Toon posts:

Geluidskaart, welke?... Terratec?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb altijd gewoon gebruik gemaakt van mijn on-board geluidskaart (ik weet het, ouch!), maar ik ga een receiver kopen en wil nu op een goede manier computer doorverbinden naar receiver. Op het moment heb ik vanuit jack (audio-uit) een verloopstekkertje naar twee keer tulp, die dan gewoon in de cd-ingang van mijn stereo gaan... maar dat is natuurlijk niet erg netjes (1. ik kan geen cd's meer luisteren via stereo en 2. kwaliteit is natuurlijk niet zo mooi).
Dus: receiver en computer daarop aansluiten (daar zitten toch zo veel aansluitingen op, i.t.t. stereo-toren ;-)).

Ik geloof dat er nog twee manieren zijn om het geluid van comp naar geluidsinstallatie te verbinden, klopt dat?
1. je hebt drie (of misschien wel 6) uitgangen op je geluidskaart, en die verbind je met ieder een kabeltje naar een ingang op receiver...?
2. je hebt een SPDIF uitgang, dan leg je 1 kabeltje tussen comp en receiver, en receiever kan er dan mooi surround van maken...?

Mijn vraag is dus nu: welke geluidskaart moet ik hiervoor kopen?
Ik heb gehoord dat de Audigy een wat afwijkende SPDIF uitgang heeft (alleen voor echte Creative boxen ofzo?), en dat terzijde, dat Terratec zeer goede (en betaalbare!) kaarten heeft...

Mijn budget is ongeveer 100 Euro: ik wil wel een kaart waar ik ook voor de volgende computers wat aan heb, met natuurlijk een zo goed mogelijke kwaliteit... maar ik weet eerlijk gezegd niets van de Terratec-kaarten en het is me ook niet duidelijker geworden na wat web-browsen. Kunnen jullie me helpen?

Samenvattend eigenlijk twee vragen:
1. welke manieren zijn er en wat is "de beste" manier om computer audio op receiver aan te sluiten?
2. welke geluidskaart raadt je aan te kopen (liefst Terratec, omdat ik daar veel goede verhalen over heb gehoord).

Daarnaast bedenk ik me nu nog een vraag:
3. kan je met verloopstekker van jack naar tulp niet door je receiver d.m.v. dolby prologic 2 een soort van surround-effect laten genereren? of is dit echt duidelijk minder mooi dan als je het netjes via de vijf uitgangen of SPDIF doet? Ik wil het nu gewoon in 1 keer helemaal goed aansluiten, dus graag geen amateuristisch gedoe meer zoals die verloopstekkertjes ;-)

(P.S. wat het nu is: computer met jack -> 2x tulp in stereo... wat het moet worden: computer -> receiver met 5.1 boxen + dvd/cd speler - een kleine home cinema dus...)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 22:41 ]

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

wat ook wel belangrtijk is om te mee te laten wegen is of je veel spellen speelt of vindt je muziek (cd's mp3) belangrijker als je namelijk muziek belangrijker vindt, raad ik je een hercules aan en anders een aug2

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 20:51

Frits Flits

SOUND! Designer

Ik heb een Terratec Sky gehad en heb nu een Audigy 2.

De Terratec Sky had problemen dat hij niet 2 verschillende samplerates tegelijkertijd kon afspelen/opnemen. Lekker met Winamp en een voice-gesprek.
Daarbij had hij vertraging in spellen en liepen mijn drivers voordurend vast. Dit had ik ook in Windows 98Se (dual boot met XP).

Toen hebben we dat ding in mijn vaders bak gezet (WinME) en had hij het nog steeds. De kaart hebben we toen opgestuurd naar Informatique en hun contrateerde dezelfde problemen.

Van het weekend heb ik een Audigy 2 gekocht en alles werkt perfect. De spellen, afspelen/opnemen in verschillende samplerates, geluidskwaliteit is erg goed. Hiervoor had ik een Audigy 1 en die vond ik niet zo goed. Ik hoorde vaak ruis en de geluidskwaliteit viel tegen. Daarnaast deed hij het wel goed in games..

