Toon posts:

radeon 9500 spontane reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week heb ik de onderdelen voor een nieuwe pc gekocht:

- MSI 648 Max Moederbord
- P4 2.53Mhz
- 1024 Mb DDRam
- Sapphire Atlantis Radeon 9500 (128Mb)

Dit heb ik in mijn oude kast gestopt, die voorzien is van een 300W voeding.
Alles aangesloten, Windows XP geinstalleerd en het leek goed te gaan.
Toen ging ik soldier of fortune installeren en al tijdens het installeren liep de
pc vast en werd er spontaan gereboot. Na de reboot kwam er een melding dat de drivers van de Radeon 9500 waarschijnlijk de oorzaak waren voor de reboot.
Daarna heb ik de drivers geupdate (catalist 3.2) maar kreeg ik hetzelfde weer.

Ik heb in het bios ook iets gewijzigd, namelijk bij het zinnetje Primary Graphics Driver heb ik PCI verandert in AGP, zonder succes.
Daarnaast heb ik een paar keer de AGP Aperture size gewijzigd van 64 naar 512. Bij 64 en 128 startte windows wel op, bij 512 liep windows al bij het opstarten vast.

Ik heb de search gebruikt en wel iets gevonden wat er op leek. De oplossing zou kunnen zijn om een zwaardere voeding erin te zetten. Maar voordat ik een nieuwe voeding aanschaf, wil ik wel zeker weten dat dat het probleem is. Ik vind het namelijk gek dat Windows wel een poosje goed draait, maar er dan ineens mee ophoudt. Bovendien las ik ook van iemand die wat had gewijzigd met zijn IRQ (helaas zette hij er niet bij wat).

Heeft er nog iemand tips/ trucs of moet ik gewoon een nieuwe voeding erin stoppen?

Verwijderd

Klinkt toch als een echt driver-probleem... Ik weet niet wat je verder in die kast heb zitten, maar als het niet een stapel HD's is, is 300W toch echt meer dan genoeg.

Als je toch net een verse winxp installatie had, zal het waarschijnlijk niet erg zijn nog eens opnieuw te installeren. Ik zou dan gewoon ook ff formatteren en er verder niks opzetten, zodat je zeker weet dat het geen verrotte install is. Voor alle zekerheid de drivers opnieuw downloaden, of liever nog: probeer het eerst eens met alleen de drivers die bij je kaart meegeleverd moeten zijn.

Had je meteen na het installeren al het spel geinstalleerd of eerst gereboot? Ik vraag dat omdat het anders niet duidelijk is of het spel er iets mee te maken had. Ik vermoed dat ook zonder dat spel dezelfde error zou verschijnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb winxp schoon geinstalleerd, agp driver van mijn moederbord geinstalleerd, drivers van mijn videokaart geinstalleerd en uiteraard tussendoor gereboot.
Daarna probeerde ik dus het spel te installeren en dat resulteerde in een spontane reboot. Omdat de foutmelding aangaf dat het aan de videokaart lag, heb ik de nieuwste drivers gedownload, andere drivers gedelete, opnieuw geinstalleerd, spel weer geprobeerd te installeren maar het lukte ook toen niet.

Ik had inderdaad het probleem niet alleen bij het spel maar ook toen ik een zip bestand aan het uitpakken was.

Verwijderd

Als er een BIOS update is zou ik die erop zetten. Verder kan je misschien je VGA flashen hoewel daar een risico aan zit dat je VGA dood gaat.

Verwijderd

Eigenschappen van deze computer > geavanceerd > opstart- en herstelinstellingen, daar uitvinken dat hij automatisch moet rebooten.

Hierna:

Windows XP en 2000 BSOD guide

Verwijderd

Als je dat uitzet, dan heb je het probleem toch nog niet echt verholpen? Het staat bij mij ook aan, maar hij herstart niet.
Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 13:38:
Eigenschappen van deze computer > geavanceerd > opstart- en herstelinstellingen, daar uitvinken dat hij automatisch moet rebooten.

Hierna:

Windows XP en 2000 BSOD guide

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd de bios te updaten. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van het programmaatje livemonitor2 dat bij mijn moederbord geleverd zat. Voor de bios update een diskette gemaakt, maar het updaten lukte niet en het ging te snel om te zien wat er fout ging.

En o ja, ik heb er twee harde schijven aanhangen, 40 en 60 gig.

Doet de AGP Aperture size iets ter zake in dit geval?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 13:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 13:43:
Als je dat uitzet, dan heb je het probleem toch nog niet echt verholpen? Het staat bij mij ook aan, maar hij herstart niet.
[...]
Je kunt dan de foutmelding lezen, en dan weet je waar het aan ligt.

Verwijderd

Download dit bestand http://download.msi.com.tw/support/bos_exe/6585v14.exe In het bestand staat en How to flash document. Daarmee moet het te doen zijn lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 16:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gisteravond niet veel tijd, dus ik ben nog niet aan het flashen van de bios toegekomen en de foutmelding zal ik vanavond nog even goed bekijken.
Ik heb nog wel even 3d mark 2003 gedraaid en het gekke was dat ie de hele test doorliep, zonder ook maar vast te lopen. 2636 punten gehaald, dus dat lijkt me nog wat weinig, maar wel heel vreemd dat hij het gewoon bleef doen. Daarna nog even soldier of fortune gespeeld in een hoge resolutie en toen liep ie wel vast na een minuut of 5.

