Feestje organiseren: wat voor Licht/geluid/truss-constructie

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Hoi,
Komende zomer is het (als het goed is) weer zo ver: we gaan weer een feestje organiseren. Afgelopen feest hadden we wel wat leuks in elkaar gezet, een cubus van truss van 3x3x3meter met daarop 2 uitstekende delen waar 2 scans aan hingen. qua verlichting hadden we toen 2 t-barretjes met aan elk 4 par 64 longspots, 2 barretjes met aan elk 4 par 56 spots, 4 Martin MK1 Scans, 2 strobo's (1 van 1500Watt en een van 500 Watt) en 2 rainbow-effecten. binnen de cubus was een podium gebouwd
Afbeeldingslocatie: http://wensp.netfirms.com/2002-2003/Dsc01929.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wensp.netfirms.com/2002-2003/Dsc01946.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wensp.netfirms.com/2002-2003/Dsc01948.jpg

Dit leek ons best te overtreffen. De vraag is alleen hoe? we willen in ieder geval een fancy trussconstructie hebben. Iemand suggesties voor vormen icm verlichting en geluidsophanging??

iRacing Profiel

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Waarom wil je truss als eye catcher? Een truss is niets meer of minder dan bevestigingshulp. M'goed, als je het mooier wilt dan dit cubusje zou ik op jacht gaan naar een cirkelvormige truss. Die bestaan uit 4 stukken en die kun je weer S vormig aan elkaar knopen (is weer eens wat anders). Dat door een zaal laten lopen en een bergje cannertjes erin ziet er wel catchy uit.

Maar ga dus niet zelf in je truss staan; laat het in de zaal komen. Da's toch veel mooier.

Qua licht: Zoek eens wat mooi bijelkaar passende filters (donkerblauw, azuur, donkergroen en peacock groen). Filter symmetrisch. Neem in plaats van scans eens Acrobats, huur een centre-piece (Asterix oid) en hang die niet middenin de zaal maar verticaal achter de DJ booth. Staat erg wijs.

Ook specta: Witte confetti in confetti-kanonnen met blacklight guns (geen TL buisjes; dat werkt niet goed genoeg).

Maar ja... Je moet wel een budget hebben als je dat soort grappen wilt uithalen

Verwijderd

Wij hebben ook een keer op een schoolfeest een truss-cubus gebouwd van 4 meter maar die stond gewoon op de dansvloer. Met twee movingheads van coeff en 4 x martin 218 scans en 2 par 56 balken. De truc is gewoon om een mooi scan programma te schrijven.
Wat ook heel mooi kan uitpakken is projectie. Je zou een doek kunnen spannen tussen een frame van truss en daarop projecteren. Een projector met 3000 lumen minimaal is dan wel gewenst maar als je de zaal kan verduisteren en je wisselt het mooi af met scans dan heb je echt eyecandy.

• kroegtijger
Het probleem wat we toen hadden was dat we geen goed podium konden krijgen (paar weken voor oud en nieuw bedacht dat we feestje wilde geven) en dat we de trussconstructie nergens anders konden plaatsen ivm hoogte e.d.
Dit willen we nu dus anders doen. Het blitse van truss is dat je met eigenlijk niets al een behoorlijke indruk wekt. Als je er dan nog wat fancy scans e.d. inhangt lijkt t al heel snel heel cool terwijl t eigenlijk nog niets voorstelt.

Circels maken is idd misschien wel een leuk idee, alhoewel dat al vaker is gedaan. Misschien circels met daarin doek gespannen zodat je er wat op kan projecteren of zo.... wat ook altijd wel indrukwekkend staat is als je verschillende hoogteniveaus aanbrengt..... dus b.v twee circles schuin boven elkaar

iRacing Profiel

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 14:49
geef eens wat meer info over je zaal enzo

ik ben lichttech bij een poppodium hier in de buurt en heb contacten met mensen met erg leuke spullen...

