Toon posts:

BIOS weg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze namiddag even weggeweest, en zoals altijd m'n pc laten opstaan. Toen ik thuiskwam bleek het systeem vast te hangen. Uitschakelen ging enkel via de schakelknop achteraan op de voeding. Vooraan op de kast kon ik indrukken wat ik wilde, zonder effect.

Toen ik de computer terug opstartte kreeg ik de foutmelding "CPU is unworkable or has changed". Daaropvolgend krijg ik de keuze uit twee opties: del- om het BIOS in te gaan en F1 - om door te gaan. Ik dacht, ik duik snel even het BIOS in om wat instellingen na te kijken, maar buiten een blauwe horizontale lijn onderaan het scherm (waar normaal die witte balk komt net na de BIOS check in w2k en xp) krijg ik niets te zien. Ook duurt het heel lang vooraleer hij iets van hdisks en andere IDE devices gedetecteerd heeft.

Wat me ook opviel is dat m'n computer niet wil opstarten met m'n spik splinternieuwe SuperFlower voeding, pas als ik m'n generisch el cheapo 300W voedingske aansluit krijg ik hem aan de praat.

Ik geloof niet dat er hardware stuk is, want als ik F1 druk en hem gewoon laat opstarten (wat 5 keer op 10 lukt) werkt de computer perfect. Alles wijst er eigenlijk op dat de problemen zich in het BIOS voordoen. Zou het kunnen dat het BIOS corrupt is geworden (misschien door een stroomstoot of schommeling - het is hier nogal stormachtig de laatste dagen) of misschien gewoon weg is. Ik heb al eens het CMOS gecleared en zelfs de CMOS batterij een half uurtje uitgetrokken.

Ik had gedacht aan ne BIOS flash om m'n bios terug te laden, maar ik heb tijdens het boeten geen toegang tot het diskettestation. Kan ik ook vanuit windows flashen?

edit:
ik ben er dan toch in geslaagd om m'n BIOS te flashen, maar nog steeds kan ik niet in het BIOS. Blauwe horizontale lijn blijft

Alle suggesties zijn uitermate welkom.

Verwijderd

Ik heb een paar keer iets vreemds gelezen:

Als je de RPM teller van de voedingsventilator van een Enermax aansluit, kun je problemen krijgen met je BIOS. Heeft die SuperFlower ook zo'n RPM draad? Haal die eens los dan. Wellicht helpt dat. Wazig, maar het schijnt op GoT hier een paar keer te zijn voorgekomen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 23:27:
Wat me ook opviel is dat m'n computer niet wil opstarten met m'n spik splinternieuwe SuperFlower voeding, pas als ik m'n generisch el cheapo 300W voedingske aansluit krijg ik hem aan de praat.

Ik geloof niet dat er hardware stuk is, want als ik F1 druk en hem gewoon laat opstarten (wat 5 keer op 10 lukt) werkt de computer perfect. Alles wijst er eigenlijk op dat de problemen zich in het BIOS voordoen. Zou het kunnen dat het BIOS corrupt is geworden (misschien door een stroomstoot of schommeling - het is hier nogal stormachtig de laatste dagen) of misschien gewoon weg is. Ik heb al eens het CMOS gecleared en zelfs de CMOS batterij een half uurtje uitgetrokken.
Gezien het eerst deel van de quote lijkt het me juist dat alles wijst op probs met je voeding, of lees ik het nou verkeerd? :D

Verwijderd

Topicstarter
Mijn SuperFlower heeft zo geen RPM draadje. Het enige waarmee mijn voeding verbonden is met mijn moederbord is die langwerpige voedingsplug ... Die voeding is nu dus vervangen door een andere. Als hij doorstart werkt hij. Natuurlijk wel op default BIOS settings want in het BIOS kan ik dus niets wijzigen. Zou ik best beginnen uitkijken naar een ander moederbordje?

Verwijderd

Topicstarter
Gezien het eerst deel van de quote lijkt het me juist dat alles wijst op probs met je voeding, of lees ik het nou verkeerd?
Kan zo'n voeding dan je BIOS mee in de vernieling sleuren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 23:46:
[...]

