linux + chello > chello startpagina

Pagina: 1
Acties:

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 14:59

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Ik heb een linux servertje opgezet om als firewall, fileserver, webserver etc. te dienen.(mag schijnbaar sinds kort officieel) Alles werkt, kan ook met win2k via die server internet op. Als ik nou OP de server via putty met lynx internet op wil, kom ik bij alles wat ik doe op de chello startpagina terecht... provisioning.chello.nl, of zoiets, de pagina waar je terecht komt als je je wilt aanmelden op het chello net werk...

Weet iemand hoe dat kan, en hoe ik het oplos?

-uitzetten firewall geen effect
-kan bijv. wel 'apt-get update' draaien

:?

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

Verwijderd

Kijk 'ns naar het IP adres van je linux-bak, waarschijnlijk is dat een intern chello IP adres (begint met 10.x). Als je zo'n adres hebt, zorgt de DNS van chello ervoor dat je altijd op provisioning.upc.nl uitkomt. (Ik vermoed dat je op je windowsmachine handmatig een DNS hebt ingesteld van een andere provider, kan dat? Zo ja, dan zou je hier de DNS van chello een keer moeten instellen: 212.142.28.130, hierna moet je op je windowsmachine een keer alle stappen doorlopen op die provisioning site.

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

2 Particulier gebruik
Artikel 16.1 en 16.3 AV:
”De chello Service is uitsluitend bestemd voor particulier gebruik bij de Klant op de Locatie” en ”Het is de Klant niet toegestaan om de dienst of onderdelen daarvan door te verkopen aan of te delen met derden, te verspreiden of anderszins commerciële activiteiten met behulp van de chello Service te ontwikkelen.”
Verboden activiteiten zijn (onder andere):
• het aanbieden van inbeltoegang tot het internet via het chello netwerk;
• het aanbieden van shell-accounts, e-mail- of nieuwsservices of newsfeeds, het draaien van mail-, http-, ftp-, irc-, en
dhcp-servers en interactieve multi-userforums;
• het aansluiten van meerdere pc’s en/of servers op een account.
MAATREGELEN UPC
Wanneer een Klant zich aan bovenstaande activiteiten schuldig maakt, kan UPC een waarschuwing naar de Klant zenden, waarin hem medegedeeld wordt dat zijn gedrag in strijd is met de AV. Indien deze waarschuwing wordt genegeerd kan UPC onder andere de volgende maatregelen, al dan niet tijdelijk, nemen: de Klant in een andere categorie plaatsen, het beëindigen van delen van de dienst, dan wel de Overeenkomst met de Klant beëindigen.
Graag hoor ik van jou waar je die info over het draaien van services op chello vandaan hebt. Over je vraag: inderdaad ff die chello.upc.nl doorlopen zoals hierboven gezegd wordt. Is in de meeste gevallen de oplossing.

Aunt bunny is coming to get me!

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:50
Daar Chello het XBox netwerk wil gaan ondersteunen willen ze het legaal maken om meerdere PC's aan te sluiten op een Chello verbinding.
Het is echter nog onduidelijk of dit met een router mag ja of nee.

Verwijderd

Ik heb toevallig een abbo genomen op Chello vandaag, gezien ik niet meer bij mijn ouders leef en een eigen chello account moet hebben. aan de telefoon werd door de verkoopster gezegd dat het sinds kort is toegestaan een netwerkje te draaien waarin je de verbinding gewoon deelt.

De gebruikers overeenkomst die hier in dit topic staat klopt dus niet meer.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:27

Zoefff

❤ 

Als je chello hebt, dan moet je je MAC adres van je netwerkkaart opgeven.

Nu je een server hebt gemaakt, heb je dus een ander MAC adres, dat van je netwerkkaart in je server. Dat moet je ff op die site opgeven denk ik, en dan werkt het weer...

Blijkbaar geeft chello het signaal wel goed door naar die andere PC ofzo? Dat denk ik tenminste...

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

tsja... maar dat betekent niet dat je servers mag draaien. maar goed. who cares.