dus misschien dat ik je helpen kan

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:48

Giblet

Dingen

tja met licht kan je t zo gek maken als je wilt natuurlijk
voor geluid: wij draaien heel vaak (zo goed als altijd) met l-acousics. dat is het systeem dat ze op al die grote feesten (Sensation, enz) altijd gebruiken. het gaat hard (niet geheel onbelangrijk) en het klinkt gewoon goed (heel belangrijk) en kan tegen n stootje

Verwijderd

Zo te zien aan de foto's is het niet echt een groot feest ofzo. Wat is je budget voor de huur van apparatuur en wat heb je al? Er zijn zo ontzettend veel dingen te bedenken maar die zijn soms/vaak vrij duur en nemen veel ruimte in. Geef je budget eens en de ruimte waar je het in wil zetten en daarbij hoeveel mensen er komen en welk genre feest enzovoorts. ALs het in de burt van amersfoort is ken ik wel een goedkoop bedrijg waar ik 20% korting krijg voor je! Mooi spul, degelijk, niet goed geld terug en scherpe prijzen. MSN me maar op mark_dabomb@hotmail.com (mail maar niet, dan kom je in ong. post. )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 17:18 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:20

Jag

Giblet schreef op 18 March 2003 @ 17:11:
tja met licht kan je t zo gek maken als je wilt natuurlijk
voor geluid: wij draaien heel vaak (zo goed als altijd) met l-acousics. dat is het systeem dat ze op al die grote feesten (Sensation, enz) altijd gebruiken. het gaat hard (niet geheel onbelangrijk) en het klinkt gewoon goed (heel belangrijk) en kan tegen n stootje

Ik weet niet wat zijn budget is, maar dat wordt natuurlijk wel erg duur. Bovendien maakt L-acoustics met name line arrays, niet echt handig voor een klein feestje :P.

Er zijn zoveel merken voor geluid. Als ik jou was zou ik gewoon een goede verhuurder in de buurt zoeken en kijken wat je bij hem kan krijgen qua geluid. Ik zou iig niet zo snel het geluid gaan vliegen. Afgezien dat het rigging technisch een stuk ingewikkelerder wordt (als je geluid gaat vliegen boven publiek moet je wel heel zeker weten dat je goed bezig bent!), moet je als je sublaag gaat vliegen twee keer zoveel hangen. En als je het sublaag op de grond zet en de topkasten vliegt, krijg je niet echt lekker geluid. Ik zou gewoon voor twee stacks op het podium naast de DJ gaan.

• Giblet

Giblet

Dingen

Jag schreef op 18 March 2003 @ 17:19:

[...]

Ik weet niet wat zijn budget is, maar dat wordt natuurlijk wel erg duur. Bovendien maakt L-acoustics met name line arrays, niet echt handig voor een klein feestje :P.

Er zijn zoveel merken voor geluid. Als ik jou was zou ik gewoon een goede verhuurder in de buurt zoeken en kijken wat je bij hem kan krijgen qua geluid. Ik zou iig niet zo snel het geluid gaan vliegen. Afgezien dat het rigging technisch een stuk ingewikkelerder wordt (als je geluid gaat vliegen boven publiek moet je wel heel zeker weten dat je goed bezig bent!), moet je als je sublaag gaat vliegen twee keer zoveel hangen. En als je het sublaag op de grond zet en de topkasten vliegt, krijg je niet echt lekker geluid. Ik zou gewoon voor twee stacks op het podium naast de DJ gaan.
dit kan prima met 2x sb218 en 4x mtd 115 van l-acoustics (rond de 150 euro om te huren hier)... en dan idd 2 stacks maken

• NightOwlNL
vliegen van hoog en neerzetten van laag gaat prima alleen zal je dan aan de geluidsprocessors moetten

voorderest ben ik erg benieuwd naar zaal en budget, want dan pas kan ik beginnen te adviseren

maar t echte advies komt pas als me bekend is wat voor muziek er gedraaid word enzo

• Jag

Jag

MR_WAZOO schreef op 18 maart 2003 @ 18:47:
vliegen van hoog en neerzetten van laag gaat prima alleen zal je dan aan de geluidsprocessors moetten

voorderest ben ik erg benieuwd naar zaal en budget, want dan pas kan ik beginnen te adviseren

maar t echte advies komt pas als me bekend is wat voor muziek er gedraaid word enzo