It's up to yours. De Audigy 2 heb ik nieuwe voor €120,- kunnen kopen.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel soms wel wat spellen ja, maar zeker niet vaak. Misschien met een nieuwe comp dat ik het weer wat zal doen, dus dan moet de kaart natuurlijk niet vastlopen ;-)

Maar kan iemand misschien de manieren om een computer op receiver aan te sluiten even noemen? (dus welke uitgangen op comp/ingangen op receiever en welke soort kabels en hoeveel) Aan de hand daarvan zoek ik dan wel gewoon een geluidskaart uit die een beetje mooi lijkt voor 100 euro of minder.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:14

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 18 March 2003 @ 18:22:
Ik speel soms wel wat spellen ja, maar zeker niet vaak. Misschien met een nieuwe comp dat ik het weer wat zal doen, dus dan moet de kaart natuurlijk niet vastlopen ;-)

Maar kan iemand misschien de manieren om een computer op receiver aan te sluiten even noemen? (dus welke uitgangen op comp/ingangen op receiever en welke soort kabels en hoeveel) Aan de hand daarvan zoek ik dan wel gewoon een geluidskaart uit die een beetje mooi lijkt voor 100 euro of minder.
Tja, ik heb 2 geluidskaarten in mijn systeem hangen. Een Audigy Platinum en een Aureon Space.

De Aureon klinkt wel goed, maar heeft wel eens problemen met sommige games, 2 streams tegelijk afspelen gaat niet goed etc. :( Ik hoop dat driver updates dat in de toekomst gaan verhelpen. Het is per slot van rekening nog een nieuwe kaart.

Audigy doet het perfect. Aureon heeft analoge en optische aansluitingen. Audigy heeft alleen analoog, tenzij je net als ik de Platinum versie hebt, dan heb je ook een optische in/uitgang. Plus de Audigy heeft FireWire aan boord. Wel handig als je PC dat nog niet heeft :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
kijk anders eens voor een Turtle Beach. Maken ook hele goede kaarten. Creative is altijd goed. Heb nog nooit problemen gehad met "afwijkende" spdif, daar kan ik je dus niet mee helpen

iRacing Profiel

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-08 17:35
Je zou kunnen overwegen te kiezen voor een Terratec Aerion 5.1 Fun.
Voor 44,95 bij Dynabyte bijv..

Komt een geweldig geluid uit!! :) zeker een aanrader.
En bovendien optisch in en uit..

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ik wil er niet een apart topic voor openen, dus ik hoop dat ik hier terloops schaamteloos gebruik mag maken van je topic ;) want ik zit eigenlijk met dezelfde soort vraag... en dezelfde situatie :) (onboard sound, met twee tulpjes en die in mn home cinema systeempje :P) Heb last van een erge ruis als het stil is, en dat is niet lekker...

eigenlijk zoek ik dus ook een nieuwe geluidskaart, maar belangrijker vind ik het van tevoren te weten hoe ik het inderdaad ook kan aansluiten zodat ik daar geen last meer van heb, en bovendien of ik dan leuk AC3 geluid van divxjes kan krijgen (kijk veel divx en luister veel mp3, gamen doe ik nooit).

Ik zit ook al met de search te stoeien, ik heb geen 5 aansluitingen achter mn setje, dat is nl een alles-in-1, en geen losse componenten: hier staat alles overzichtelijk welke in en uitgangen ik heb... dus de vraag sluit ook gewoon aan bij de topicstarter, kan ik hier mooi geluid uit krijgen, evt met een of andere surround?

(sorry als ik nu aan topickaping doe, maar het komt wel aardig overeen wat we vragen volgens mij)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Rickstah
  • Laatst online: 07-08 17:35
LuNaTiC schreef op 19 March 2003 @ 14:07:
ik wil er niet een apart topic voor openen, dus ik hoop dat ik hier terloops schaamteloos gebruik mag maken van je topic ;) want ik zit eigenlijk met dezelfde soort vraag... en dezelfde situatie :) (onboard sound, met twee tulpjes en die in mn home cinema systeempje :P) Heb last van een erge ruis als het stil is, en dat is niet lekker...

eigenlijk zoek ik dus ook een nieuwe geluidskaart, maar belangrijker vind ik het van tevoren te weten hoe ik het inderdaad ook kan aansluiten zodat ik daar geen last meer van heb, en bovendien of ik dan leuk AC3 geluid van divxjes kan krijgen (kijk veel divx en luister veel mp3, gamen doe ik nooit).

Ik zit ook al met de search te stoeien, ik heb geen 5 aansluitingen achter mn setje, dat is nl een alles-in-1, en geen losse componenten: hier staat alles overzichtelijk welke in en uitgangen ik heb... dus de vraag sluit ook gewoon aan bij de topicstarter, kan ik hier mooi geluid uit krijgen, evt met een of andere surround?

