CPU-fan: temp.control eruit slopen?!

Pagina: 1
Acties:

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 05:33
Ik heb nog een Coolermaster DP5-7H53F-OC HSF liggen. Dit is de uitvoering met temp.controlled fan. Het probleem is dat ie vaak zonder reden overtoeren begint te draaien.
Ik wil dus graag die temp.control saboteren zodat de fan altijd maximale toeren draait. Ik kan een diode (?) zien zitten onder de fanbladen. Moet ik die kortsluiten of juist doorknippen? Of heeft dat beide geen nut omdat de fan dan helemaal niet meer draait?

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Kun je dat ding niet softwarematig regelen met SpeedFan?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Captain Pervert schreef op 18 maart 2003 @ 04:17:
Kun je dat ding niet softwarematig regelen met SpeedFan?

Dat zou misschien wel kunnen, maar 't is zeker geen goede oplossing. Speedfan blijft dan met die fan bezig...

• Rekenmachine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Vanuit de bios, misschien, ik heb dat ooit van een vriend gehoord dat dat ook kan werken, tenzij de fan en zijn diode los van de pc zelf staan en in zijn eentje opereert... Dan moet je idd gaan slopen ja

https://www.enwatbenjedan.nl/

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Ik knipte ooit zown diode door... toen wou hij alleen nog maar op minimum toeren draaien, ik denk dus dat je hem moet kortsluiten

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik heb hetzelfde met een thermaltake gedaan.

Diode eraf geknipt en kabeltjes met elkaar verbonden, dan draait ie continu op de hoogste stand. Probleem is, als je de diode er alleen afknipt dat ie dan permanent op de laagste stand draait, en dat is echt heeel laag. Dus je kunt hem beter op hoogste zetten en dan regelen met een busje ofzo, dan hem op laagste zetten, want dan kun je er niks meer mee, gegarandeerd dat ie dan niet hard genoeg draait.

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

KabalA!

[ No-Life ]

Je kan als je die sensor eraf hebt gesloopt ook nog even een potmetertje ertussen solderen ipv kortsluiten (geen idee hoeveel ohm je moet hebben... zou je even na moeten kijken), kan je hem ook nog lekker zelf regelen :)

[ Voor 4% gewijzigd door KabalA! op 18-03-2003 11:13 ]

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 05:33
Het temp.control is een hardwarematige oplossing in de fan. Staat dus los van mobo/bios/software. Speedfan en co gaat niet werken.

Komt er dus op neer dat ik de "kop" van de sensor eraf moet knippen en de pootjes moet shorten :? Ik heb geen behoefte aan een regelbare fan B)
Nou moet ik alleen nog uitvinden wat het maximale toerental is en hoeveel herrie het ding dan maakt. De reden dat ie op de plank ligt is dat ie soms zomaar begon te loeien terwijl de cpu temp. niet veranderd was.
Ik gebruik nu exact dezelfde hsf maar dan zonder temp.control. Die koelt voldoende en maakt ook niet al teveel geluid. Ik hoop dat de fans op de temp.sensor na hetzelfde zijn.
Pagina: 1