MRTG maar dan Dynamisch

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik heb hier de volgende config file gemaakt. Voor MRTG

perl cfgmaker ****@10.17.1.1 --global "Workdir: d:\inetpub\www\mrtg\switches\pwl-s1" --output d:\mrtg\configfiles\pwl-s1.cfg

en daarna

perl indexmaker d:\mrtg\configfiles\pwl-s1.cfg --output=d:\inetpub\www\mrtg\switches\pwl-s1\index.html --columns=1 --sort=original --title=MRTG-Status-Pagina

start /Dd:\mrtg\bin wperl mrtg --logging=eventlog d:\mrtg\configfiles\pwl-s1.cfg

Nu zijn mijn vragen:

Hoe kan ik de cfgmaker zo ver krijgen dat de run as deamon optie meekomt ?
ik wil namelijk elke keer de configmaker en de indexmaker laten runnen zodat deze dynamisch alle switchen afloopt en dat als iemand een kabel erbij stouwt deze ook mee gemeten word.

Owja dit is maar een voorbeeld. Ik heb hier ongeveer 100 cisco devices varieerend van cisco 2500 tot 4006 en wat vpn stuff.

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

RunAsDaemon:Yes
Interval:5

This makes MRTG run as a daemon beginning data collection every 5 minutes

http://people.ee.ethz.ch/...tools/mrtg/reference.html

dit kan je denk ik met --global wel toevoegen, net zoals workdir.

zelf zou ik het monitoren anders doen, met rrdtool en er dan zelf iets voor maken om de data te verzamelen. met de snmp en rrd modules voor perl kan je een boel doen, ik controleer bij het monitoren van mijn hosts en de devices die erbij hooren eerst of deze "UP" zijn(OID .1.3.6.1.2.1.2.2.1.7) en als ie up is haalt ie in/out byte's data op en stopt het in de goede .rrd file. zo hoef ik alleen maar de host op te geven die het script moet monitoren en de rest gaat vanzelf, als er nog geen .rrd file is voor die host wordt die ook van zelf gemaakt.

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:28

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

desnoods voeg je toch dmv een awk/perl/batch scriptje die RunAsDaemon toe ?

[ Voor 82% gewijzigd door Predator op 17-03-2003 18:51 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Oezie Woezie
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

ben is bezig geweest om het met windows voor elkaar te krijgen(dat gebruik je toch?)
is nog niet perfect, maar een schop in de goede richting.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
#!/usr/bin/perl

## http://www.wtcs.org/snmp4tpc/FILES/Tools/SNMPUTIL/SNMPUTIL.zip 
## http://ftp.sunet.se/pub/network/monitoring/rrdtool/rrdtool-1.0.40.x86distr.zip-5.8.zip
## gemaakt door: Erik de Mare
## email Erik@oezie.org

@hosts = ("10.0.11.3","10.0.11.2","10.0.11.7","10.0.11.1");

while(true){
    foreach (@hosts){
    $host = $_;
    $tijd = localtime(time);
    print "$tijd\n";

$walk = `snmputil walk $host public .1.3.6.1.2.1.2.2.1.1`;

while($walk =~ /Integer32 (\d+)/g){

$if = $1;

$status = `snmputil get $host public .1.3.6.1.2.1.2.2.1.7.$if`;
        $status =~ /Integer32 (\d)/g;
        $up = $1;

if ($up == 1){

$rrdfile = "traffic-$host-$if.rrd";
            $image = "traffic-$host-$if";

if (!-e $rrdfile){
                `rrdtool.exe create $rrdfile --step 300 DS:in:COUNTER:600:0:U DS:out:COUNTER:600:0:U RRA:AVERAGE:0.5:1:600 RRA:AVERAGE:0.5:6:700 RRA:AVERAGE:0.5:24:775 RRA:AVERAGE:0.5:288:797 RRA:MAX:0.5:1:600 RRA:MAX:0.5:6:700 RRA:MAX:0.5:24:775 RRA:MAX:0.5:288:797`;
            }
            $in = `snmputil get $host public .1.3.6.1.2.1.2.2.1.10.$if`;

$in =~ /Counter32 (\d+)/;
            $in = $1;

print "$in\n";

$out = `snmputil get $host public .1.3.6.1.2.1.2.2.1.16.$if`;
            $out =~ /Counter32 (\d+)/;
            $out = $1;

print "$out\n";

`rrdtool.exe update $rrdfile N:$in:$out`;

`rrdtool.exe graph $image-day.png -s -1D --width=600 --height=200 --lazy --imgformat=PNG --vertical-label=Byte/s --title=Daily DEF:in=$rrdfile:in:AVERAGE DEF:out=$rrdfile:out:AVERAGE AREA:in#00CC00:\"Traffic in \" GPRINT:in:LAST:\"%5.2lf %sB/s\" GPRINT:in:AVERAGE:\"Average   %6.2lf %sB/s\" GPRINT:in:MAX:\"Maximum   %6.2lf %sB/s\" CDEF:totaalin=PREV,UN,in,300,*,PREV,in,300,*,+,IF GPRINT:totaalin:MAX:\"Totaal %6.2lf %sB\\n\" LINE1:out#0000FF:\"Traffic out\"  GPRINT:out:LAST:\"%5.2lf %sB/s\" GPRINT:out:AVERAGE:\"Average   %6.2lf %sB/s\" GPRINT:out:MAX:\"Maximum   %6.2lf %sB/s\" CDEF:totaalout=PREV,UN,out,300,*,PREV,out,300,*,+,IF GPRINT:totaalout:MAX:\"Totaal %6.2lf %sB\\n\" COMMENT:\"$tijd\"`; 

