[OC]Instellen multiplier unlockedde athlon T-bird 1.4

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024
Hallo allemaal, mijn eerste topic hier, ben dan ook een redelijke n00b op dit gebied! Ik heb al van alles nagelezen op GoT en zo ben ik er dus achter gekomen dat mijn athlon NIET gelocked is. Alleen kan ik nergens de multiplier instellen :?

Specs:

Mobo: MS-6380 LE
Via kt266 PRO
1x Twinmos 256 PC2100 DDR
Athlon T-Bird (AYHW, als ik mij niet vergis...)
standaard @ 1.4 (1399 ofzo)
nu @ 1512
Huidige FSB: 144
Multiplier: 5.25

De gemiddelde temperatuur is zo'n 55 graden, na een uurtje ut2003 zo'n 63, redelijk warm dus, maar geen drastisch verschil met voor de overclock. Ik wil nog verder clocken, maar ik weet dus niet hoe ik de multiplier kan instellen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met mijn mobo, dat een Light Edition is. Veel functies zijn hierop uitgeschakelt. Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door Roa op 17-03-2003 16:52 ]

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

Verwijderd

De handleiding lezen misschien :?

• wdekreij
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

je fsb is 144 en multiplier 5.25... dan kom ik uit op een snelheid van 756 mhz, of ligt dat aan mij??

als je fsb nu op 144 staat en je effectieve snelheid 1512 is, zou je multiplier wel 10,5 zijn ;)

lijkt me een stuk beter passen

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:10

Rival24

I'll Be Back

wdekreij schreef op 17 March 2003 @ 17:29:
je fsb is 144 en multiplier 5.25... dan kom ik uit op een snelheid van 756 mhz, of ligt dat aan mij??

als je fsb nu op 144 staat en je effectieve snelheid 1512 is, zou je multiplier wel 10,5 zijn ;)

lijkt me een stuk beter passen
Is maar net hoe het berekend wordt in je bios... 5.25 x 266=1400 en 10.5 x 133=1400 (ongeveer).

TS: het kan natuurlijk aan je moederbord liggen, dat het ding automatisch een mutliplier instelt. Misschien is er een bioshack beschikbaar, of kun je het softwarematig veranderen. Maar daarvoor moet je maar ff googlen oid :P

Verwijderd

eigenlijk is hij wel gelockt omdat je je mp niet kan instellen, dus je moet gewoon effe op google zoeken hoe je dat ding toch unlocked

Verwijderd

Ik raad je aan eerst eens de FAQ of wat ander materiaal te lezen eerdat je begint met prutsen, dan weet je tenminste ook wat je moet doen mocht ie niet meer willen booten. (geldt natuurlijk niet als je meerdere pc's in huis hebt).

en de temp zou toch wat omlaag moeten wil je een beetje fatsoenlijk OC-en.

• Roa
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 17:14:
De handleiding lezen misschien :?
Dat heb ik dus al gedaan, maar als nergens in de bios een functie staat om de multiplier aan te passen, tjah....
Tja, Aida32 zegt dat ik een multiplier heb van 5.25, maar daar heb ik een FSB van 288, ddr geheugen ;)
Misschien is er een bioshack beschikbaar, of kun je het softwarematig veranderen
Zoiets dacht ik ook wel, maar omdat ik niet zoveel ervaring heb, wist ik niet waar ik naar moest zoeken, thanx anywayz!
eigenlijk is hij wel gelockt omdat je je mp niet kan instellen, dus je moet gewoon effe op google zoeken hoe je dat ding toch unlocked
De proccessor zelf is niet gelocked, alleen het mobo ;)
Ik raad je aan eerst eens de FAQ of wat ander materiaal te lezen eerdat je begint met prutsen, dan weet je tenminste ook wat je moet doen mocht ie niet meer willen booten.
Ik heb de handleiding al gelezen, dus ik weet wel wat ik dan moet doen. Maar ik doe het rustig aan, en kijk eerst of alles fatsoenlijk werkt alvorens ik hoger ga.
en de temp zou toch wat omlaag moeten wil je een beetje fatsoenlijk OC-en.
Dat weet ik, ik wil ook een andere cooler hebben, ik moet alleen es ff goed kijken wat voor één, hij moet namelijk ook mee naar een volgende proccessor. (dat is overigens een 2000+, omdat mijn mobo niet meer aankan). Daarnaast wil ik nog een casefan voor intake, om mijn airflow te verbeteren, maar die moet ik nog even halen ;)

Maar eigenlijk was mijn cpu altijd al warm, voor de overclock zo'n 53 graden...

\edit
Is het misschien te doen om bios 1.6a te instaleren? Die is eigenlijk voor de 6380...Die is nl speciaal gemaakt voor OC'ers....

[ Voor 7% gewijzigd door Roa op 17-03-2003 18:42 ]

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je kan de MP op de CPU zelf instellen met de L3, L4 en L6 bruggen. Zie hier.

