Zogenaamd stroom onderzoek jaren 50?

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoi,

ik ben al een tijdje op zoek naar een onderzoek dat in de jaren 50 (volgens mij) in de VS gedaan is. Het onderzoek werd uitgevoerd a.d.h.v. een proefpersoon die een (al dan niet bestaand persoon) stroomstoten moest doorgeven op commando. Dus een stem vertelde welke knop die persoon om moest halen, waarna er een schreeuw klonk uit de ruimte ernaast (via speakers geloof ik) en er verteld werd hoeveel volt de persoon te verduren had gekregen. Het doel van dit onderzoek was om te onderzoeken hoever een persoon gaat als die commando's moest opvolgen. Van de zelfde onderzoeksgroep was geloof ik ook het beruchte gevangenis onderzoek (studenten werden in twee groepen verdeeld: groep 1 bewakers, groep 2 gevangenen. Om te onderzoeken of normale mensen ook sadistisch werden van de macht die ze kregen).

Weet iemand van jullie waar dit onderzoek is uitgevoerd en waar ik eventueel meer informatie kan vinden hierover? Dit omdat we op dit moment een aantal modules psychologie krijgen en de docent die het vak geeft erg benieuwd is naar deze onderzoeken.

Laatste note: de beelden die ik van de onderzoeken heb gezien waren in zwart - wit, vandaar mijn veronderstelling dat het de jaren 50 zijn geweest

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

W&L is geen zoekmachine en als je zelf iets niet kan vinden ondanks dat je goed gezocht hebt, zal dat voor iedereen hier wel gelden (Tenzij mensen bronnen hebben die niet openbaar te raadplegen zijn, maar dan heb je er alsnog weinig aan). We verwachten van je dat je in staat bent om goed met een zoekmachine om te springen. Normaal zou dit topic dus een slotje krijgen...

Op zich is dit onderwerp echter wel interessant, vandaar dat ik het eventjes open laat om jou en anderen de kans te geven erover de discussiëren - Als er een leuke discussie over ontstaat, mag ie blijven, en anders is een slotje zo getzet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 15:04 ]

Verwijderd

ik heb in mijn sociale psychologie boek dat hele experiment staan...

ik moet zeggen dat ik er behoorlijk van schrok hoe ver mensen gingen terwijl ze toch de overtuiging hadden dat de persoon aan de andere kant aan het krijsen was van de pijn.

een beetje het "kamp-beul principe"

Ik heb het verhaal niet bij de hand en het boek ligt ergerns in mijn kelder dus als iemand anders dit kan copy-pasten zou me dat een hele boel tijd besparen :)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

[google=volt sociale psychologie grenzen] > http://www.bezinningscentrum.nl/teksten/anton/pleidooi.htm :P
Iets dergelijks is ook te zeggen van de waarde voor ons van twee beroemd-beruchte sociaal-psychologische experimenten, het Milgram Experiment en het Stanford Prison Experiment. Midden jaren ’60 zocht sociaal-psycholoog Stanley Milgram (Yale) vrijwilligers om hem te helpen bij een zogenaamd onderzoek naar herinnering. Feitelijk was het echter een onderzoek naar de mate waarin de vrijwilligers bereid waren om op gezag van ‘de’ wetenschap een proefpersoon kwaad te doen. De vrijwilligers moesten vragen stellen aan een proefpersoon die zich in de eerste versie van het experiment achter een scherm bevond. De vrijwilligers werd door een wetenschapper in witte jas bevolen de proefpersoon stroomstoten toe te dienen, steeds hoger naarmate de antwoorden van de proefpersoon, een acteur die in het ‘complot’ zat, verkeerd waren. De resultaten waren verbijsterend: 62,5% van de vrijwilligers was bereid vrijwel dodelijke shocks van 435 en 450 Volt toe te dienen, terwijl ze bij veel lagere voltages de acteur-proefpersoon al hoorden schreeuwen en bidden om van het experiment verlost te worden.

Het Stanford Prison Experiment speelde zich af in 1972. Drie pyschologen selecteerden op vrijwillige basis 22 van de meest normale mannelijke studenten van Stanford University. De kelder van de afdeling psychologie zou voor twee weken ingericht worden als gevangenis, en de ene helft van de 22 zou als bewaker fungeren - met uniform, wapenstok, huisregels e.d.- de andere helft zou gevangene zijn. Er was nu geen wetenschapper die bevelen gaf, maar aan het einde van de zesde dag moest het experiment afgebroken worden: de vernederingen die de gevangenen moesten ondergaan, de agressie van gevangenen jegens bewakers, de psychische druk en de dreiging van een fatale instorting van meerdere deelnemers waren zo groot, dat het onverantwoord was om het door te laten gaan.
[google=Milgram Experiment]: bijna 10000 hits, dit is de eerste.

Ik neem aan dat jullie het verder wel redden, zo ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rataplan op 17-03-2003 15:33 . Reden: linkjes ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Arny
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09-2025

Arny

Heerst!

Dat was een documentaire, 'obedience' geheten, die vaak gebruikt is bij lessen Maatschappijleer op de middelbare school.

All things move towards their end

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Zoek maar op het Milgram onderzoek (er zijn ook filmfragmenten van). Daar is heel veel over te vinden. Zoals al aangegeven is door CP hoort dit echt niet in W&L thuis. Wil je over het onderzoek zelf discussieren, dan kan dat natuurlijk. Dit draadje kan even open blijven, maar alleen als er over de studie zelf wat leuks gemeld kan worden. Dwz; er moet een beetje een discussie over komen.

Ik kan me alleen weinig voorstellen bij een discussie over dit onderwerp. De Milgram studie heeft veel losgemaakt, is veel betwijfeld, maar staat nog steeds als een huis in de sociale psychologie.

[ Voor 41% gewijzigd door Christiaan op 17-03-2003 17:14 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn excuses voor de slechte topic start, maar ik wist niet dat het puur en alleen discusie is wat hier voor (mag) komen. Helaas kon ik zelf niet achter de naam van het onderzoek komen, en zoek maar eens zonder een naam van het onderzoek, zonder jaartal etc. Ik wil in iedergeval de mensen die me aan de onderzoeken geholpen hebben bedanken, en mijn excuses aanbieden. Hij kan wbt mij dicht

[ Voor 16% gewijzigd door Zwerver op 17-03-2003 17:39 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Done.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.