`rrdtool.exe graph $image-week.png -s -1W --width=600 --height=200 --lazy --imgformat=PNG --vertical-label=Byte/s --title=Weekly DEF:in=$rrdfile:in:AVERAGE DEF:out=$rrdfile:out:AVERAGE AREA:in#00CC00:\"Traffic in \" GPRINT:in:LAST:\"%5.2lf %sB/s\" GPRINT:in:AVERAGE:\"Average   %6.2lf %sB/s\" GPRINT:in:MAX:\"Maximum   %6.2lf %sB/s\" CDEF:totaalin=PREV,UN,in,1800,*,PREV,in,1800,*,+,IF GPRINT:totaalin:MAX:\"Totaal %6.2lf %sB\\n\" LINE1:out#0000FF:\"Traffic out\"  GPRINT:out:LAST:\"%5.2lf %sB/s\" GPRINT:out:AVERAGE:\"Average   %6.2lf %sB/s\" GPRINT:out:MAX:\"Maximum   %6.2lf %sB/s\" CDEF:totaalout=PREV,UN,out,1800,*,PREV,out,1800,*,+,IF GPRINT:totaalout:MAX:\"Totaal %6.2lf %sB\\n\" COMMENT:\"$tijd\"`; 

`rrdtool.exe graph $image-month.png -s -1M --width=600 --height=200 --lazy --imgformat=PNG --vertical-label=Byte/s --title=Monthly DEF:in=$rrdfile:in:AVERAGE DEF:out=$rrdfile:out:AVERAGE AREA:in#00CC00:\"Traffic in \" GPRINT:in:LAST:\"%5.2lf %sB/s\" GPRINT:in:AVERAGE:\"Average   %6.2lf %sB/s\" GPRINT:in:MAX:\"Maximum   %6.2lf %sB/s\" CDEF:totaalin=PREV,UN,in,7200,*,PREV,in,7200,*,+,IF GPRINT:totaalin:MAX:\"Totaal %6.2lf %sB\\n\" LINE1:out#0000FF:\"Traffic out\"  GPRINT:out:LAST:\"%5.2lf %sB/s\" GPRINT:out:AVERAGE:\"Average   %6.2lf %sB/s\" GPRINT:out:MAX:\"Maximum   %6.2lf %sB/s\" CDEF:totaalout=PREV,UN,out,7200,*,PREV,out,7200,*,+,IF GPRINT:totaalout:MAX:\"Totaal %6.2lf %sB\\n\" COMMENT:\"$tijd\"`; 

`rrdtool.exe graph $image-year.png -s -1Y --width=600 --height=200 --lazy --imgformat=PNG --vertical-label=Byte/s --title=Year DEF:in=$rrdfile:in:AVERAGE DEF:out=$rrdfile:out:AVERAGE AREA:in#00CC00:\"Traffic in \" GPRINT:in:LAST:\"%5.2lf %sB/s\" GPRINT:in:AVERAGE:\"Average   %6.2lf %sB/s\" GPRINT:in:MAX:\"Maximum   %6.2lf %sB/s\" CDEF:totaalin=PREV,UN,in,86400,*,PREV,in,86400,*,+,IF GPRINT:totaalin:MAX:\"Totaal %6.2lf %sB\\n\" LINE1:out#0000FF:\"Traffic out\"  GPRINT:out:LAST:\"%5.2lf %sB/s\" GPRINT:out:AVERAGE:\"Average   %6.2lf %sB/s\" GPRINT:out:MAX:\"Maximum   %6.2lf %sB/s\" CDEF:totaalout=PREV,UN,out,86400,*,PREV,out,86400,*,+,IF GPRINT:totaalout:MAX:\"Totaal %6.2lf %sB\\n\" COMMENT:\"$tijd\"`; 

}

}

}

sleep 300;

}

dit levert het volgende resultaat op
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s1147447/erik/traffic-10.0.11.1-3-day.png
die while(true) { sleep 300; } kan je ook weg laten en het dan in een taak-planner/cronjob zetten.

op of aanmerkingen zijn altijd welkom :)

[ Voor 9% gewijzigd door Oezie Woezie op 18-03-2003 00:02 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik ben blij dat ik mrtg onder de knie kan krijgen dus maar ff niet met rrd tool.