21/tcp open ftp
53/tcp open domain
80/tcp open http
111/tcp open sunrpc
139/tcp open netbios-ssn
443/tcp open https
3306/tcp open mysql
6000/tcp open X11
10000/tcp open snet-sensor-mgmt
12345/tcp filtered NetBus
12346/tcp filtered NetBus
31337/tcp filtered Elite

>:)

rock on!

Aunt bunny is coming to get me!

Verwijderd

ja.altijd fijn als je opeens het oude ISA slot kaartje van chello wil vervangen voor een nieuwe en dan opeens je "lokatiecode"in moet typen (is eigenlijk gewoon je postcode) maar goed. bottom line : je moet je macadres/modem opnieuw registeren bij Chello want illegale modems willen ze niet.
(doe dit met je internetserver)

Verwijderd

Al deze heren hebben dan ook vast wel een verklaring, waarom "apt-get update" wel werkt en masquerading/ICS ook? :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 17:47 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Waarom vertikken sommige mensen het om gewoon de FAQ te lezen?
Chello + nieuwe netwerkkaart?

Verwijderd

Erkens schreef op 18 maart 2003 @ 17:47:
Waarom vertikken sommige mensen het om gewoon de FAQ te lezen?
Chello + nieuwe netwerkkaart?

Omdat dat helemaal niet aan de orde is en er hier niemand leest!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 17:48:

[...]

Omdat dat helemaal niet aan de orde is en er hier niemand leest!
niet aan de orde?
lijkt mij wel :)
die nic is niet bekend bij chello en dan kom je altijd terecht bij http://provisioning.upc.nl :)
apt-get gaat dat wel via http, want als dat het geval is zal die 404's krijgen lijkt mij :) :? geen idee, ik gebruik geen debian:)

edit:
wel linux, maar geen debian 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Erkens op 18-03-2003 18:00 ]

Verwijderd

apt-get draait via ftp/http/nfs/cdrom etc.

Daarvoor heb je resolving nodig en dat gaat onder linux op 1 manier, namelijk via nameservers in /etc/resolv.conf en heel af en toe via eigen resolv routines.
Kortom, normaliter zullen apt-get en lynx op dezelfde manier resolven en daaruit alleen kun je al opmaken dat er iets vreemds aan de hand is.

Dan geeft TS nog expliciet aan, dat Masquerading/ICS wel gewoon werkt. Nu wordt er al slim opgemerkt dat het best kan zijn dat de clients toevallig andere DNS-servers gebruiken dan de chello DNS-server die de linux-server gebruikt. Men vergeet echter dat als je een intern ip-adres toegekend krijgt of forceert, je nooit het chello netwerk kunt verlaten en zodoende dus niet kunt web-surfen, ongeacht of je nu ICS gebruikt of niet.

Verwijderd

Erkens schreef op 18 March 2003 @ 17:51:
edit:
wel linux, maar geen debian 8)7
[/q]
Denk je dat andere distro's op een andere manier resolven dan? :+

Verwijderd

heb je niet in je Resolv.conf het , zoek domein verkeerd staan. heb ik ook wel eens gehad kreeg ik ook altijd de zelfde pagina

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 17:56:
Dan geeft TS nog expliciet aan, dat Masquerading/ICS wel gewoon werkt. Nu wordt er al slim opgemerkt dat het best kan zijn dat de clients toevallig andere DNS-servers gebruiken dan de chello DNS-server die de linux-server gebruikt. Men vergeet echter dat als je een intern ip-adres toegekend krijgt of forceert, je nooit het chello netwerk kunt verlaten en zodoende dus niet kunt web-surfen, ongeacht of je nu ICS gebruikt of niet.
hmm, dns server zou het kunnen zijn, maar de topic starter geeft iig wel te weinig info, zoals of hij zijn ip settings zelf heeft ingevoerd of dat hij dhcp gebruikt ;)

daarnaast als er een resolve probleem is kom je niet op http://provisioning.upc.nl uit ;)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Denk je dat andere distro's op een andere manier resolven dan? :+[/quote]
dat ging om apt-get 8)7
die heb ik niet met slackware :P

Verwijderd

Erkens schreef op 18 March 2003 @ 18:03:
daarnaast als er een resolve probleem is kom je niet op http://provisioning.upc.nl uit ;)

Kan wel hoor.

