Toon posts:

[ADSL] Linksys BEFW11S4 & Alcatel speedtouch 510(i) v4 probs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag meuktracker: KPN ADSL Multi-PC modem R42 dat er nieuwe firmware uit is voor de Speedtouch van versie 4 >> versie 4.2 heeft iemand dat al geprobeerd?

Ik heb nu de eindelijk de onderstaande 2 apparaten in mijn LAN aan het werk! nu heb ik eindelijk ADSL en WiFi heb zonder dat ik daarvoor altijd mijn server en USB modem aan moet laten staan.

Ik heb een Zonnet Lite (KPN) ADSL abbo, mijn splitter zit goed want met de USB modem werkt alles prima.

Linksys BEFW11S4 Wireless Access Point Router

Afbeeldingslocatie: http://www.wifishop.nl/media/linksysbefw11s4.jpg

Alcatel speedtouch 510(i) v4 ADSL modem

Afbeeldingslocatie: http://www.routershop.nl/media/st510.gif

Ik heb de volgende hardware op de switch van de Linksys zitten
-2 PC's (beide met WinXP)
-1 laptop (Wifi 8011B met ook WinXP)
-1 KiSS DP-500
-De Speedtouch zit op de uplink poort van de Linksys aangesloten.

code:
1
2
3
4
                                                      ------- PC1
DSL ----- Speedtouch ------------Linksys ------- KiSS DP500
         (DHCP Spoofing modus)    (NAT)   ------- Laptop WifI
                                                       ------- PC2 (Server)

Speedtouch configuratie
Ik heb met de nieuwe speedtouch configtool de modem op DHCP + NAT gezet
De configuratie is:
-Device IP 10.0.0.138 sub 255.255.255.0
-Wel nat router
-Wel DHCP server

Linksys configuratie
Ik heb de nieuwste firmware 1.45 op mijn Linksys gezet.
De configuratie is:
-Device IP 10.0.0.139 sub 255.255.255.0
-Gateway (geen router)
-obtain WAN IP automatically
-DHCP uit
-uPNP staat aan

Het Probleem!!
De internetverbinding valt na circa 30 min weg, als ik dan beide apparaten aan en uit zet dan doen ze het weer.

Ik denk zelf dat het aan de speedtouch ligt aangezien die ook standalone op mijn PC de (LAN) connectie verliest, ik kan hem dan ook niet meer op IP benaderen.

Wie helpt me uit de brand 8)7 of woont er in de buurt van Lochem B)

[ Voor 186% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 10:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet nu niemand welke nat (napt) en DNS settings ik moet instellen op de speedtouch zodat het geintje wel werkt??

Verwijderd

Volgens mij moet je die speedtouch instellen als bridge. Dat doet een kabelmodem ook. het apparaat wat daar achter hangt krijgt dan het WAN ip-adres en niet de modem.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nu exact een Wan IP adres dan??

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-03 16:14
Je Wan IP adres is je internet IP adres.

Maar ik heb dezelfde router/wap als jij hebt, en het is misschien een open deur. Maar heb je de bijgeleverde setup CD gedraait? Die werkte echt perfect bij mij. Met een alcatel Speedtouch home dus.

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

Verwijderd

Topicstarter
Als ik die setup draai van de CD dan zegt ie kan geen internetverbinding vinden terwijkl dan mijn speedtouch wel aanstaat..

heb jij wel exact dezelfde modem dan?? en zo ja welke settings draai jij op de speedtouch??

Verwijderd

Als je nu het ALCATEL modem aansluit op de UPLINK port van de LinkSys en de LINKSYS instelt als router ipv gateway zou het moeten werken. Ik ken iemand die het op dezelfde manier opgelost heeft. de WAN poort wordt dan dus niet meer gebruikt.

Het modem dient dan wel de inlog voor ADSL voor zijn rekening te nemen. Ook is het verstandig om de DHCP van de ALCATEL modem aan te zetten en van de LinkSys uit.
En geef de LinkSys router een IP adres in de range van het Alcatel modem, anders is deze niet benaderbaar vanaf het LAN, maar wel functioneel.

Veel succes.

Verwijderd

Topicstarter
OK dit klinkt logisch, ik had het al een paar keer op deze manier gedaan maar niet met de linksys als router hij stond dan nog als gateway!!

