Toon posts:

Vastlopers AMD Duron Systeem met MSI KT7 pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Heb een systeem in elkaar gezet voor een huisgenoot van mij met de volgende componenten:

AMD DURON 700 processor (niet overclocked)
MSI K7T pro moederboard
2x64 mb 133 geheugen
Powercolor GeForce2 MX
20 Gb IDE UDMA 5400
LG DVD 40x/10x

Het probleem is dat het systeem op een gegeven moment vastloopt. Soms is het nog mogelijk om terug te komen naar windows (dus dat het spel alleen vastloopt) maar ook een complete vastloper dit gebeurt niet alleen in 3d spellen maar ook in 2d games of gewone applicaties. Ik heb in de bios de fail-safe optie en andere aanpassingen geprobeerd maar heb niet het idee dat het daar aan ligt. De systeem-kast is het enige wat oudere onderdeel van het systeem en is het mogelijk dat het dan aan de voeding kan liggen? (via-via geregeld, heeft eerder een pII systeem in gezeten). Heb overigens wel de nieuwste service-pack van via geinstalleerd. Wie heeft een idee wat het probleem kan zijn, of een manier om te testen wat het probleem juist niet is........

alvast bedankt

Chevy

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 13:42
Bij dat moederbord zitten een heel scala aan updateprogs voor win98, die moet je effe check(wat nodig is en wat niet).

Verder moet je kijken hoeveel watt die voeding is(staat op de achterkant meestal, zal wel 230 W zijn), als het zo is dan is er een mogelijkheid(zeker als je stroomverslindende (video)kaarten hebt).

Update zoveel mogelijk de drivers van de videokaart etc.

Waar loopt ie eigenlijk vast? is het bij spelletjes? dan is het de videokaart.

Verwijderd

Voeding zou het inderdaad kunnen zijn. Moet je kijken hoeveel watt die in totaal is, en hoeveel wat die kan leveren van de 3.3V en 5 V bij elkaar. Dit moet bij een athlon systeem toch eigenlijk 165Watt of meer zijn. Zeker als je al wat van zwaardere videokaart erin hebt. Je kunt eventueel eens een geheugen test doen met hetvolgende progje, misschien dat het helpt:

http://reality.sgi.com/cbrady/memtest86

Dat geheugen wat je erin hebt, zijn die alletwee van hetzelfde merk? Als dit niet zo is, moet je eens proberen de dimmetjes van bank met elkaar te verwisselen. Je kunt het proberen. Bij mijn vriendin en haar CUSL2 was dat namelijk de oorzaak van hangen.

Hopelijk heb je er wat aan.

Mzzl

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips!

Heb nu 2 dezelfde geheugendimmetjes erin gedaan en nu maar hopen dat dat goed gaat. De voeding is 235 watt, is dit genoeg met bovenstaande configuratie? bedankt.

Chevy

Verwijderd

Topicstarter
Heb de voeding vervangen voor die van mij (250 watt) maar weer vastloper, aan het geheugen lag het ook niet (weer vastloper |:( ). We hebben nu een oud Matrox Mystiqueje(PCI) in het systeem gestopt en nu maar kijken of het met de videokaart of agp bus te maken heeft.... als iemand nog ideeen heeft hoor ik ze graag...
(aparte is in UT of Delta Force kan ie het lang volhouden maar in Age of Empires 2 loopt ie na 2 minuten to 1,5 uur geheid vast)

Chevy

Verwijderd

Die voeding wat je erin hebt nu, wat heeft die voor wattage bij 3.3 en 5 volt? Zal rond de 150 zijn denk ik, terwijl amd systemen met AGP kaart erin een 165 watt nodig hebben.
Laat maar wat horen.

mzzl

Verwijderd

Topicstarter
heb het probleem (denk ik) net een potje AO2 van 2.5 uur en hij doet het nog steeds. (met pci videokaart). Het ligt inderdaad waarschijnlijk aan de voeding eentje is 105 watt en de ander 140 bij 3.3v en 5v. Dus dat word een nieuwe bedankt voor de info Mclain! zal posten of het gelukt is.

Chevy

Verwijderd

Op zaterdag 18 november 2000 23:41 schreef Goldme het volgende:
Bij dat moederbord zitten een heel scala aan updateprogs voor win98, die moet je effe check(wat nodig is en wat niet).

Verder moet je kijken hoeveel watt die voeding is(staat op de achterkant meestal, zal wel 230 W zijn), als het zo is dan is er een mogelijkheid(zeker als je stroomverslindende (video)kaarten hebt).

Update zoveel mogelijk de drivers van de videokaart etc.

Waar loopt ie eigenlijk vast? is het bij spelletjes? dan is het de videokaart.
In zijn geval is 230W meer dan voldoende..

Duron neemt weinig, GeForce2 MX neemt helemaal weinig.. 5400RPM schijfje neemt ook niet veel..

Kijk naar de geheugensnelheid (Geheugenbus op HSTCLCK en access speed op 10ns proberen) en zet in Bios het CORE VOLTAGE 1 stapje hoger... als dat niet werkt kun je ook IO voltage proberen

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reply.
Als de voeding voldoende is, ligt het probleem dan bij de videokaart en/of agp-bus? Het geheugen werkt prima ism die oude pci-videokaart (hele systeem stabiel). zal het morgen weer allemaal proberen, bedankt.

Chevy

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb windows nog maar een keer geinstalleerd en alle drivers en progjes, een 300 watt voeding maar hij loopt nog steeds vast. Als iemand een vergelijkbare configuratie heeft zou die dan kunnen posten hoe hij het syteem aan de praat heeft gekregen? misschien dat ik toch nog iets over het hoofd heb gezien. bedankt

Chevy
Pagina: 1