crosscable netwerk 2k/me werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23
voor de mensen die niet alles willen lezen, zie 3e post voor huidige (beetje veranderde situatie) en pics in 2e post

ik probeer een netwerk te maken dat er als volgt uitziet

[internet]<=>[pc1]<=>[pc2]<=>[printer]

[internet] = lan verbinding met de universiteit via nic1 op pc1
[pc1] = win 2k (en winxp)) // 2 nic's // amd 500
[pc2] = win me // 2 nic's (1 heeft problemen met windows dus tijdelijk uitgeschakeld)
[printer] = hp laserjet series II

ik heb eerst geprobeerd met
ip = 192.168.0.1 (pc1) en 192.168.0.2 (pc2) en submask = 255.255.255.0

maar dat wilde niet lukken, veel dingen geprobeerd maar merkte weinig van een verbinding....

toen probeerde ik even winxp op pc1 (is niet mijn standaard os daar) omdat die net als winme de functie thuisnetwerk o.i.d. heeft. Daarmee lukt het me goed om een verbinding te maken en VNC (een programma voor remote desktop bediening) te draaien. delen van internet werkte niet goed maar daar heb ik ook niet veel aandacht aan besteedt. Printer heb ik onder winxp toe kunnen voegen. Printen ging gedeeltelijk goed (testpagina kon hij de 1e 8KB uitprinten en verder niet :S printen vanuit applicaties liep applicatie vast; printen via vnc dus vanuit winme gaat wel goed)

Mijn volgende stat was de instellingen vanuit winxp overzetten naar win 2k (de wizzard die je op een diskette kan zetten werkt alleen onder 95/98/me/xp }) ) dit houdt in dat:
ip automatisch verkrijgen
dns automatisch verkrijgen

dus gedaan, gereboot en heb ik gekregen
(zelfde als ik in winxp had gekregen 169.254.203.3; winme = 169.254.123.118) nu kan ik via 'entire network' en 'microsoft windows networks ' 2 netwerken vinden nl 'THOMAS' zoals ik het netwerk overal genoemd heb en 'workgroup'

In workgroup zit een pc die heet 'bas' en heb geen idee wat die daar doet, hangt hier niet rechtstreeks aan iig (misschien via uni netwerk :S ken wel iemand op uni die redelijk wat met pc's doet en bas heet...)

In THOMAS zie ik THOMASPC (=pc1) en THOMASSERVER (=pc2) als ik THOMASSERVER probeer te benaderen lukt dat niet en krijg ik foutmeldingen dat hij niet verbonden is o.i.d. (hij geeft nu TERWIJL IK NIETS VERANDERD HEB zelfs niets aan.. dus ook neit THOMASPC terwijl hij net ook na een paar keer refreshen steeds zowel THOMASPC als THOMASSERVER aangaf... ook toen hij hem daar aangaf kon ik niet pingen)
Dus momenteel wel het netwerk thomas, maar daar niets in; zelfs zichzelf niet

Als ik via [pc1] kijk dan zie ik alleen THOMASSERVER wat dus die computer zelf is

weet iemand hoe ik het beste te werk kan gaan om dit goed te laten werken? de hardware is iig het probleem niet anders had hij onder xp niet gewerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door pietje63 op 19-03-2003 10:01 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• pietje63
ik heb nu nog een keer geprobeerd via
192.168.1.1 op [pc1] en
192.168.1.2 op [pc2]
en subnet mask op 255.255.255.0

nu zie ik in de workgroupen nog steeds niets; maar ik kan vanaf pc1 wel pingen naar pc2
vanaf pc2 krijg ik bij iedere host (zelfs 192.168.1.2) doelhost onbereikbaar
met mijn vnc prog kan ik vanaf pc1 wel inloggen op pc2

terwijl ik dit verhaal aan het typen ben gaat het alweer fout..
eerst valt de vnc uit
dan kan ik vanaf pc1 niet naar pc2 pingen
dan kan ik op pc2 wel weer naar zichzelf pingen
maar niet naar pc1

dus de verbinding is weer helemaal weg :S

hij wil gewoon niet meewerken....

[edit]
nu gereboot
deed de verbinding het weer EVEN
70 paketjes ontvangen (86 verzonden)
weer even ingelogd met vnc
en dan verbinding weg...
pingen lukt ook niet meer en als ik ping komen er ook geen verzonden paketjes bij (ik weet niet hoe dat normaal zit...)`

[edit again]
even wat screenies
tracert levert trouwens wel de naam van pc2 (thomasserver op)
Afbeeldingslocatie: http://www.t-h-o-m-a-s.nl/files/files/trace.jpg
verder 2 plaatjes over mijn groep settings // dat hij helemaal leeg is zelfs ikzelf niet
Afbeeldingslocatie: http://www.t-h-o-m-a-s.nl/files/files/group.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.t-h-o-m-a-s.nl/files/files/group2.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door pietje63 op 17-03-2003 22:30 . Reden: meer info zie onder edit ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• pietje63
subtiel schopje...

momenteel is de situatie nog steeds zo:

*via winxp werkte alles perfect...
*verbinding na opstarten win2k is goed (ping/tracert -> tracert geeft ook naam pc)
*ik kan de computers bij elkaar niet zien in 'workgroup' (zoals ik het nu genoemd heb)
*vanuit win2k zie ik soms wel een voor mij onbekende pc in workgroup (waarschijnlijk via universiteits netwerk)
*vnc client kan ik opstarten maar die werkt meestal maar heel kort
*bestanden en printers delen werkt niet aangezien ik de andere pc nergens kan vinden