Toon posts:

Speedtouch 510 + Router

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Ik heb de volgende situatie:
- ADSL van Planet Internet (Connected by KPN dus)
- 1x Alcatel Speedtouch 510 (v4) modem
- 1x ZyXel ZyWall 1 router

nu is mijn bedoeling om het speedtouch echt puur als modem te laten fungeren zodat de zywall alles kwa routering kan doen en firewalling.
Het bestand ADSL_pptp.ini heb ik in het speedtouch geupload.
Nu is er echter het volgende probleem:
Helaas krijg ik met een pc aan de zywall en de zywall aan de speedtouch geen verbinding, de zywall krijgt zelfs geen ip van de wan port. Het werkt wel als ik met deze configuratie direct een pc aan het modem hang en dan een pptp verbinding in windows maak, ook werkt het met de ADSL_nat.ini van kpn als ik een pc erop heb en username en wachtwoord in het modem.
De speedtouch heeft als eigen IP 10.0.0.138 en de ZyWall als ip in de WAN instellingen 10.0.0.150 met als server 10.0.0.138.
Het LAN ip van de ZyWall is 192.168.1.1.
Heeft iemand een idee hoe ik mijn zywall toch werkend kan krijgen achter de 510?

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
Is heel simpel

- koppel een pc aan je speedtouch modem en geef die als ip 10.0.0.150.
- Ga met een internet browser naar http://10.0.0.138
- ergens linkt is de menu's staat ergens onderaan iets van SERVER of zoiets (sorry dat ik zo vaag ben, heb het 1,5 maad geleden een keer ingesteld en ben er niet meer aangekomen.. Ik heb een unix server als firewall gateway....)
- je kunt daar maar 1 ip invullen (aks ik mijn niet vergis) en vul daar in: 10.0.0.150
- router en zooi weer aansluiten.....configuren van de router

- gateway op 10.0.0.138 (hadf je volgens mij al zo) en dns servers instellen en als ip 10.0.0.150....

interpretten maar

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Ikzelf heb het volgende:

- 1x Alcatel Speedtouch 510 (v4) modem
- 1x Linksys befw11s4

ook ik wil dus alle dhcp/router/nat mogelijkheden van de Speedtouch modem uitschakelen. Dit lijkt mij het verstandigst om te doen, I'm I right?

Ik zat zelf te denken aan de volgende maatregelen (hebben allemaal betrekking op de Speedtouch instellingen):

- DHCP server uit
- DNS instelling ???? (graag tips)
- NAT Een standaard lokale server voor de binnenkomende
verbinding te definiëren
(ik kies hiervoor het ip-adres van de linksys router/switch).

Graag opmerkingen/verbeteringen.

[ Voor 3% gewijzigd door mmedia op 29-11-2003 19:01 . Reden: typo's ]

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Zo werkt die speedtouch stiekem toch nog als router (de speedtouch krijgt het publiek IPnr). Wil je dat niet, dan zul je vanaf de KPN/MXstream website het bestandje ADSL_pptp.ini moeten downloaden en daarmee de Speedtouch configureren.

• mmedia
rvm schreef op 29 november 2003 @ 19:04:
Zo werkt die speedtouch stiekem toch nog als router (de speedtouch krijgt het publiek IPnr). Wil je dat niet, dan zul je vanaf de KPN/MXstream website het bestandje ADSL_pptp.ini moeten downloaden en daarmee de Speedtouch configureren.
Misschien is wel het probleem dat ik niet precies weet wat ik wil. Wat is verstandiger:
ADSL_pptp.ini downloaden en mijn linksys de pptp connectie laten maken met het modem.

of

ADSL_nat.ini en dus het modem zelf een always-on connectie laten verzorgen.

• mmedia
Goed hieronder mogelijke oplossingen die ik heb bedacht en ben tegengekomen....

code:
1
2
ADSL ----- Speedtouch ------------ (Wireless Router)  ------- PC's
           (DHCP Spoofing modus)   (NAT/WAN poort)

code:
1
2
           (SIP spoofing modus)    (NAT/WAN poort)

Goed, de eerste 2 maken gebruik van spoofing. Het alcatel modem verzorgt de PPTP verbinding en het externe IP adres wordt gespoofed/doorgegeven aan het interne netwerk. Zo zou de linksys router dus dit externe ip als WAN-adres krijgen
code:
1
2
           (NAT)                   (via UPLINK poort?)

Hier wordt de routing/PPTP-verbinding verzorgt door het modem. Ik denk (zeker weten doe ik dit niet) dat als je het modem zo koppelt aan de UPLINK van de linksys router, dat deze router als switch kan functioneren? Correct me if I'm wrong (deze oplossing kom ik trouwens weinig tegen).

code:
1
2
           (NAT)                   (via WAN poort?)

Ook hier de routing/PPTP-verbinding verzorgt door het modem. Webbased kan je bij de NAT instellingen 1 intern server adres opgeven. Dit wordt dan het WAN adres van de linksys. Weet ook niet zeker of dit zo kan...
code:
1
2
           (zoals oude alcatel)    (via WAN poort, PPTP verbinding)

downgraden van het modem, deze laten functioneren als een originele alcatel speedtouch home. Dan laat je linksys "inbellen". Weet niet wat het nadeel hiervan is, je komt deze opl. ook niet veel tegen.

Goed, ik zie door alle mogelijke oplossingen niet echt het bos meer. Graag zou ik weten wat niet een goede manier is om dit probleem te tackelen en natuurlijk ook waarom!

• mmedia
subtiele kick, de mogelijkheden die ik hierboven schets moeten toch een voorkeur oproepen bij de gemiddelde tweaker.