(sorry als ik nu aan topickaping doe, maar het komt wel aardig overeen wat we vragen volgens mij)
zie mijn topic boven je :)
is een goeie soundcard en je kunt optisch.
tenzij je coaxial wilt gaan...

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Dag topicstarter en LuNaTiC :) ik zou eens kijken naar de terratec aureon fun... 5.1 kaartje maar wel met een optische in en uitgang... voordelen van optische bekabeling zijn natuurlijk allang bekend, slechts 1 probleem rest, de lengte van de kabel kan niet gigantisch zijn en de kabels zijn redelijk duur in aanschaf... verder zijn de terratec kaarten van tegenwoordig een stuk beter ondersteunt dan in de tijd dat ik zo'n ding gekocht heb....

Ik heb inmiddels zelf een audigy platinum, leuk spul, maar mijn volgende kaart gaat ook een terratec worden... waarom vraag je je dan af, nou terratec gaat een stuk zuiniger om met resources en levert niet van die bagger software zoals creative wel doet... Maar das eigen mening... verder houdt ik m nog wel dus te koop istie niet ;)

Deze plek is te koop.

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-08 20:51

Frits Flits

SOUND! Designer

Audigy 2 heeft geen bagger software mee. Hij werkt probleemloos hier.
Maar idd, voor onder de €100,- is denk de Terratec Aureon Fun 5.1 het beste.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Np, echt topickapen was het niet, en als ik meer kan lezen over audio-aansluitingen op home cinema ben ik blij ;-)

Okay, ik heb al heel wat gelezen, en heb nu eigenlijk vragen over de volgende onderwerpen:
1. is een dure audiokaart wel nodig als je hem op een receiver aansluit?
2. is een dure audiokaart uberhaupt nodig, voor mij?
3. is coax-aansluiting beter dan optical? en waarom?

1.
ik wil best 130 euro uitgeven voor een audigy 2 player, maar 60 euro voor een terratec is natuurlijk ook mooi... dus: als je een geluidskaart aansluit op receiever, heeft de kwaliteit van de kaart dan nog echt invloed op de kwaliteit, of niet? dus: zal je het verschil niet horen tussen een audigy 2 player + receiver en een aureon 5.1 fun + receiver?

2.
ik ben niet een audiofiel die het verschil kan horen tussen zeer goede en uitstekende geluidskwaliteit. Maar ik wil nu eigenlijk wel een geluidskaart waarmee ik nog een hele tijd vooruit kan. Is dan zo'n kaart van 70 euro voldoende, denk je, of zou je dan toch aan 130 euro gaan denken?

En: ik heb bijvoorbeeld gekeken naar de Terratec DMX 6Fire LT (zelfde prijs als Audigy 2 player), en daar zitten nog meer connectoren op dan op Audigy... met de geluidskwaliteit voor muziek zit het wel goed geloof ik, maar hebben Terratec-kaarten niet een beetje last van spellen? (haperend geluid?)

3.
ik was eigenlijk juist op zoek naar een geluidskaart die beide had (optical en coaxiaal), maar volgens mij zijn de audigy 2 player en de terratec dmx 6fire lt (en die nog betere van terratec) de enige kaarten die beiden hebben.
Maar alle receivers die ik heb gezien hebben slechts een optische ingang, en GEEN coaxiale ingang (wel coax * 2 voor stereo), of kijk ik gewoon verkeerd? Ik kan nergens een receiver vinden met coax S/PDIF.
Is optical beter dan coax of andersom? waarom?

• xdc
  • Laatst online: 00:04

xdc

Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 01:38:
Np, echt topickapen was het niet, en als ik meer kan lezen over audio-aansluitingen op home cinema ben ik blij ;-)

Okay, ik heb al heel wat gelezen, en heb nu eigenlijk vragen over de volgende onderwerpen:
1. is een dure audiokaart wel nodig als je hem op een receiver aansluit?
2. is een dure audiokaart uberhaupt nodig, voor mij?
3. is coax-aansluiting beter dan optical? en waarom?

1.
ik wil best 130 euro uitgeven voor een audigy 2 player, maar 60 euro voor een terratec is natuurlijk ook mooi... dus: als je een geluidskaart aansluit op receiever, heeft de kwaliteit van de kaart dan nog echt invloed op de kwaliteit, of niet? dus: zal je het verschil niet horen tussen een audigy 2 player + receiver en een aureon 5.1 fun + receiver?

2.
ik ben niet een audiofiel die het verschil kan horen tussen zeer goede en uitstekende geluidskwaliteit. Maar ik wil nu eigenlijk wel een geluidskaart waarmee ik nog een hele tijd vooruit kan. Is dan zo'n kaart van 70 euro voldoende, denk je, of zou je dan toch aan 130 euro gaan denken?

