Toon posts:

ADSL signaalsterkte 's avonds zwakker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in mijn router de signaal sterkte aflezen, nu viel het me op dat die signaalsterkte 's avonds toch wel verschilt met 's ochtends.

Dit hieronder is van 's avonds, terwijl het 's ochtends stabiel op 43.6 blijft lopen.
Bij line attenuation heb ik 's ochtends 14.0 dB ipv 15.0 dB

Downstream Upstream
SNR Margin 41.3 19.0 dB
Line Attenuation 24.0 15.0 dB

De verbinding is overigens wel altijd stabiel.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ja en :?

je wilt weten dat dit komt doordat het druk is?

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat ik een eigen lijn had.. naar de centrale dus signaalsterkte altijd hetzelfde.. maar ik kan het mis hebben

Verwijderd

Je deelt je lijn met 25 mensen (bbned) of met 40 mensen (KPN) en niet zoals bij kabel met de hele buurt. Je hebt dus geen eigen lijn. Wil je een eigen adsl lijn, dan kost het veel meer geld, denk aan 500 euro per maand.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Verwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 20:15:
Ik dacht dat ik een eigen lijn had.. naar de centrale dus signaalsterkte altijd hetzelfde.. maar ik kan het mis hebben
Vanaf de centrale lopen de telefoonlijnen in bundels naar verdeelkasten in je straat/wijk, waardoor er wel degelijk sprake van overspraak kan zijn.

Maar, volgens mij stoort een ongebruikte ADSL-lijn net zo hard als een lijn die fullrate 8Mbit aan het downen is, dus zou er wat dat betreft geen verschil tussen ochtend en avond mogen zijn.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:47
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 20:20:
Je deelt je lijn met 25 mensen (bbned) of met 40 mensen (KPN) en niet zoals bij kabel met de hele buurt. Je hebt dus geen eigen lijn. Wil je een eigen adsl lijn, dan kost het veel meer geld, denk aan 500 euro per maand.

De lijn naar de telefooncentrale DSLAM is 1:1, niet gedeelt dus.

Pas vanaf deze DSLAM kan het tot max 1:25 overbooked worden. Maar dit gebeurd bijna nooit. En in de internet backbone kan je natuurlijk tot de maximale overbooking ingeperkt worden.

Ik heb dus ook geen idee waarom de waardes van de topicstarter zo schommelen...

[ Voor 26% gewijzigd door Xandrios op 17-03-2003 20:24 ]

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Cutebritney schreef op 17 maart 2003 @ 20:22:

[...]

Pas vanaf deze DSLAM kan het tot max 1:25 overbooked worden. Maar dit gebeurd bijna nooit. En in de internet backbone kan je natuurlijk tot de maximale overbooking ingeperkt worden.
Dit is ook nog eens afhankelijk per provider en per abbo.
Maar dit is eigenlijk nu niet eens van toepassing, want er ligt nu nog voldoende bandbreedte van de centrales naar de providers toe.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er 's avonds nog steeds veel analoog geinternet wordt en dat dat wat extra ruis op de lijn geeft maar ik geef toe dit is een hele zwakke theorie

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

TrailBlazer schreef op 17 maart 2003 @ 20:32:
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er 's avonds nog steeds veel analoog geinternet wordt en dat dat wat extra ruis op de lijn geeft maar ik geef toe dit is een hele zwakke theorie
Opzich zou het inderdaad een vrij aardige theorie kunnen zijn dat er 's avonds meer gebruik wordt gemaakt van telefonie. Een lijn die niet wordt gebruikt, noch voor ADSL, noch voor telefonie, geeft geen storingen. Een lijn waarop gebeld wordt wel enigszins.

Overigens bedenk ik me nu net, dat USB-volk, dat heeft geen 24/7 ADSL. Dus kan de theorie dat mensen 's avonds gaan internetten en attenuation verhogen ook best betrekking hebben op ADSL-overspraak.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
De verschillen zijn niet enorm groot, er zit een max van 2.5 dB verschil tussen.
Maar verschil is er wel B)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Laat maar ik zit te lullen :D

[ Voor 98% gewijzigd door maartena op 18-03-2003 00:33 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 14:37

JeroenT

hoi!

Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 19:59:
Bij line attenuation heb ik 's ochtends 14.0 dB ipv 15.0 dB
Ja, dat is toch beter als je minder Attenuation (verzwakking) hebt?

Ik zou zeggen waar maak je je druk om ? want de lijn is dus een stukje beter
's ochtends......

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenT op 18-03-2003 01:02 ]

Verwijderd

ik heb ook nog een gelijksoortig vraagje, ik heb nog niet zo lang adsl 3,3Mbit, maar ik krijg hier maar 2,5 Mbit ongeveer omdat ik te ver van de centrale zit, het is wat onstabiel valt heel af en toe uit maar goed... Sinds een week of zo krijg ik maar 1,2 tot 1,5 mab Mbit download meer, de upload blijft steeds 128Kbit...

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51
hoe lang is je kabel van je modem tot je kpn-wcd? Staan er storingsbornnen (TL, tv, magnetron) etc in de buurt?

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Er zijn zoveel factoren die een rol spelen daarbij. Zelfs een temperatuurafhankelijkheid speelt een rol, de geleiding van koper verschilt namelijk met de temperatuur.

De signaalsterkte mogen modems trouwens aanpassen aan het benodigde vermogen, dus daar kan je helemaal niets aan aflezen.

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Idd jochem,

Kan dus aan tempratuur liggen. Zelfs mobieltje naast je lijn kan dat al veroorzaken. Maar normaal gesproken maakt het niet super veel uit

Verwijderd

hier dus wel de helft minder :? en het past zich niet aan aan de capaciteit die ik gebruik want vroeger kon ik tegen 270 kbps downloaden en nu tegen 140 of zo, men modem staat heel dicht tegen de chauffage maar dat is al zo van in het begin, ik gebruik ook al altijd een verlengkabel, een speciale voor adsl.

nu:
ik heb naar belgacom gebeld en ze zeiden dat ginder alles in orde was. Dus ik heb zelf geprobeerd met een andere kabel, maar dan wel met een gewone telefoonkabel die sowieso verzwakking geeft. nu kom ik uit op 2mbit en de keer erna op 1,5mbit terwijl met de adsl verlengkabel ik uitkom op 1,2mbit en zelfs 900kbit, maar hoe kan die kabel nu kapot zijn, dan kreeg ik toch helemaal geen signaal meer :?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 14:03 ]

Verwijderd

ok, de mannen van belgacom zijn langsgeweest, andere kabel getrokken, ander kastje gezet, lijn gelimiteerd tot 1120kbps,... dit vind ik nou niet leuk :| en blijkbaar hebben 50% van de adsl gebruikers dit probleem... Afzetterij noem ik dit! Ik wou dat ik gewacht had op kabel... (4mbps) Nu zit ik een jaar vast aan adsl :(
Pagina: 1