• Oezie Woezie
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

rrdtool is niet zo heel veel moeilijk als MRTG. en je zou de 2 mogelijk heden gewoon een tijd naast elkaar kunnen draaien(een week bijvoorbeeld) en dan kijken wel je het beste bevalt. denk dat rrdtool alleen meer mogelijkheden bied ten opzichte van mrtg.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-08 08:43

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Oezie Woezie schreef op 18 March 2003 @ 17:43:
rrdtool is niet zo heel veel moeilijk als MRTG. en je zou de 2 mogelijk heden gewoon een tijd naast elkaar kunnen draaien(een week bijvoorbeeld) en dan kijken wel je het beste bevalt. denk dat rrdtool alleen meer mogelijkheden bied ten opzichte van mrtg.
Dat is een feit. RRDool bied veel meer mogelijkheden dan MRTG. MRTG haalt de huidige gegevens op, en maakt er dan een PNG van. Hij houdt wel een kleine log bij, maar niets bijzonders. RRDTool is een round Robin Database, die na een bepaalde tijd ophoudt met groeien. (plaatsen worden hergebruikt). Maar je kan wel tot bijvoorbeel een jaar terug opvragen.

Daarnaast heeft rrdtool veel meer mogelijkheden om met de gegevens te 'spelen'.

Maar voor standaard eth in & out lijkt me MRTG voldoende. Op de website van mrtg staan overigens genoeg voorbeelden, en staat ook de manier beschreven hoe je het e.e.a. las deamon kan laten draaien.
En als dat niet lunkt, dan kan je best wel een simpel batch filetje maken en om de 5 minuten laten draaien. Toch :?

• Oezie Woezie
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

CyberJ schreef op 18 March 2003 @ 18:14:
[...]

Dat is een feit. RRDool bied veel meer mogelijkheden dan MRTG. MRTG haalt de huidige gegevens op, en maakt er dan een PNG van. Hij houdt wel een kleine log bij, maar niets bijzonders. RRDTool is een round Robin Database, die na een bepaalde tijd ophoudt met groeien. (plaatsen worden hergebruikt). Maar je kan wel tot bijvoorbeel een jaar terug opvragen.

Daarnaast heeft rrdtool veel meer mogelijkheden om met de gegevens te 'spelen'.

Maar voor standaard eth in & out lijkt me MRTG voldoende. Op de website van mrtg staan overigens genoeg voorbeelden, en staat ook de manier beschreven hoe je het e.e.a. las deamon kan laten draaien.
En als dat niet lunkt, dan kan je best wel een simpel batch filetje maken en om de 5 minuten laten draaien. Toch :?
met rrdtool kan jezelf instellen hoelang en hoeveel data ie moet bewaren, je kan best 2 jaar lang 5 min samples bewaren, maar dan is het nog de vraag of het nuttig is :), terwijl mrtg dat alleen van de afgelopen 2 dagen doet, dus als je na een week nog wil terug kijken(weet niet of dat met mrtg kan?) dan worden die grafiekjes met een 30 min gemiddelde gemaakt ipv 5 min gemiddeldes. ook bied mrtg zover ik weet geen mogelijkheid om grafieken te maken van een bepaalde periode(met rrdtool kan je een start tijd en stop tijd opgeven).

ook maakt mrtg de grafiekjes(je kan wel instellen welke grafiekjes ie moet maken), met rrdtool kan je appart de grafiekjes make. dus je hoeft alleen maar elke 5 min de .rrd file nieuwe data te voeren. :) en kan je op een gewenst tijd stip de geafiekjes maken, of pas laten maken als je ze nodig hebt. en met de perl module kan het ook met een web-page.

dit is niet bedoeld om mensen over tehalen om rrdtool te gebruiken ipv mrtg, als mrtg in jou situatie voldoet moet je het zeker blijven gebruiken. maar het zou zeker de moeite waard zijn om je ook is rrdtool te verdiepen. hier heb ik nu alles met rrdtool gedaan, en ben er zeer te vreden over.

dingen die ik oa monitor met rrdtool/snmp:
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s1147447/erik/load-octopus-day.png
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s1147447/erik/temp-week.png
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s1147447/erik/alles-uptime-1M.png
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s1147447/erik/ups-day.png
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s1147447/erik/ups-day2.png
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s1147447/erik/octopus-6-traffic-1D.png
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s1147447/erik/konijn-1.png
Afbeeldingslocatie: http://hagen.let.rug.nl/~s1147447/erik/connected-day.png

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
offtopic:
@oezie: je maakt het voor windows maar je shebang is verkeerd het is niet /usr/bin maar c:/windows/blah

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Oezie Woezie
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

Guru Evi schreef op 18 maart 2003 @ 23:07:
offtopic:
@oezie: je maakt het voor windows maar je shebang is verkeerd het is niet /usr/bin maar c:/windows/blah
Oeps :o vergeten aan te passen. had gewoon m'n bestaande scriptje genomen en die iets aan gepast, naja iets, eigenlijk beetje veel. ik moet nog kijken naar rrd en snmp modules voor perl onder windows.

Verwijderd

je kan natuurlijk ook een batch file maken waarin je eerst met perl cfgmaker public@lalalalal etc etc etc de config file aanmaakt
Hierna kun je natuurlijk de RunAsDaemon:yes toevoegen met:
code:
1
echo RunAsDaemon:yes >> config.cfg
Pagina: 1