Performance Probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 00:35

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik weet niet zozeer waar dit topic thuis hoort anyway
Mijn system specs:
AMD TB @ 1400MHz
2*256MB PC 133 CAS2 Infinion
2*Maxtor 60 Plus in RAID 0
Sapphire 9700 @ 335/345
SB Live!
Draaiend onder Windows XP Pro

Ik heb dus laatst een Sapphire 9700 gekocht, bios hack gedaan overclocked. De rede dat ik deze kaart kocht was dat nieuwe games waaronder ook Unreal2 niet lekker liepen.
Ik heb voor alles de laatste drivers gebruikt en daarna 3Dmark tests gedaan... 3DMark2001se vond ik zelf tegenvallen rond de 9500. 3DMark2003 met 4400 was ik wel tevreden over.

Met deze scores die hoger zijn dan andere mensen die ik ken waarbij UNreal2 wel redelijk vloeiend loopt, vond ik het nogal bizar dat Unreal2 niet lekker loopt. Wanneer ik loop en om mij heen kijk een beetje swappend achtig gevoel. Weet niet hoe ik de framerate kan zien...
Alles staat op 1024*768 @ 32bit, 85Hz en alles high detail. Al zet ik detail lager en op 800*600 haalt allemaal weinig uit.

Videokaart kan het niet zijn anders waren de resultaten van 3Dmark2001se en 2003 wel lager geweest.
CPU lijkt mij opzich ook geen probleem :?
Hoeveelheid mem. dacht ik nog aan, maar wanneer U2 draait hou ik nog 60MB over... niet veel maar toch.
IRQ problemen heb ik niet dus dat is het ook niet
HDD presteren met testst redelijk goed voor een RAID0 config dus kan het ook niet zijn.

Het enige wat rest is het moederboard en MEM. Kan het zijn dat een Kt133a chip in combi met SDRAM niet snel genoeg data kan doorpompen voor deze Game??? om de capaciteiten van die 9700 te benutten?

Want ik heb van meerdere mensen gehoord die zelfs een GF4ti4200 hebben met een Duron, een tragere HDD en 256MB dat het wel redelijk draait... alleen alle andere mensen die ik ken hebben allemaal minimaal een KT266a chip met DDR

Wie o wie heeft het antwoord voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwste drivers? Gare (oude) windows XP install? Heb je in andere games wel redelijke performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:01
n00bs schreef op 17 maart 2003 @ 19:33:
Ik weet niet zozeer waar dit topic thuis hoort anyway
Mijn system specs:
AMD TB @ 1400MHz
2*256MB PC 133 CAS2 Infinion
2*Maxtor 60 Plus in RAID 0
Sapphire 9700 @ 335/345
SB Live!
Draaiend onder Windows XP Pro

Ik heb dus laatst een Sapphire 9700 gekocht, bios hack gedaan overclocked. De rede dat ik deze kaart kocht was dat nieuwe games waaronder ook Unreal2 niet lekker liepen.
Ik heb voor alles de laatste drivers gebruikt en daarna 3Dmark tests gedaan... 3DMark2001se vond ik zelf tegenvallen rond de 9500. 3DMark2003 met 4400 was ik wel tevreden over.

Met deze scores die hoger zijn dan andere mensen die ik ken waarbij UNreal2 wel redelijk vloeiend loopt, vond ik het nogal bizar dat Unreal2 niet lekker loopt. Wanneer ik loop en om mij heen kijk een beetje swappend achtig gevoel. Weet niet hoe ik de framerate kan zien...
Alles staat op 1024*768 @ 32bit, 85Hz en alles high detail. Al zet ik detail lager en op 800*600 haalt allemaal weinig uit.

Videokaart kan het niet zijn anders waren de resultaten van 3Dmark2001se en 2003 wel lager geweest.
CPU lijkt mij opzich ook geen probleem :?
Hoeveelheid mem. dacht ik nog aan, maar wanneer U2 draait hou ik nog 60MB over... niet veel maar toch.
IRQ problemen heb ik niet dus dat is het ook niet
HDD presteren met testst redelijk goed voor een RAID0 config dus kan het ook niet zijn.

Het enige wat rest is het moederboard en MEM. Kan het zijn dat een Kt133a chip in combi met SDRAM niet snel genoeg data kan doorpompen voor deze Game??? om de capaciteiten van die 9700 te benutten?