Iemand opperde dat het ook nog wel aan het geheugen kon liggen. Ik heb het allemaal nieuw gekocht dus misschien zit er een bankje bij dat brak is.. Wat denken jullie?

Heeft er hier trouwens nog iemand problemen met een moederbord met sis 648 chipset? Hardwareconflicten of AGP 8x dat niet zo goed werkt, dat soort problemen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2003 10:55 ]

Verwijderd

Mijn AGP 8x poort werkte niet lekker, bij mij bleek het achteraf aan mijn OEM geheugen te liggen. Mijn PC loopt op AGP 8x vast tijdens games en 3d mark. Met AGP 4x werkt alles super.

Verwijderd

Topicstarter
OEM geheugen? Ik heb mijn geheugen er ook los bij gekocht, maar is het dan ook OEM geheugen? En hebben we het wel over dezelfde chipset van het moederbord?
Ik heb vanavond een geheugenbankje dat met het programma memtest van www.memtest86.com een paar foutmeldingen gaf, eruit gehaald. Daarna draaide het systeem wel langer stabiel, maar liep het uiteindelijk weer vast (geen spontane reboot). Bij het opnieuw opstarten kwam er een foutmelding met dit in het logboek:

Er is een onbekende fout opgetreden:
BCCode : 100000ea BCP1 : 85DACBE8 BCP2 : 862A1CD0 BCP3 : 8636B568
BCP4 : 00000001 OSVer : 5_1_2600 SP : 0_0 Product : 256_1

De foutmelding die ik had toen mijn pc spontaan rebootte was deze:

Het weergavestuurprogramma voor Radeon 9500 series lijkt verantwoordelijk
voor de instabiliteit van het systeem.

szAppName : Drivers.Display szAppVer : 10024144007C07174B
szModName : ati2dvag.dll szModVer : 6.14.1.6292 Offset : C06006EA

Misschien dat iemand zo al wel ziet waar dit over gaat, ik zal zelf ook nog even verder zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
...en weer een spontane reboot na het schrijven van bovenstaande reply... :-(

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor dit soort toevoeginen is de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop. Gebruik die dus voortaan ajb :)

Verwijderd

misschien eens proberen om er een hdd af te laten, gewoon om zeker te zijn dat het geen voedingsprobleem is, al ijkt me dat wel wat sterk.

die ati2dvag.dll is idd een dll die uit catalyst, dus uit je videokaartdriver komt.
had je de meegeleverde drivers al geprobeerd?
en heb je al eens geprobeerd om het zaakje op AGP 4x te laten draaien? Dat is iets wat je toch snel kunt testen....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn tweede harde schijf (60gig) idd al losgekoppelt, maar zonder succes. En ik heb windows nu twee keer geinstalleerd, 1 met de meegeleverde drivers die ik later geupdate hebnaar catalyst 3.2 en 1 keer met catalyst 3.1. Ik ben de drivers gaan updaten omdat ik met de originele drivers de problemen voor het eerst had.

AGP 4x zal ik eens proberen, bedankt voor de tip...

Verwijderd

Het is moeilijk in te schatten, maar 300w noname voor een P4 2.53, 1024 MB geheugen en een 9500 Pro lijkt me erg krap. Probeer een dikkere voeding, het liefste Antec of Enermax, te lenen en probeer het nog eens.

Het kan net zo goed een driverprobleem zijn, maar een voeding-probleem acht ik zeker reeël. Good luck!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Meestal kun je aan het gewicht van de voeding al merken of het een goede is.

Hier bouwen we soms computers in elkaar met noname kasten. Daar zitten al standaard noname voedingen in. Deze zijn erg ligt qua gewicht. Een P4 draait er erg mooi op. Maar een AMD daarentegen kan de voeding niet aan (350W) en zal doorbranden.

Dit is al 2x voorgekomen. Zal wel komen doordat een P4 een extra 12V lijn heeft ofzo.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je ook ervaring met P4 en ati kaart samen op de voeding?

Verwijderd

bij mij was het de voeding nu met enermax 350 geen problemen meer

Verwijderd

Topicstarter
Nog even wat gegevens:

- Als ik in het door MSI meegeleverde programma Fuzzy Logic op 'default' klik, loopt de hele handel vast. Ik kan in dat programma ook niet het voltage van mijn AGP zien, dan geeft N/A.

- Mijn voeding is een MaxPower 300Watt, waarbij de voeding naar de kaart 'afgetapt' wordt (dmv parallelle verbinding) van de voeding voor de cdrom.

Toch kan ik me niet voorstellen dat het aan de voeding ligt, want waarom doet ie het dan een poosje wel goed??

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem lijkt opgelost!!! Ik heb nu 3dMark 2003 een keer of vier gedraaid in de hoogste resolutie en geen enkele keer liep de pc vast! Terwijl de pc anders altijd na twee minuten vastliep...
Wat heb ik gedaan: Het bios geflashed! Gisterenavond leek het na het flashen er eerst op dat ik een nieuw moederbord moest kopen, maar toen ik eindelijk in het menu kon komen, heb ik de default waardes terug gezet en startte de pc normaal op... Dan ligt het dus blijkbaar niet aan de voeding...

Edit: kijk ik net bij de update geschiedenis van het bios en wat lost ver 1.1 op?
-Fixed system unstable when using ATI 9700... Lekker hoor...

http://www.msi.com.tw/pro....php?UID=355&NAME=MS-6585

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2003 14:18 ]

Pagina: 1