Succes :)

This is what happens when you find a stranger in the Alps!

• TheDweep
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05-2021
uhm, ik wil geen demper aanbrengen op je OC vreugde, maar een 6380LE kan NIET overclocken, dat wil zeggen geen multiplier instellingen hebt in je bios. LE staat voor Light Edition. Die zit er namelijk bij mij ook in en ook met een 1400 en ik baal er van.

[ Voor 12% gewijzigd door TheDweep op 18-03-2003 17:31 ]

Verwijderd

Staat LE niet voor Limited Edition? Dat was zo met mijn K7t turbo LE rev. 3.0.
Een goede koeler is een Thermotake Vulcano 7+.

• Roa
Nee, LE staat voor Light Edition, en dat wist ik al, maar aangezien sommige AMD's ook gelocked staan, kan je altijd proberen andere wegen te vinden, niet? En bedankt Milly, ik ga je link even bekijken :D

\edit

Goed, dat heb ik dus gedaan! Hier even een pic ter verduidelijking, met nog wat vragen:

Die rode cirkel wil dus zeggen dat er een verbinding moet zijn, en die blauwe dat er GEEN verbinding moet zijn, als ik het goed begrijp? Die verbinding streepjes trek je met een potlood, als je instellingen instabiel zijn, kan dat de processor dan beschadigen?

Afbeeldingslocatie: http://www.gamelimits.nl/images/naamloos.GIF

[ Voor 55% gewijzigd door Roa op 18-03-2003 18:19 ]

Verwijderd

Als je niet onderelkaarliggende puntjes met elkaar verbindt kan er niks stuk gaan. Dan werkt de unlock gewoon niet. Mijn 1000 had ik ook niet goed genoeg geunlocked met potlood. Kon alleen 10 en 10.5 instellen. :(

• Roa
Naja, bij mij had het trekken van potlood streepjes ook geen nut, maar mijn cpu komt sowieso al niet overéén...Naja, ik ga maar gewoon door met de fsb, ik vrees dat ik gebonden ben aan een multiplier van 5.25 (10.5) :(

• Roa
Ik heb nog wat meer info over mijn cpu:

Type: AMD Athlon-PECM
Stepping: A9

Niet dat ik weet wat het inhoud, maar misschien kunnen jullie daar wat mee ;)

Hij draait nu stabiel op een FSB van 147, 53 graden idle, stressed 60+, 1543 MHz, maar 1600 is mijn doel :)

Ik wil ergens morgen of vrijdag nog een tweede casefan voor intake en koelpasta gaan halen, eventueel een andere cpu cooler, maar dat ben ik eigenlijk niet echt van plan. En nu maar hopen dat die tweede casefan niet al te veel decibel met zich meebrengt :P

\edit, nog wat resultaten vergeten :P

In ut2003 zo'n 10 fps meer, afhankelijk van het level, 750 3dmark2001SE punten erbij, ik hoop dat ik em nog iets kan opschroeven om van die 750, 1000 te maken (zal wel niet lukken :P). Misschien moet ik mijn videokaart ook maar eens gaan opschroeven....(mijn score nu is 9237 geloof ik...) Das de ti4200 van PoV. Met 3.3ns, op het 4600 board en met (passief) gekoeld geheugen...alleen als ik die wil overclocken doetie best vaag, waarmee doen jullie dat eigenlijk? (ik gebruik gewoon een plugin oid die op de cd stond, dus via de beeldscherm instellingen..)

[ Voor 37% gewijzigd door Roa op 19-03-2003 17:18 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je hebt een lite versie van je moederbord, dus dan zijn er wat functies uitgehaald.
Kijk ook hier: http://www.msi.com.tw/pro...?method=detail&faq_id=187

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Roa
Ja, dat wist ik al ;)

Ik vroeg mij alleen af of er een manier zou zijn om dat te omzeilen.

• TheDweep
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05-2021
uhm, als het er hardware matig niet op zit zul je het er zelf op moeten solderen. Wie houd je tegen? :D

• Roa
ikzelf, daar heb ik iets te weinig ervaring voor ;)

Verwijderd

rival24 schreef op 17 March 2003 @ 17:32:
[...]

Is maar net hoe het berekend wordt in je bios... 5.25 x 266=1400 en 10.5 x 133=1400 (ongeveer).

TS: het kan natuurlijk aan je moederbord liggen, dat het ding automatisch een mutliplier instelt. Misschien is er een bioshack beschikbaar, of kun je het softwarematig veranderen. Maar daarvoor moet je maar ff googlen oid :P
5,25 * 2 = 10,5 dus ga we ervan uit dat je een geldige multiplier hebt van 10,5 (.25 bestaan namelijk niet, alleen .5), dus gewoon in je BIOS zoeken naar deze CPU instelling, zoek de 10.5 (5.25) er pas em aan.
Pagina: 1