorzaakt, zijn mijn opnames niet echt ruisloos.
Een idee is dan om een geluidskaart met digitale ingang te kopen.
Maar is er een manier om mijn analoge uitgang (van mengpaneel) te converteren naar zo'n digitale ingang, zodat ik geen ruis meer heb bij het opnemen?
Je analoge mengpaneel zal ook wel ruis veroorzaken. Maar je kunt natuurlijk een losse a/d en d/a converter er tussen zetten. Ik heb zelf een DAT recorder via twee optische kabels aan de in- en uitgang van mijn geluidskaart hangen en gebruik die DAT dus als a/d en d/a.

Leuk trouwens, zo'n topic met het antwoord al als titel... |:(

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 18-03-2003 13:39 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 15:30
het mengpaneel veroorzaakt nauwelijks ruis. Alleen de geluidskaart doet het hem in mijn geval.
zoals een website over een A/D en D/A converter van 399euro :| zegt:
D/A and A/D converters don't belong inside the world's noisiest environment - your computer!
Maar mijn vraag was dus eigenlijk (om terug te komen op dreamscapes laatste opmerking :P) of er losse en betaalbare A/D converters bestáán, want dat weet ik dus niet.
Het zou wel ideaal zijn om dan zo'n converter direct aan de output van het mengpaneel te hangen, mits het betaalbaar is.

[ Voor 50% gewijzigd door Zynth op 18-03-2003 17:08 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nee, bestaan niet goedkoop, ik heb zelf ook al eens uitgebreid gezocht overal. De goedkoopste losse zijn vanaf een paar honderd euro. Of je moet er een zelf maken, als je een schema kan vinden, maar ik weet niet of die dan een beetje klinken.
De goedkoopste oplossing is een minidiscrecorder met optical in/out waarschijnlijk. Niet dat dat ideaal is, want dan moet je continu met een discje erin hem op record en pause hebben staan, anders laat hij geen geluid door.

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 18:19
TheLemon schreef op 18 March 2003 @ 17:38:
De goedkoopste oplossing is een minidiscrecorder met optical in/out waarschijnlijk. Niet dat dat ideaal is, want dan moet je continu met een discje erin hem op record en pause hebben staan, anders laat hij geen geluid door.
Als ik op mijn Sony minidisc-deck op record druk terwijl er geen disc in zit laat deze ook gewoon geluid door. Op het display verschijnt dan ook 'DA'. Of dit met alle minidisc-recorders werkt weet ik niet.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Misschien dat een USB geluidsapparaat iets is, zoals de Creative Extigy. Alleen vind ik de geluidskwaliteit van Creative produkten dan nooit weer zo super, maarja die Extigy schijnt iig niet slecht te zijn.

• dreamscape
Zynth schreef op 18 maart 2003 @ 16:57:
Maar mijn vraag was dus eigenlijk (om terug te komen op dreamscapes laatste opmerking :P) of er losse en betaalbare A/D converters bestáán, want dat weet ik dus niet.
Oké... :)
Losse bestaan wel, maar betaalbaar dus niet, zoals hierboven ook al vermeld wordt. Minidisc-recorders en DAT-recorders kunnen als AD en DA werken. Zonder tape of schijf er in op record duwen heeft bij mijn DAT-recorder (en mijn MD, maar die staat in de woonkamer) hetzelfde effect als Linchpin beschrijft.

Ik zou op zoek gaan naar een tweedehands DAT-recorder. Dat werkt waarschijnlijk het beste. Voor zo'n 150 euro is er wel wat leuks te vinden. Of je gaat voor MD, daar kun je waarschijnlijk net iets meer mee. De converters zullen bij de meeste DAT-recorders waarschijnlijk wel van betere kwaliteit zijn dan bij MD.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

kijk eens naar de m-audio superdac :)
audiofiel verantwoord ook nog :D

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

MD convertors zijn ook niet echt erg goed ofzo... zou ik nooit doen. Kan je nog beter een 2e hands DCC deck voor 20 euro op de kop tikken, heb je beter resultaat denk ik...
Er zijn allerlei soorten convertors op de markt... ZOals Gitaarwerk al vermeld, m-audio dingen zijn vaak toch wel erg goed. Er zijn ook wel onbekendere merken die voor minder geld meer bieden maar dat weet ik zo ook niet uit mijn hoofd...
Ze zijn er in ieder geval wel..
(net zoals bij compressors of andere apparatuur,... iemand ooit van de Really Nice COmpressor gehoord?, klinkt erg goed, maar kan alleen via inet of postorder besteld worden in engeland... is niet duur en klinkt goed over wat ik erover gehoord heb (overweeg om die te kopen..))

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

edit:
niet gehoord, wel van gehoord ;)
ik vind het jammer alleen dat ie niet gebalanceerd is en 19" is.. (niet al te groot probleem, maar toch jammer, gebalanceerd heb je neit altijd even nodig.. +4dB vind ik belangrijker ;) )

die dingen zijn toch 250 euro ofzo? (dollar is bijna gelijk) ik zit anderzijds ook te kijken naar de dingen van TL audio / mindprint

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheLemon schreef op 18 March 2003 @ 17:38:

dat is een prima oplossing hoor :), zo heb ik zeker twee jaar lang de D/A converter van mijn MD speler gebruikt in plaats die van mijn geluidskaart, totdat ik een optisch digitale kabel van 5 meter had (ik heb extreem last van aardlussen/brom, vandaar optisch).

