Scan, Image Bewerk en Printsoftware

Pagina: 1
Acties:

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Zow, ik maak ff een computer die alleen kan scannen en dan kan printen. Maar een paar problemen:

De comp is erg oud, traag
De scanner is van het merk ArtiScan type 6000C (de software daarvan crasht alleen :().
De comp moet meerdere afdrukken op een pagina kunnen doen.

Maar ik moet dus een soort scannersoftware en software hebben waarmee je het plaatje kan bewerken waarna het met meerdere tegerlijk afgedrukt moet worden. Heeft iemand een idee wat voor soorten software daarbij te pas komen en misschien wel of er een enkel programma is dat dat allemaal kan?

THNX

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je beschikt over TWAIN drivers, kun je vanuit elk fotobewerkingsprogramma scannen (een image importeren) en dit bewerken. Printen kan ook vanuit dat programma, zelfs meerdere malen, dus ik snap niet echt wat het probleem hieraan is?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
sorry, ik ben iets te n00b op dit gebied, meer uitleg graag

• blackd
  • Niet online

kun je dan aangeven wat je niet snapt?

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
http://tucows.wau.nl/mmedia.html ofzo.. ?

[ Voor 80% gewijzigd door MrDirk op 17-03-2003 18:50 ]

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Wat zijn TWAIN drivers? Lang niet elk programma heeft een optie van scannen, printen kan ook vanuit DAT programma, WELK programma heb je het nu over? Het gaat om een scanner die nog op een aparte kaart aagesloten zit, volgens mij SCSI ( was tog alleen voor HDD's?). Bedankt voor de (snelle) hulp

Edit: ik wil meerdere malen per PAGINA, zoals windows XP ook kan (waarom heb win98 dat niet gwoon dan was het allemaal een stuk makkelijker geweest :'( )

[ Voor 22% gewijzigd door Josh op 17-03-2003 19:00 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
tuurlijk, d8 je dat ik daar nog niet aan gedacht had? Ik zat daar al rond te kijken maar kan moeilijk zo'n beetje elk programma afgaan waar die 3 opties op zitten 8)7

• blackd
  • Niet online
voor uitleg over twain: www.twain.org
photoshop heeft bijv een optie om te scannen en om te printen, welke programma's heb jij bekeken dan?

scsi maakt opzich niet zoveel uit, als die drivers maar TWAIN compatible zijn.
GsJosh schreef op 17 March 2003 @ 18:59:
Edit: ik wil meerdere malen per PAGINA, zoals windows XP ook kan (waarom heb win98 dat niet gwoon dan was het allemaal een stuk makkelijker geweest :'( )

Das ineens heel wat anders....

[ Voor 41% gewijzigd door blackd op 17-03-2003 19:01 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
ja sorry was iets te onduidelijk, maar is photoshop niet iets te grof voor een pentium 100 met 40 mb ram? :)

• blackd
  • Niet online
GsJosh schreef op 17 March 2003 @ 19:05:
ja sorry was iets te onduidelijk, maar is photoshop niet iets te grof voor een pentium 100 met 40 mb ram? :)

Das waar, en what about adobe fotodeluxe o.i.d.? (ik weet niet of die alle features heeft die je wilt, maar het is iig een minder zwaar programma)
of een oude versie van photoshop...

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
stap voor stap, laat ik eerst nou maar die scanner werkend krijgen, maar hoe? Algemene scanprogramma's? Daarna moet ik een plaatje gaan berwerken (kan in paint). En dat plaatje meerdere malen kunnen afdrukken op een pagina (moet ik dus wel een programma voor hebben)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
de scanner is aangesloten op en SCSI interne ISAkaart, moet ik daarvoor geen draaivers hebben?

please help me nou :'(

[ Voor 13% gewijzigd door Josh op 17-03-2003 21:16 ]

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:19

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Je moet eerst zorgen dat die SCSI kaart goed werkt. Als dat het geval is, kan je de scanner aansluiten, hiervoor de correcte drivers installeren. Als je dit gedaan hebt kan je met een redelijk simpel programma als Kodak imaging scannen & printen.

