Toon posts:

Systeem lock-up bij zware belasting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een aantal maanden geleden heb ik een paar nieuwe onderdelen besteld en mede hiervan een nieuwe pc gebouwd. Echter, sinds ik het systeem draaiend heb ondervind ik tijdens zware belasting lock-ups. Onder zware belasting versta ik vooral het spelen van spellen zoals Battlefield 1942, Command & Conquer Generals en Splinter Cell. Allemaal recente spellen die DirectX 8.1 eisen. Onder lock-up versta ik dat het systeem keihard vast slaat, dus geen hanger door windows, maar waarschijnlijk echt een hardware probleem.

Hier een beschrijving van mijn systeem:
moederbord = Asus A7V8X met bios 1011 final met VIA 4in1 4.42 WHQL drivers
processor = AMD XP 2600+ op 333MHz met lownoise cooler van Coolermaster voor de 2600+
geheugen = 512Mb PC2700 DDR SDRam van Kingston ook op 333MHz
kast = chieftec dragon met bijgeleverde 360W voeding, nu tijdelijk ff een AOpen 300W erin gezet met 4 lownoise fans voor koeling
videokaart = Asus GeForce3 Ti500 met Detonator 40.72 WHQL drivers
OS = Windows XP (niet geupdate)

Wat heb ik allemaal al zelf geprobeerd:
Ten eerste heb ik meerdere malen de Technische PMG FAQ doorgenomen en aan de hand daarvan heb ik een aantal dingen kunnen uitsluiten en proberen.
- diverse apparaten losgekoppeld t.b.v. minder stroomverbruik
- temperatuur gechecked bij zware belasting (3D Mark 2001SE en spellen) en ook mijn kast open laten staan.
- diverse drivers geprobeerd voor moederbord en videokaart, nu draai ik de WHQL drivers
- verscheidene keren windows XP opnieuw geinstalleeerd, ik draai nu de engelse pro versie
- met een tooltje mijn geheugen gechecked op errors
- HD's getest
- andere voeding van het merk AOpen (300W) in mijn kast gezet, het probleem leek toen verholpen, maar kwam de volgende dag 2x zo hard terug...
- ook heb ik met pc-probe mijn temperaturen en voltages in de gaten gehouden tijdens zware belasting en dit lijkt stabiel te blijven.

Mogelijke oorzaak:
- het lijkt mij in de videokaart te zitten, want als ik andere detonator drivers (beta's, bijvoorbeeld de 43.00) installeer lijkt het probleem zich vaker voor te doen, vrijwel meteen als ik begin met spelen na het opstarten van een spel. Misschien is het de combinatie van videokaart en moederbord? Is dit misschien bekent bij een van jullie?

Mijn inspiratie qua oplossingen voor mijn probleem is zo langzamerhand uitgeput, ik kan wel allerlei nieuwe onderdelen gaan kopen, maar misschien lost dat niks op en dat is dan natuurlijk zonde van het geld.

Ik ben wel van plan om de Radeon 9700 Pro of 9800 Pro en een nieuwe voeding van Enermax te gaan bestellen, maar dat vind ik nu nog een beetje te riskant.

Misschien kan iemand mij verder helpen of misschien heb ik wat over het hoofd gezien, want ik zit nu al een best wel lang met dit probleem?

Alvast bedankt!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 12:58

Il Ljama

Spits ya in the face!

kan die tijdelijke 300Watt voeding van Aopen niet de boosdoener zijn? Je hebt er al wel e.e.a. mee geexpirimenteerd, maar 300watt is niet erg veel. Had die andere voeding die je geprobeerd hebt ook 300w of meer?

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Verwijderd

Topicstarter
Dat was de standaard voeding van Chieftec met 360W en volgens de FAQ is dat niet echt een aanrader om te hebben... vandaar dat ik overweeg om een Enermax te gaan aanschaffen, maar misschien ligt het probleem wel helemaal niet bij de voeding...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ondervind je het probleem ook wanneer je het boeltje terugklok naar FSB@133 / DDR266?

Ik begrijp dus dat je systeem niet vastslaat wanneer je 3DMark2001SE draait? Heb je ook 3DMark2003 geprobeerd? Welke DirectX versie heb je op je systeem geinstalleerd? DX9 wil nog weleens problemen opleveren.
diverse apparaten losgekoppeld t.b.v. minder stroomverbruik
Had je toen ook de casefans etc.. losgekoppeld? Dus zodanig het boeltje loskoppelen dat alléén de mobo en één HDD zijn gevoed (over HDD's gesproken, hoeveel harddisks heb je in je bak?).
andere voeding van het merk AOpen (300W) in mijn kast gezet, het probleem leek toen verholpen, maar kwam de volgende dag 2x zo hard terug...
Dat lijkt me toch wel een voedingprobleem. In ieder geval idd iets hardwarematigs, omdat je geen BSOD oid krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 18-03-2003 07:49 ]

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
naarmate ik jouw zo hoor, 2 oorzaken: te kleine psu of te hete pc. Geef es wat temps en probeer es je cpu te underclocken (minder warmte en minder stroom nodig)

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze reacties en om ff antwoord te geven op jullie vragen!

- Ik heb mijn FSB ook al een keer teruggeschoefd naar 133MHz/DDR 266MHz.
- Ik draaide eerst DirectX 8.1 en sinds ik Splinter Cell heb geinstalleerd draai ik DirectX 9.0.
- 3DMark2003 heb ik nog niet geprobeerd...
- Ik heb het systeem ook zonder fans, cd-brander en dvd-speler en met 1 HD gedraaid, normaal gesproken heb ik 2 HD's in mijn pc hangen.

- CPU loopt stressed tegen de 40 graden
- GPU zit stressed rond de 50 geloof ik
- moederbord haalt stressed de 25 nog niet eens
Dit alles wel met een dichte kast.

Thanks voor de help!
Pagina: 1