En: ik heb bijvoorbeeld gekeken naar de Terratec DMX 6Fire LT (zelfde prijs als Audigy 2 player), en daar zitten nog meer connectoren op dan op Audigy... met de geluidskwaliteit voor muziek zit het wel goed geloof ik, maar hebben Terratec-kaarten niet een beetje last van spellen? (haperend geluid?)

3.
ik was eigenlijk juist op zoek naar een geluidskaart die beide had (optical en coaxiaal), maar volgens mij zijn de audigy 2 player en de terratec dmx 6fire lt (en die nog betere van terratec) de enige kaarten die beiden hebben.
Maar alle receivers die ik heb gezien hebben slechts een optische ingang, en GEEN coaxiale ingang (wel coax * 2 voor stereo), of kijk ik gewoon verkeerd? Ik kan nergens een receiver vinden met coax S/PDIF.
Is optical beter dan coax of andersom? waarom?
ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar deze antwoorden iemand?

slimmehotspot.nl

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik ga pas antwoord geven als ik weet wleke speakers en reciever deze Woutiewout heeft(in gedachte :P ) :Y)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

even nog een puntje waar je op moet letten ivm met "afwijkende" digitale uitgangen. Ik heb thuis een sblive! aan een yamaha personal receiver hangen de RP-U200. Deze heb ik ook digitaal aangesloten, dvd's kijken is perfect, gewoon de sblive! AC3 laten uitpoepen, en de receiven laten decoderen. Er is echter ook een nadeel: Geen enkele geluidskaart kan AC3 encoderen (verwar dit niet met decoderen) Daarmee wil ik zeggen: als je een spel speelt, heb je geen dolby digital, en dus geen ruimtelijk, positioneel geluid! Hooguit dolby prologic. Wil je dit toch hebben dan zal je de versterker analoog moeten aansluiten (iets wat mijn versterker niet kan, maar goed, die heeft ook een usb aansluiten :P). Wat creative namelijk doet met een digitale speaker setjes, is idd met een "afwijkende" kabel, 3x digitaal stereo 2.0 naar de speakers sturen. Dus wil je goed geluid in spellen, dan moet je dit goed in je achterhoofd houden. Ik heb al gekeken naar bv AC3 softwarematig te laten encoderen, maar dit is realtime gewoon niet mogelijk, bovendien zijn er maar weinig software ac3 encoders, en die er wel zijn, zijn erg duur, en kun je niet gebruiken om audio van een spel te encoderen.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 maart 2003 @ 10:25:
....Er is echter ook een nadeel: Geen enkele geluidskaart kan AC3 encoderen (verwar dit niet met decoderen)...
De NForce2 chipset kan op moederborden die zijn uitgerust met de juiste southbridge realtime AC3 encoderen. Zie bijvoorbeeld de review van dit epox bordje

Dit wordt SoundStorm genoemd. :)

Verwijderd

tja, maar dat soort oplossingen zitten nog niet op een losse kaart ;)

Verwijderd

Toch maar even nog een reactie in dit topic (is de meest recente van deze search).

Ik heb dus met Yahoo! en Google gezocht, maar er is geen één fatsoenlijke review over deze kaart te vinden (tenzij je Frans of Italiaans erg goed is).

Mag ik uit deze (en andere posts) toch concluderen dat je je geen buil kan vallen aan die Aureon Fun? Zijn er nou veel problemen met storingen zoals vastlopers? En hoe is de Linux ondersteuning? Iemand?

Verwijderd

Koop het kaartje, maak binnen 7 dagen een review. Alsie niet bevalt, gewoon terug sturen, en het aankoopsbedrag terug vragen. Kost je dan alleen wat verzendkosten ;)

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kijk ook eens naar een Audiotrak Maya 44 kaartje, perfecte kwaliteit, microfooningang met fantoomvoeding, spdif, zeer lage latency...4 ingangen, 4 uitgangen..kost 139 euro bij feedback.nl

• xdc
  • Laatst online: 00:04

xdc

om binnen het budget te blijven van 100,- euro kan je een simpele terratec nemen met optical out , moet je receiver wel een optical / toslink ingang hebben ,
deze sluit je dan aan dmv een professionele optical draad. 10 meter kost tegenwoordig nog maar rond de 25.- euro! dan heb je een draad van goeie kwaliteit
kijk voor draden bv eens op www.elektronicaonline.nl daar heb ik de mijne vandaan.

coaxiaal is dus niet eens nodig op een geluidskaart.
En deze kaarten met coaxiaal zijn ook meestal gelijk wat duurder
dan de terratec exemplaren met alleen optical in/out

[ Voor 19% gewijzigd door xdc op 25-04-2003 13:34 ]

slimmehotspot.nl

• Krewcial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-05-2011

Krewcial

Pukke Bo!