Want ik heb van meerdere mensen gehoord die zelfs een GF4ti4200 hebben met een Duron, een tragere HDD en 256MB dat het wel redelijk draait... alleen alle andere mensen die ik ken hebben allemaal minimaal een KT266a chip met DDR

Wie o wie heeft het antwoord voor mij?
wat voor de een redelijk draait hoeft niet te betekenen dat het idd zo is.
het verschilt per persoon hoe iemand "iets redelijk" vind

maarre ik denk eerder dat je cpu - mem een beetje je radeon ophoudt...maar in principe moet hij snel genoeg zijn.
en weet je zeker dat jullie het beiden over unreal 2 hebben ? en niet 1 over unreal 2k3 en de andere over unreal 2?

want ze lopen nogal verschillend ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Yub beiden over U2, ik weet echt waar ik het over heb ;)
MIjn XP install is goed :) laatste drivers, firmware etc gebruik ik zowiezo

Ik ben het mee eens dat ieder zijn belevenis over wat "goed" is anders is, maar mijn neef vertrouw ik wel als Die Hard gamer... plus ik heb vaak genoeg dingen bij hem zien draaien... en geloof mij zoals het bij mij draait zal niemand lekker vinden draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Mijn enige vraag is dus eigenlijk of een KT333 chip met DDR VEEL verschil uitmaakt tov een KT133a met SDRAM en zoveel, dat sommige games hangen op die lage bandbreedte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op 17 March 2003 @ 20:04:
Mijn enige vraag is dus eigenlijk of een KT333 chip met DDR VEEL verschil uitmaakt tov een KT133a met SDRAM en zoveel, dat sommige games hangen op die lage bandbreedte...
Dat zal idd veel uitmaken denk ik. Ik heb zelf ook een KT133a met SDram,en een Athlon 1300 @ 1365, en dat presteert ook niet zo super. Ik heb dan wel "maar" een GF4 Ti 4400, maar dat moet normaal zeker genoeg zijn om U2 deftig te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
En draait het deftig? of niet ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Zit ik natuurlijk met nog een probleem als ik wel een ander MOBO moet... moeilijk een Nforce2? of KT400 of 400a? of w8en op de KT600 :? veel keuze.

Zelf lijkt de ASUS A7N8 Deluxe wel een mooi mobo dat goed presteert en dan 2* 256MB Samsung PC2700 en dan gewoon voorlopig mijn oude CPU houden...
Alleen ik weet het dus niet en vraag mij dus echt of of een MOBO en SDRAM zo een groot verschil kan uitmaken :?

Beetje zonde natuurlijk omzomaar te gaan upgraden als het misschien niet hoeft :? Anyway presteert bij sommige tests Samsung PC2700 ruim meer dan 2 maal zo goed (doorvoersnelheid read/write) dan mijn SDRAM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg je 1 ding: Neem een mobo met de NForce 2 chipset! Dat is echt waar voor je geld, en die Asus Deluxe is wel een goede keus. Alleen waarom 2 x pc 2700? Dat is dus verspilling van je geld tenzij je op een FSB van 166 wilt gaan draaien, maar dat is weer overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat het aan je CPU ligt, ik heb hier een Duron 950 met een Ti4200 64 MB, die Ti4200 haalt niet zoveel uit door die trage CPU.

Als mobo zou ik gaan voor de Asus A7N8 Deluxe tenzij je nog even wilt wachten op de KT600.. Met de Asus heb je wel mooi geluid, goede game performance enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Uhm kan niet aan de CPU liggen mijn neef draait het met een Duron@ 1300 MHz ;)

Anyway waarom 2* PC2700? omdat 256MB dimmen voordelig zijn :) en het is toch Dual Ram ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Any1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik zag trouwens op THG nog een artikel met vergelijking van chipsets... staat helaas niet bij of ze die KT133a chip opnieuw hadden getest maar voor alle andere chipsets tot en met de NForce2 hadden ze dus (wat ik zeker weet behalve voor de kt133a). een GF4MX440 gebruikt, AMD XP 2000+ en 512MB DDR.

Anyway presteerde de Nforce2 in alle tests mininmaal 50% beter tot en met iets van 110% beter dan de KT133a opstelling.

Nu vraag ik mij wel af of ze wel een zelfde opzet hebben gebruikt alleen dan met SDRAM alleen IK kan het niet terugvinden. Maar over het algemeen zijn THG's wel betrouwbaar. En als dit dus waar is, is mijn vermoeden ook juist dat MEM en Chipset een enorme bottleneck nu zijn voor de prestaties van mijn 9700.

Dus waarschijnlijk moet ik nog verder upgraden helaas... Hoop dat mijn RAID array wel blijft werken en dat ze bij de ASUS A7n8 deluxe wel covertors hebben oid zodat ik mijn oude raid opstelling kan behouden... iemand een verlossend antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik weet niet of ik nu de plank helemaal mis sla, maar zou het niet kunnen zijn dat je voeding het niet trekt???
Hetgeen jij nu heb ingebouwd heeft de nodige energie nodig en ik vraag me dan ook af of het daar niet aan ligt.
Dus wat voor een voeding heb je??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Ik heb een CHIEFTEC TX-10-BL-D, Middle Tower , blauw, 360 Watt ATX ;)

Zit een goede voeding in :) Die Chieftec voedingen zijn meerdere malen op testsites goed getest :)
En ja ik heb de extra connector ook aangesloten voor die Sapphire.