Bij mij viel dan na een tijdje de internetverbinding weg enzo >> dan hebben de apparaten volgens mij onderling conflicten ofzol, DHCP stond dan al wel uit op de Linksys

Wat moet ik bij de linksys instellen bij ip automatisch verkrijgen of er vast een inzetten.

je hebt dus een device IP en een Wan ip moet ik deze beide vast maken??

Ik kan de Alcatel dan dus het beste configureren met de KPN CD-ROM??
Moet ik bij de Alcatel nog zaken invullen bij DNS??

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-03 16:14
Ik realiseer me ineens dat mijn situatie anders is dan de jouwe om 2 redenen.

1. ik heb ADSL via BBned en dus compleet andere instellingen.
2. Ik heb een andere modem, namelijk een alcatel speedtouch home

Wat wel vreemd is is dat de linksys CD je internet connectie niet herkend als je hem draait. Jij hebt er niks aan maar bij mij werkte die CD perfect.

En voor zo ver ik me kan herinneren uit mijn MXstream tijd moet je geen vast op voor je WAN ip gebruiken.

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

De WAN poort heb ik opgegeven want dit gaat echt niet werken >> de uplink poort dan maar, dit werkt iig al soms !!

Heeft niemand de exacte configuratie voor de Linksys die dus ook de uplink poort gebruikt?

"En geef de LinkSys router een IP adres in de range van het Alcatel modem, anders is deze niet benaderbaar vanaf het LAN, maar wel functioneel."

Noem eens een voorbeeld van zo'n ip ades dan?

Ik heb me Linsys nu 10.0.0.139 gegeven

Dit kan??? :?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het opgegeven, de speedtouch ligt in de kast en ik werk weer met mijn server en usb modem >> dit werkty tenminste in een keer!!

jammer van de speedtouch >> wat een klote ding is dat zeg!!
Ik heb echt alle configuraties geprobeert!!

Verwijderd

neo, ik moet vanavond voor iemand een soortgelijke setup werkend zien te krijgen en ben me daarom alvast een beetje aan het inlezen hier. De wireless router is daar alleen een Draytek.
Zit nu nog op mijn werk maar dit is nu mijn plan: eerst router funcitonaliteit uitschakelen door uploaden ADSL_pptp.ini file naar modem, vervolgens de wireless router opzetten al bij het oude adsl modem. Dus DHCP en zelf in laten loggen. Dit alles om het portmappen een beetje overzichtelijk te houden en dus 2 x NAT te voorkomen.
Ik hou je op de hoogte van mijn bevindingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 maart 2003 @ 10:46:
neo, ik moet vanavond voor iemand een soortgelijke setup werkend zien te krijgen en ben me daarom alvast een beetje aan het inlezen hier. De wireless router is daar alleen een Draytek.
Zit nu nog op mijn werk maar dit is nu mijn plan: eerst router funcitonaliteit uitschakelen door uploaden ADSL_pptp.ini file naar modem, vervolgens de wireless router opzetten al bij het oude adsl modem. Dus DHCP en zelf in laten loggen. Dit alles om het portmappen een beetje overzichtelijk te houden en dus 2 x NAT te voorkomen.
Ik hou je op de hoogte van mijn bevindingen.
Is dit nog gelukt, meep ?

Ik moet namelijk volgende week een vergelijkbare setup doen bij iemand met een wireless router van Sitecom.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Volgens mij kan je veel beter die speedtouch voorzien van de pptp config die op je kpn cd staat (ik ga ervanuit dat je een 1 poorts speedtouch hebt) en dan in je router opgeven dat ie moet inbellen via pptp.

Op linksys.nl stond de mxstream handleiding voor linksys rouyters alleen heel de site is weg. kweet niet of iemand die nog ergens heeft staan.

Verder kan ik je melden dat die dhcp spoof niet / nauwelijks werkt.

Ik gebruik op dit moment de sipspoof met een windows router. En dit werkt perfect

Verwijderd

raymonvdm schreef op 04 April 2003 @ 14:22:
Volgens mij kan je veel beter die speedtouch voorzien van de pptp config die op je kpn cd staat (ik ga ervanuit dat je een 1 poorts speedtouch hebt) en dan in je router opgeven dat ie moet inbellen via pptp.
...
Thanks voor je reply. Het is inderdaad de 1 poorts speedtouch. Na wat meer op internet rondgeneusd te hebben, lijkt me dit inderdaad de betere oplossing.

