[RedHat] Nieuw mainboard - herinstall?

Pagina: 1
Acties:

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 23:37
Ik ga over een paar dagen dus een nieuw mainboard in mijn RedHat 7.3 servertje plaatsen.

Alvast vantevoren, ik wil niet hoeven uitleggen waarom ik RedHat 7.3 heb en geen andere linux variant, okee? :) Nou de vraag dus: Als ik in een Windows PCtje een nieuw mainboard plaats, werkt het soms, soms ook niet.

Hoe zit dat nou met een Linux installatie? Kan dat zich zomaar vanzelf aanpassen aan het nieuwe mainboard (ik heb geprobeerd eenzelfde mainboard te vinden maar dat ging niet) of moet ik dan allerlei trucjes uit gaan halen?

Bedankt :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

RedHat is standaard erg modulair. Dit wil in principe zeggen dat het gelijk zal werken, en da's mijn ervaring ermee ook :). Denk er alleen aan dat je je HD's en cd-spelers op dezelfde IDE poorten aansluit. :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:46
Als je zelf een kernel hebt gecompileerd met precies de benodigde hardware, dan kun je het beste van te voren vast een nieuwe maken (als je weet wat voor chipsets e.d. er op het nieuwe mobo zitten).

Als je gewoon de standaard kernel van Red Hat (+bijbehorende modules) gebruikt, gaat het denk ik gewoon goed. Tijdens het opstarten even opletten of er nog dingen zijn die hij niet herkent ofzo...en dat daarna je drives wel in DMA mode staan (zo niet, dan valt het je waarschijnlijk wel op aan de geweldige snelheid die je systeem haalt :P )

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden een socket 7 mobo vervangen door een slot 1 en Linux deed het als nooit tevoren.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik neem aan dat als je niet al te gekke veranderingen in chipsets en exostische integrated meuk gaat uithalen er weinig aan de hand is. Bij overgang Intel > VIA (en vice versa) chipsets zou ik even oppassen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

In aanvulling op de rest:

Dat hangt er onder andere van af welke kernel versie je hebt en of deze ondersteuning heeft voor de chipsets van je nieuwe board. Als je een spiksplinternieuwe chipset op je mainboard hebt loop je kans dat je huidige versie van de kernel (vooral als deze niet al te recent is althans) die ondersteuning nog niet heeft.
Pagina: 1