HENG HENG

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
ja maar die drivers kan ik dus ook niet vinden :( het is merk naamloos van SCSI :( HELP!!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
please, zo'n knalgoed forum en dan geen antwoord :(
Modbreak:
Maar heb a.u.b wel een beetje geduld, wacht 24 uur voor je jouw topic omhoog schopt. Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #not-done

[ Voor 73% gewijzigd door blackd op 19-03-2003 09:11 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
okay, sorry... Hier met een update!

Ik heb even de SCSI kaart bekeken maar er staat geen merk op. Alleen: (C)1991 TTI TFS-SCSI REV C. Made in Taiwan. Verder niets. Het is een zeer oude ISA-kaart, te zien aan de zeer lompe (dus oud) plaatsing van de chips, allemaal recht naast elkaar... :S De scanner is een ArtiScan 6000C, een SCSI. De drivers daarvoor crashen! In het BIOS heb ik opties bekeken, maar niets over ISA of PCI opties om apparaten te herkennen of iets dergelijks. Windows heeft wel een IO read data poort voor ISA Plug en Play-enumerator. Is dit geen SCSI controller? En zo nee, waar kan ik dan drivers vinden? En waar, werkende drivers voor de scanner...? Ik wacht geduldig af. Bedankt

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
hey mensen ik heb echt jullie hulp nodig!! Ik ben al iets verder gekomen maar verder dan nu kom ik niet.

Ik heb de scanner bekeken en die bleek van tamarack te zijn, een Artiscan 6000c is het. Maar die SCSI is nog een raadsel, ik heb een tijdje geleden software van scanner-drivers.com gehaald en deze geinstalleerd: http://www.scanner-drivers.com/drivers/72/72219.htm alleen deze driver crashte :(.

Nu ik weet dat die scanner van tamarack is heb ik op diezelfde site gezocht en kwam hierop uit: http://www.scanner-drivers.com/companies/1021.htm . Daar heb ik deze van geinstalleerd: http://www.scanner-drivers.com/drivers/25/25047.htm en die crashte niet!! Dus in de installatie kwam ik dit tegen: Scanner install for > adaptec blabla scsi or tamarack blabla scsi. Ik denk dus dat het een van die twee merken is! Maar welke? :(. Toen ik de drivers geinstalld had gebeurde er niets, in de map windows kwam ik een map twain en een map twain32 ofzo tegen die door de install aangemaakt waren, in die mappen zaten helpdocumenten voor iets wat leek op een programma (maar het programma zelf was foetsie).

Nogmaals, het is een oude SCSI met daarop dit: TTI TFS-SCSI REV C en op de hoofdchip de code Z0538010PSC van de maker ZILOC. Op de scanner zitten 2 SCSI poorten waar de kabel in beide past, ook zit er nog een vreemd tellertje op wat je verzetten kan.

Please, iemand suggesties?

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
nou laat dat hele verhaal maar zitten, ik heb gewoon een andere scanner gepakt :) maar nu zoek ik nog wel naar de software die meerdere plaatjes op een pagina af kan drukken, iemand weet welke dat kan? Het moet niet al te zwaar zijn, het gaat om een P 100 mHz :)

Verwijderd

nieuw of niet, je hebt ondertitel, animated icoon, etc.
rechtsboven van elk bericht staat een edit-knopje zodat je reacties van jezelf kunt wijzigen zodat je niet 6 berichten achter elkaar post.