Stel maar eens de DNS-servers in die de provisioning verzorgen (weet de IP's zo even niet meer uit mijn hoofd). Voeg de debian-hosts toe aan /etc/hosts en je zult zien dat apt-get update perfect gaat, terwijl al het andere wat maar met DNS te maken heeft fout gaat.

Maar goed, zo schieten we natuurlijk niet op ;)

Topicstarter zal toch echt moeten verifieren, wat de inhoud van z'n /etc/resolv.conf is en middels programma's als host, nslookup en/of dig moeten vaststellen dat resolving op de linux-machine fatsoenlijk werkt.

Klopt de inhoud niet, dan behoort deze aangepast te zijn.
Routering en IP zullen wel goed zijn, aangezien ICS wel gewoon werkt.

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Mensen lezen idd slecht... Ik heb NIET een nieuwe netwerkkaart, mijn ip is NIET lokaal, etc.
resolv.conf:
code:
1
2
3
4
search arnhem.chello.nl
nameserver 212.142.28.181
nameserver 212.142.28.66
nameserver 212.142.28.67

En daar zat de fout idd. Eerste 2 verwijderd, en hij doet het... Rare is: ik had dat al een keer geprobeerd, was zelfs het eerste dat ik geprobeerd heb! :( Zeker vergeten ':w' in te typen :P

Verwijderd

Lijkt me sterk, want dan moet je toch echt :q! gedaan hebben i.p.v. :q ;)

Maar goed het werkt nu :)

[edit]
Overigens is alleen die eerste verantwoordelijk voor provisioning ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 18:23 ]

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
wat doet die search dan eigelijk? (kan 0 (nul, nix, nada, null) info op chello.nl vinden :| )

Verwijderd

Ik bedoelde die eerste nameserver he ;)

Wat "search" doet? Dat is het domein dat je achter een hostname kan plakken zodat je de FQDN krijgt. Zo kun je op de afgekorte namen zoeken dus en dan wordt er automatisch arnhem.chello.nl achter geplakt.

Dit kan je dus terug vinden als je "man resolv.conf" doet:
search Search list for host-name lookup. The search list is normally
determined from the local domain name; by default, it contains
only the local domain name. This may be changed by listing the
desired domain search path following the search keyword with
spaces or tabs separating the names. Most resolver queries will
be attempted using each component of the search path in turn
until a match is found. Note that this process may be slow and
will generate a lot of network traffic if the servers for the
listed domains are not local, and that queries will time out if
no server is available for one of the domains.

The search list is currently limited to six domains with a total
of 256 characters.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde bericht eens gehad toen ik hier mijn nieuwe router had geinstalleerd. Ik weet niet meer precies hoe ik het heb opgelost, maar volgens mij was het weg toen ik een aantal DNS-adressen in de router veranderde.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 maart 2003 @ 00:20:
Ik heb hetzelfde bericht eens gehad toen ik hier mijn nieuwe router had geinstalleerd. Ik weet niet meer precies hoe ik het heb opgelost, maar volgens mij was het weg toen ik een aantal DNS-adressen in de router veranderde.

Euh, als je gelezen had, dan zou je zien dat het al opgelost was, omdat er een IP als nameserver ingesteld stond, dat je normaliter via DHCP verkrijgt als IP voor de provisioning DNS-server.

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
...doet ie het bij mijn weer, doet chello het niet...
-zucht-

Verwijderd

klokop schreef op 18 March 2003 @ 11:25:
mag schijnbaar sinds kort officieel
offtopic:

dankje bill voor het uitbrengen van de x-box en te zorgen dat tie niet direct op het kabelmodem aangesloten kon worden :)

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Toch even de oorzaak van mijn probleem melden, kan handig zijn voor mensen met het zelfde probleem. Ik DENK dat 'linuxconf' de extra ns erbij geplakt heeft om onduidelijke redenen. Ik heb dat prog namelijk verwijderd en ik zag in een oude logfile iets staan over die search. url.

Dus. Topic kan nu wat mij betreft dicht, tenzij iemand nog waardevolle toevoegingen heeft.

Pagina: 1