Maar kijk mijn 3Dmark score is wel ok... lijkt mij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neen, je hebt inderdaad gelijk. Maar voor het zelfde had je er een 250 Watt voeding inzitten en dan was je goedkoop van je problemen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Zekers goedkoop ja :)

Naja ik gok het gewoon op dat MOBO en MEM. hoop alleen dat iemand nog antwoord heeft op mijn vraag over dat ASUS mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-03 22:45
Ik hep tevens ook gelijke problemen.. Het maakt niet uit wat ik upgrade...of ik windows herinstalleer met of zonder gecertificeerde drivers.... Het valt gewoon vies tegen...

Specs: Athlon xp 1700+
2 x 256 pc 2100 (kingston)
Epox 8k3a (ddr333)
Club3d Radeon 9700 Pro
Q-tec 400 watt
Windows Xp Pro
Ati Catalyst 3.2 drivers

Ik overclock niet en ook nooit echt gedaan (behalve geheugen op 'turbo' gezet)
Met bijv SOF2 draait het wel lekker, maar bijvoorbeeld Raven Shield krijg ik verschrikkelijke framerate ongeacht hoe ik de grapic settings in stel..

Dit heb ik ook met niet zo nieuwe spellen gehad...

Nu is het wel leuk dat iedereen tegen n00bs en mij gaat blaten dat we dit en dat wel kunnen upgraden, maar we schieten er niets mee op... Naar mijn mening hebben we allebij toch een aardig systeem waarop alle huidige spellen vlekkeloos moeten lopen.

Het enige gekke wat ik vind is dat mensen met een systeem met lagere specs het in bijv 3dmark dubbel zo goed doen.. onbegrijpelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Hmz maar mijn 3Dmark scores zijn toch op zich wel goed... alleen 2001se valt tegen met 9500... maar 2003 met 4400 vind ik toch wel respectabel.

Ik zelf vermoed dat sommige games, meer hebben aan sneller geheugen dan deze 3Dmark tests doen. Mijn geheugenbandbreedte is dan ook rond de 990MB/sec daarentegen heb je met de ASUS Nforce2 incombi met Samsung PC2700 > 2300MB/sec

Dat scheelt dus wel een hoop.
Wat bij jou het probleem zou kunnen zijn... geen id? Al eens de nodige firmware updates gedaan? neem aan van wel. Misschien wat BIOS settings die niet zo lekker zijn? Voedingsconnector van 9700 aangesloten? Maar ook dit neem ik aan van wel.

Voor mijzelf nieuw mobo en mem vind ik zelf niet zo erg, als ik die tests zie van een NForce2 vs een kt133a zijn de verschillen MEER dan maar 10-20%... dus zekers de moeite waard. Dan kan ik ook nog tzt een andere CPU erop zetten, wanneer ik meer CPU power nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Lekker K*T heb net rondgebeld. Bij Die ASUS zit dus niet een convertor dus ik kan niet mijn oude RAID Array aansluiten daarnaast is het een andere controller waardoor ik waarschijnlijk mijn array beschadig :(

Losse RAID Controller zou nog een optie zijn... maar dan ben ik wel helemaal VEEL geld kwijt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Topicstarter
Als iemand mij wat advies zou kunnen geven graag,

Ik heb dus de optie om alsnog die ASUS te kopen met convertors (die moeilijk te krijgen zijn en duur), die ASUS of welk andere mobo dan ook met S-ATA RAID en een losse controller, maar ook dit is erg duur en duurder dan 2 losse convertors.

Dat ASUS Mobo kopen en een nieuwe S-ATA schijf te kopen(die niet te krijgen zijn).

Of voor een ouder MOBO gaan, KT333 of KT400 met Promise RAID controller.

Waar ik dus van baal is dat ik eigenlijk geen upgrade wil doen met zwaar verouderde spullen, tenzij ergens een GOED en STABIEL mobo te krijgen is gebasseerd op KT333 of hoger. Het prijsverschil tussen een Nforce2 van ASUS en andere KT400 mobos is nou ook niet bijzonder groot, dus vandaar.... zonde om oude spullen te gaan kopen.

En dit alles komt alleen maar door die S-ATA controllers tegenwoordig... die weinig extra perf. geven tov oude ATA controllers beetje jammer. Want nieuwe S-ATA schijven zijn nauwelijks te koop en convertors ook... arghhh stomme marketing trucjes
Pagina: 1