• raymonvdm
op www.speedtouch.nl staat de laatste nieuwe config file voor de 510 en daar staat ook een bridge optie bij die is mischien zelf wel beter dan de pptp. dan kan je router namelijk gewoon op dhcp client mode aan z`n wan poort.

Ik kan hem alleen niet testen voor je. Mischien jij wel voor mij 8)

Verwijderd

Topicstarter
raymonvdm schreef op 05 April 2003 @ 02:01:
op www.speedtouch.nl staat de laatste nieuwe config file voor de 510 en daar staat ook een bridge optie bij die is mischien zelf wel beter dan de pptp. dan kan je router namelijk gewoon op dhcp client mode aan z`n wan poort.

Ik kan hem alleen niet testen voor je. Mischien jij wel voor mij 8)
hebbeb julie dit nu werkend ggekregen met de laatste config file van de Alcatel Speedtouch ?

Verwijderd

Als je de handleiding van linksys nog hebt gebruikt, zal deze hoogstwaarschijnlijk geend zijn op de speedtouch 500 series.

De speedtouch 510 werkt compleet anders.
Wat ik heb gedaan (exact dezelfde config):

Speedtouch compleet geconfigureerd volgens handleiding KPN(CD),
inclusief DHCP server met standaard waarde.
Linksys op WAN interface instellen op Dynamic (dus DHCP client), dus niet de PPTP instellingen e.d, want die werken niet samen met de speedtoucht 510.

Misschien dat je deze config eens moet proberen.

Verwijderd

Het wegvallen van de verbinding is een bekent probleem met linksys, ik had het met mijn befsr41 ook (zegmaar de niet wireless versie). Als je de stroom eraf haalt en er weer opgooit zou de linksys weer verbinding moeten maken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze draad weer upgedate omdat ik er weer eens mee verder ben gegaan.
Ik wil dat de volgende 2 apparaten met elkaar samenwerken zodat ik ADSL en WiFi heb.

Het Probleem!!
De internetverbinding valt na circa 30 min weg, als ik dan beide apparaten aan en uit zet dan doen ze het weer. wat kan dit zijn??

Wie helpt me uit de brand 8)7 Ik denk zelf dat het aan de speedtouch ligt aangezien die ook standalone op mijn PC de (LAN) connectie verliest

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2003 20:10 ]

• raymonvdm
Ik eerst wil een paar dingen van je weten:

Wat is op dit moment je provider ?
Wat voor kabel gebruik je tussen beide devices ?
Wat voor configuratie file gebruik je in je linksys en wat zijn de instellingen van je speedtouch ?

Welke functionaliteit wil je bereiken ? En hoeveel pc`s gaat het om ?

Maak eventueel een tekening van je netwerk.

Ik heb inmiddels 4 speedtouches weggezet hier en daar en heb op dit moment alleen problemen met zonnet family maar dat zit hem meer in het feit dat de huidige speedtouch firmware wat issues heeft met dsl brdiging zoals zonnet die sinds kort gebruikt. Hetzelfde werkt inmiddels wel bij demon dus zal zon family ook geen probleem meer hoeven zijn heb alleen nog niet getest omdat ik nog niet bij de betreffende modem gebruikers in de buurt ben geweest.

[ Voor 46% gewijzigd door raymonvdm op 08-11-2003 22:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]raymonvdm schreef op 08 november 2003 @ 22:38:
Ik eerst wil een paar dingen van je weten:

-Ik heb een Zonnet Lite (KPN) abbo
-momenteel zit de speedtouch met een UTP kabel (straight) op de uplink poortvan de Linksys
- Speedtouch heb ik middels de KPN CD geconfigureerd DHCP enabled
- Linksys heb ik als gateway gezet en DHCP disabled
- Ik wil er totaal 4 apparaten op kunnen draaien , een werkstation een server een laptop (WiFi) en mijn KiSS DP-500. Dit werkt nu al.

Ik moet nu zeggen dat het al zo'n 12 uur non stop werkt wat een absoluut record is!! Ik zal kijken of ik nog even een tekening kan maken maar ik denk dat ik met bovenstaande het ook wel voldoende heb uitgelegd.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 09:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus weer iets te vroeg gejuigd, na vanmorgen even te hebben geinternet viel de verbinding weer weg, dit was wechter wel de langste periode tot nu toe

• raymonvdm
Wat ik ff niet snap welke config gebruik je voor je speedtouch ? is deze ook nat router of geeft hij je buiten adres door aan je linksys en speelt deze alleen modem.