Kan zo'n voeding dan je BIOS mee in de vernieling sleuren?
Misschien als je voeding een aardige stroomstoot afgeeft... maar dan is waarschijnlijk ook de ATX connector en de aansluiting grondig naar de knoppen. Dit komt volgens mij alleen voor bij een blikseminslag of een flinke kortsluiting.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ja, dat had ik toen ik mijn XP1700+ op 2350 Mhz ofzo liet booten :P Was wel goed koel (watergekoeld) maar hij liep vast en ik kon niet eens de bios in...

Het lijkt erop dat er iets met je processor is... Tenminste, dat moet je even in je achterhoofd houden. Wat kun je vertellen over je koeling, temperaturen, processortype uiteraard :), airflow, etcetera?

[ Voor 7% gewijzigd door Captain Pervert op 18-03-2003 00:05 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou denken dat als er iets mis is met de cpu ik helemaal niet meer zou kunnen booten. Het enige dat er mis is is dus dat ik geen toegang heb tot het BIOS. Nu weet ik niet wat de symptomen zijn van een kapotte CPU, omdat dit de eerste zou zijn die ik naar de haaien help. Nu was ik aan het denken om gewoon het moederbord te vervangen, maar daarvoor zou ik graag 100% zeker weten of het probleem daarmee verholpen zal zijn.
Volledige specs van m'n systeem vind je hier terug. Wat de airflow betreft, de kast staat momenteel open. CPU draait wel wat warmer dan gewoonlijk, maar ik ga dadelijk de cooler nog eens opnieuw monteren en zal dan later vandaag weten te zeggen wat de correcte temperatuur is. Nu ben ik wel afhankelijk van VIA's hardware monitor aangezien ik dus niet in het BIOS kan :-/ Ik weet niet hoe betrouwbaar die resultaten zijn.
Enfin, als je ideeën hebt ...

Verwijderd

Wat zijn je voltages? Als die brak zijn start ie ook niet altijd op. is ie wel gewoon stabiel in windows of hangt ie dan ook soms?

Verwijderd

Topicstarter
Voltages staan default ... ik heb enkel m'n VCore wat naar beneden gehaald om de CPU wat cooler te laten draaien. Dat heeft hij maanden lang goed gedaan, dus ik geloof niet dat die wat lagere VCore waarde voor de problemen zorgt.
Ik heb de indruk dat m'n systeem stabiel draait in windows.

edit:
Blijkbaar werkt alles perfect op uitzondering van DivX en Windows Media Files

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 10:32 ]

Verwijderd

Ik bedoel je 12V en je 5V lijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
Excuses ... 12V zit op 12.25 en de 5Volts lijn zit op 4.88 Dit zijn de waardes van die NoName 300 Watts voeding. Ik ga dadelijk nog eens proberen met die SuperFlower, maar ik denk dat die het niet meer zal doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 maart 2003 @ 09:57:
edit:
Blijkbaar werkt alles perfect op uitzondering van DivX en Windows Media Files
Waarschijnlijk dan toch problemen met je processor. Ik ben wel eens een vergelijkbaar probleem tegen gekomen, toen was de core een heel klein beetje te heet geworden waardoor er geen divxjes en jpegs meer geopend konden worden, voor de rest deed de pc het prima... CPU vervangen en weg was het probleem weer. Kan je niet ergens een andere CPU vandaan halen om te proberen of dat het probleem oplost?

Verwijderd

Topicstarter
Nee ... ik woon in Spanje en ken niet meteen iemand in de buurt die een AMD processor heeft die ik eventjes kan lenen. Maar is die kapotte CPU dan ook de reden waarom ik niet in m'n BIOS kan of is zowel CPU als Moederbord naar de haaien?

Verwijderd

Topicstarter
Heb heel m'n pc eens gedemonteerd. DWZ alles dat los kan heb ik eens losgemaakt; dus ook de CMOS batterij nog maar eens ... CPU eens terug voorzien van een nieuw laagje arctic silver en de cooler terug zorgvuldig geïnstalleerd.
Bij het terug opstarten kon ik terug in het BIOS en alles lijkt nu terug normaal te verlopen. Ook divx en mp3's kan ik nu terug afspelen.
In ieder geval hartelijk bedankt voor alle reacties. Mocht er toch nog iets misgaan, dan brei ik verder op deze thread.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 17:53 ]

Verwijderd

gelukkig dat ie weer doet ! en is het een beetje zonnig is spanje :P

Verwijderd

Topicstarter
Het is hier absoluut rotweer. Heel veel wind en regen, en ik woon nochtans in het zuiden -- niet zo ver van Gibraltar. 8)
Pagina: 1