Ik ga er eigenlijk vanuit dat de trusconstructie in het midden van de zaal komt zodat het sublaag echt ver weg gezet zou moeten worden. Dat kan je nooit corrigeren met een delay.
Giblet schreef op 18 maart 2003 @ 18:15:
[...]

dit kan prima met 2x sb218 en 4x mtd 115 van l-acoustics (rond de 150 euro om te huren hier)... en dan idd 2 stacks maken
Dat zijn doodnormale speakers zoals er zoveel zijn. Als ik de topicstarter was, zou ik een verhuurbedrijf niet al te ver weg nemen die een goede prijs kan maken (of waar hij vaker huurt ofzo).
Ik zou zelf ook spullen nemen die ik ken (ik zou Axys scopes met bijbehorend sublaag nemen, of een Arena set als het groot is en een Source set als het echt goed zou moeten klinken). Maar eigenlijk is het een beetje onzinnig om je dood te staren op 1 merk als er zoveel (vergelijkbaar) aanbod is.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-04 11:47
Jag schreef op 19 maart 2003 @ 02:49:
Maar eigenlijk is het een beetje onzinnig om je dood te staren op 1 merk als er zoveel (vergelijkbaar) aanbod is.
en dan alleen Axys spul opnoemen :x
Source gaat trouwens ook niet echt laag...

Maar beste is idd kijken wat er in de buurt te krijgen is aan licht/geluid ... verhuurbedrijven kunnen je meestal ook wel adviseren op basis van wat ze zelf verhuren.

F1 setje zou trouwens ook wel leuk zijn ;)

• kroegtijger
Zaal is een beetje lastig, want we hebben nog geen zaal. Zijn 2 mogelijkheden: Een loods in het havengebied van IJmuiden (handig want een vergunning is dan geen probleem) of bij het strand, maar dan buiten (alleen kan het weer dan een beperking geven)
Budget is afhankelijk van lokatie (=aantal bezoekers,=opbrengs kaartverkoop)
maar we gokken op zo'n 250 man a €10,- is zo'n €2500,-.
Dit bedrag is beschikbaar voor licht/geluid/stroomvoorziening. De drankopbrengst is voor de overige kosten(zoals huur e.d)

vorige feest was idd niet zo heel groot (zo'n 100 man) maar we willen nu weer terug naar iets groters (we hebben hiervoor altijd al grote feesten gedaan tot een man of 1000, en dat ging altijd best goed. Probleem was dat het een beetje te groot werd en we geen tijd meer hadden hiervoor)

iRacing Profiel

• Jag

Jag

KeRsTmAnNeKe schreef op 19 March 2003 @ 03:02:
[...]
en dan alleen Axys spul opnoemen :x
Source gaat trouwens ook niet echt laag...

Ja, ik zeg dat ik zelf Axys zou nemen als ik voor de keuze zou staan, maar meteen daarna zeg ik dat het stom is om alleen naar 1 merk te kijken. Ik wil dus helemaal niet Axys promoten ofzo.

• NightOwlNL
voor buiten, veel parren en statisch licht, bewegend komt niet over want je hebt weinig rook
voor binnen, parren icm bewegend licht, en ijmuiden is wel te doen, dusse lichtman nodig?? :)

ben dan vooral operator, bouwen heb ik veel hulp bij nodig uiteraard

• kroegtijger
Axys is helemaal niet slecht nee. Hebben we meestal de monitoren van. Scans komen buit idd nauwelijks over, maar moving heads komen wel goed uit buiten. Het plan staat nog behoorllijk in de kinderschoenen, we zijn nu alleen aan het kijken wat er mogelijk is voor van de zomer. Kleine begroting e.d. maken aan de hand van het plan dat we hebben. We willen iig iets ervan maken wat flink in het oog springt... iets wat mensen onthouden...

iRacing Profiel

• Jag

Jag

kroegtijger schreef op 20 March 2003 @ 12:59:
Axys is helemaal niet slecht nee. Hebben we meestal de monitoren van.