Enne ff tussendoor zit jouw splitter wel goed want dan krijg je ook van die verbinding valt weg problemen. kijk daar eens naar ruk eventueel alle telefoons los en kijk of je verbinding dan wel blijft werken.

Met een slechte / verkeerd aangesloten splitter is je verbinding weg op het moment dat iemand de telefoon oppakt. ( heb namelijk een tijdje een vriendin gehad zonder splitter ) en dat was best grappig op het moment dat ik haar belde was de internet verbinding dood.

Ik heb geprobeerd ff een tekeningetje voor je te maken in mspaint maar paint geeft ongeldige bewerking dus dat zit er niet.

Maar om te beginnen download je hier de laaste nieuwe config tool versie
http://speedtouchsupport.nl/downloads/510R40_config_13.exe

En wordt dit je schema

code:
1
2
3
4
                                                       ------- PC1
DSL ----- Speedtouch ------ Linksys ------- PC2 
              (pptp modus)        (NAT)   ------- PC3
                                                       ------- Server

Nu moet je ervoor zorgen dat je Speedtouch NIET nat router speelt. Dus moet je gebruik maken van DHCP Spoof / Bridging / Sipspoof of PPTP dial up nu denk ik dat je linksys sipspoof niet zal begrijpen en is het denk ik het makkelijkste om te gaan voor Bridging of PPTP dial in dit omdat ook de dhcp spoof niet echt lekker werkt is mijn ervaring.

Laten we dus maar kiezen voor pptp. Stel dus met de config 13 van speedtouch je speedtouch in met de kpn pptp configuratie. En doe daarna je linksys volgens deze handleiding De handleiding stond eerst op linksys.nl maar daar klopt niet veel meer van dit heb ik nog weten terug te vinden.

http://62.58.242.3/linksys/setup1.htm

Nu zou alles moeten werken.

Er staat nog wel een firmware op linksy.nl naar die is van 2001 ik weet niet welke je op dit moment gebruikt.

Er staan op linksys.com nog wel wat firmwares ik weet niet wat je daar al van getest hebt of gebruik je de laaste firmware versie al ?

KIJK WEL EVEN AAN DE ONDERKANT VAN JE LINKSYS DAT JE DE GOEIE VERSION FIRMWARE GEBRUIKT. Er zijn namelijk 5 versies van je linksys uitgebracht.

[ Voor 119% gewijzigd door raymonvdm op 09-11-2003 13:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn splitter zit goed want met de USB modem is er nooit iets aan de hand

Huidige Schema

code:
1
2
3
4
                                                      ------- PC1
DSL ----- Speedtouch ------------Linksys ------- KiSS DP500
         (DHCP Spoofing modus)    (NAT)   ------- Laptop WifI
                                                       ------- PC2 (Server)

Speedtouch configuratie
Ik heb met de nieuwe speedtouch configtool de modem op DHCP + NAT gezet
De configuratie is:
-IP 10.0.0.138 sub 255.255.255.0
-Wel nat router
-Wel DHCP server

Linksys configuratie
Ik heb de nieuwste firmware 1.45 op mijn Linksys gezet.
De configuratie is:
-IP 10.0.0.139 sub 255.255.255.0
-Gateway (geen router)
-obtain WAN IP automatically
-DHCP uit
-uPNPstaat aan

Ik blijf het probleem houden dat na circa 15 tot 30 min de verbinding eruit vliegt, dus als iemand nog een oplossing weet dan houd ik me aanbevolen.
Wie woont er in de buurt van Lochem B)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 09:14 ]

• raymonvdm
Ziet er goed uit nu waar je nog naar kan kijken is eventueel de ttl van je dhcp.

Blijft het nog steeds misgaan kan je michien even contact openem met speedtouchsupport mischien kunnen ze je dan de nieuwe speedtouch firmware sturen die nog niet officeel uit is. Maar al wel te vinden of franse sites.

Verwijderd

Topicstarter
Ik blijf het probleem houden dat na circa 15 tot 30 min de verbinding eruit vliegt, dus als iemand nog een oplossing weet dan houd ik me aanbevolen.
Wie woont er in de buurt van Lochem

Verwijderd

Topicstarter
schopje

• raymonvdm
Heb je speedtouch nou al gemailed ? / gebeld zie speedtouchsupport.com

Kan namelijk ook zijn dat je modem gewoon stuk is.