Dé manier om dat 5.1 geluid naar je reciever te krijgen is via een Optische kabel of een Coaxiale kabel (lijkt op een composiet, alleen digitaal). Wat ik ga doen is binnenkort een Asus A7N8X aanschaffen, met geintegreerde Soundstorm APU (audio processing unit) die zelf Dolby Digital kan ENCODEN, wat ie doet is dus het geluid dat ie aangestuurd krijgt, encoderen naar DD5.1, en dan via de coaxiale uitgang naar je reciever sturen die het op zijn beurt dus weer decode, volledig digitaal, en voor kwaliteit hoef je ook niet te schamen, in veel tests kun je lezen dat ie weinig tot niets onder doet voor een Audigy 2. Ook een mooie oplossing natuurlijk... bord is geloof ik iets van 160-170...misschien iets voor de toekomst...

Drugs lead nowhere, but it's the Scenic Route...

• Krewcial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-05-2011

Krewcial

Pukke Bo!

Edit: Coaxiaal is beter dan optisch, heb destijds zelf een optische kabel gekocht voor van me dvdspeler naar me reciever, van het merk Oehlbach, uit Zwitserland, is erg goed... heb er toen nog 80 gulden voor betaald..was een optische kabel van 1 meter, bij Polectro Plaza...

(sorry voor de dubbele post, maar ik had mezelf gequote en toen die edit erbij gezet ipv op edit te klikken:S)

[ Voor 64% gewijzigd door Krewcial op 25-04-2003 13:42 ]

Drugs lead nowhere, but it's the Scenic Route...

• Roughy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 20:24
Ik heb nu een half jaar een Aureon Fun(2 dagen na uitkomst gekocht) en ik vind het echt een super kaart. Mijn computer heb ik nu via een +/- 10 meter lange optische kabel aan mijn Denon receiver gekoppeld en het klinkt echt goed. Ik heb hiervoor een jaar lang lopen kl*ten met een SB live 5.1 :X welke ik via de spdif had gekoppeld, maar daar kwam brak geluid uit en allerlei vage problemen waren er.
Ik kan nu niet de link vinden, maar er is een review geweest van de geluidskaart, waaruit bleek dat de optische uitgang een net zo goed signaal geeft als kaarten die 5 tot 10 keer zo duur zijn(weinig vervorming en ruis).

Maar ja om het kort te houden: KOPEN! :*)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Er zijn dacht ik ook tuners die tulp-stekker ingangen hebben voor cnter, woofer, links, rechts en surround speakers. Die aansluiting kun je dan ook gebruiken met een AC3 kaartje dat die 3 jack-uitgangen heeft (en dan 3 kabels jack naar rode en witte tulpstekker gebruiken).

Voor de geluidskwaliteit heeft uiteraard coax of optisch de voorkeur.
Als ik dan beredeneer dat coax nog altijd een koperdraad is, ommanteld weliswaar, maar dan wellicht toch nog gevoelig voor storing (oké meest waarschijnlijk bij een lange kanel verwacht ik), dan verwacht ik dat optisch een betere kwaliteit geeft.
Het is dan natuurlijk wel afwachten wat je versterker met dat aangeleverde geluid doet (als die optisch aangeleverd geluid sterker vervormt, ben je toch weer beter uit bij coax).

Ikzelf heb trouwens een sweex AC3 geluidskaart (18 euro bij Alternate), die die 3 uitgangen heeft (geen spdif uit).
Op een speakerset van aldi (5 + woofer) gaf dat geen slecht geluid. In ieder geval prettig genoeg om een enkel dvd-tje te draaien naar mijn smaak. Op dit kaartje verbind je de digital-out van je DVD-rom met de spdif-in connector (2 pinnetjes; dus interne verbinding in de pc)

[ Voor 21% gewijzigd door Brothar op 25-04-2003 14:05 ]

eagle

Verwijderd

Gelukkig is deze thread toch nog op gang gekomen :)
Ga binnenkort maar eens 40 euro uitgeven denk ik. Eerst die 512 MB extra geheugen er maar eens bij prikken :P
Pagina: 1