Zeker de UFM-215? Hebben wel wat EQ nodig en ze zijn zo fucking zwaar. Maar het scheelt wel weer versterkerracks. En het prikt gewoon heel handig. Do3 blokje naast het stageblok voor de spanning. En dan combikabels naar de speakers trekken en klaar :).

• NightOwlNL
kroegtijger schreef op 20 March 2003 @ 12:59:
Axys is helemaal niet slecht nee. Hebben we meestal de monitoren van. Scans komen buit idd nauwelijks over, maar moving heads komen wel goed uit buiten. Het plan staat nog behoorllijk in de kinderschoenen, we zijn nu alleen aan het kijken wat er mogelijk is voor van de zomer. Kleine begroting e.d. maken aan de hand van het plan dat we hebben. We willen iig iets ervan maken wat flink in het oog springt... iets wat mensen onthouden...
ook movingheads zie je niet veel van, er zit niet genoeg vocht of ander spul in de lucht om de straal te laten zien

waar je wel aan kan denken is van die stralen de lucht in al zal dit aan de nederlandse kust moeilijker realiseerbaar zijn ivm vuurtorenverhaal

mocht je trouwens een overdekt podium hebben, dan zou een hazer nog uitkomst kunnen bieden, of een aantal rookmachines

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
We willen iig iets ervan maken wat flink in het oog springt... iets wat mensen onthouden...

Dan zou ik maar eens echt gaan brainstormen, want eigenlijk alles wat hier genoemt wordt is pretty standaard.

Als je echt dingen wilt doen die mensen nog lang herrineren, dan zul je naast licht effecten ook geluidseffecten moeten gebruiken. (En nee, dan bedoel ik geen sample machine)

Maar goed, de muziek keus is hierbij ook erg belangrijk, als je een DJ wilt gaan gebruiken, dus meer richting dance kun je veel meer dan als je wat meer bij pop blijft.

* TheGhostInc zit een beetje te denken aan quatrophonie achtige systemen, echter moet je DJ dan wel wat meer in huis hebben.

• DeBolle
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Voor ideeen moet je even de gallery bekijken van http://www.prolyte.nl

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Imageprojectie met een laser? Heb ik voor het eerst op de Firato in '92 gezien, werden dus wireframe en line-art beelden met een laser op een rookscherm geschreven.

• MisterDon
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Dit staat wel errug strak! Maar buiten... Ik denk dat dat licht dan wat minder mooi zal uitvallen. Maar met een zooi parretjes 36 kun ja al leuke gordijntjes maken natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.prolyte.nl/gallery/discotheques/dis25.jpg

Je kunt op trussen ook pyrotechniek neerzetten, maar dat is wel duur denk ik.

• kroegtijger
MisterDon schreef op 21 March 2003 @ 00:18:
Dit staat wel errug strak! Maar buiten... Ik denk dat dat licht dan wat minder mooi zal uitvallen. Maar met een zooi parretjes 36 kun ja al leuke gordijntjes maken natuurlijk.

[afbeelding]

Je kunt op trussen ook pyrotechniek neerzetten, maar dat is wel duur denk ik.
Dit ziet er inderdaad wel gelikt uit ja....aan zoiets zitten we dus inderdaad te denken....
Zo maak je met eigenlijk heel simpele dingen toch al snel wat leuks....En dan heb je eigenlijk alleen maar truss met parretjes...stelt helemaal niets voor.....Als we binnen zitten zou je aan elke punt een scan kunnen hangen...lijkt me ook wel leuk staan

iRacing Profiel

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:59
niet alleen een scanner, ook in het midden van elk truss-stuk, een movinghead ofzo

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• ShadowrunR
  • Laatst online: 18-03 22:21
Zou er enkele op één arm zetten hoor. Staat veel mooier, en kun je leuke dingen mee doen.