Een 2e hands MD deck heb je al voor 100 euro ofzo (ik heb de mijne laatst verkocht voor 175, dat was een MDS-jb920S), maar wat ik me afvraag, stuurt een MD deck het analoog binnenkomende signaal wel digitaal naar buiten als je dat doet?
MD convertors zijn ook niet echt erg goed ofzo... zou ik nooit doen. Kan je nog beter een 2e hands DCC deck voor 20 euro op de kop tikken, heb je beter resultaat denk ik...
Een converter op een geluidskaart is ook niet 'goed'. Ik zou trouwens niet weten waarom moderne MD converters niet goed zouden zijn en waarom converters in DCC spelers van 10 jaar oud wel goed zouden zijn :?. Een converter is een converter. Daarnaast is er ook wel een verschil tussen "md spelers", jij gooit ze nu allemaal op een hoop en zegt dat 'ze' niet goed zijn... Weleens een analoge opname op een MDS-ja30ES of een 920S gehoord? Dat is echt niet slecht ofzo hoor :o.

[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 19-03-2003 11:00 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Exirion
  • Laatst online: 10-08 22:02

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op 19 March 2003 @ 10:58:
Ik zou trouwens niet weten waarom moderne MD converters niet goed zouden zijn en waarom converters in DCC spelers van 10 jaar oud wel goed zouden zijn :?. Een converter is een converter. Daarnaast is er ook wel een verschil tussen "md spelers", jij gooit ze nu allemaal op een hoop en zegt dat 'ze' niet goed zijn... Weleens een analoge opname op een MDS-ja30ES of een 920S gehoord? Dat is echt niet slecht ofzo hoor :o.
Het is inderdaad dikke bullshit. DCC was vroeger wat beter dan Minidisk omdat de compressie 1:4 ipv 1:5 was. Echter, de latere generaties ARTRAC zijn zoveel beter geworden dat Minidisk inmiddels een stuk beter dan DCC is. Ik meen me te herinneren dat DCC 18-bits was en Minidisk toen nog 16-bits. Tegenwoordig zijn er ATRACs met 24-bit resolutie en de compressiealgoritmen zijn beter dan de MPEG-based codering van DCC destijds.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dreamscape
Blijft mijn punt wel dat converters uit een DAT recorder wel beter zullen zijn dan die van een MD. Simpelweg omdat de meeste DAT-recorders voor een veeleisender doelgroep gemaakt zijn. Weliswaar met bijbehorend prijskaartje, maar tweedehands merk je daar veel minder van.

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

JvS schreef op 19 March 2003 @ 10:58:

[...]

maar wat ik me afvraag, stuurt een MD deck het analoog binnenkomende signaal wel digitaal naar buiten als je dat doet?
Weet ik ook niet, andersom in ieder geval wel, dat heb ik zo gedaan totdat ik mijn D/A kaart erbij had.

• Flotter
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Exirion schreef op 19 March 2003 @ 11:05:
[...]

Het is inderdaad dikke bullshit. DCC was vroeger wat beter dan Minidisk omdat de compressie 1:4 ipv 1:5 was. Echter, de latere generaties ARTRAC zijn zoveel beter geworden dat Minidisk inmiddels een stuk beter dan DCC is. Ik meen me te herinneren dat DCC 18-bits was en Minidisk toen nog 16-bits. Tegenwoordig zijn er ATRACs met 24-bit resolutie en de compressiealgoritmen zijn beter dan de MPEG-based codering van DCC destijds.
'k Heb trouwens eens gelezen dat dat die eerste MD-spelers zo slecht klonken omdat ATRAC nog niet helemaal af was, Sony wilde de MD graag eerder dan gepland op de markt brengen om beter te kunnen concurreren met DCC...

Maargoed, dat lijkt me hier helemaal niks mee te maken te hebben, ik neem aan dat als je een MD-deck op '- DA' zet hij het digitale signaal gewoon omzet naar analoog zonder te comprimeren (if not then |:().

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Het is neem ik voor het digitaal opnemen van analoog signaal (lp's, microfoon)?
Dejavu

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Exirion
  • Laatst online: 10-08 22:02

Exirion

Gadgetfetisjist

dreamscape schreef op 19 March 2003 @ 13:04:
Blijft mijn punt wel dat converters uit een DAT recorder wel beter zullen zijn dan die van een MD.
Je had het net nog over DCC recorders? :?

DAT != DCC.

edit:
Oh, dat was weer iemand anders ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Exirion op 19-03-2003 17:51 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Koop een RPU-200 van yamaha in de aanbieding bij correct voor 129 euro. Is naast 5.1 DD versterker ook USB geluidskaart met stereo AD converter (en max 6 kanaals DA converter). Van analoge input naar USB dus.

Kan je precies mee doen wat jij nodig hebt. Dat je er ontzettend veel andere functionaliteit mee kado krijgt is mooi meegenomen :)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kalibergeil/Correct.gif
Pagina: 1