• mmedia
Kreeg net antwoord van Linksys-Europe. Zij adviseren mij het volgende:

* statisch Ip adres voor de WAN
* IP adres in de IP range van het Alcatel modem.
* als gateway het adres van de speedtouch 510
* de DNS adressen invullen van de provider
* de speedtouch 510 moet zo ingesteld worden dat de poorten voor het adres op de WAN poort van de Linksys allemaal open staan.

Wat vinden jullie hiervan?

Ik zat te denken, als de speedtouch nu een router, dan kan je toch net zo goed de WAN van de Linksys helemaal niet gebruiken. Dan sluit je het modem aan op de UPLINK en worden de LAN gegevens van de linksys:

ip-adres in de range van de de speedtouch, i.e. 10.0.0.xxx (xxx!=138 && 0<xxx<256).

dhcp server uit in de linksys

dan geef ik alle pc's die ik aansluit op de router aansluit als gateway en dns-adres het adres van het modem mee, omdat de linksys in dezelfde range zit kan het modem worden bereikt, right?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

dan kan je er net zo lief een hub aanplakken

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 22:42
Waarom ga je niet voor de SIP spoofing? Ik vind dat zelf de meest elegante oplossing (ervan uitgaande dat je een static ip hebt). DHCP spoof zou ook nog kunnen maar daar heb ik minder goede ervaringen mee; de debian server in kwestie kon geen dhcp config krijgen en een laptop met win2k wel.

• mmedia
JvS schreef op 03 december 2003 @ 10:42:
dan kan je er net zo lief een hub aanplakken
Nee want ik de wil voordelen van switch plus voordelen van wireless gebruiken...

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:05
Overal waar ik 't neerzet, stampt ik er die pptp.ini overheen; de router geef je dan als internet-adres .150, en dan net zo configureren alsof je een ouderwetse Speedtouch Home hebt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• mmedia
StevenK schreef op 03 december 2003 @ 20:31:
Overal waar ik 't neerzet, stampt ik er die pptp.ini overheen; de router geef je dan als internet-adres .150, en dan net zo configureren alsof je een ouderwetse Speedtouch Home hebt.
Ik neem aan dat je goede ervaringen hebt met deze aanpak? Wat zie jij als voordeel om het zo te doen?

Zitten er ook nadelen aan? Waarom zou je het modem eigenlijk ook als firewall/router/nat moeten gebruiken eigenlijk?

• mmedia
MetHod schreef op 03 december 2003 @ 10:47:
Waarom ga je niet voor de SIP spoofing? Ik vind dat zelf de meest elegante oplossing (ervan uitgaande dat je een static ip hebt). ...
Ik zou SIP spoofing wel willen toepassen, maar ik kan bij static routing van mijn Linksys geen subnetmask opgeven in de vorm van:
255.255.255.255 (die laatste 255 wordt niet geaccepteerd :( ).

Is er hier iemand die de SIP Spoofing aan de gang heeft gekregen i.z.m. met een Linksys Router. Zo ja, dan ben ik heel benieuwd naar de instellingen van je Linksys Router.

• mmedia
mmedia schreef op 04 december 2003 @ 21:13:
[...]
Ik zou SIP spoofing wel willen toepassen, maar ik kan bij static routing van mijn Linksys geen subnetmask opgeven in de vorm van:

Is er hier iemand die de SIP Spoofing aan de gang heeft gekregen i.z.m. met een Linksys Router. Zo ja, dan ben ik heel benieuwd naar de instellingen van je Linksys Router.
kleine kick O-), ben echt benieuwd naar een antwoord.

• mmedia
nog één kickje... :7

• mmedia
[...]

Kreeg net een mail van de Linksys Support site. 255.255.255.255 wordt niet ondersteund, ik moest misschien gaan kijken naar professionele oplossingen...

Heeft hier iemand SIP Spoofing in samenwerking met een router (maak niet uit wel merk) aan de praat gekregen?

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben ook wel benieuwd, niemand een antwoord?

• mmedia
O-)*schop*O-)

Verwijderd

1. Download dat pptp bestandje van de kpn site.
2. http://www.zyxel.nl/support/pptp_mxstream.html

3. Bovenstaande werkt als een trein op 1 ding na: Het is nu niet mogelijk om de zywall te gebruiken voor vpn connecties.
Dit is (nu nog) een beperking in de zywall. Het wordt echter wel opgelost in de volgende firmware.

Verwijderd

[...]

heel leuk, werkt hier ook super dat sipspoof.

maar als je subnetmask op 255.255.255.0 insteld moet het werken,
hier iig wel

• mmedia
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 18:55:
[...]
heel leuk, werkt hier ook super dat sipspoof.
maar als je subnetmask op 255.255.255.0 insteld moet het werken,
hier iig wel
Toch staat hier toch echt:
ifconfig eth0 a.b.c.d netmask 255.255.255.255 broadcast 255.255.255.255
route add 10.0.0.138 dev eth0
route add default gw 10.0.0.138
en jij vult dan i.p.v. die 255.255.255.255 gewoon 255.255.255.0 in :? :?

Verwijderd

je kunt ook het programma na(p)t manager gebruiken, waarmee je poorten voor eventueel een router achter de 510 te configureren, of een server adres toe te wijzen.

zie link

http://www.kpnadsl.nl/sup...t510R42/R42NatManager.pdf

programma voor de router kun je bij kpn downloaden.

suc6

:)

Verwijderd

wat voor kabel plug je tussen de speedtouch en router? cross
of utp? (beetje domme vraag misschien 8)7 )

Verwijderd

We hebben liever niet dat je zomaar een topic kickt voor een vraag die eigenlijk heel weinig met het topic te maken heeft. Zeker omdat deze vraag gewoon in de FAQ staat.

Let hier in het vervolg even op, dank u :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.