Trouwens, ben ooit naar een fuif van radio Donna (belgische staatszender) geweest hier in de streek , daar hadden ze quadronisch geluid.
De DJ-boot stond in het midden van die 4 stacks (was plaats voor 8000 man, en die waren er ook ;) ) Rond de DJ-boot waren 3 podia, met bewegende truss-cirkels erboven waarin doek gespannen was. Die cirkels konden bewegen, en tegen 11 uur werden die dan verticaal gehesen (pneumatica :p), en werd er een intro geprojecteerd dmv van 3 projectors (combi van geluid, projectie en licht natuurlijk). best wel leuk!
Dacht dat er ergens op internet foto's stonden. Ff zoeken...

- edit -
gevonden! hier: http://forum.licht-geluid.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4910

[ Voor 7% gewijzigd door ShadowrunR op 21-03-2003 14:19 ]

• ShadowrunR
Loop ik mezelf te quoten :|
Wat ik wilde zeggen; de afbeeldingen op die site zijn niet meer online voor zover ik zie.

[ Voor 91% gewijzigd door ShadowrunR op 21-03-2003 16:32 ]

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
MisterDon schreef op 18 March 2003 @ 12:13:
Waarom wil je truss als eye catcher? Een truss is niets meer of minder dan bevestigingshulp. M'goed, als je het mooier wilt dan dit cubusje zou ik op jacht gaan naar een cirkelvormige truss. Die bestaan uit 4 stukken en die kun je weer S vormig aan elkaar knopen (is weer eens wat anders). Dat door een zaal laten lopen en een bergje cannertjes erin ziet er wel catchy uit.

Maar ga dus niet zelf in je truss staan; laat het in de zaal komen. Da's toch veel mooier.
Je snapt het geloof ik nog niet helemaal, maar Truss/Rigging is _JUIST_ the eye catcher voor rock'n'roll events... Als je weinig budget hebt kan je beter iets met truss gaan doen dan met veel wapperlampen.

Oja en als je op dit moment iets vets wil maken zul je toch iets met LED technologie moeten gaan doen>> maarja dan mag je wel flink wat geld op tafel neerleggen: is nog alleen maar voor de grote weggelegd ;-)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• NightOwlNL
heel leuk en aardig, maar een ingewikkelde truss constructie vereist ook t nodige hijswerk enzo...

• Giblet

Giblet

Dingen

MR_WAZOO schreef op 22 March 2003 @ 14:27:
heel leuk en aardig, maar een ingewikkelde truss constructie vereist ook t nodige hijswerk enzo...
daar is altijd wel iets voor te vinden

• NightOwlNL
Giblet schreef op 22 March 2003 @ 14:36:
[...]

daar is altijd wel iets voor te vinden
maar dat kost geld he :P

• ShadowrunR
Ik zie juist dat die foto's toch online zijn. Strange... Nuja je kunt ze altijd bekijken. En idd LED-technologie is hot, maar is duur, en eerder voor architectuur en dergelijke interessant vind ik.

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
ShadowrunR schreef op 22 maart 2003 @ 18:22:
Ik zie juist dat die foto's toch online zijn. Strange... Nuja je kunt ze altijd bekijken. En idd LED-technologie is hot, maar is duur, en eerder voor architectuur en dergelijke interessant vind ik.
Daarom hangt 3 musketiers vol met LEDs ;-) en jah als je toevallig goed bevriend bent met een rigger heb je sowieso geen last dat je iemand moet vinden om het gekke hijswerk te doen :o

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• NightOwlNL
Vaagharses schreef op 22 March 2003 @ 23:10:
[...]

Daarom hangt 3 musketiers vol met LEDs ;-) en jah als je toevallig goed bevriend bent met een rigger heb je sowieso geen last dat je iemand moet vinden om het gekke hijswerk te doen :o
rigger of niet, je moet toch je takels enzo huren enzo, geen mongool die dat graties doet he

• kroegtijger
Da's geen probleem. Hebben al de meest rare constructies de lucht in gekregen. Zolang je maar de juiste spullen hebt en niet geheel onbelangrijk, een locatie waarbij je dingen nog aan het dak kunt hangen, dan gaat dat best

iRacing Profiel

• NightOwlNL
dat scheelt idd :)

maare, mocht je nog een lichtgek kunnen gebruiken, ik snap veel en werk vrij logisch ;)
Pagina: 1