Verwijderd

Topicstarter
raymonvdm schreef op 11 november 2003 @ 19:13:
Heb je speedtouch nou al gemailed ? / gebeld zie speedtouchsupport.com

Kan namelijk ook zijn dat je modem gewoon stuk is.
Ik heb gebeld met KPN en ik krijg nu een nieuwe speedtouch opgestuurd.
Als het hierna nog niet werkt 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2003 08:39 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik maak uit dit verhaal op dat de Linksys niet 100% stabiel is? Ik heb nu met een Repotec hetzelfde probleem van steeds wegvallen van de verbinding.

Dit zou dus ook aan het modem kunnen liggen?

Ik wilde eerst overstappen naar een Linksys ivm UPNP ondersteuning en betere port-forwarding, maar zou het dan beter zijn bv. een Draytek te nemen ivm stabiliteit?

Ik heb een Alcatel Speed Touch Home modem (ADSL via KPN MxStream), maar kan er niets op vinden wat op 500 of 510 lijkt... ?

Wanneer je het modem aan zou sluiten op de uplink poort, sluit je dan niet het router-deel buiten?

• raymonvdm
Ik persoonlijk snap niet waarom iemand UPNP wil gebruiken het is naar mijn mening nog steeds zo lek als een mandje en ik zie meer mensen met problemen dan voordelen van UPNP (nat poorten die ineens weer dicht staan of juist open en dat soort dingen) daarom heb ik het alle 4 de speedtouches (510/510i) uitgezet.

Verder is linksys over het algemeen best stabiel maakt volgens mij niet uit of je nou linksys of draytek gebruikt als het maar routeert (nee geen discussie aangaan met wel merk wel en niet goed is)

Maar volgens mij heeft linksys zich best bewezen als merk ze zijn niet voor niks overgenomen door cisco.

Maar als je geen problemen hebt met je speedtouch home in router stand dan zou ik die lekker blijven gebruiken. UPNP is echt geen andere router waard. Maar dat is dan weer persoonlijk.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik wilde UPNP omdat een aantal programma's nu niet werkt doordat er poorten niet open gaan. o.a. problemen met download programma's en webcam etc.

Ik heb het eerste speedtouch modem wat kpn leverde denk ik, met 1 LAN poort erop. Staan daar ook poorten in dicht dan? Ik dacht dat het alleen een modem was en geen firewall had? Ik heb er een Repotec IP515H router op aangesloten, zelfde model als Sercom maakt (ruim een jaar oud).

Linksys is wel een stuk goedkoper dan draytek. Ik vind het super irritant als je je pc een hele nacht aan laat staan om iets te downloaden en er dan de volgende ochtend achter komt dat je router weer vast zat 5 minuten nadat je voor de laatste keer gechecked hebt. Dan heeft er voor niks een paar honderd watt de hele nacht aangestaan...

Daarvoor zou ik dus wel een andere router kopen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn nieuwe speedtouch ontvangen en het werkt vooralsnog als een zonnetje!!
De modem zal idd defect geweest zijn.

Dat heeft me heel wat uurtjes gekost.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag dat er nieuwe firmware uit is voor de Speedtouch van versie 4 >> versie 4.2 heeft iemand dat al geprobeerd?

Verwijderd

jazeker we zijn nu 3 jaar later en ik ga het ook eens proberen. En wel met de speedtouch 510 v4 met firmware 4.2.7.
De speedtouch wordt vervolgens aangesloten op m'n linksys befw11s4 router/acces point. Het is de bedoeling dat ze beide als router functioneren en wel naar het volgende model:

Internet--> provider geeft variabel ip

Speedtouch--> Extern ip op dhcp en intern ip op 10.0.0.138(standaard)

Linksys--> Extern ip op 10.0.0.1 en intern op 192.168.1.1

desktop--> 192.168.1.200 (vast ip)
notebook--> 192.168.1.201(vast ip)

Zoals je ziet werk ik zoveel mogelijk met vaste ip's ,dit om de nat firewalls(2x!!) zo makkelijk mogelijk in te stellen.

Ik zal binenkort wel eens mededelen hoe succesvol dit al dan niet is!
Pagina: 1