Toon posts:

Dance feest: zaalopnames maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
A.s vrijdag organiseer ik een dance feest voor ruim 300 man.
Deze avond willen wij live opnames vanuit de zaal maken.
Wat komt er allemaal bij kijken en welke apparatuur heb ik nodig.

Voor zover ik weet heb ik twee richtmicrofoons nodig en een medium op te recorden.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Volgens mij heb je dan voldoende, eventueel nog een mengpaneeltje om oversturing of te zacht opnemen te voorkomen :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Je kunt denk ik het beste direct een lijntje vanaf je mengpaneel trekken naar een recorder. wat voor recorder dat is maakt daarvoor niet zoveel uit. Die 2 mics kun je natuurlijk wel gebruiken voor het geluid uit de zaal, maar het lijkt mij er niet mooier op worden. Ik weet niet hoe lang de opnames gaan duren, maar t lijkt mij het mooist om op DAT of op Minidisc (eventueel Minidisc Data) op te nemen. Dit heeft natuurlijk wel een beperkte tijd. Dan kun je anders ook denken aan Harddiskrecording, zodat de beperking die je hebt alleen maar de grootte van je HDD is. Hiervoor zou je een programmatje kunnen gebruiken als Samplitudestudio.

iRacing Profiel

• kroegtijger
Mad_Demon schreef op 17 maart 2003 @ 14:52:
Volgens mij heb je dan voldoende, eventueel nog een mengpaneeltje om oversturing of te zacht opnemen te voorkomen :)
Als je hem naar een comp trekt (de lijn dus) dan kun je dat daar al op regelen. Zelf zie ik mics niet zo zitten omdat je altijd weer met irritant achtergrondgeluid zit. Het lekkerste klinkt het toch altijd als je het direct van de source afhaalt (in dit geval dus de mixer). Met rock-muziek oid is het natuurlijk wat anders aangezien zang/gitaar/drums altijd al lastiger zijn dan muziek dat van draaitafels af komt

iRacing Profiel

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42
Het systeem met twee richtmicrofoons heb ik afgelopen zaterdag nog mee gewerkt en de opnames zijn aardig, maar niet echt heel goed ofzo. Dus als je het direct vanaf een mengpaneeltje kan trekken is dat wel veel beter. Als dat niet gaat is het wel een goede oplossing maar verwacht niet te veel van de opnamen.

• FreakR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 16:15
Als je echt opnames uit de zaal wil maken zal het wel lastig worden denk ik. Als je ziet van wat voor kwaliteit sommige opnames van feesten zijn die je wel is op internet vind dan lijkt het me niet 1,2,3 gedaan :)

Als het alleen om de muziek gaat kan idd toch beter direct van mengpaneel aftappen ;)

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

Verwijderd

Topicstarter
OKee, ik ga dan denk ik maar voor opnames rechtstreeks uit m'n mixer.
Vocals v/d MC en de sounds v/d percussionist komen ook in mijn mengpaneel, dus die worden dan ook meegenomen.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Je kunt toch eventueel een omni-directioneel microfoontje midden hoog in de zaal plaatsen voor het geluid van het publiek? en dat er zacht doorheen opnemen?

• kroegtijger
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 15:43:
OKee, ik ga dan denk ik maar voor opnames rechtstreeks uit m'n mixer.
Vocals v/d MC en de sounds v/d percussionist komen ook in mijn mengpaneel, dus die worden dan ook meegenomen.
Dan is het helemaal makkelijk om het zo te doen. Mocht je toch wat zaalgeluiden willen hebben, zet dan een mic erbij (maar zelf zou ik t niet doen)

iRacing Profiel

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Die mics in de zaal moet je echt alleen doen als je het geluid van het publiek erbij wilt hebben of eventueel om een beetje ambience erbij voor het 'live gevoel'. Wat je het allerbeste kan doen is een multitrack-recorder (harddisk op pc of stand-alone) en dan stereo (of meer kanalen voor surround :9~ ) mics in de zaal, alles naar een apart spoor. Muziek uit je dj-mixer recht op twee sporen en dan nog extra's als MC's en percussionisten ieder op hun eigen spoor.
Dan heb je tijdens de post-productie nog alle vrijheid om alles goed tot één gebalanceerd geheel te mixen.

Edit: Als je dat alles bijv. in Nuendo opneemt, kun je de ambience-geluiden uit de zaal gebruiken voor een surround-mix (of met een reverb eroverheen).

[ Voor 14% gewijzigd door TheLemon op 17-03-2003 17:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Multitrack recorden is idd een goede oplossing. Ik heb de hardware ook (snelle pc met 19" 8 sporen soundkaart) maar zal voor ons niet echt werken omdat wij (in principe) de mic v/d MC en de percussionist aansluiten op de dj mengtafel (en alles naar de line-out en monitor-out uitsturen).

Dit zet mij aan het denken, is het een beter idee om dit anders aan te sluiten/uit te sturen?

Als ik m'n pc met soundkaart meeneem kan ik sowiezo zaalgeluid en uitgang van dj mixer (evt met limiter er tussen) afzonderlijk recorden.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Inderdaad. Die dj-mixer heeft vast geen channel direct-outs, dan kan je namelijk wel de kanalen apart op sporen opnemen. Anders misschien inserts, ik heb het nooit geprobeerd, maar misschien kan je die naar line-ins van je geluidskaart sturen en dan weer meteen met een splitter-kabeltje doorlussen naar de insert return.
Pagina: 1