Het is een discussieforum, geen reeks monologen.
succes!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
als niemand me wil helpen.... gooi er dan maar een slotje op :(

[ Voor 38% gewijzigd door Josh op 29-03-2003 21:43 ]

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:15
Verwijderd schreef op 29 March 2003 @ 21:14:
nieuw of niet, je hebt ondertitel, animated icoon, etc.
rechtsboven van elk bericht staat een edit-knopje zodat je reacties van jezelf kunt wijzigen zodat je niet 6 berichten achter elkaar post.

Het is een discussieforum, geen reeks monologen.
succes!
Tja hij houd zich wel keurig aan de "regel" voor het kicken van topics.
Het staat niet echt mooi. maar imo beter al een nieuw topic openen, en feit blijft dat hij eingelijk nog steeds met een probleem zit, en dat maakt die op deze manier kenbaar... Nix mis mee imo.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Sinds er op het feit gewezen is dat kicken niet lief is, is dat niet meer gebeurd nee; niets aan de hand wat dat betreft :*

En wat meer ontopic: bijvoorbeeld ACDSee kan dat goed. Gezien de specs zou ik een oudere versie dan de nieuwste nemen. Bijv. versie 3 of 4.
Als je er ook meer dan erg rudeimentaire bewerkingen mee wilt doen, zou je een oudere paint shop pro kunnen proberen, al weet ik niet zeker of die verschillende plaatjes per blz. kan printen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 00:15

RBouman

René

Ook ik had een tamarack 6000c met de bekende baggersoftware, dat standaard scsi kaartje heb ik later vervangen door een plug/play no-name 32b kaartje.
Als je de driver geinstalleerd hebt voor de scsi kaart (windows ziet dan de scsi kaart) zou MS picture-it! moeten werken met de scanner.
Deze software kan namelijk scsi scanners aansturen, waarbij het scannen ook nog 2 tot 3 keer zo snel gaat.
(p.s. Vuescan zou mischien ook kunnen heb ik echter niet geprobeerd samen met tamarack)
Werkt het niet, dan zou ik die scanner gewoon wegflikkeren en voor 100 euro of zo gewoon een moderne nieuwe scanner kopen. Deze zullen beter zijn, sneller en veel kleiner. Mijn tamarack scanner wordt nu een belichtingsbak voor printjes :)
Ik heb nu een HP scanner van 149 euro en deze verslaat de 6000c op alle fronten en had ik dus 2 jaar eerder moeten kopen.
Ja ik weet waar ik over praat want ik heb 10tallen zoniet honderden uren :( besteed om de tamarack op een fatsoenlijke manier aan het werk te krijgen en dat is me niet gelukt ;( (muv bovenstaande).

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
jij hebt precies hetzelfde als ik nu :( maar dat is al opgelost, ik heb een usb scanner en die wissel ik met me paralelle scanner (want die oude pc heb geen usb)... Grof foto's bewerken ga ik niet doen. Paint voldoet al! Het gaat nu puur alleen om het printen van meerdere printjes per pagina, zoals die hele handige windows XP feature... Het fijnste zou natuurlijk wel zijn als scannen met twain (werkt al, getest) in een programma, bewerken en printen in een prog kon :). Heel erg bedankt tot nu toe. Zonder GoT was ik nergens

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
okay, acdsee werkt niet met dat printen per meerdere pagina's ander programma?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Welke ACDSee versie had je geprobeerd dan? In 4.0 werkt het namelijk perfect (selecteer ze + print + druk op thumbnails). Ook scannen en editten (bijv. met behulp van paint) gaat hier goed mee.

Zo ook misschien het vergelijkbare IrfanView, al heb ik daar niet gek veek ervaring mee en weet dan ook niet of het zo printen goed gaat. Scannen via twain kan bijna elke imaging programma (zoals blackd al zei), bewerken gaat ook met bijna alle progs.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
hoe werkt dat printen van meerdere plaatjes per pagina dan precies in acd?

edit:
laat allemaal maar, tis al gelukt (ulead photoexpless...

[ Voor 36% gewijzigd door Josh op 31-03-2003 17:45 ]

Pagina: 1